درگاه واحد خدمات اشتغال کشور

درگاه واحد خدمات اشتغال کشور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir، با هدف ارائه خدمات الکترونیکی، در زمینه اشتغال، ایجاد شده است. از جمله امکانات این سامانه، اخذ تسهیلات و جست و جوی شغل و کاریابی می باشد. نحوه جست و جوی شغل و یا اخذ تسهیلات در این سامانه، ورود به سایت، انتخاب گزینه میز خدمت مردم و سپس، انتخاب خدمت مورد نظر خواهد بود.

 

 

یکی از ارزشمند ترین و مهم ترین منابع در تمامی دنیا، منابع انسانی یا نیروی انسانی می باشد. منابع انسانی هر کشور، نقش بسیار مهمی در پیشرفت کشورها دارد. به همین جهت، دولت ها باید، در راستای بهره برداری درست از نیروی این منابع، تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. یکی از راه های بهره مندی بهینه از نیروی منابع انسانی، استفاده از مهارت و دانش آن ها بوده که در این راستا باید، شغلی متناسب و هماهنگ با نیرو، دانش و تخصص افراد، به آن ها داده شود.

 بنابراین، یکی از مهم ترین وظایف هر دولت، ایجاد بستر شغلی مناسب، برای منابع انسانی کشور خود می باشد. در ایران نیز دولت، در راستای پیشرفت کشور و استفاده درست و صحیح از نیروی منابع انسانی، اقدامات متعددی را در سال های اخیر، انجام داده که فراهم ساختن بسترهای شغلی و ایجاد امکان مهارت آموزی و تخصص، از جمله این اقدامات هستند. راه اندازی سامانه درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر، از تازه ترین اقدامات دولت، در راستای بهره برداری بهینه از نیروی منابع انسانی بوده که تسهیلات و خدمات متنوعی را در اختیار متقاضیان واجدالشرایط، قرار می دهد.

از این رو، در این مقاله قصد داریم، به معرفی سامانه جامع خدمات اشتغال کشورsamka.mcls.gov.i  و امکانات آن بپردازیم؛ سپس، نحوه ورود به سامانه و جست و جوی شغل و اخذ تسهیلات از این سامانه را توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

معرفی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir

منابع هر کشور، از جمله منابع انسانی، ارزشمند ترین سرمایه های یک کشور، در راستای رشد و پیشرفت مادی و معنوی آن می باشند. هدایت و بهره برداری درست از نیروی انسانی، نقش مهم و موثری، در بهره مندی از سایر منابع نیز خواهد داشت؛ چراکه بدون تخصص و مهارت نیروی انسانی، استفاده از سایر منابع، غیر ممکن می باشد.

یکی از راه های بهره برداری بهینه از مهارت و تخصص نیروی منابع انسانی، ایجاد فرصت های شغلی مناسب و دسترسی برابر همه افراد، به این فرصت ها و حق آزادی انتخاب شغل می باشد. این امر، باید، توسط دولت ها و سازمان های ذی ربط اتفاق بیفتد. در ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در راستای بهره برداری از نیروی منابع انسانی و در اختیار قرار دادن فرصت شغلی برابر به افراد متخصص، اقدام به راه اندازی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir نموده است.

درگاه سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir، راه اندازی شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه ای می باشد که با هدف ارائه خدمات و امکانات الکترونیکی، در راستای ایجاد شغل و بهبود وضعیت اشتغال در کشور، ایجاد شده است. متقاضیان استفاده از خدمات و امکانات این سامانه، می توانند، با ورود به سامانه آن، به امکاناتی نظیر اخذ تسهیلات یا جست و جوی شغل و کاریابی و سایر موارد، دسترسی داشته باشند.

پس از معرفی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور، در ادامه، قصد داریم، درباره امکانات این سامانه که با ورود به سامانه، در دسترس متقاضیان خواهد بود، صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir​

 

امکانات سامانه درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر samka.mcls.gov.ir

در قسمت قبل، سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir را معرفی کردیم. همچنین، گفتیم که این سامانه، همانند سایر سامانه ها، نظیر پرتال تامین اجتماعی، دارای امکانات مختلفی می باشد که با ورود به سایت سامانه، در اختیار متقاضیان خواهد بود. لذا، در این قسمت، قصد داریم، امکانات درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر samka.mcls.gov.ir را معرفی کنیم که عبارتند از : 

