شرایط درخواست طلاق توافقی

شرایط درخواست طلاق توافقی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است و شرایط و ضوابط سخت گیرانه ای برای ازدواج و طلاق در دین و قانون ما وجود دارد باز هم روز به روز به دلایل مختلف از جمله شرایط بد اقتصادی و اجتماعی ، گرفتاری در دام اعتیاد و بسیاری از مسائل دیگر که ادامه زندگی را برای زوجین دشوار می کند ، بعضی زوجین را به سمت طلاق و خاتمه زندگی سوق می دهد .

این امکان وجود دارد که درخواست طلاق و جدایی از طرف هر یک از زن یا مرد داده بشود اما اگر هر دوی زن و و شوهر به جدایی رضایت داشته باشند و جدایی خواست دو طرف آن ها باشد می توانند برای پایان دادن به زندگی مشترک درخواست طلاق توافقی کنند زیرا طلاق توافقی یکی از سریع ترین روش ها برای جدایی از بین انواع مختلف طلاق است .

اگر خواهان این هستید تا بدانید تحت چه شرایطی می توانید به صورت توافقی طلاق بگیرید باید به این امر آگاهی داشته باشید که طلاق توافقی همان طور که از اسمش پیدا هست با توافق و رضایت زن و مرد اتفاق می افتد به این معنا که که زن یا مرد به تنهایی درخواست برای طلاق و جدایی ندارد و جدایی یک درخواست مشترک برای هر دوی آن ها است که دیگر با هم زندگی نکنند .

در صورت رضایت دو طرفه برای جدایی و طلاق زوجین با هم به دادگاه خانواده مراجعه می کنند اما اگر هر کدام از زن و مرد به تنهایی هم به دادگاه خانواده مراجعه کنند یا دادخواست طلاق بدهند مشکلی نیست و وصف توافقی بودن را از ببین نمی برد ، مهم توافق انجام شده ما بین زن و شوهر برای طلاق است که در قالب تفاهم نامه اعلام شده و به امضای طرفین رسیده است مهم این نیست که چه کسی دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه خواهد کرد .

در این مقاله ضمن توضیح جزئی از طلاق توافقی ، شرایطی هم که زوجین بایستی هنگام درخواست این نوع از طلاق داشته باشند و سوالاتی که در این مورد ممکن است برای زن و مرد در خصوص شرایط درخواست بوجود بیاید صحبت شده است .




آیا داشتن تفاهم نامه از شرایط درخواست طلاق توافقی است
خیر داشتن تفاهم نامه برای طلاق توافقی از شرایط الزامی هنگام درخواست طلاق توافقی نیست اگر تفاهم نامه طلاق توافقی قبل از درخواست زن و مرد برای طلاق توافقی بین زوجین مکتوب نشده باشد مشکلی در ثبت دادخواست طلاق توافقی و روند رسیدگی به این نوع از جدایی بوجود نمی آید .

زن و شوهر می توانند هنگام مراجعه به دادگاه و درخواست گواهی عدم امکان سازش همچنین در زمان مراجعه به یکی از فاتر خدمات الکترونیک قضایی برای درخواست طلاق توافقی ، توافقات خود را در دادگاه یا دفاتر خدمات الکترونیک مطرح کنند .

زوجینی که توافق کرده اند که از یکدیگر جدا شوند و به عقد ازدواج خود را با خواندن صیغه طلاق پایان دهند حق اعتراض به رای دادگاه و حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی نسبت به رای دادگاه را از خود سلب می کنند زیرا اعتراض به رای دادگاه برای طلاق توافقی از طرف هر یک از زوجین وصف توافقی بودن را برهم می زند و دیگر طلاق توافقی نخواهد بود و زمانی که زوجین متقاضی طلاق توافقی حق اعتراض را از خودشان سلب کنند رای طلاق توافقی قطعی خواهد بود .

حتما بخوانید: تفاهم نامه طلاق توافقی چیست


شرایط درخواست طلاق توافقی
گفتیم که زن و شوهری که توافق کرده اند به صورت توافقی از یکدیگر طلاق بگیرند در هنگام ارائه و ثبت دادخواست طلاق توافقی بایستی یک سری شرایط داشته باشند که از شرایط درخواست طلاق توافقی موارد زیر را می توان بیان کرد :

اولین شرط رضایت است یعنی زن و مرد هر دو رضایت به طلاق دارند چه این رضایت قلبی باشد چه با بخشش مهریه یا حقوق مالی و حضانت بوجود آمده باشد .

دومین شرط توافقات زوجین بر سر تمامی مسائل مالی و غیر مالی است که در راستای طلاق بوجود می آید :

الف ) از جمله شرایط مالی که هنگام طلاق مطرح شود و زوجین متقاضی طلاق توافقی باید قبل از درخواست این نوع طلاق راجع به آن توافق کنند مثل مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ایام زندگی ، نحله ، جهیزیه و شرط تقسیم اموال مرد است .

ب ) از جمله شرایط غیر مالی که در طلاق توافقی زوجین راجع به آن باید توافق کرده باشند در صورت داشتن فرزند حضانت است .

