آیا بلوتوث واقعاً برای سلامتی انسان خطراتی دارد؟

آیا بلوتوث واقعاً برای سلامتی انسان خطراتی دارد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
emad

اگر از کاربران مشتاق هندزفری بلوتوث هستید، ممکن است شایعاتی مبنی بر مضر بودن آنها برای سلامتی شما شنیده باشید. این نگرانی حتی ممکن است با جستجوی سریع اینترنتی تشدید شود. وب سایت هایی وجود دارند که ادعا می کنند استفاده از هدفون بلوتوث می تواند باعث سرطان، ناباروری و مشکلات مغزی شود.

 

 

 

شاید قبلاً از خود بپرسید "آیا استفاده از بلوتوث امن است؟"

خوشبختانه، ما اینجا هستیم تا به سوالات شما پاسخ دهیم و نگرانی های شما را کاهش دهیم. در این مقاله، ما بحث خواهیم کرد که آیا هدفون بلوتوث واقعاً ایمن است یا خیر و برخی از افسانه‌ها را در مورد خطرات سلامتی که گفته می‌شود ایجاد می‌کنند، رد می‌کنیم. و این نگرانی ها واقعاً از کجا آمده است.

 

تابش بلوتوث: آنچه باید بدانید

قبل از شروع، اجازه دهید ابتدا تعریف کنیم که بلوتوث چیست و دقیقاً چگونه کار می کند.  بلوتوث به یک فناوری ارتباطات بی سیم اشاره دارد. این به دستگاه ها اجازه می دهد تا در فاصله کوتاهی با هم ارتباط برقرار کرده و داده ها را مبادله کنند. امواج بلوتوث خیلی دور سفر نمی کنند. در واقع، اکثر دستگاه‌های بلوتوث معمولاً حداکثر محدوده اتصال تنها 30 فوت دارند. این فاصله همچنین در صورت وجود دیوارها و سایر موانع کاهش می یابد.

 

امواج بلوتوث معمولاً فرکانس ها را برای مقابله با تداخل و محو شدن تغییر می دهند. با این حال، در محدوده فرکانسی 2.402 تا 2.480 گیگاهرتز کار می کند. این در همان طول موج فرکانس های استفاده شده توسط مایکروویو، Wi-Fi و تلفن های همراه رخ می دهد.

 

EMR

از آنجایی که بلوتوث مانند تلفن ها انرژی ساطع می کند، منبع تشعشع نیز می باشد. این تابش به طور خاص تابش الکترومغناطیسی (EMR) نامیده می شود. EMR یک اصطلاح کلی است که به امواج میدان الکترومغناطیسی اطلاق می شود که حامل انرژی تابشی الکترومغناطیسی هستند. اینها شامل امواج رادیویی، مایکروویو، مادون قرمز، نور مرئی، اشعه ماوراء بنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما است.

 

بسته به قدرت تابش ساطع شده، EMR را می توان به عنوان EMR یونیزه یا EMR غیریونیزان طبقه بندی کرد. در اینجا نحوه تمایز بین این دو آمده است:

 

 

یونیزه کننده EMR

EMR یونیزه کننده به تشعشعات پرانرژی اطلاق می شود که دارای طول موج کوتاهتر و امواج فرکانس بالاتر هستند. اینها را می توان در سمت راست طیف الکترومغناطیسی که شامل پرتوهای ایکس و پرتوهای گاما است، یافت. اینها با توانایی آنها در جابجایی الکترونها در مدار یک اتم به دلیل انرژی بالایشان مشخص می شوند.

 

 

اتم ها به طور معمول خنثی هستند، به این معنی که دارای همان تعداد پروتون (ذرات با بار مثبت) و الکترون (ذرات با بار منفی) هستند. هنگامی که EMR یونیزه‌کننده یک الکترون را حذف می‌کند، تعداد الکترون‌ها و پروتون‌ها اکنون نابرابر می‌شود و اتم را باردار می‌کند.

