بلوغ جنسی و جسمی در پسران

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
دوران نوجوانی یکی از مهمترین دوران زندگی هر فرد است و بلوغ  به عنوان مرحله گذر از دوران کودکی به دوران بزرگسالی تعریف می شود که در طی چند سال بدن کودک دبستانی به بدن فرد بزرگسال تغییر می کند . دوره بلوغ ، دوره شکل گرفتن شخصیت و تکامل جسمی و روحی است . انسان های موفق و سالم جامعه ، انسان هایی هستند که این مرحله از زندگی خود را با سلامت ، اعتماد به نفس ، و آرامش سپری کرده اند توجه به اهمیت بلوغ و نقش آموزش برای تمامی اعضا خانواده ، نسل های آینده و جامعه ضروری است . پسران امروز ، آینده سازان و پدران آینده کشور خواهند بود . گذراندن دوره نوجوانی و بلوغ جنسی و جسمی بـا سلامت ، نشـاط و شـادابی تضمیـن کننـده سـلامت آینـده انسـان است  و در نهایـت سلامت جامعه را بـه بار می آورد .
در این مقاله به تغییرات هورمونی هنگام بلوغ پسران ، ترتیب رشد جنسی هنگام بلوغ در پسران و رشد جسمی پسران در نوجوانی می پردازیم . 



” اولین نشانه بلوغ در پسران بزرگ شدن بیضه است . “



تغییرات هورمونی هنگام بلوغ پسران
رشد جنسی در افراد را هورمون های جنسی کنترل می کنند . اگرچه استروژن ها را هورمون های زنانه و آندروژن ها را هورمون های مردانه می گویند اما هر دوی آن ها در هر جنس ، اما به مقدار متفاوت ، وجود دارد . غده هیپوفیز واقع در قاعده مغز شروع به ترشح هورمون هایی می کند که بیضه را برای تولید هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون تحریک می کند . بیضه های پسر مقدار زیادی آندروژن تستوسترون (هورمون مردانه ) ترشح می کند که به رشد عضلانی ، موی بدن و صورت و خصوصیات جنسی مردانه دیگر منجر می شود . آندروژن ها مخصوصاً تستوسترون در پسرها به افزایش اندازه بدن کمک می کند ، بیضه ها مقدار کمی استروژن (هورمون زنانه ) نیز ترشح می کنند به همین دلیل 50 درصد پسرها موقتاً در هنگام بلوغ جنسی بزرگ شدن پستان را تجربه می کنند . رشد اندازه بدن در اغلب پسرها در 17.5 سالگی کامل می شود یعنی زمانی که اپی فیز در انتهای استخوان های بلند به طور کامل بسته می شود . در هنگام بلوغ تقریباً 25 سانتی متر به قد و 20 تا 35 کیلوگرم به وزن نوجوانان افزوده می شود . به عبارت دیگر این افراد 50 درصد وزن بزرگسالی را کسب می کنند . 












ترتیب رشد جنسی هنگام بلوغ در پسران
رشد جنسی هنگام بلوغ در پسران به صورت زیر است :

1. اولین نشانه بلوغ در پسران بزرگ شدن بیضه است و میانگین سنی آن 11.5 سالگی  ( بین 13.5 – 9.5 سالگی ) است که با تغییراتی در بافت و رنگ کیسه بیضه همراه است . 

2. دومین مرحله بلوغ در پسران این است که حدود 12 سالگی ( بین 15 – 10سالگی) موی زهار نمایان می شود .

3. آلت مردی در حدود 12سالگی ( بین 14.5 – 10.5 سالگی) شروع به بزرگ شدن می کند .

4. نخستین انزال در 13.5 سالگی ( بین 16-12 سالگی ) دیده می شود . 

5. اوج جهش قد ، وزن ، رویش موی صورت و کلفت شدن صدا  در 14 سالگی ( بین 15.5-12.5 سالگی ) مشاهده می شود . در حدود 14.5 سالگی ( بین 16 -12.5 سالگی ) رشد آلت مردی و بیضه ها کامل می شود .

6. اوج جهش نیرو و قدرت بدنی در 15.3 سالگی( بین 17 -13 سالگی) دیده می شود .

7. در 15.5 سالگی ( بین 17.5 – 13.5 سالگی ) قد پسر نوجوان قد بزرگسالی او محسوب می شود . 

8. در نهایت رشد موی زهار در 15.5 سالگی ( بین 17 -14 سالگی ) کامل می شود .

همچنین در این دوره سنی ممکن است نوجوانان احتلام در خواب را تجربه کنند که به معنی خروج مایع منی از آلت تناسلی آن ها در هنگام خواب و دیدن یک رویای شهوانی است .





بیشتر بخوانید: احتلام در خواب


” نخستین انزال در 13.5 سالگی ( بین 16-12 سالگی ) دیده می شود . “



رشد جسمی پسران نوجوان هنگام بلوغ
در طول نوجوانی در ابتدا رشد دست ها و پاها و بعد رشد تنه بدن شتاب می گیرد به همین دلیل نوجوانان در ابتدا به صورت بدقواره و بی تناسب به نظر می رسند و لنگ دراز با دست و پای خیلی بزرگ هستند .
تفاوت های زیادی در تناسب بدن پسران نوجوان مشخص می شود که علت آن تأثیر هورمون های جنسی بر استخوان بندی است . شانه پسرها نسبت به لمبرها عریض می شود پاهای آن ها در مقایسه با باقی بدن بلندتر هستند . چربی دست و پای پسرهای نوجوان کاهش می یابد ، در عوض عضلات استخوان بندی قلب و گنجایش ریه آن ها بیشتر می شود ، به همین علت پسران عضلانی تر از دختران هستند . همچنین پسرها در نیرو ، سرعت و استقامت جهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهند که تا سال های نوجوانی ادامه می یابد . به طور کلی رشد مربوط به بلوغ 4 سال طول می کشد اما برخی نوجوانان در طی 2 سال به بلوغ کامل می رسند  و برخی دیگر ممکن است بلوغ جسمی آن ها بین 5 تا 6 سال طول بکشد . برای اطلاع بیشتر در مورد بلوغ دختران و پسران در کانال تلگرام روان شناسی جنسی ، زوج و خانواده عضو شوید . یا با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید .



منابع :

روانشناسی رشد نوشته لورا برگ ، مترجم یحیی سید محمدی















سوالات متداول


1- تغییرات هورمونی هنگام بلوغ پسران چگونه است؟
رشد جنسی در افراد را هورمون های جنسی کنترل می کنند . اگرچه استروژن ها را هورمون های زنانه و آندروژن ها را هورمون های مردانه می گویند که در متن شرح دادیم.




2- ترتیب رشد جنسی هنگام بلوغ در پسران چگونه است؟
رشد جنسی هنگام بلوغ در پسران ترتیب داشته که شامل شش تا رویداد است که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.




3- رشد جسمی پسران نوجوان هنگام بلوغ چگونه است؟
در طول نوجوانی در ابتدا رشد دست ها و پاها و بعد رشد تنه بدن شتاب می گیرد که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : بلوغ جنسی و جسمی در پسران
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ql9D
نظرتان را بنویسید