حتما بخوانید: حضانت دائمی فرزند


آیا در زمان درخواست طلاق توافقی زن بایستی حقوق مالی اش را ببخشد
در زمان درخواست طلاق توافقی گفتیم که علاوه بر رضایت زن و مرد باید در مورد کلیه مسائل مالی و غیر مالی مثل مهریه ، نفقه ، حضانت و تمامی امور مالی و غیر مالی توافق کرده باشند و هیج ادعایی در خصوص موارد گفته شده نه از جانب زن و نه از جانت مرد وجود نداشته باشد پس هیچ اجباری برای زن وجود ندارد که هنگام طلاق توافقی از حق و حقوق مالی و غیر مالیش بگذرد .

مثلا زن مدتی است از شوهرش نفقه نگرفته است می تواند در خصوص نفقه گذشته و نحوه پرداخت با شوهر خود توافقی کند و مرد نیز ملزم است به توافقات صورت گرفته ضمن طلاق توافقی عمل کند .

در طلاق توافقی همان طور که از اسمش پیداست گرفتن مهریه یا نفقه یا هر آنچه مربوط به حق و حقوق مالی و غیر مالی زوجه است بستگی به توافقی دارد که بین زن و مرد انجام شده است .

اما اصولا در طلاق توافقی زنان اگر مشتاق به جدایی باشند مقداری از مهریه یا کل مهرشان را به مرد می بخشند تا او را وادار به طلاق توافقی کنند در مورد حضانت فرزندان هم اگرچه طبق قانون مدنی در ماده 1169 حضانت و نگهداری از فرزند تا سن 7 سالگی با مادر و پس ‌از آن با پدر است اما زوجین در توافقات خود می توانند به این ماده عمل نکرده و طبق توافقات خود برای نگهداری فرزند یا فرزندان عمل کنند که دادگاه به این توافق انجام شده مابین زن و شوهر احترام گذاشته و با توجه به آن رای صادر خواهد کرد .

 اگر هر یک از زوجین تا قبل از جلسه اخر رسیدگی در دادگاه از طلاق پشیمان شود چه می شود ؟

اگر هر یک از زوجین تا قبل از جلسه اخر رسیدگی در دادگاه از طلاق پشیمان شود دو حالت دارد :

اگر زن پشیمان شود از طلاق ، طلاق توافقی تبدیل می شود به طلاق از جانب مرد که امری پذیرفته شده است و ده درصد طلاق های فعلی به این صورت است که مرد با پرداخت کلیه ی حق و حقوق مالی به زن می تواند زن را طلاق دهد و این حق شرعی و قانونی مرد است .

اما اگر مرد از طلاق توافقی پشیمان شود ، طلاق توافقی تبدیل می شود به طلاق از جانب زن که حدود هفتاد درصد طلاق های دادگاه خانواده را به این نوع طلاق اختصاص دارد که زن اگر اصرار به جدایی و طلاق دارد باید حداقل یکی از شروط عقد نامه را که مرد امضا کرده یا عسر و حرج و مشقتی که در زندگی با زوج متحمل می شود را در دادگاه ثابت کند تا بتواند حکم طلاق را بگیرد .

اگر کلا هر دو یعنی زن و مرد از طلاق توافقی پشیمان شوند اگر زنی چیزی از حقوق مالی برای رضایت مرد به جدایی به او بخشیده باشد به خودش بر می گردد .

آیا امکان رجوع زن و مرد بعد از طلاق توافقی وجود دارد؟

هر طلاقی اگر قبل از نزدیکی و دخول باشد دیگر امکان رجوع وجود ندارد و در این صورت توافقی و غیر توافقی بودن آن مهم نیست حالا اگر بعد از نزدیکی بین زن و مرد طلاق توافقی صورت بگیرد به دلیل احترام به اراده هر دوی آن ها و توافق صورت گرفته این طلاق غیر قابل رجوع خواهد بود و اگر زن مهریه اش را بخشیده باشد تا جدا شود برای رجوع و عقد مجدد باید مرد مقداری از مهریه را که زن بخشیده به او برگرداند تا حق بازگشت دوباره داشته باشد .

در ادامه بخوانید: نحوه پیگیری دادخواست مهریه
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط درخواست طلاق توافقی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط درخواست طلاق توافقیپاسخ دهند .





سوالات متداول


1- آیا برای درخواست طلاق توافقی بایستی زوجین دارای شرایط خاصی باشند ؟
منظور از شرایط داشتن رضایت دو طرفه به جدایی و تصمیم گیری و تفاهم در کلیه مسائل مالی و غیر مالی است که در مقاله کاملا توضبح داده شده است


2- آیا در طلاق توافقی زن باید از حقوق مالی اش بگذرد؟
خیر چنین اجباری وجود ندارد که در مقاله راجع به این موضوع صحبت شده است .


3- حضانت فرزند در طلاق توافقی با چه کسی است ؟
در طلاق توافقی تکلیف حضانت فرزند یا فرزندان را توافق زوجین مشخص می کند که در مقاله توضیح داده است

منبع : شرایط درخواست طلاق توافقی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wWOg
نظرتان را بنویسید