الماس تراشکاری قیمت الماس تراشکاری

الماس تراشکاری  قیمت الماس تراشکاری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
مرکز الماس
امروزه صنایع قطعه سازی روز به روز در حال پیشرفت هستند و این پیشرفت حاصل تنوع زیاد در قطعات تولیدی می باشد. یکی از اجزا جدانشدنی صنعت قطعه سازی،الماس تراشکاری است که یک روش جدید برای تنوع بخشیدن به قطعات تولیدی در صنایع می باشد.

سازندگان وسایل و صنایع تولیدی توجه زیادی به حرفه ی تراشکاری دارند و وجود ابزارهای تراشکاری را برای پیشرفت ضروری می دانند.

هر ساله تغییرات زیادی در ماشین های قطعات تولیدی و تراش را شاهد هستیم که اصلی ترین قطعه در یک دستگاه تراش اینسرت برشکاری یا الماس های برشکاری می باشد،که ابزاری برای تراش انواع فلز محسوب می شود. این ابزار هر ساله دچار تغییر و تحولاتی می شود و برای مواد مختلفی استفاده می شود که باید با توجه به نوع قطعه و درجه سختی آن مورد استفاده قرار بگیرد.

این اینسرت ها طول عمر بالایی دارند و اگر به درستی استفاده شوند طول زمان ماشین کاری را تا حد زیادی کاهش می دهند. در زیر با انواع این اینسرت های تراشکاری و ویژگی های آن آشنا می شویم.

الماس تراشکاری چیست؟
الماس برای تراشکاری ابزارهایی هستند که برای براده برداری و برش کاری روی فلزات از آن ها استفاده می شود این ابزارها به نام های دیگری نظیر اینسرت تراشکاری یا تیغچه تراشکاری نیز شناخته شده هستند و جزو ابزارهای قابل تعویض هستند.

نام گذاری تیغچه تراشکاری بر اساس استاندارد بین المللی ایزو 1832.2 می باشد.

هر تولید کننده ای باید برای نام گذاری از این استاندارد پیروی کند تا تشخیص و درک آن در تمام جهان یکسان باشد.

مهمترین خصیصه اینسرت تراشکاری یکنواخت بودن اندازه قطعات، برش دقیق و صاف بودن سطح برش می باشد و این ویژگی های خاص و مفید را تضمین می کند.

عملیات تراشکاری و برش کاری بسیار دقیق و حساس است و لازم است از ابزارهایی استفاده شود که این عملیات را دقیق انجام دهند. اما مهم ترین عاملی که در عمر ابزارهای برش تاثیر مثبت دارد، جنس خود ابزار می باشد و قطعا الماس تراشکاری سخت ترین ماده ای است که در جهان شناخته شده است و سختی متوسط آن 5 برابر کار بایدهای سمانته می باشد.

ویژگی های الماس تراشکاری
همانطور که در بالا گفتیم مهم ترین ویژگی الماس تراشکاری اطمینان حاصل کردن از برش های یکنواخت قطعات و صافی سطح برش می باشد. اما ویژگی های تیغچه تراشکاری تنها در این یک مورد خلاصه نمی شود و شامل ویژگی های ارزنده ی دیگری است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

اینسرت تراشکاری 5 برابر کار بایدهای سمانته سختی دارد.
نسبت به سایش مقاومت بسیار بالایی دارد.
قابلیت هدایت حرارتی خوبی دارد.
استحکام فشاری بالایی دارد.
داشتن انبساط حرارتی ناچیز
داشتن شباهت ابعادی عالی در براده برداری
صافی سطح بالا

اینسرت تراشکاری از لحاظ شیمیایی خنثی می باشد و در اثر تماس با اغلب مواد ضریب اصطکاک بسیار ناچیزی دارد و این امر موجب صاف بودن لبه های قطعات فلزی و غیر فلزی برای عملیات جوشکاری و در نتیجه ایجاد کردن سطح مناسب می باشد.

سرعت سایش پایین تیغچه تراشکاری
ماشین کاری فولادهای آلیاژی پر کربن
از معایب این محصول می توان به ساییده شدن آن در هنگام براده برداری فولادهای نرم و کم کربن اشاره کرد. معمولا عمر این محصول در ماشین کاری چدن با درصد کربن بالا زیاد است اما بهتر است در ماشین کاری آلیاژهای آهنی و چدنی از تیغچه الماس استفاده نشود.

انواع الماس تراشکاری
الماس تراشکاری به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که رایج ترین این تیغچه ها شامل:

الماس سرامیکی یا CBN: الماس سرامیکی از اکسید آلومینیوم با شرایط ویژه ای ساخته می شوند.

منظور از شرایط خاص دما و فشار بالا است که نسبت مدل های کاربیدی سرعت تراشکاری قطعات را دو تا سه برابر افزایش می دهند.

اما مهم ترین مزیت این الماس ها عدم نیاز به استفاده از خنک کننده حین کار می باشد چون در ساخت آن ها از سرامیک استفاده شده است.

