طلاق از طرف مرد چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
آیا وقتی صحبت از طلاق می شود جنسیت اهمیت دارد ؟ یعنی آیا بین زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد ؟ هم تحقیقات و هم تجربیات نشان می دهند که بله ، جنسیت در طلاق مهم است . به عنوان مثال ، تمایل مردان به طلاق کمتر از زنان بوده و همچنین دلایل مردان برای طلاق نیز متفاوت از زنان است .

در ایران نیز علاوه بر تفاوت های جنسیتی در مورد علت طلاق ، تفاوت های زیادی نیز در روند حقوقی درخواست طلاق از طرف مرد و زن وجود دارد که در این مقاله می خواهیم به مفهوم طلاق از طرف مرد و دلایل آن بپردازیم .




طلاق از طرف مرد چیست ؟
در نظام حقوقی ایران طلاق به سه دسته طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد تقسیم می شود که در گذشته قوانین به این شکل بود که مرد در هر زمانی که بخواهد می تواند از زن طلاق گرفته و هیچ نیازی به دلیل و مدرک برای آن ندارد .

با تصویب قانون حمایت خانواده شرایطی برای طلاق از طرف مرد تعیین شد ، به این صورت که ، مرد علاوه بر اینکه می تواند مانند طلاق توافقی که در سامانه تصمیم ثبت نام کند می تواند برای درخواست طلاق به دادگاه نیز مراجعه کند که در صورت مراجعه به دادگاه ، در مرحله بعد زوجین به داوری ارجاع می شوند . برای انجام داوری لازم است مرد و زن یکی از بستگان خود را که متاهل بوده و حداقل سی سال سن داشته و همچنین به مسائل شرعی و خانوادگی آگاه باشد به دادگاه معرفی کنند تا این دو نفر میان آن ها داوری کنند .

اگر پس از داوری باز هم زوجین به سازش نرسیدند و همچنان مرد بر درخواست طلاق خود پافشاری کرد ، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود که پس از آن روند طلاق برای زوجین طی می شود . نکته مهم در اینجا این است که وقتی درخواست جدایی از طرف شوهر باشد ، او باید تمام حقوق مالی زن از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و نحله را پرداخت کند .



حتما بخوانید: طلاق توافقی چیست




علل درخواست طلاق از طرف مرد
بسیاری از مردان تمام تلاش خود را برای نجات ازدواج انجام می دهند اما گاهی اوقات آنقدر اختلاف و تعارض میان زوجین بالا می گیرد که در این موارد تقریباً نمی توان رابطه زناشویی را نجات داد . در ادامه به علل درخواست طلاق از طرف مرد بیشتر پرداخته شده است .



 مرد احساس نمی کند که مورد قدردانی قرار می گیرد

مردان می خواهند عشقی را که به همسرشان دارند احساس کرده و ابراز کنند اما وقتی یک مرد احساس می کند که در خانواده مورد قدردانی قرار نمی گیرد بیشتر از عشق ، احساس نارضایتی دارد . در کنار ارتباط جنسی و عاطفی میان همسران ، یکی از الزامات ازدواج این است که ارتباط میان زوجین خیلی دنیوی است به این معنی که آن ها باید تصمیم بگیرند که چه کسی ماشین را به کارواش ببرد ، رهن خانه باید چقدر باشد و چه کسی خریدهای خانه را انجام دهد .

وقتی یک مرد یا زن احساس نمی کند که برای انجام این وظایف از او قدردانی می شود ، به احتمال زیاد به شدت در ازدواج خود احساس نارضایتی کرده و تمایل او به طلاق بیشتر می شود .



 یکی از همسران خیانت کرده است

خیانت ، اغلب باعث بحران منجر به طلاق می شود اما مشکلات زناشویی معمولاً مهم تر از این خیانت است . وقتی یک مرد به خاطر خیانت ، ازدواج را ترک می کند تقریباً غیر ممکن است که تشخیص دهیم چقدر این تصمیم ناشی از خیانت بوده و چقدر ناشی از مشکلات دیگر در رابطه زناشویی زیرا بعید است که خیانت در یک ازدواج رضایتمندانه اتفاق بیفتد .



