تاثیر طلاق بر فرزندان پسر

تاثیر طلاق بر فرزندان پسر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
زوج هایی که می خواهند از یکدیگر طلاق بگیرند معمولاً نگرانی بسیار زیادی در مورد فرزندانشان دارند . علاوه بر سوالاتی که برای آن ها در مورد حضانت ، ملاقات و پشتیبانی از کودک پیش می آید آن ها نگران این مسئله هستند که طلاق چه تاثیری بر روی فرزندانشان می گذارد .

مطالعات نشان داده اند که طلاق بر روی فرزندان دختر و پسر تاثیرات متفاوتی می گذارد که لازم است والدین در تصمیم برای جدایی ، به آثار طلاق بر فرزند خود توجه داشته باشند که در ادامه مقاله به تاثیرات طلاق بر فرزندان پسر پرداخته خواهد شد .






تاثیرات روانشناختی طلاق بر فرزندان پسر
تاثیرات روانشناختی طلاق بر فرزندان پسر به احساسات آن ها در ارتباط با اتفاقی که میان والدین آن ها افتاده است ارتباط دارد که بیشتر با خشم و غم ناشی از این اتفاق مرتبط است . در اداامه با تاثیرات روانشناختی طلاق بر فرزندان پسر آشنا می شوید .



خشم و پرخاشگری

پسرها معمولاً در واکنش به خبر طلاق والدین خود و تغییرات اجتناب ناپذیر ناشی از جدایی میان آن ها ، عصبانیت و گاهی اوقات پرخاشگری نشان می دهد . این خشم می تواند برای پسرها تکان دهنده بوده و می تواند باعث مشکلات تحصیلی بعد از طلاق نیز در آن ها بشود .

در حالی که غالباً والدین می توانند با مشاوره یاد بگیرند که چگونه این رفتارهای فرزندشان را مدیریت کنند اما معمولاً برای مادر و پدرها چنین رفتارهایی به شدت عجیب است خصوصاً به این خاطر که این کودکان قبل از طلاق ، خشم زیاد و پرخاشگری نداشته اند اما بعد از این اتفاق چنین احساسات و رفتارهایی را به شدت ابراز می کنند .



 افسردگی

مطالعات نشان می دهند که پسران به احتمال زیاد پس از جدایی والدین نشانه های افسردگی را تجربه می کنند و این یک واکنش شایع در کودکان پس از طلاق است . این امر نیز لازم به ذکر است که نشانه های افسردگی در کودکان متفاوت از نشانه های افسردگی در بزرگسالان است .

معمولاً کودکان افسرده ، فاصله گرفته و تحریک پذیرند که اگر والدین در مورد این نشانه ها آگاه نباشند فکر می کنند که فرزندشان می خواهد آن ها را از خود دور کند یا نیاز به روش های تربیتی سختگیرانه تری دارد .



 اعتیاد

در حالی که بعد از طلاق والدین ، خطر اعتیاد هم در فرزندان دختر و هم در فرزندان پسر افزایش می یابد اما مطالعات نشان می دهند این خطر در فرزندان پسر بسیار بیشتر است . بنابراین ، توصیه می شود که والدین بعد از طلاق نیز به یکدیگر احترام گذاشته و هر دو منبعی برای حمایت و ثبات برای فرزندانشان باشند تا از این طریق خطر اعتیاد را در آن ها کاهش دهند .



 کاهش اعتماد به نفس

مطالعات نشان می دهند پس از ثبت دادخواست طلاق توسط والدین ، اعتماد به نفس فرزندان پسر به شدت کاهش پیدا می کند که بیشتر در دو زمینه خود را نشان می دهد : توانایی های ریاضی و روابط اجتماعی با همسالان . به نظر می رسد پسرهایی که والدین آن ها طلاق گرفته اند در دوستیابی و حفظ روابط دوستی با مشکلات مواجه هستند .



حتما بخوانید: راه های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان


تاثیرات طلاق بر سلامتی فرزندان پسر
تاثیرات طلاق بر فرزندان پسر تنها به مشکلات روانشناختی در آن ها ختم نمی شود بلکه این مسئله می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت جسمی فرزندان شود که البته این مشکلات منحصر به پسرها نیست اما معمولاً در نتیجه طلاق والدین ، احتمال تجربه مشکلات زیر در پسرها بیشتر است که در ادامه با تاثیرات طلاق بر سلامتی فرزندان پسر آشنا می شوید .



