نحوه درخواست طلاق توافقی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است با این تفاوت که در این نوع از طلاق زن و مرد هر دو با رضایت می خواهند به ادامه زندگی مشترکشان پایان دهند و در نتیجه این تصمیم مبنی بر پایان زوجیت و طلاق باید در مورد تمامی مسائل مرتبط با زندگی مشترک مثل مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، نحله ، شرط نصف کردن دارایی مرد ، جهیزیه و در صورت داشتن فرزند در مورد حضانت فرزندان هم به توافق رسیده و تصمیم گرفته باشند .

دادگاه به این توافقات بین زوجین متقاضی طلاق توافقی احترام گذاشته و با توجه به این توافقات تصمیم می گیرد اما باز هم تلاش می کند تا اگر راهی برای بازگشت به زندگی هست از طریق مشاوره قبل از طلاق زوجین ، از طلاق جلوگیری کند تا طلاقی اتفاق نیوفتد اگر باز هم بی فایده بود دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می کند .

در این مقاله در خصوص این که نحوه درخواست طلاق توافقی به چه صورت است و چگونگی درخواست و اجرای طلاق توافقی برای ایرانیان خارج از کشور صحبت شده است .




نحوه درخواست طلاق توافقی
درمورد اینکه نحوه درخواست طلاق توافقی به چه صورت است ممکن است در ذهن زوجین متقاضی طلاق توافقی سوالی ایجاد شود که چون نوع طلاق ، توافقی است شاید نحوه درخواست آن با دیگر انواع طلاق متفاوت است در صورتی که نحوه درخواست طلاق توافقی تفاوت چندانی با دیگر انواع طلاق ندارد به جز اینکه در این نوع از طلاق چون زن و مرد توافق بر طلاق و پایان دادن به زندگی مشترک کرده اند توافق نامه ای ما بین خودشان در مورد تمامی مسائل مالی و غیر مالی تنظیم می کنند .

این توافقات ممکن است قبل از ارائه و ثبت دادخواست ما بین زوجین نوشته شود و به امضای هر دو برسد و ممکن است این توافق نامه نوشته نشود که مشکلی در روند ثبت دادخواست طلاق ایجاد نخواهد کرد ، در این صورت زوجین در دادگاه توافقات خود را بیان می کنند .

گفتیم نحوه درخواست طلاق توافقی مانند دیگر انواع طلاق است یعنی مثل طلاق به درخواست زن و طلاق به درخواست مرد است پس برای این منظور لازم است ابتدا زوجین در سامانه ای به نام طلاق یا همان سامانه تصمیم برای دریافت وقت مشاوره و رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق که الزامی است ثبت نام کنند اگر بعد از اتمام جلسات مشاوره نظر مشاور این بود که زوجین نمی توانند دیگر باهم زندگی کنند و ادامه زندگی برای آنان غیر ممکن است گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می کند .

پس از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق از سوی مرکز غربالگری که زوجین برای مشاوره به آنجا رفته اند حال زوجین می توانند با در دست داشتن این گواهی و سایر مدارک مورد نیاز به همراهی یکدیگر و هر دو باهم یا اینکه هر کدام جداگانه با مراجعه به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ضمن یک دادخواست یا دادخواست های جداگانه از طرف زن یا مرد درخواست طلاق توافقی کنند .

 اما یک سری مسائلی است که زوجین باید نسبت به آن ها قبل از درخواست طلاق توافقی در موردشان تصمیم بگیرند و به تفاهم برسند که عبارت است از :

 تعیین تکلیف راجع به مهریه و چگونگی پرداخت آن از جانب شوهر است .

 تعیین تکلیف راجع به پرداخت نفقه زن از جانب شوهر است .

 تعیین تکلیف راجع به اجرت المثل ایام زندگی مشترک است که از جانب زوجه ممکن است درخواست شود .

 تعیین تکلیف راجع به نحله است که از جانب زن ممکن است درخواست شود .

 تعیین تکلیف راجع به جهیزیه است که چه چیزی در ملکیت چه کسی قرار دارد .

تعیین تکلیف راجع به شرط تقسیم دارایی مرد است که اجرا شود یا نشود .

 تعیین تکلیف راجع به حضانت فرزند یا فرزندان است که تحت سرپرستی کدام یک از زوجین باشد .



حتما بخوانید: مراحل طلاق توافقی


کدام یک از زوجین می تواند درخواست طلاق توافقی نماید
 در مورد این که کدام یک از زوجین می تواند درخواست طلاق توافقی کند ممکن است برای زوجین متقاضی طلاق توافقی که خواهان این نوع از جدایی هستند سوال ایجاد شود .

برای درخواست طلاق توافقی فرقی ما بین اینکه زن و مرد با هم برای ثبت دادخواست به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند یا یکی از آن ها نیست ، همین طور مرد می تواند وکالت بلاعزل به زن برای طلاق بدهد تا خودش دیگر لازم نباشد به دادگاه رفت و آمد کند و تمامی امور را زن به واگذار کند تا به تنهایی از ابتدای روند رسیدگی به ثبت دادخواست تا صدور حکم و اجرای آن را انجام دهد اما زن نمی تواند به مرد وکالت دهد برای طلاق چون درخواست طلاق برای مرد یک حق قانونی است همچنین هم مرد و هم زن می توانند برای این کار وکیل جداگانه برای خودشان بگیرند و نیازی نیست حتما خودشان برای این کار اقدام کنند .