الماس برش
الماس کف تراشی
مشخصه اصلی این الماس این است که بر اساس جنس قطعه، سختی قطعه کار، نوع براده برداری و نوع کاربرد تقسیم بندی می شود. انواع کاربرد این محصول روتراشی،داخل تراشی ، پیشانی تراشی، رزوه تراشی و … است.

الماس گام زنی
الماس گام زنی برای گام زدن داخل قطعات صنعتی استفاده می شود. معمولا تمام مشخصات الماس از قبیل سایز، زاویه و اندازه ی گام بر روی الماس چاپ می شود.

انواع الماس گام زنی شامل موارد زیر است.

1. ISO: الماس متریک یا تک سایز می باشد.
2. INI: الماس اینچی و تک سایز
3. AG60، A60: این دو مدل برای دنده زنی به صورت متریک هستند و می توانند چندین گام متریک را تراش دهند.
4. A55، AG55: جهت تراش دادن دنده های اینچی استفاده می شود و می توان سایزهای مختلفی را با این الماس تراش دهید.
5. به صورت کلی الماس های گام زنی در دو نوع داخل تراش و رو تراش وجود دارند.
6. IR،NR: الماس های داخل تراش و داخل راست هستند که قابلیت نصب بر روی انواع هلدر گام زنی را دارند.
7. ER: به جای حدید برای گام زنی انواع قطعات استفاده می شود و آن را بر روی هلدرهای گام زنی رو تراش نصب می کنند.

CBN: CBN دومین ماده سخت بعد از الماس در جهان است که روز به روز استفاده از ان در صنایع گسترش پیدا میکند. نیترید بور مکعبی یا CBN بعد از سال 2015 کاربرد گسترده تری پیدا کرد و این کاربرد در صنعت تراشکاری با بهره گیری از آن در ساخت الماسه های CBN برای تراش قطعات بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.

مهم ترین ویژگی این الماس درجه سختی بسیار بالا، کاهش پیدا نکردن استحکام در دماهای بالا در حین کار و مقاومت بالا در برابر سایش می باشد.

با استفاده از فناوری نانو سعی شده تا این ابزار رفع نواقص شود و برای بهبود بخشیدن نقاط ضعف از نانو ذرات سرامیکی استفاده شده است که NCBN الماس های نانویی هستند که نقاط ضعف CBN را ندارند.

الماس HSS یا الماس تراشکاری فولاد تند بر
استفاده از فولاد با آلیاژ قوی در ساخت این الماس ها سبب شده است که سختی خود را در دماهای بالا به راحتی حفظ کنند. قابلیت براده برداری در این الماس 3 برابر الماس فولادی می باشد و طول عمر متوسطی دارد.

اما دلیل اینکه این الماس سرعت براده برداری بالایی دارد این است که در ساخت آن از موادی همچون کبالت ،تنگستن، کروم و وانادیوم استفاده شده است و این سبب شده است که عملیات تراشکاری با مقاومت فرسایشی بالاتری انجام شود.

الماس کاربیدی
در الماس کاربیدی از آهن در ساخت آن استفاده نمی شود. ترکیبات این الماس تنگستن و کاربید تیتانیوم است. مزیت استفاده از این مواد در ساخت الماس کاربیدی کمتر شدن اصطکاک در حین تراشکاری است.

سرعت براده برداری بالایی نسبت به الماس برای فولاد تند بر دارند و به دلیل مواد به کار رفته در ترکیبات آن ها

قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر الماس ها دارند.

الماس کاربیدی روکش شده
استفاده از پوشش بر روی الماس ها باعث افزایش طول عمر آن ها می شود. پوشش کاربید تیتانیوم از سال 1969 در صنعت تراشکاری گسترش زیادی پیدا کرد.

روکش دهی الماس ها با توجه به نوع کاربردشان در چند مرحله انجام می شود.

رایج ترین ماده برای روکش کردن الماس ها نیترید تیتانیوم است که باعث افزایش مقاومت سایشی، شیمیایی و حرارتی الماس می شود.

ترکیبات الماس تراشکاری
فرمولاسیون الماس برای تراشکاری باید به نحوی باشد که جوابگوی ویژگی های ارزنده ی آن باشد و در صنایع مختلف جوابگو باشد.

در تهیه این محصول سعی می شود از مواد درجه یک استفاده شود تا ماندگاری و مقاومت این محصول را تضمین کند.

مواد اولیه اینسرت تراشکاری شامل کاربید، کاربید میکروگرام، فولاد با سرعت بالا، نیترید سیلیکون و … می باشد. این مواد تقریبا ثابت هستند ولی تکنولوژی ساخت هر ساله دستخوش تغییرات می شود. این تغییرات مثبت هستند و سعی بر آن است که ابزارهای تراشکاری با شیوه های مدرن تر و قابلیت های بیشتر ساخته شوند و در بازار عرضه شوند.