 مشکلات خواب

پسرها اغلب بعد از جدا شدن والدین ، کابوس ها را تجربه می کنند که عوامل زیادی برای این مسئله وجود دارد اما هیچ کدام از آن ها هنوز از لحاظ علمی اثبات نشده است که از این عوامل می توان به خوابیدن در خانه ای جدید یا حس محافظت نشدن اشاره کرد که این کابوس ها معمولاً در بچه های خردسال ، شایع تر است .



 افزایش وزن

مطالعات نشان می دهند پسرهایی که والدین آن ها از یکدیگر جدا می شوند ، معمولاً بیشتر در معرض مشکلات جسمی قرار می گیرند که افزایش وزن یکی از این مشکلات است و معمولاً در کودکانی اتفاق می افتد که برای کاهش استرس خود ، روش های مقابله ناسالم را اتخاذ می کنند .

همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش وزن در پسرها ، این است که با طلاق والدین ، نظارت بر تغذیه فرزندان کمتر می شود و ممکن است کودکان بیشتر به مصرف غذاهای ناسالم یا شیرین به خصوص در اواخر شب روی بیاورند .



حتما بخوانید: تغذیه سالم برای کودکان


تاثیرات طلاق بر روابط فرزندان پسر
علاوه بر تاثیرات روانشناختی و همچنین تاثیرات مرتبط با سلامتی ، فرزندان پسر ممکن است روابط ناسالمی با دیگران داشته یا دچار مشکلات در ارتباط با دیگران شوند که یکی از دلایل این مسئله عدم یادگیری مهارت های ارتباطی در این کودکان است . در ادامه با تاثیرات طلاق بر روابط فرزندان پسر بیشتر آشنا می شوید .



 افزایش احتمال طلاق

مطالعات نشان داده اند فرزندان پسری که والدین آن ها طلاق گرفته اند حدود 30 درصد بیشتر احتمال دارد که آن ها نیز در بزرگسالی درخواست طلاق از همسرشان را داشته باشند که شاید علت این مسئله این امر باشد که آن ها یاد نگرفته اند چگونه می توانند روابط محکمی با دیگران داشته باشند و مسئولیت یا امور مالی را با همسرش به اشتراک بگذارد .







 تمایلات دردسرساز

پسرهایی که با طلاق والدین روبرو می شوند در مقایسه با همسالان خود که با این اتفاق روبرو نشده اند بیشتر احتمال دارد که ذهنیت نابهنجارانه داشته و به رفتارهای دردسرساز روی بیاورند که اگر والدین نتوانند این مسئله را مدیریت کنند ممکن است فرزندانشان در معرض نابهنجاری های اجتماعی قرار بگیرد .



حتما بخوانید: بزهکاری نوجوانان ؛ دلایل و زمان شروع و ادامه


 نتیجه گیری

تاثیرات طلاق بر روی فرزندان پسر خیلی بیشتر از دختران است . چون معمولاً در جریان جدایی پسرها مجبور می شوند از فرد هم جنس خود که نقش الگو برایش بازی می کند  جدا می شوند . امروزه پژوهشگران متوجه شده اند پسرانی که نزد پدران یا دخترانی که نزد مادرانشان بزرگ می شوند نسبت به بچه هایی که با پدر یا یا مادر غیر هم جنس خود زندگی می کنند وضعیت بهتری دارند .

پسران دبستانی که با پدران خود زندگی می کنند یا از سرپرستی مشترک والدین خود بهره می گیرند کم تر دچار پرخاشگری می شوند این کودکان از نظر عاطفی و احساس مسئولیت و نگهداری و تربیت فرزند پسر برای مادر و حفظ و نگهداری فرزند دختر برای پدر بسیار دشوارتر است .

از سوی دیگر ، طلاق می تواند تاثیرات متفاوتی نیز بر روی دختران داشته باشد که اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: تاثیر طلاق بر فرزندان دختر
سوالات متداول


1-  طلاق چه مشکلات روانشناختی را برای فرزندان پسر به همراه دارد ؟
 این مسئله می تواند باعث پرخاشگری ، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس در این کودکان شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  آیا طلاق بر سلامت فرزندان پسر اثرگذار است ؟
 بله ، طلاق والدین می تواند باعث مشکلات خواب و افزایش وزن در پسرها شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  آیا طلاق والدین می تواند احتمال طلاق فرزندان پسر در بزرگسالی را افزایش دهد ؟
 بله ، اگر مهارت های ارتباطی و حل تعارض این کودکان ، تقویت نشود ممکن است آن ها نیز در بزرگسالی از همسرشان طلاق بگیرند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : تاثیر طلاق بر فرزندان پسر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QmLq
نظرتان را بنویسید