برای جوانه زنی گیاه از کدام نوع لامپ رشد گیاه استفاده کنیم؟ (قسمت دوم)

برای جوانه زنی گیاه از کدام نوع لامپ رشد گیاه استفاده کنیم؟ (قسمت دوم)
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

در قسمت قبل به معرفی انواع لامپ مخصوص رشد گیاه که برای استفاده در زمینه جوانه زنی گیاه پیشنهاد می شوند، پرداختیم. امروز نیز در ادامه این مقاله به بررسی باقی نکات می پردازیم.

انواع لامپ 

شما می توانید بین لامپ های رشته ای، فلورسنت، LED و تخلیه با شدت بالا (HID) یکی را انتخاب کنید که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. نور رشدی را انتخاب کنید که برای نوع گیاهانی که می خواهید رشد کنید و جایی که قصد دارید بذرهای خود را بکارید، بهترین کارایی را دارد.

لامپ های رشته ای 

این لامپ‌ها شامل لامپ‌های هالوژن هستند و نوع لامپ‌هایی هستند که هنوز در بیشتر خانه‌ها استفاده می‌شوند (اگرچه اکنون که فروشگاه‌ها فقط لامپ‌های کارآمدتری مانند CFL و LED دارند، یافتن آنها سخت‌تر می‌شود).درباره تکثیر گل ساناز در این مقاله بیشتر بخوانید.

لامپ‌های رشته‌ای منبع خوبی برای نور قرمز هستند، اما منبع ضعیفی از رنگ آبی هستند، به این معنی که وقتی گیاهان در زیر نور رشته‌ای رشد می‌کنند، احتمالاً حالت دوکی پیدا می‌کنند.لامپ‌های رشته‌ای، و به‌ویژه لامپ‌های هالوژن، نسبت به مقدار نوری که از خود ساطع می‌کنند، گرمای زیادی تولید می‌کنند. گیاهانی که خیلی نزدیک به لامپ رشد می کنند می توانند به راحتی سوزانده شوند.به طور کلی، اینها بهترین نوع لامپ ها برای رشد نهال نیستند.

لامپ های فلورسنت 

این نوع لامپ ها با همان مقدار انرژی، دو تا سه برابر بیشتر از لامپ های رشته ای نور تولید می کنند و ارزان ترین چراغ ها برای باغبانی داخلی هستند. با این حال، آنها معمولا به بالاست های خارجی حجیم (مانند چراغ های بالای مغازه) نیاز دارند، بنابراین کار با لامپ های رشته ای و LED آسان نیست.لامپ های سفید سرد منبع خوبی از نور آبی و زرد-سبز هستند، اما منبع ضعیفی از نور قرمز هستند. گیاهانی که در زیر پیازهای سفید سرد رشد می کنند، تنومند یا حتی اندکی رشد می کنند. لامپ های سفید گرم مقدار زیادی نور نارنجی و قرمز ساطع می کنند، اما در طیف آبی و سبز نور کمتری منتشر می کنند. این لامپ ها، زمانی که به تنهایی استفاده شوند، باعث ایجاد گیاهان بلند و دوکی می شوند. اگر نهال ها را زیر وسایل فلورسنت دو لامپ پرورش می دهید، معمولاً می توانید با ترکیب یک لامپ سفید سرد و یک لامپ سفید گرم به تعادل رنگ خوبی برسید.

کیت رشد انباشته 

مجموعه ای از قفسه های انباشته با لامپ های فلورسنت T5 (یا لامپ های LED) رشد تعداد زیادی نهال را آسان تر می کند.لامپ های فلورسنت با طیف کامل تعادلی از نور سرد و گرم تولید می کنند که طیف طبیعی خورشید را تکرار می کند، اگرچه این لامپ ها نسبت به سایر لامپ های فلورسنت انرژی کمتری دارند و تمایل به تولید گرمای بیشتری دارند. اما با توجه به طیف وسیع تری از فرکانس های نوری که از این لامپ ها ساطع می شود، آنها انتخاب خوبی برای رشد نهال هستند.لامپ‌های T5 لامپ‌های فلورسنت با قطر 5/8 اینچ هستند که حجم آن‌ها را بسیار کمتر از لامپ‌های فلورسنت معمولی می‌کند.هنگام استفاده از لامپ های فلورسنت، مطمئن شوید که همه گیاهان نور کافی دارند. برای یک سینی نهال معمولی، به این معنی است که از 2 لامپ استفاده کنید، در حالت ایده‌آل با یک هود بازتابنده روی آنها برای متمرکز کردن تمام نور بر روی نهال‌های زیر.