حتما بخوانید: دادخواست طلاق توافقی


نحوه درخواست طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور
اگر زن و شوهری که هر دو یا یکی از آن ها در خارج از ایران زندگی می کند باهم توافق کنند که به صورت توافقی و مسالمت آمیز از یکدیگر طلاق بگیرند و بخواهند دادخواست طلاق توافقی بدهند باید تمام مراحلی را که برای درخواست طلاق توافقی در دادگاهای خانواده ایران طی می شود را در ایران توسط وکیل انجام دهند .

برای گرفتن وکیل نیاز نیست زوجین یا یکی از آن ها که ساکن کشور دیگری غیر از ایران است به ایران بیاید طبق ماده 34 قانون آیین دادرسی مدنی روش‌های مختلفی برای گرفتن وکیل طلاق توافقی از خارج از ایران وجود دارد :

اولین راه این است که زوجین یا یکی از آن ها که خارج از کشور است به کنسول گری یا سفارت ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کند و به یکی از اقوام یا دوستان خود وکالت مدنی بدهد تا آن شخص از طرف او اقدام به گرفتن وکیل کند .

دومین راه این است که افراد ساکن کشور دیگر که خواهان انجام طلاق توافقی هستند و برای این کار نیاز دارند وکیلی در ایران این کار را برای آن ها انجام دهد با حضور در کنسولگری یا سفارت خانه ایران مستقیما اقدام به گرفتن وکیل کنند .

سومین راه این است که اگر یکی از زوجین ساکن کشور دیگری غیر از ایران است با مراجعه به کنسول گری یا سفارت خانه ایران در آن کشور به طرفی که در ایران است وکالت بدهد که بتواند برای انجام طلاق توافقی وکیل بگیرد .



نکاتی که برای تنظیم وکالت نامه مدنی در کنسول گری و سفارت ایران وجود دارد
 افرادی که تصمیم دارند با مراجعه به کنسول گری و سفارت ایران در خارج از کشور وکالت مدنی به کسانی که در ایران زندگی می کنند بدهند اما متن نوشتن این وکالت نامه را بلد نیستند و متن خاصی برای این کار ندارند ، سفارت یا کنسول گری ایران آن ها را راهنمایی می کند تا از طریق سامانه تاک به این متن دسترسی پیدا کنند .

اما متنی که برای وکالت نامه طلاق در این سامانه تاک وجود دارد دارای اشکالاتی است که معمولا دادگاه خانواده در ایران وکالت نامه ای که با توجه به متن این سامانه تاک نوشته شده باشد را قبول نمی کند چون متن مذکور دارای یک سری اشکالات حقوقی است ، پس برای این کار می توانید از مشاورین حقوقی ما راهنمایی و مشاوره بگیرید .

حال از این امر که بگذریم موارد مهم دیگری هم هست که باید در تنظیم وکالت نامه طلاق توافقی حتما به آن توجه شود :

 حتما برای این کار از وکلای دادگستری استفاده کند .

 به وکیل دادگستری انتخابی این اختیار را بدهند که به جای آنان در جلسات داوری و مشاوره حضور داشته باشند 
 اگر زوجه مقیم خارج از کشور تصمیم دارد بخشی از حقوق مالی خود را در ازای رضایت مرد به طلاق ببخشد اختیار انجام این کار را به وکیل بدهد .

مثلا اگر زن می خواهد بخشی از مهریه اش را ببخشد دقیقا مشخص کند چقدر و اختیار بخشیدن همان مقدار را به وکیل بدهد . 

 اگر زن و مرد دارای فرزند مشترک هستند به وکیل اختیار بدهند که در مورد حضانت ، نفقه و حق ملاقات فرزندان مطابق توافق طرفین یا به نیابت از موکلش تعیین تکلیف کند .

 اگر می خواهند حق اعتراض و تجدید نظر و فرجام را ساقط کنند یا نکنند به وکیل این اختیار را بدهند .

 چنانچه زوج نسبت به اعطای وکالت اقدام می‌نماید باید حتماً در وکالت نامه اختیار قبول بذل عین مهریه، بیشتر یا کمتر و یا معادل مهریه و قبول بذل سایر حقوق مالی زوجه وجود داشته باشد .

 به وکیل این اخیار را بدهند که به جای آنان در دفترخانه ازدواج و طلاق حضور پیدا کند و صیغه طلاق در حضور وکیل به نیابت از موکل خوانده شود .

بیشتر بخوانید: ملاقات با فرزند بعد از طلاق

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درخواست طلاق توافقی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه درخواست طلاق توافقی پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- نحوه درخواست طلاق توافقی با دیگر انواع طلاق متفاوت است؟
خیر تفاوتی ندارد مگر توافق کامل طرفین در کلیه ی امور مالی و غیر مالی زندگی مشترک که در مقاله توضیح داده شده است


2- کدام یک از زوجین می توانند درخواست طلاق توافقی کنند ؟
برای درخواست طلاق توافقی فرقی مابین اینکه زن و مرد با هم برای دادخواست به یکی از شعب دفاتر خدمات قضائی مراجعه کنند یا یکی از آن ها نیست که در مقاله کامل در این مورد توضیح داده شده است


3- اگر زن و شوهری که می خواهند به صورت توافقی طلاق بگیرند هر دو یا یکی از آن ها مقیم خار ج از ایران باشند چگونه می توانند درخواست طلاق توافقی کنند؟
باید به کنسول گری یا سفارت خانه ایران در آن کشور مراجعه کنند و وکیل بگیرند که چگونگی انجام این کار در مقاله توضیح داده شده است

منبع : نحوه درخواست طلاق توافقی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/W42n
نظرتان را بنویسید