 

با تغییر بار اتم، EMR یونیزه کننده می تواند ساختار اتمی اشیاء یا مواد خاص را به طور کامل تغییر دهد. به عنوان مثال، سطوح بالای EMR یونیزه کننده که از بدن عبور می کند می تواند ساختار سلولی ما را به خوبی تغییر دهد تا در نهایت باعث سرطان شود. (همچنین شما می توانید برای خرید قاب گوشی به این لیننک مراجعه نمایید)

 

EMR غیر یونیزه

این تابش ها با طول موج های بلندتر و فرکانس های پایین تر هستند که معمولاً در سمت چپ طیف یافت می شوند. برخلاف EMR یونیزه کننده، EMR غیریونیزه انرژی کافی برای یونیزه کردن یک اتم و تغییر بار آن را ندارد.

 

نمونه هایی از EMR غیر یونیزه عبارتند از تابش فرکانس رادیویی (RF)، امواج مایکروویو، مادون قرمز و بلوتوث. با این حال، EMR غیر یونیزه هنوز هم می تواند مواد را گرم کند - برای مثال، اجاق های مایکروویو از مایکروویوها، یک EMR غیر یونیزه، برای گرم کردن غذا استفاده می کنند. تشخیص EMR یونیزه کننده از غیر یونیزه کننده در تعیین پتانسیل آنها برای آسیب رساندن به بدن ضروری است.

 

 

یونیزه کننده EMR، به ویژه در مقادیر زیاد، می تواند پیوندهای شیمیایی تشکیل دهنده بافت انسانی را تغییر دهد که می تواند برای سلامت انسان کشنده باشد. همچنین می تواند باعث آسیب فوری از جمله سوختگی و آسیب اندام شود. با این حال، EMR غیر یونیزه می تواند به سادگی از بدن بدون ایجاد آسیب عبور کند.

 

آیا بلوتوث ایمن است؟

از آنجایی که بلوتوث نوعی EMR غیر یونیزه است، به طور کلی برای انسان بی خطر است و بر سلامت ما تأثیری نخواهد گذاشت.

 

در واقع، بلوتوث دارای سطوح نرخ جذب ویژه (SAR) نسبتاً پایینی است که بیشتر ثابت می‌کند که برای انسان خطرناک نیست.

 

 

SAR به سرعتی اطلاق می شود که بدن انسان با قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی (RF) انرژی را در واحد جرم جذب می کند. در مناطق مختلف جهان، سازندگان دستگاه‌هایی که تشعشع می‌کنند، ملزم به رعایت سطوح خاص SAR هستند. این تضمین می کند که آنها برای استفاده انسان ایمن هستند.

 

 

 

سطوح بی خطر برای انسان

در ایالات متحده، کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) سطح SAR 1.6 وات بر کیلوگرم (W/kg) یا کمتر را برای تلفن ها نیاز دارد. در همین حال، در اتحادیه اروپا، تلفن ها و دستگاه های دستی دارای محدودیت SAR 2 وات بر کیلوگرم هستند.

 

 

این سطوحی هستند که برای انسان بی خطر تلقی می شوند. با این حال، با دستگاه های بلوتوث، سطح SAR می تواند بسیار پایین تر باشد. در واقع، دستگاه های بلوتوث دارای چگالی توان 10 تا 400 برابر کمتر از تلفن های همراه هستند.

 

 

· به عنوان مثال، ایرپادهای اپل دارای مقدار SAR تنها 0.072 وات بر کیلوگرم برای سر و 0.603 وات بر کیلوگرم برای بدن هستند. این به این دلیل است که ایرپادها دارای قدرت انتقال کلاس 1 هستند - مقدار SAR نسبتاً بالایی در مقایسه با سایر دستگاه‌های بلوتوث. اکثر هدفون های بلوتوث در کلاس 2 یا 3 هستند که حتی مقادیر SAR پایین تری دارند.

 

 

این سطوح SAR نشان می دهد که تشعشعات دستگاه های بلوتوث برای انسان بی خطر است. در واقع، آنها حتی به حداقل مقادیری که ممکن است بر سلامت انسان تأثیر بگذارد نزدیک نمی شوند.

 

 

با این حال، از آنجایی که دستگاه‌های بلوتوث هنوز تشعشعات ساطع می‌کنند، افراد دیگر همچنان در مورد آن محتاط هستند. به هر حال، بیشتر مردم تشعشعات را به نگرانی‌ها و مشکلات سلامتی مرتبط می‌دانند. به همین دلیل، مردم هنوز ایمنی دستگاه های بلوتوث را زیر سوال می برند

 

خرید قاب گوشی سامسونگ

نظرتان را بنویسید