میز خدمت مردم: یکی از امکانات سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir که با ورود به سامانه، در اختیار متقاضیان خواهد بود، میز خدمت مردم است که خود، خدمات مختلفی را به افراد متقاضی، ارائه می دهد که عبارتند از: 

ثبت و کسب مجوز: این گزینه، به افراد، امکان دسترسی به سامانه های مختلفی، نظیر سامانه ثبت و کسب مجوز مشاغل خانگی، سامانه گواهینامه شغلی کارگران ایرانی خارج از کشور، سامانه صدور و تمدید مجوز کاریابی های داخلی و خارجی، سامانه اشتغال افراد خارجی و سامانه مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی را می دهد.

خدمات کاریابی: این گزینه، امکان دسترسی به سامانه خدمات کاریابی، برای جویندگان کار را فراهم می کند.

خدمات تسهیلات: متقاضیان تسهیلات ایجاد کسب و کار، با انتخاب این گزینه، می توانند، به سامانه های کارا، تصکا، مشاغل خانگی و کرونا دسترسی داشته باشند و جهت اخذ تسهیلات مختلف، اقدام نمایند.

آموزش و مشاوره: این گزینه، امکان دسترسی به سامانه هایی، نظیر سامانه کاریابی داخلی و خارجی و همچنین، سامانه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را برای متقاضیان، فراهم می آورد.

 

دستگاه های متولی: از دیگر امکانات سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir که پس از ورود به سامانه، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، خدمات دستگاه های متولی است که با انتخاب آن، خدمات زیر، در دسترس افراد، خواهد بود: 

ثبت مشاغل ایجادی: گزینه ثبت مشاغل ایجادی، به متقاضی، امکان دسترسی به سامانه رصد و سامانه MLIS یا سامانه ملی اشتغال و کسب و کار را خواهد داد.

رصد و دستیابی به آمار نظارتی: با انتخاب این گزینه، متقاضی می تواند، به سامانه تحلیل اطلاعات بازار، سامانه سانار و ناظر، دسترسی داشته باشد.

پس از توضیح، در خصوص امکانات سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir، در ادامه، در مورد نحوه جست و جوی شغل و اخذ تسهیلات در این سامانه، صحبت خواهیم کرد. 

بیشتر بخوانید: سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری bimebikari.mcls.gov.ir

 

 

 

جستجوی شغل و کاریابی در درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر samka.mcls.gov.ir

در قسمت قبل، به معرفی امکانات سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir، پرداختیم و گفتیم که این سامانه، همانند سامانه ثبت فرم ثبت نام بیمه بیکاری، دارای امکانات متعددی می باشد. یکی از امکانات این سامانه، خدمات کاریابی است که مختص جویندگان شغل می باشد. لذا، در این قسمت، قصد داریم، درباره نحوه جستجوی شغل و کاریابی در سامانه جامع کاریابی samka.mcls.gov.ir، صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر می باشد:

در ابتدا، باید، عبارت "سامانه جامع خدمات اشتغال کشور" یا آدرس samka.mcls.gov.ir را در مرورگر خود، جست و جو کنید تا وارد صفحه ای، مشابه صفحه زیر شوید و سپس، گزینه میز خدمت مردم را انتخاب نمایید.

 

درگاه واحد خدمات اشتغال کشور

 

پس از انتخاب میز خدمت مردم، گزینه جویندگان کار (خدمات کاریابی) را انتخاب کنید.

 

درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر samka.mcls.gov.ir

 

در این مرحله، بر روی گزینه ورود به سامانه را کلیک نمایید.

 

ورود به سایت درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر

 

در این قسمت، گزینه کاریابی را انتخاب کنید.

 

امکانات سایت درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر

 

لازم به ذکر است، در حال حاضر، خدمات این سامانه، در دسترس متقاضیان نبوده و سامانه، در حال تکمیل اطلاعات خود می باشد.

