کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی

کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

در سازمان نظام مهندسی ساختمان کل کشور، بخشی تحت عنوان کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی وجود دارد که وظیفه افراد مشغول در آن به این گونه است که تعیین می کنند داوطلبان با مدارک تحصیلی گرایش دار اجازه دارند در کدام یک از صلاحیت های آزمون نظام مهندسی شرکت کنند. 

 

 

 

اوطلبان شرکت در آزمون نظام مهندسی می بایست در یکی از رشته های هفتگانه عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی،نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک شرکت نمایند، که برخی از این رشته ها خود به چند صلاحیت تقسیم می شوند. که برای شرکت در صلاحیت ها شرایطی وجود دارد.

داوطلبان می بایست مدرک مرتبط بارشته امتحانی را داشته باشند، اما تشخیص آنکه با چه مدرکی می توانند در چند صلاحیت شرکت نمایند، به عهده کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی می باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه مقاله نقش کمیسیون هم ارزی در سازمان نظام مهندسی را به طور کامل شرح خواهیم داد.

 

معرفی کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی

شرکت در آزمون نظام مهندسی برای بسیاری از فارغ التحصیلان رشته هایی مانند عمران، معمری، شهرسازی و ... هدف بزرگی می باشد. چرا که پس از دریافت پروانه اشتغال به کار در یکی از سطوح پایه 3، پایه 2 و پایه 1 می توانند به کار در حیطه های نظارت، اجرا و ... بپردازند.

 

در این میان برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی می بایست مدرک تحصیلی داوطلبان با صلاحیت های رشته مورد نظرشان مرتبط باشد. اما تشخیص این ارتباط بر عهده کیست؟ کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی موظف است که مدارک تحصیلی داوطلبان را با صلاحیت مورد نظر مقایسه کرده و در صورت ارتباط اجازه شرکت در آزمون را برای فرد مذکور صادر کند.

 

در شرایطی که مدرک تحصیلی داوطلب با رشته امتحانی یکسان باشد فرد مورد نظر می تواند در تمامی صلاحیت های آن رشته شرکت کند اما در شرایطی که برای مثال مدرک کاردانی، با رشته امتحان نامرتبط و مدرک کارشناسی مرتبط باشد، کمیسیون تشخیص می دهد که در کدام یک از صلاحیت ها اجازه شرکت دارد و در صورتی که مدرک تحصیلی به طور کلی نامرتبط باشد، فرد اجازه شرکت در آزمون را ندارد.

 

معرفی کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی

 

در زمانی که مدرک تحصیلی داوطلب با رشته مورد نظر در آزمون نظام مهندسی منطبق نباشد، فرد می تواند به کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی مراجعه نماید تا با تشخیص و مصلحت این کمیسیون و در صورت امکان تطبیق واحد های درسی گذرانده شده با واحدهای اجباری هر رشته بتواند در این آزمون شرکت کند.

 

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند، ابتدا می بایست از شرایط ثبت نام در این آزمون آگاهی لازم را داشته باشند تا در ادامه بتوانند هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی را پرداخته و در این آزمون ثبت نام نمایند. به همین هت می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

حتما بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی

 

 

شرایط مراجعه به کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، آزمون نظام مهندسی در 7 رشته مرتبط با ساختمان سازی برگزار می شود که برخی از آنها دارای چند صلاحیت می باشند که این رشته ها در دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی ذکر شده است. هر فردی با توجه به رشته مدرک تحصیلی خود می تواند در یکی از رشته های این آزمون شرکت کند.

 

رشته های هفتگانه آزمون نظام مهندسی

 

۱آزمون نظام مهندسی در رشته عمران (دارای 3 صلاحیه)

 

آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

 

آزمون نظام مهندسی عمران اجرا

 

آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات

 

۲آزمون نظام مهندسی در رشته معماری(دارای 3 صلاحیه)

 

آزمون نظام مهندسی معماری نظارت

 

آزمون نظام مهندسی معماری اجرا

 

آزمون نظام مهندسی معماری محاسبات

 

۳آزمون نظام مهندسی در رشته تاسیسات برقی (دارای 3 صلاحیت)

 

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت

 

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی

 

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی اجرا

 

