دریل چیست ؟

دریل چیست ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mobin1

 

اگر اهل کارهای فنی بوده باشید  پس حتما با دریل آشنایی دارید . دریل‌ها جزء وسایل پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. چه کسانی که دنبال کار فنی در منزل هساتند و چه افرادی که در بازار کار مشغول به کارهای فنی هستند با دریل آشنایی دارند و  دریل را از نزدیک  دیده اند.دریل یک  وسیله‌ای می باشد که برای سوراخ کردن اجسام و دیوار  استفاده می شود. 


دریل چیست؟

دریل یکی از اساسی ترین و پر کاربرد ترین ابزار های مکانیکی و فنی است که در صنایع گوناگونی همچون ساختمان سازی، طراحی داخلی منزل، بازسازی سازه ها، باز و بسته کردن پیچ های گوناگون و هزاران فعالیت فنی دیگر به کار گرفته می شود. 

در حقیقت انسان از گذشته دور نیز برای سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف نیاز به ابزاری داشت که توانایی ایجاد سوراخ بر روی اجسام را داشته باشد. به همین ترتیب ابزار دریل برای اولین بار به دست مصر باستان ساخته شد.

 این وسیله در ابتدا بسیار ساده بود و به صورت دستی از آن استفاده می شد. اما امروزه به کمک پیشرفت علم و صنعت، دریل در انواع مختلف و پیشرفته تری به بازار ارائه گردیده است. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم داریم انواع گوناگون دریل و کاربرد این ابزار های صنعتی را برای شما عزیزان به طور کامل شرح دهیم.

آشنایی با ساختمان کلی دریل‌ها

 

با اینکه دریل‌ها انواع مختلفی دارند، اما ساختمان کلی آن‌ها اغلب از یک طراحی ساده پیروی می‌کند. به جز چند استثناء که در بخش معرفی انواع دریل به آن‌ها نیز اشاره‌ای خواهیم داشت. ساختمان کلی یک دریل شامل بخش‌های زیر است:


بدنه‌ی اصلی دریل:

طراحی بدنه‌ی اصلی تمامی دریل‌های (از دریل‌های صنعتی گرفته تا دریل‌های نیمه صنعتی و خانگی) تقریباً شبیه به هم هستند. بدنه‌ی دریل‌ها اغلب از ترکیب فولاد و پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند. داشتن استحکام کافی، عایق حرارتی و الکتریکی بودن و وزن پایین ازجمله ویژگی‌هایی است که در طراحی بدنه‌ی اصلی دریل باید در نظر گرفته شود.

دسته نگه‌دارنده دریل:

 

دسته‌ نگه‌دارنده برای کنترل بهتر دریل‌ها تعریف می‌شود. این دسته به خصوص در مدل‌های نیمه سنگین و صنعتی کاربرد فراوانی دارد. زیرا کنترل دریل در سرعت‌های بالا مشکل است و وجود یک دسته‌ی نگه‌دارنده در قسمت جلویی دریل به کنترل بهتر آن کمک می‌کند.

کلید روشن و خاموش دریل:

 

کلید روشن و خاموش دریل‌ها روی بدنه‌ی اصلی تعریف می‌شود. فرقی نمی‌کند که دریل شما شارژی باشد یا به کمک نیروی برق ‌کار کند. در هر حال این کلید روشن و خاموش است که مدیریت نیروی محرکه را در دریل بر عهده دارد.

کلید تنظیم سرعت چرخش یا دیمر دریل:

 

فرض کنید قصد سوراخ کردن یک ورقه‌‌ی چوبی را دارید. خب در این حالت اگر سرعت چرخش مته بیش از اندازه باشد، ممکن است باعث شکستن ورقه‌ی چوب شود. در حالی که برای سوراخ کردن یک دیوار آجری باید با بیشترین قدرت و سرعت چرخش به سراغ دیوار بروید. به همین خاطر است که دریل‌ها اغلب دارای دو یا سه حالت متفاوت هستند؛ که در هر حالت سرعت چرخش مته متفاوت است. تنظیم سرعت چرخش دریل به کمک یک کلید تنظیم سرعت انجام می‌شود؛ که به آن دیمر نیز می‌گویند.