بیشتر بخوانید: سامانه جامع تجارت ایران ntsw.ir

 

نحوه اخذ تسهیلات از درگاه واحد خدمات اشتغال کشو​ر samka.mcls.gov.ir

در قسمت های قبل، در معرفی امکانات سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir، گفتیم که یکی از امکانات این درگاه، که با ورود به سامانه آن، در دسترس متقاضیان خواهد بود، اخذ تسهیلات است. خدمات تسهیلات سامانه جامع خدمات اشتغال کشور، از طریق 4 سامانه ارائه می شود که به شرح زیر می باشند:

سامانه کارا یا سامانه اشتغال روستایی فراگیر؛ در این سامانه، اطلاعات افرادی که تا به حال، تسهیلات دریافت کرده اند، با درج تاریخ و ذکر رده شغلی، در دسترس متقاضیان خواهد بود. افراد می توانند، با جست و جوی استان و شهرستان مورد نظر خود، پس از درج تصویر امنیتی، از تسهیلات ارائه شده، اطلاع یابند.

سامانه تصکا یا سامانه صندوق کارآفرینی؛ در این سامانه، اطلاعات طرح های متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال، درج می شود. متاسفانه در حال حاضر، گزینه ثبت نام در این سامانه، غیر فعال بوده و صرفا متقاضیانی که از قبل، در این سامانه ثبت نام هستند، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، امکان ورود به ان را خواهند داشت.

سامانه مشاغل خانگی؛ این سامانه، برای صدور مجوز و ارائه تسهیلات به مشاغل خانگی، طراحی شده است و در حال حاضر، سه دسته متقاضیان که عبارت از متقاضیان مستقل، متقاضیان تحت پوشش فرد پشتیبان و متقاضیان پشتیبان می باشند، امکان ثبت نام و بهره مندی از تسهیلات آن را دارند. لازم به ذکر است که متقاضیان ثبت نام و اخذ این تسهیلات، باید به آدرس mkh.mcls.gov.ir مراجعه نمایند. همچنین، متقاضیان ثبت و تمدید پروانه کسب، می توانند، مقاله تمدید پروانه کسب را نیز مطالعه نمایند.

سامانه کرونا؛ این سامانه، با هدف ارائه تسهیلات، به مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، راه اندازی شده است. در حال حاضر، متقاضیان خویش فرما، فاقد بیمه، بنگاه های رسمی، متقاضیان وزارت فرهنگ و ارشاد، ورزش و گردشگری، امکان ثبت نام در سامانه و اخذ تسهیلات را دارند. متقاضیان ثبت نام و اخذ این تسهیلات، باید به آدرس corona-kara.mcls.gov.ir مراجعه نمایند.

پس از توضیح سامانه های ارائه دهنده تسهیلات که از طریق سامانه جامع خدمات اشتغال کشور، در دسترس هستند، در ادامه، نحوه دسترسی به این سامانه ها را با راهنمای تصویری، توضیح خواهیم داد که مطابق مراحل زیر می باشد:

در ابتدا، همانند آنچه در قسمت قبل، توضیح داده شد، با جست و جوی آدرس درگاه واحد خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir، وارد سایت این درگاه شده و سپس از قسمت میز خدمت مردم، گزینه خدمات تسهیلات را انتخاب کنید.

 

درگاه واحد خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir

 

در این مرحله، دسترسی به 4 سامانه که در زمینه تسهیلات، ارائه خدمات الکترونیکی می دهند، برای شما فراهم است که با انتخاب ورود به سامانه هریک از آن ها، می توانید به سامانه مورد نظر، دسترسی پیدا کنید.

 

ورود به سایت samka.mcls.gov.ir

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت پروانه کسب، تمدید جواز کسب، پیگیری پروانه کسب ثبت نام شده، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید، لینک داده شده، توصیه می شود.

در ادامه بخوانید: سامانه ایرانیان اصناف iranianasnaf.ir​

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سامانه جامع خدمات اشتغال کشور ​در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه جامع خدمات اشتغال کشور پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- آدرس سامانه جامع کاریابی چیست؟

آدرس سامانه جامع کاریابی samka.mcls.gov.ir بوده و دارای امکانات مختلف می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- سامانه جامع کاریابی دارای چه امکاناتی است؟

امکانات سامانه جامع کاریابی میز خدمت مردم دستگاه های متولی ثبت و کسب مجوز خدمات کاریابی خدمات تسهیلات و سایر مواردی است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- نحوه اخذ تسهیلات در سامانه جامع کاریابی چگونه است؟

نحوه اخذ تسهیلات در سامانه جامع کاریابی ورود به سایت سامانه انتخاب گزینه میز خدمت مردم و سپس انتخاب گزینه اخذ تسهیلات می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : درگاه واحد خدمات اشتغال کشور

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wXkM
نظرتان را بنویسید