نشخوار فکری و افسردگی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
نشخوار فکری داشتن یکی از دلایل بسیار مهم ابتلا به افسردگی است به خصوص اگر با بدبینی همراه باشد . شاید ندانید اصطلاح نشخوار فکری چیست ولی حتما بارها و بارها آن را انجام داده اید ؛ نشخوار فکری افکار ، زمانی است که شما به صورت مقاوم و تکرار شونده به یک موضوع که مربوط به گذشته است فکر می کنید و به آن پر و بال می دهید . این افکار در ابتدا ناخود اگاه هستند ولی به مرور وارد آگاهی شما شده و زندگی تان را تحت تاثیر قرار می دهند . نشخوار فکری یکی از مهم ترین مولفه های افسردگی است و با توجه به اهمیتی که دارد پرداختن به آن ضروری است . در ادامه این مقاله به تعریف نشخوار فکری و بیان ارتباط نشخوار فکری و افسردگی می پردازیم . 



” اشتغال فکری دائم به یک موضوع و تفکر درباره آن که مداوم تکرار می شود نشخوار فکری است “



نشخوار فکری چیست
این مشکل زیر مجموعه ای از اختلالات اضطرابی می باشد و برخی از افراد نیز زمانی که مضطرب می شوند دچار نشخوار ذهنی می شوند . اشتغال فکری دائم به یک موضوع و تفکر درباره آن که مداوم تکرار نیز می شود نشخوار فکری است ؛ نشخوار فکری جلوی حل مساله درست و سازگارانه را می گیرد و باعث افزایش افکار منفی و بدبینانه می شود . افرادی که نشخوار فکری دارند دچار اضطراب نیز هستند . نشخوار فکری بر احساسات بد و تجارب منفی گذشته تمرکز دارد و فکرهایی حول محور این موضوعات در سر فرد می چرخد و تکرار می شود . مثلا زمانی که یک مشکل پیش می آید به این فکر می کنید که " من مقصرم ، همیشه همه تلاش هایم بی نتیجه است و این مشکل حل نمی شود " ، اگر این فکر در سر شما تکرار شود و آن را همراه با اتفاقات تلخ دیگر در زندگی خود مرور کنید یعنی دچار نشخوار فکری هستید. 

حتما بخوانید: اختلال اضطراب فراگیر




نشخوار فکری و افسردگی
نشخوار ذهنی تاثیر بسیار زیادی در ابتلای فرد به افسردگی دارد و زمانی که فرد بدبین است و افکار منفی دارد اوضاع بدتر می شود . فرد مبتلا به نشخوار فکری ممکن است خوشبین یا بدبین باشد ولی اگر بدبین باشد شرایط سخت می شود ، ساختار اعتقادی این افراد بدبینانه است و آنها مکررا درباره اوضاع و احوال بد و ناخوشایند با خود گفت و گو می کنند . مثلا ممکن است فردی بدبین و افسرده باشد و مدام به زندگی زناشویی ، فرزندان و افسردگی خود فکر کند و نشخوار داشته باشد و این همه فکر و خیال او را از پا دراورد : آخر دست و دلم به هیچ کاری نمی رود ، دیگر تحملش را ندارم ، عجب آدم سنگدلی هستم ، شوهرم دست از سرم بر نمی دارد و همه اش به من نیش می زد و .... 
بدبینی و نشخوار ذهنی در نهایت به افسردگی منجر می شود و مراحل آن نیز این چنین است : 
ابتدا خود را در مقابل یک تهدید یا مشکل ناتوان حس می کنید —>دوم در جست و جوی علت آن تهدید بر می آیید و اگر بد بین باشید یک علت شخصی و همیشگی پیدا می کنید یا حداقل اینطور فکر می کنید —> در نتیجه انتظار دارید که در آینده و در بیشتر موقعیت ها نیز ناتوان باشید و این انتظار ناخودآگاه در نهایت موجب بروز افسردگی در شما می شود .
ممکن است احساس درماندگی در شما کم یا زیاد باشد و هر چه بیشتر باشد افسرده تر خواهید شد . ماتم گرفتن و فکر کردن درباره مسائل ناخوشایند حلقه آغازین این زنجیره است و کسانی که نشخوار ذهنی دارند مراحل و حلقه های این زنجیر را به طور مداوم مرور می کنند و هر چیزی که مشکل اولیه را یادآوری کند حلقه های ذهنی بدبینی و نشخوار ذهنی یکی پس از دیگری شروع به مرور شدن می کنند . 
اگر نشخوار فکری نداشته باشید و حتی اگر بدبین هم باشید کمتر دچار مشکل می شوید ، اگر خوشبین باشید ولی نشخوار فکری داشته باشید هم کمتر به افسردگی مبتلا می شوید ولی اگر هم بدبین باشید و هم نشخوار فکری داشته باشید احتمال ابتلای شما به افسردگی بسیار بالاست .  باید راه مقابله با نشخوار فکری را یاد بگیرید و به جای فکر کردن و منفی بافی کردن عمل گرا بوده و کارهای مثبت انجام دهید . 



منبع : خوشبینی آموخته شده ؛ دکتر مارتین سلیگمن ، ترجمه فروزنده داور پناه ، میترا محمدی 
رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی؛ مینا باقری نژاد ، جواد صالحی فدردی ، سید محمود طباطبای

در ادامه بخوانید: افسردگی فصلی و علائم آن





سوالات متداول


1- نشخوار فکری چیست ؟
نشخوار فکری جلوی حل مساله درست و سازگارانه را می گیرد و باعث افزایش افکار منفی و بدبینانه می شود که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- نشخوار فکری و افسردگی چه ارتباطی دارند؟
نشخوار ذهنی تاثیر بسیار زیادی در ابتلای فرد به افسردگی دارد و ارتباط این دو متقابل است که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- بدبینی چه تاثیری بر نشخوار ذهنی و افسردگی دارد؟
بدبینی و نشخوار ذهنی در نهایت به افسردگی منجر می شود و مراحلی داشته که در متن مقاله توضیح آن آمده است.

منبع : نشخوار فکری و افسردگی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7Pk8
نظرتان را بنویسید