حتما بخوانید: طلاق پس از خیانت همسر


 در مورد خرج کردن ، میان همسران اختلاف وجود دارد

بسیاری از مردانی که به زوج درمانی مراجعه می کنند ، اغلب از تصمیمات مالی ضعیف همسرشان شکایت دارند و این مسئله زمانی بیشتر پیش می آید که مرد بیشترین درآمد را در خانواده داشته باشد . وقتی یک زن تمام درآمد مرد را به سرعت خرج می کند مرد این احساس را دارد که او به چشم نمی آید و زیر این احساس هم این است که آقایان می خواهند همسرشان برای یک بار هم که شده از آن ها تشکر کند .



 مرد ، دیگر هیچ چیز مشترکی با همسرش ندارد

مردم تغییر می کنند که این مسئله می تواند زمانی نگران کننده باشد که مردان انتظار دارند همسرشان همان کسی بماند که ده سال پیش با او عروسی کرده اند . در حالی که واقعیت این است که وقتی افراد می خواهند ازدواج کنند باید با هم رشد کنند .

مردان ممکن است پس از چند سال بگویند که ما دیگر به هم علاقه ای نداریم زیرا ممکن است برای مثال هر کدام علایق متفاوتی برای چگونگی تفریح کردن داشته باشند و نتوانند یک تفریح مشترک با یکدیگر پیدا کنند . چنین اختلافات به ظاهر جزئی و دنیوی باعث می شود که زوجین دیگر احساس محترم بودن و دوست داشته شدن را نداشته و در نتیجه تصمیم به طلاق بگیرند .







 مرد احساس ناکافی بودن می کند

در بسیاری از موارد که دیده می شود مردان خیانت می کنند ، فریاد می زنند یا سعی در کنترل همسرشان دارند ، در واقع این مردان عمیقاً احساس ناکافی بودن کرده و فکر می کنند که به چشم همسرشان نمی آیند . پس از این مسئله ، زوجین در یک چرخه منفی گرفتار می شوند به این صورت که زن احساس تنهایی کرده به همین دلیل شروع به انتقاد می کند .

هر چقدر زن انتقاد می کند مرد بیشتر احساس ناکافی بودن می کند و هر چقدر احساس عدم کفایت شوهر بیشتر می شود بیشتر از همسرش فاصله گرفته و به رفتارهای خود تخریب گرانه و مخرب برای رابطه روی می آورد و این چرخه واقعاً دردآور است .



 رابطه جنسی ناپایدار بوده یا کلاً وجود ندارد

وقتی مرد از کمبودهای رابطه جنسی میان خود و همسرش شکایت می کند ، در واقع ، نگرانی اساسی او این است که همسرش دیگر او را از نظر جسمی جذاب نبیند زیرا ترس ناگفته در مردان این است که دیگر جذابیتی نداشته باشند . معمولاً در زیر این کمبودهای رابطه جنسی مشکلات دیگری وجود دارد حتی اگر مرد آن کسی باشد که رابطه جنسی را رد می کند .



 مرد احساس نمی کند که نیازهای او به رسمیت شناخته شده یا تایید می شود

وقتی ازدواج به یک مانع سخت برخورد می کند آنچه بیشتر از همه مورد نیاز است ( حتی بیشتر از حل مسئله ) همدلی است . هنگامی که شوهر احساس می کند همسرش نسبت به سلامتی او و همچنین تاثیر گرفتن او از مشکلات زندگی اهمیت کمی می دهد ، به احتمال زیاد دچار سرخوردگی می شود .

تا وقتی که ارتباط عاطفی میان همسران بهبود پیدا نکند ، مرد به احتمال زیاد نسبت به تغییر ازدواج ناامید بوده و بر درخواست طلاق پافشاری خواهد کرد زیرا این ناامیدی بسیار دردناک بوده و برای زندگی زناشویی مانند سم است و خطر طلاق را افزایش می دهد .