سه نظام دریل:

 

کاربرد سه نظام درست به مانند اسم خاصش مهم است. گفتیم که سوراخ کردن اجسام به کمک یک مته انجام می‌شود. خب شیوه‌ی اتصال این مته به سر دریل چگونه است؟ و باز گفتیم که دریل کاربردهای دیگری هم دارد و فقط کافی است از ابزارهای دیگری کمک بگیریم. خب این ابزارهای کمکی چطور به دریل اضافه می‌شوند؟ جواب هر دو سؤال بالا «سه نظام» است. سه نظام وظیفه‌ی نگهداری و کنترل مته را در دریل‌ها ایفا می‌کند. در دریل‌های قدیمی این بخش به صورت دستی یا به عبارتی آچارخور طراحی می‌شد و برای باز و بسته کردن مته‌ها به یک آچار سه نظام نیاز داشتید. مدل‌های امروزی اما اغلبشان دارای یک سه نظام اتوماتیک هستند؛ که کار با دریل‌ها را بسیار ساده‌تر کرده‌اند.

کلید حرکت چکشی دریل:

 

برای سوراخ کردن برخی از اجسام سخت، علاوه بر چرخش مته به ضربه زدن هم نیاز دارید. این کار در دریل‌ها به کمک یک حالت چکشی یا همان ضربه‌ای انجام می‌شود. برای توقف یا فعال سازی حالت ضربه‌ای بر روی دریل یک دکمه‌ی مشخص تعریف شده است. برای مثال اگر قصد سوراخ کردن یک سرامیک را داشته باشید، حتماً باید از مته‌ی خاص و حالت ضربه‌ای دریل کمک بگیرید.

کلید قفل روشن نگه‌داشتن دریل:

 

روی اغلب دریل‌ها یک کلید قفل هم قرار دارد. وظیفه‌ی این کلید قفل این است که به هنگام کار دکمه‌ی روشن خاموش دریل را فیکس نگه داشته، به شما کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی دریل داشته باشید. وقتی بخواهید برای طول زمان زیادی از دریل استفاده کنید، وجود چنین کلیدی بسیار کاربردی است.

کلید تعویض جهت چرخش دریل:

 

گفتیم که دریل‌ها برای سوراخ کردن اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرند. و همچنین گفتیم این کار برای پیچاندن یک پیچ در سوراخ ایجاد شده است. خب با توجه به اینکه پیچ‌ها همواره به صورت راست‌گرد محکم می‌شوند، چرخش دریل‌ها نیز در حالت عادی به صورت راست‌گرد است. اما با توجه به اینکه گاهی از دریل‌ها برای باز و بسته کردن پیچ‌ها نیز استفاده می‌شود، روی بدنه اصلی دریل‌ها یک کلید تعویض جهت چرخش دریل نیز قرار گرفته است. با فشردن این کلید می‌توانید جهت چرخش مته را از راست‌گرد به چپ‌گرد تبدیل کنید. مهم‌ترین کاربرد این کلید نیز همان باز کردن پیچ‌های بسته شده است.

تراز عمق سنج دریل:

 

به این فکر کنید که قصد سوراخ کردن یک دیوار آجری یا چوب ضخیم را دارید. خب از کجا متوجه می‌شوید که عمق سوراختان باید چقدر باشد؟ اینجاست که پای تراز عمق سنج به میان می‌آید. عمق سنج در حقیقت یک میله مدرج است که در کناره‌ی بدنه پیچ شده و قابلیت جابجایی دارد. به این شکل برای مثال می‌توانید مشخص کنید که عمق سوراخ‌ فقط سه سانتیمتر باشد.

دسته بندی دریل‌ها به چه صورت است؟

 

به طور کلی دریل‌ها را باید بر اساس کاربردشان دسته بندی کرد. بر این اساس این ابزار را به دو دسته اصلی صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم بندی می‌کنند. دسته‌ی صنعتی دارای انواع متفاوتی بوده و کاربردهایی دارند که خاص‌تر از دریل‌های معمولی است. به همین خاطر طراحی آن‌ها نیز تا حدودی متفاوت‌تر از دریل‌های معمولی خواهد بود. دسته‌ی نیمه صنعتی نیز بیشتر شامل دریل‌های خانگی و سبک می‌شوند. دریل‌هایی که کاربردهای متنوعی دارند و نهایت تفاوتشان در قطر سوراخ کاری‌ آن‌ها و یا منبع تغذیه است.

