انواع تله های زندگی ؛ طرحواره ها

انواع تله های زندگی ؛ طرحواره ها
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
طرحواره های ذهنی ما بر اساس تجارب کودکی ما شکل می گیرد و بر شیوه تفکر ، احساس و عمل ما تاثیر می گذارد و به عبارتی زندگی ما را تحت تاثیر خود دارد . ما در دوران کودکی به شیوه های مختلف آسیب دیده ایم : طرد ، انتقاد ، حمایت افراطی ، بد رفتاری ، بی توجهی یا محرومیت و این تله های زندگی بخشی از وجودمان می شوند . بعد از طی دوران کودکی و ترک خانه پدری موقعیت هایی را ایجاد می کنیم که همان شرایط تلخ گذشه را دوباره به وجود می آوریم و به این ترتیب باعث می شویم تله های زندگی ادامه پیدا کنند و ادامه زندگی را برایمان دشوار کنند . منظور از تله زندگی تمام روش هایی است که باعث بازآفرینی شرایط کودکی مان می شود . طرحواره ها باورهای عمیق و تزلزل ناپذیری هستند که در دوران کودکی درباره خود ، دیگران و جهان اطراف در ذهن ما شکل گرفته اند . در ادامه مقاله انواع تله های زندگی را عنوان کرده و هرکدام را توضیح می دهیم . 




تله رها شدگی
اگر تله رها شدگی داشته باشید احساس می کنید که افرادی که دوستشان دارید شما را ترک می کنند و در نهایت به تنهایی و بی پناهی دچار می شوید . 
برای مطالعه متن کامل مقاله تله رهاشدگی کلیک کنید  .














تله بی اعتمادی / بد رفتاری
تله بی اعتمادی / بد رفتاری باعث می شود که فکرکنید که دیگران در فکر صدمه زدن به شما هستند و دائم در این هول و هراس هستید که دیگران سر شما کلاه بگذارند ، به شما دروغ بگویند ، رو دست بخورید ، تحقیر شوید یا به شما آسیب برسانید . شما برای خفظ خود پشت دیوار بی اعتمادی سنگر می گیرید و به دیگران اجازه نمی دهید با شما صمیمی شوند . برای مطالعه متن کامل مقاله تله بی اعتمادی / بد رفتاری کلیک کنید .



” اگر در کودکی توانایی شما برای انجام کار مستقلانه آسیب دیده باشد در دام این تله گرفتار می شوید . “



تله وابستگی
اگر طرحواره وابستگی داشته باشید احساس می کنید نمی توانید بدون کمک دیگران از پس کارهای روزمره تان بربیایید . برای انجام کارهایتان دست نیاز به سوی دیگران دراز می کنید و نیاز دارید همیشه از شما حمایت کنند . برای مطالعه متن کامل مقاله تله وابستگی کلیک کنید .

 تله آسیب پذیری 
اگر گرفتار تله آسیب پذیری باشید دائم نگران بروز فاجعه یا مصیبت هستید و امنیت ندارید . در کودکی دائم به شما گوشزد کرده اند که دنیای خطرناکی داریم و والدین تان بیش از حد از شما حمایت کرده اند و نگران شما بوده اند . برای مطالعه متن کامل مقاله تله آسیب پذیری کلیک کنید .



محرومیت هیجانی 
اگر دچار طرواره محرومیت هیجانی باشید به شدت باور دارید که نیاز شما به دوست داشه شدن هیچ گاه برآورده نخواهد شد . احساس می کنید هیچکس به شما اهمیت نمی دهد و یا واقعا احساس شما را درک نمی کند . خودتان را لایق افراد بی عاطفه ، خشن و بی انعطاف می دانید یا اینکه خودتان اینگونه هستید و همین موضوع باعث نارضایتی از روابط می شود . احساس می کنید گول خوره اید و دائم بین دو احساس عصبانیت از یک سو و تنهایی از سوی دیگر سرگردان هستید . تاثیر تله محرومیت هیجانی روی روابط شخصی نیز بسیار محسوس و غیر قابل چشم پوشی است . برای مطالعه متن کامل مقاله تله محرومیت هیجانی کلیک کنید .