برای پوشش الماس تراشکاری از موادی شامل نیترید تیتانیوم، کربنات آید تیتانیوم، نیترید آلومینیوم تیتانیوم، نیترید تیتانیوم کروم، نیترید زیرکونیوم و الماس DLC و … استفاده می شود. این روکش ها جهت بالا بردن طول عمر و مقاومت و همچنین زیبایی محصول به کار گرفته می شود.

در سطح جهانی کمپانی های مطرحی نسبت به تولید اینسرت های تراشکاری فعالیت می کنند که در این بین شرکت میتسوبیشی، سکو، والتر، زد سی سی و … در زمره بزرگترین تولید کنندگان قرار دارند.

مشخصه های اصلی الماس تراشکاری
الماس تراشکاری دارای اشکال هندسی متفاوتی هستند که شامل الماس سه گوش T، الماس لوزی 55 درجه D، الماس چهارگوش S، الماس گرد R می باشد.

این اشکال متناسب با نوع برش انتخاب می شوند.

مقدار درجه زاویه اینسرت تراشکاری نقش مهمی دارد چون اگر به درستی انتخاب نشود با قطعات ماشین تراشکاری برخورد می کند. این زاویه ها شامل:

B = Turning Insert with 5° clearance angle

C = Turning Insert with 7° clearance angle

E = Turning Insert with 20° clearance angle

N = Turning Insert with 0° clearance angle

P= Turning Insert with 11° clearance angle

تلرانس در تیغچه تراشکاری با توجه به سایز الماس متفاوت است دقیق ترین تلرانس A و کم دقت ترین تلرانس با حرف U نمایش داده می شود.
از بارزترین شاخصه ها برای انتخاب اینسرت تراشکاری نوع و مشخصه اینسرت تراشکاری است که شامل تراشه، دوطرفه یا یک طرفه بودن و … می باشد.

نوع الماس را با حروف انگلیسی تعریف می کنند که در زیر چند مورد را بیان می کنیم.

A,B,C,N,Q بیانگر الماس بدون براده شکن می باشد.
H,M,R,T بیانگر الماس با فرم براده شکن یک‌طرفه می باشد.
F,G,J,U بیانگر الماس با فرم براده شکن دو طرفه می باشد.
نکته ی مهمی در باید مد نظر قرار دهید این است که فرم براده شکن هیچ ربطی به سوراخ داخلی ندارد.
• در مورد سایر اینسرت تراشکاری باید بگوییم که طول برش باید با اندازه نشیمنگاه تیغچه روی قلم انطباق داده شود.
• ضخامت تیغچه تراشکاری با یک مقدار عددی بیان می شود.

خمیدگی گوشه تیغچه تراشکاری که با حرف R مخفف Radius تعیین می شود دارای مقدار عددی است. حرف Z هم بیانگر زاویه اختصاصی و سفارشی می باشد.زاویه گوشه از 45 درجه تا 90 درجه است.

چگونگی لبه برش الماس Cutting edge نشان دهنده شرایط و چگونگی لبه برش تیغچه الماس می باشد.

جهت برش اینسرت تراشکاری: برای مشخص کردن جهت برش است که حرف R حرکت سمت راست و حرف L برای حرکت سمت چپ استفاده می شود همچنین حرف N به معنی دو طرفه بودن تیغچه می باشد.

و در پایان شکل هندسی سطح تیغچه تراشکاری با توجه به برند سازنده طراحی می شود و هنر و تکنولوژی سازنده تیغچه را به نمایش می گذارد.

قیمت الماس تراشکاری
قیمت الماس با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می شود. در این میان اصلی ترین متریال تعیین کننده قیمت سایز و شکل تیغچه تراشکاری است.

معمولا سازندگان این ابزار باید استانداردهای جهانی را در محصولات خود رعایت کنند. معمولا ابزارهای وارداتی و ساخت برندهای معتبر و بزرگ قیمت بالاتری نسبت به اینسرت های داخلی دارند.

عامل تاثیر گذار دیگر در قیمت، نوع الماس و جنس روکش آن می باشد. معمولا محصولاتی که دارای ویژگی هایی نظیر مقاومت بالا در مقابل سختی و فرسایش هستند،

قیمت های به نسبت بیشتری دارند. اما شما می توانید با توجه به نوع کاربری خود اینسرت تراشکاری را خریداری کنید. برای تهیه ی الماس های تراشکاری می توانید به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید. معمولا صنعتگران در سایت های خود تمام مدل های اینسرت ها را با قیمت خرید درج می کنند.

شما می توانید هر مدلی را خواستید با مشاهده ویژگی ها و کارایی های آن خریداری کنید. اینسرت ها دارای ضمانت هستند و شما می توانید سال های زیادی در صنایع خود از آن ها استفاده کنید.

به طور کلی قیمت ابزارهای تراشکاری مناسب و با صرفه است و وقتی ظرافت در طراحی و دقیق بودن این ابزارها را مد نظر قرار دهید می توانید توجیه شوید که قیمت گذاری با توجه به این المان ها کاملا با صرفه است.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QD3l
نظرتان را بنویسید