۴آزمون نظام مهندسی در رشته تاسیسات مکانیکی (دارای 3 صلاحیت)

 

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی نظارت

 

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی طراحی

 

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی اجرا

 

۵آزمون نظام مهندسی نقشه‌برداری

 

۶آزمون نظام مهندسی شهرسازی

 

۷آزمون نظام مهندسی ترافیک

 

کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی

 

افراد با توجه به مدرک تحصیلی خود رشته مورد نظر برای شرکت در آزمون را انتخاب می نمایند، اما برای آنکه افراد بتوانند در تمام صلاحیت های یک رشته شرکت کنند، سوابق تحصیلی آنها یعنی مدرک کاردانی و همچنین مدرک کاردانی آنها اهمیت می یابد. که تفکیک این افراد برای صلاحیت ها، به عهده کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی می باشد.

 

ممکن است مدرک کاردانی با مدرک کارشناسی در یک رشته نباشد و یکی از آنها با رشته مورد نظر در آزمون نظام مهندسی مغایرت داشته باشد. در این میان، کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی با بررسی مدارک داوطلب، صلاحیت هایی که فرد داوطلب می تواند در آن شرکت نمایند را اعلام می نماید.

 

داوطلبان برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، می بایست از نحوه ثبت نام آزمون نظام مهندسی و زمان آزمون نظام مهندسی مطلع باشند تا بتوانند برنامه ریزی لازم برای مطالعه منابع آزمون نظام مهندسی را انجام دهند. به همین جهت می توانند به لینک زیر مراجعه کرده و اطلاعات لازم در خصوص زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی را به دست آورند.

 

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی

 

 

 

 

 

رشته های مورد تایید کمیسیون هم ارزی

در آزمون نظام مهندسی گروهی خاص از رشته ها که مرتبط با مسائل ساختمانی می باشند، اجازه شرکت در آزمون را دارند. رشته هایی که در این آزمون مجاز به شرکت می باشند را در زیر به طور کامل قرار داده ایم.

 

عنوان رشته اصلیعنوان مدرک دانشگاهی منطبق با رشته اصلی
معماری1. مهندسی معماری، کارشناس معماری
2. کارشناسی ارشد معماری با کارشناسی مرتبط با معماری
عمران1. مهندسی یا کارشناسی عمران، عمران - عمران، عمران - سازه، عمران - ساختمان
2. مهندسی یا کارشناسی ساختمان
3. مهندسی یا کارشناسی سازه
4. مهندسی یا کارشناسی راه و ساختمان
5. مهندسی یا کارشناسی سیویل
6. مهندسی ساختمان سازی (مهندس عملی، فارغ التحصیلان بعد از بهمن ماه 1357 دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی)
تاسیسات مکانیکی1. مهندسی یا کارشناسی مکانیک - حرارت و سیالات
2. مهندسی یا کارشناسی الکترومکانیک (مکانیک) قبل از سال 1360
3. مهندسی یا کارشناسی مکانیک قبل از سال 1360 داخل کشور
تاسیسات برقی1. مهندسی یا کارشناس برق - قدرت
2. مهندسی یا کارشناسی الکترومکانیک (برق) قبل از سال 1360
3. مهندسی یا کارشناسی الکتروتکنیک
4. مهندسی یا کارشناسی برق و الکترونیک
5. مهندسی یا کارشناسی برق _ الکترونیک
6. مهندسی یا کارشناسی برق (الکترونیک)
7. مهندسی یا کارشناسی برق _ شبکه های انتقال و توزیع
شهرسازی1. شهرسازی
2. شهرسازی _ طراحی شهری
3. شهرسازی _ برنامه ریزی شهری و منطقه ای
4. شهرسازی _ طراحی و برنامه ریزی شهری و منطقه ای
5. شهرسازی _ برنامه ریزی شهری
6. کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته شهرسازی با مدرک کارشناسی معماری یا شهرسازی
7. کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته طراحی شهری با مدرک کارشناسی معماری یا شهرسازی
8. کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی _ برنامه ریزی شهری با مدرک کارشناسی در رشته های شهرسازی، جامعه شناسی، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، معماری، اقتصاد
نقشه برداری1. مهندسی یا کارشناسی عمران _ نقشه برداری
2. مهندسی یا کارشناسی نقشه برداری
ترافیک1. برنامه ریزی حمل و نقل
2. ترافیک و حمل و نقل
3. راه و ترابری
4. کارشناسی ارشد در رشته راه و ترابری با کارشناسی عمران _ عمران با عمران _ نقشه برداری
5. کارشناسی ارشد در رشته حمل و نقل با کارشناسی عمران _ عمران با عمران _ نقشه برداری