دریل‌های نیمه صنعتی

 

بحث درباره‌ی انواع دریل‌ ها را با مدل‌های نیمه صنعتی‌ شروع کنیم. مهم‌ترین ویژگی این دسته وزن پایین آن‌ها نسبت به مدل‌های صنعتی است. نکته‌ی دیگر بحث حالت‌های عملکردی آن‌هاست. به طور کلی این دریل‌ها در دو مدل ساده و چکشی طراحی می‌شوند. قیمت دریل ‌های ساده به طبع کمتر از مدل‌های چکشی است. اما کارایی آن‌ها نیز کمتر خواهد شد. با این وجود اگر برای مصرف خانگی دنبال یک دریل خوب هستید، نمونه‌های ساده به خوبی جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

از دیگر موارد استفاده‌ی دریل‌های نیمه صنعتی در کارگاه‌های کوچک است. از کارگاه‌های ام.دی.اف کاری گرفته تا کارگاه‌های تولید محصولات فلزی. در تمام این موارد دریل‌های نیمه صنعتی به خوبی جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی دریل‌های نیمه صنعتی بحث محدوده قطر مته‌های آن است. که اصطلاحاً سوراخ دریل نامیده می‌شود. قطر این محدوده در دریل‌های نیمه صنعتی بین 6 تا 13 میلی‌متر است. اگر نمی‌خواهید خودتان را محدود کنید، بهتر است به سراغ مدل‌های 10 تا 13 میلی‌متری بروید.

در کنار موارد گفته شده دریل‌های نیمه صنعتی ممکن است ویژگی‌های دیگری هم داشته باشند. ازجمله اتوماتیک بودن یا دستی بودن سه نظام، دارا بودن باتری شارژی به عنوان منبع تغذیه، داشتن دسته کمکی و چراغ ازجمله همین ویژگی‌های منحصر به فرد است؛ که تنها در برخی از مدل‌های خاص وجود دارند.

دریل‌های صنعتی

 

وقتی صحبت از یک دستگاه صنعتی است، حتما باید به سراغ مدل‌های خاص‌تر و پرقدرت‌تر رفت. مدل‌های صنعتی دریل دارای مدل‌های متنوعی است؛ که اغلب این مدل‌ها را بر اساس کاربردشان نام‌گذاری کرده‌اند. دریل‌های ساده، ضربه‌ای، بتن کن، چکش تخریب، ستونی، نمونه‌بردار و غیره ازجمله همین مدل‌ها هستند. اگر موافق هستید، به سراغ بررسی انواع دریل‌های صنعتی برویم و بیشتر با این مدل‌ها آشنا شویم.

منبع تغذیه‌ی دریل، نکته‌ای که نباید از آن غافل شد

 

بحث منبع تغذیه در ساخت دریل‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. البته اغلب دریل‌ها از جریان برق شهری به عنوان منبع تغذیه بهره می‌برند؛ اما در کنار جریان برق شهری دریل‌ها ممکن است منبع تغذیه‌های دیگری نیز داشته باشند. مهم‌ترین نوع در این بین دریل‌های بادی و دریل‌های شارژی هستند.

دریل‌های بادی به کمک هوای فشرده کار می‌کنند. برای تأمین فشار باد لازم البته باید از یک کمپرسور نیز کمک گرفت. این دریل‌ها جهت ایجاد سوراخ‌هایی با قطر کم کاربرد دارند و مهم‌ترین موارد استفاده‌شان صنایع ساخت و سازی و استخراجی است.

دریل‌های شارژی هم که خیلی نیازی به توضیح ندارند. در این مدل‌ها اغلب از باتری‌های لیتیوم – یون استفاده می‌شود؛ که وزن پایینی داشته و شارژ دهی مناسبی دارند. خرید دریل‌ برای کسب‌وکارهایی که دسترسی کمتری به جریان برق شهری دارند، گزینه‌ی ایده آلی خواهد بود.

 

برچسب ها
نظرتان را بنویسید