تله طرد اجتماعی
این طرحواره خودش را در رابطه با دوستان و گروه ها نشان می دهد و باعث می شود که ما فکر کنید با دیگران فرق دارید و در نتیجه دچار انزوا می شوید . اگر همبازی ها و همسالان شما را در زندگی نادیده گرفته باشند و حس تعلق خاطر به گروه دوستان در شما رشد نکرده باشد گرفتار تله طرد اجتماعی می شوید . برای مطالعه متن کامل مقاله تله طرد اجتماعی کلیک کنید . 



تله نقص / شرم 
اگر دچار این تله شده باشید احساس می کنید عیب های زیادی دارید و برای اطرافیان ارزشمند نیستید . در دوران کودکی احساس می کردید که ارزش این را ندارید که دیگران دوستتان داشته باشند و در بزرگسالی نیز از قبول عشق و محبت دیگران می ترسید . برای مطالعه متن کامل مقاله تله نقص / شرم  کلیک کنید . 


تله شکست 
اگر طرحواره شکست داشته باشید در کودکی به دلیل شکست خوردن تحقیر شده اید و این حس حقارت در شما ماندگار شده است و اکنون نیز معتقدید که در رسیدن به موفقیت در مقایسه یا همسالانتان شکست خورده اید . برای مطالعه متن کامل مقاله تله شکست کلیک کنید .



تله اطاعت
در صورت وجود تله اطاعت شما نیازهای خودتان را قربانی نیازهای دیگران کرده و به دیگران اجازه می دهید سوار شما شوند . شما فکر می کنید اگر نیازهای خودتان را در اولویت قرار دهید به دیگران صدمه می زنید و یا تنبیه و طرد می شوید . به احتمال زیاد در کودکی یکی از والدین شما را به شدت تحت کنترل داشته است و ر بزرگسالی نیز دائم با افراد سلطه گر وارد رابطه می شوید . برای مطالعه متن کامل مقاله تله اطاعت کلیک کنید .



تله معیارهای سخت گیرانه
اگر در این تله گرفتار شده باشید اهمیت زیادی به نظم ، موفقیت ، زیبایی پول ، منزلت اجتماعی و لذت می دهید و حاضرید برای به دست آوردن این چیزها خیلی چیزها را فدا کنید . برای مطالعه متن کامل مقاله تله معیارهای سخت گیرانه کلیک کنید .


تله استحقاق
این تله ناشی از ارضای بیش از حد نیازهاست و کسانی که لوس و نازپرورده بار آمده اند در این تله گرفتار می شوند . آنها فکر می کنند همه چیزدان و هم چیزتوان هستند و در راه رسیدن به خواسته هایشان به هیچ کس اهمیت نمی دهند . برای مطالعه متن کامل مقاله تله استحقاق کلیک کنید .

برای اطلاع بیشتر از طرحواره ها و تله های زندگی در کانال تلگرام مهارت های زندگی عضو شوید یا با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید . 



منبع : زندگی خود را دوباره بیافرینید ؛ جفری یانگ ، ژانت کلوسکو ؛ ترجمعه دکتر حسن حمیدپور















سوالات متداول


1- طرحواره یا تله زندگی چیست؟
طرحواره های ذهنی ما بر اساس تجارب کودکی ما شکل می گیرد و بر شیوه تفکر ، احساس و عمل ما تاثیر می گذارد که در متن شرح داده ایم.




2- تله رها شدگی چیست؟
اگر تله رها شدگی داشته باشید احساس می کنید که افرادی که دوستشان دارید شما را ترک می کنند که در متن مقاله توضیح داده شده است.




3- تله وابستگی چیست؟
اگر طرحواره وابستگی داشته باشید احساس می کنید نمی توانید بدون کمک دیگران از پس کارهای روزمره تان بربیایید که در متن مقاله شرح داده ایم.

منبع : انواع تله های زندگی ؛ طرحواره ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GKVr
نظرتان را بنویسید