لامپ رشد LED 

بر خلاف سایر لامپ ها که نور را در طیف گسترده ای تولید می کنند، دیودهای ساطع کننده نور (LED) نور را در یک باند باریک منتشر می کنند. LED های طراحی شده برای رشد گیاهان نور را در دو نوار مورد نیاز گیاهان - قرمز و آبی منتشر می کنند. نتیجه یک درخشش بنفش است که همه آن را دوست ندارند.ال ای دی ها فاقد جیوه هستند و مانند شیشه خرد نمی شوند. این لامپ ها عمر طولانی دارند (تا 5 برابر بیشتر از لامپ های فلورسنت) و بسیار کارآمد انرژی هستند، اما قیمت آنها به طور قابل توجهی بیشتر از لامپ های فلورسنت است.تحقیقات هنوز ادامه دارد تا مشخص شود کدام ترکیبی از فرکانس های نور برای رشد گیاه بهترین است و چگونه چراغ های رشد LED در مقایسه با لامپ های فلورسنت در تولید نهال های سالم، بهتر است. من هنوز پاسخ قطعی در این مورد ندیده‌ام، اما شرکت‌های بیشتری در حال تولید چراغ‌های LED و کیت‌های شروع بذر هستند، و حتی تولیدکنندگان تجاری به آرامی به این سمت می‌روند.

لامپ های تخلیه با شدت بالا

این لامپ ها توسط پرورش دهندگان تجاری و باغبانان جدی استفاده می شود. این لامپ های کم مصرف معمولاً دو برابر مقدار نور (لومن) نسبت به لامپ فلورسنت ساطع می کنند. با این حال، لامپ ها و وسایل مخصوص به طور قابل توجهی گران تر از لامپ های مورد نیاز برای لامپ های رشته ای یا فلورسنت هستند. آنها همچنین معمولا لامپ های با وات بالا هستند، بنابراین باید مطمئن باشید که سیستم الکتریکی شما می تواند بار را تحمل کند. برخی از این چراغ ها به قدری روشن می سوزند که باید در یک اتاق خاص قرار گیرند و هنگام کار در اطراف آنها باید از محافظ چشم استفاده کنید.نورهای متال هالید نور شدید و سفید مایل به آبی ساطع می کنند که برای رشد گیاهان عالی است. شاخ و برگ سبز و سرزنده باقی می ماند و گیاهان معمولاً تنومند و قوی هستند. چراغ های متال هالید در حال حاضر انتخاب شماره یک برای باغبان های داخلی جدی است. لامپ‌های بخار جیوه، نور آبی مایل به آبی، نسبتاً متعادل و با شدت بالا منتشر می‌کنند. پیازهای سدیم پرفشار معمولاً برای تقویت گلدهی و باردهی استفاده می شوند، اما زمانی که به طور انحصاری مورد استفاده قرار گیرند، گیاهان ساقه دار و ساقه ضعیف تولید می کنند.

بهترین گزینه چیست؟

برای باغبان معمولی که نهال را در داخل خانه شروع می کند، یک لامپ فلورسنت یا LED معمولا بهترین انتخاب است تا اطمینان حاصل شود که گیاهان شما کیفیت، شدت و مدت نور مورد نیاز خود را دریافت می کنند تا در شرایط اوج بمانند.

نکات رشد

هر هفته گیاهان خود را بچرخانید. نور یک لامپ فلورسنت در مرکز لامپ شدیدتر از انتها است.وقتی انتهای آن تیره شد، لوله های فلورسنت را تعویض کنید. این بدان معناست که لوله قدیمی است و خروجی نور ممکن است کمتر از نصف یک لامپ جدید باشد.لامپ های فلورسنت خود را هر ماه تمیز کنید. گرد و غبار و کثیفی می توانند به طور چشمگیری میزان نور ساطع شده را کاهش دهند.دست خود را در جایی قرار دهید که نور به شاخ و برگ می خورد. اگر گرما احساس کردید، نور خیلی نزدیک است.با رشد نهال ها لامپ را به سمت بالا حرکت دهید. شما می خواهید چراغ ها را حدود 2-4 اینچ بالاتر از گیاهان نگه دارید.

لینک مرجع https://www.irangrowlight.ir/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/oD73
نظرتان را بنویسید