حتما بخوانید: تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر


اقدامات مناسب زن در هنگام درخواست طلاق از طرف مرد
وقتی درخواست طلاق از طرف مرد صورت می گیرد ، وضعیت وحشتناک و ناراحت کننده ای برای زن خواهد بود و معمولاً در این شرایط زن می خواهد ازدواج را حفظ کند . آنچه در این میان مهم است صبور بودن و صرف وقت و انرژی برای رابطه در جهت حل اختلافات است .

وقتی درخواست طلاق از طرف مرد صورت می گیرد ، معمولاً همسر ، احساساتی از قبیل غم ، خشم و اضطراب را تجربه کرده و ممکن است کنترل احساسات خود را از دست بدهد که این شرایط باعث بدتر شدن وضعیت می شود ، به همین دلیل مهم است که زن ، احساسات خود را به صورت سالم ابراز کرده و پس از آن برای حل مشکلات با همسرش صحبت کند .

در این شرایط لازم است مشکلات بین زن و شوهر حل شده و قرار نیست زن بستگان و دوستان خود را در جریان جزئیات رابطه با همسرش قرار دهد . همچنین لازم است به مرد فضایی برای فاصله گرفتن سالم داده شود تا او در مورد تلاش برای حل اختلافات بیشتر فکر کرده و بتواند تصمیمش را عوض کند .

از سوی دیگر ، اگرچه در این شرایط ممکن است تنش میان زن و شوهر بالا باشد اما شکستن موانع ارتباط با شوهر ضروری بوده و می تواند باعث پیدا کردن راه حل برای مشکلات شود . همچنین ، وقتی زن رویکردی متضاد را در پیش گرفته و برای بهبود رابطه تلاش کند ممکن است مرد تصمیم به پس گرفتن درخواستش کرده و به تغییر امیدوار شود .

هیچ زنی دوست ندارد این حرف را بشنود اما وقتی درخواست طلاق از طرف شوهر صورت بگیرد این به این معنی است که زن نیازها و خواسته های همسرش را برآورده نکرده است که برطرف کردن نیازهای یکدیگر در ازدواج ، یکی از رموز موفقیت در ازدواج است . 



 جمع بندی

در این مقاله به بررسی درخواست جدایی از طرف شوهر ، علل آن و اقدامات مناسب زن در این شرایط پرداخته شد . با توجه به اینکه درخواست طلاق از طرف شوهر معمولاً کمتر صورت می گیرد پرداختن به علل آن بسیار مهم است . در این شکی نیست که ممکن است زن هم در این ازدواج نارضایتی هایی داشته باشد به همین دلیل مهم است که هر دو همسر بتوانند به جای تصمیم به طلاق ، برای بهبود رابطه تلاش کنند .

همانطور که مطرح شد درخواست طلاق همیشه از طرف مرد نبوده و در بیشتر موارد از طرف زن صورت می گیرد که این مسئله می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد . اگر می خواهید در مورد درخواست طلاق از طرف زن اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: طلاق از طرف زن چیست


سوالات متداول


1- علل طلاق از طرف مرد شامل چه مواردی است ؟
معمولاً در این شرایط مرد احساس می کند که در خانواده به اندازه کافی از او قدردانی نشده یا احساس ناکافی بودن دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2- درخواست طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد ؟
در صورتی که مرد درخواست طلاق بدهد اگر پس از جلسه داوری زوجین به سازش نرسند روند طلاق طی شده و مرد باید همه حقوق مالی زن را پرداخت کند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3- در صورت درخواست طلاق از طرف مرد ، زن چه اقداماتی را لازم است انجام دهد ؟
در این شرایط بهتر است برای بدتر نشدن اوضاع ، زن احساسات خود را کنترل کرده و سعی کند برای حل مسئله ، با همسر خود تعامل داشته باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : طلاق از طرف مرد چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jrgB
نظرتان را بنویسید