مزایده چیست و انواع آن

مزایده چیست و انواع آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله  به بررسی مزایده چیست و انواع مزایده خواهیم پرداخت .





دولت یا سازمان های دولتی مانند سایر اشخاص حقوق خصوصی می توانند معاملاتی را انجام بدهند و از طریق آن کالاها یا خدمات مورد نیاز خود را خریداری نموده یا کالاها و خدمات مازاد خود را به فروش برسانند . البته انجام معاملات دولتی نیازمند رعایت تشریفاتی است که به صورت مناقصه یا مزایده انجام می گیرد . به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که مزایده چیست و انواع آن کدامند . به همین دلیل ، به بررسی مزایده چیست و انواع مزایده خواهیم پرداخت .




مزایده چیست
زمانی که دولت ، سازمان های دولتی ، موسسات وابسته به آن و حتی شرکت های دولتی قصد انجام معامله ای را دارند که طبق آن کالایی به شخص خصوصی واگذار می شود ، بایستی این معامله را طبق تشریفاتی انجام دهند که به آن مزایده گفته می شود . در واقع ، مزایده به معنای تشریفات و یا فرایندی است که طبق آن ، دولت بتواند کالاهای خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش برساند و به همین جهت است که به آن مزایده گفته می شود . انجام تشریفات مربوط به مزایده امری ضروری است و به ناچار باید طبق قانون انجام پذیرد . قوانینی که در خصوص مزایده می توانند مورد استناد قرار گیرند ، آیین نامه معاملات دولتی و قانون برگزاری مناقصات هستند که برخی از تشریفات مناقصه را در خصوص مزایده ضروری دانسته اند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مناقصه کلیک کنید .



انواع مزایده
بر اساس قانون ، انواع مزایدات را می توان اینگونه تقسیم بندی نمود :

مزایده معاملات جزئی

در این شیوه مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه دولت معامله را انجام دهد و سند مربوط را به تعهداتی که معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء کند .

مزایده معاملات متوسط

مزایده برای معاملات متوسط از طریق حراج انجام خواهد شد . اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی درروزنامه و وسایل ارتباطی دیگر از قبیل رادیو و تلویزیون یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم می رسد . در این روش کالای مورد معامله باید قبلاً ارزیابی شود و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگرحداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود مجدداً باید ارزیابی شود .

مزایده معاملات عمده

در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده عمل می آید . در آگهی مزایده شرائطی که طبق این آیین نامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مزایده و انواع آن ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مزایده و انواع آن پاسخ دهند . 

منبع : مزایده چیست و انواع آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/pxxp
نظرتان را بنویسید