 

داوطلبانی که قصد ثبت نام در آزمون نظام مهندسی را دارند، می بایست از مدارکی که باید برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی داشته باشند، مطلع باشند به همین جهت می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

حتما بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی

 

 

 

 

مشاوره مراجعه به کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که افراد باید با مدرک تحصیلی مرتبط با رشته مورد نظر در آزمون، برای آزمون نظام مهندسی ثبت نام نمایند. این نکته حائز اهمیت می باشد که برای کسانی که رشته مرتبط ندارند آیا تدبیری اندیشیده شده است یا خیر؟

 

افرادی که رشته تحصیلی آنها متفاوت از رشته آزمون می باشد می توانند به کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی مراجعه نمایند. با این حساب ما می توانیم افراد متقاضی برای شرکت در آزمون را به سه دسته تقسیم نماییم.

 

دسته اول: افرادی که رشته آنها کاملا مرتبط با رشته مورد نظر در آزمون نظام مهندسی می باشد.

 

دسته دوم: افرادی که رشته آنها در یکی دیگر از شاخه های آزمون می باشد، یا یکی از رشته های کاردانی و کارشناسی آنها با رشته مورد نظر در آزمون مرتبط نمی باشد.

 

دسته سوم: افرادی که به طور کلی در رشته متفاوتی از رشته های آزمون نظام مهندسی فارغ التحصیل شده اند.

 

سه دسته ای که نام برده شد، سه پاسخ مختلف را از کمیسیون دریافت می نمایند. افراد دسته اول به دلیل مرتبط بودن رشته تحصیلی و رشته مورد نظر در آزمون، می توانند در تمامی صلاحیت های رشته مورد نظر شرکت نمایند.

 

افراد دسته دوم به دلیل اختلاف میان رشته تحصیلی آنها با رشته انتخابی در آزمون نظام مهندسی، طبق نظر کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی، ممکن است بتوانند در یک یا دو صلاحیت شرکت نمایند و در نهایت کسانی که به طور کلی رشته ای متفاوت از رشته آزمون دارند نمی توانند در هیچ صلاحیتی شرکت نمایند.

 

کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی برای تشخیص صلاحیت مناسب برای شرکت داوطلب در آزمون نظام مهندسی، واحدهای گذرانده شده در دوران تحصیل او را با واحد هایی که برای شرکت در آن صلاحیت الزامی است، تطبیق می دهد. در صورتی که فرد داوطلب واحد های مورد نظر را گذرانده باشد، می تواند در آن صلاحیت شرکت کند.

 

داوطلبان برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، می بایست از ماه ها قبل خود را آماده سازند تا بتوانند نتیجه مطلوبی را در این امتحان کسب نمایند. به همین جهت می توانند از طریق لینک زیر نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی را مطالعه نمایند.

 

در ادامه بخوانید: نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام آزمون های استخدامی هیوا باشید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔ داوطلبان در چند گروه رشته می توانند آزمون دهند؟

✔ داوطلبان آزمون نظام مهندسی می توانند در 7 گروه مرتبط با ساختمان سازی آزمون دهند که جزییات آن در مقاله قرار داده شده است.



 

2- ✔ رشته عمران در آزمون نظام مهندسی شامل چند صلاحیت می شود؟

✔ رشته عمران در آزمون نظام مهندسی شامل 3 صلاحیت می شود که جزییات آن در متن مقاله ذکر شده است.



 

3- ✔ با مدرک کاردانی نامرتبط و کارشناسی مرتبط هم می توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد؟

✔ در صورت نامرتبط بودن مدرک کاردانی و مرتبط بودن مدرک کارشناسی، کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی برای داوطلب تصمیم می گیرد که جزییات آن در مقاله ذکر شده است.

منبع : کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6nmn
نظرتان را بنویسید