طراحی سایت ورزشی

طراحی سایت ورزشی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
webdooni

وب سایت‌های ورزشی از جمله سایت‌های جذاب و پربازدید هستند که طرفداران بسیاری در قشر جوان به خصوص آقایان دارند. از این رو طراحی سایت ورزشی در میان مربیان و افراد علاقه‌مند به ورزش بسیار رایج است و امروزه وب سایت‌های ورزشی بسیاری با اهداف و رویکردهای مختلف طراحی و توسعه داده می‌شوند. وب سایت ورزش 3 به عنوان یکی از بهترین و پربازدیدترین سایت‌های ورزشی ایرانی شناخته می‌شود که تمرکز اصلی آن ارائه آخرین و جدیدترین اخبار فوتبالی داخلی و خارجی است.

اما طراحی سایت ورزشی تنها مختص به ورزش فوتبال نیست و هر فرد می‌تواند در هر رشته ورزشی وب سایت شخصی، خبری، فروشگاهی و حتی آموزشی خود را راه اندازی کند. افراد بسیاری وجود دارند که از طراحی وب سایت ورزشی کسب درآمد کرده و با اشتراک گذاری روزانه محتواهای مفید و جذاب، توجه کاربران زیادی را به وب سایت خود جلب می‌کنند. اما چگونه می‌توانیم یک سایت ورزشی حرفه‌ای و خاص طراحی کنیم و از آن به درآمدزایی برسیم؟ در ادامه این مطلب شما را با انواع سایت‌های ورزشی آشنا می‌کنیم و اصول طراحی سایت ورزشی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. با وبکده همراه باشید.

برای طراحی سایت اختصاصی و حرفه ای با وبکده تماس بگیرید.

وب سایت ورزشی چیست؟

پیش از پرداختن به اصول طراحی سایت ورزشی ابتدا باید با ماهیت و کارکرد وب سایت‌های ورزشی آشنا شوید تا بتوانید با آگاهی کامل یک وب سایت ورزشی جذاب طراحی کنید. وب سایت ورزشی به هرگونه سایتی اشاره دارد که رویکردی کاملا ورزشی داشته و با اهدافی همچون ارائه آخرین اخبار یا آموزش یک رشته ورزشی خاص طراحی می‌شود. سایت‌های ورزشی عموما اخبار مربوط به یک یا چند رشته ورزشی داخلی و خارجی را پوشش می‌دهند و مخاطبان را از جدیدترین رویدادهای مرتبط با آنها مطلع می‌سازند. وب سایت ورزش 3 که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، بهترین نمونه یک سایت ورزشی است که داغ‌ترین اخبار فوتبالی ایران و جهان را به اطلاع مخاطبان خود می‌رساند.

البته تمامی وب سایت‌های ورزشی، جنبه خبری یا اطلاع رسانی ندارند و بسیاری از آنها نیز با هدف آموزش و یا فروش محصولات ورزشی طراحی می‌شوند. با این حال، تمامی سایت‌های ورزشی به نوعی با یک رشته ورزشی سروکار دارند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

طراحی سایت ورزشی برای چه کسانی مناسب است؟

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که طراحی سایت ورزشی برای چه مناسب است؟ همانطور که می‌دانید امروزه طیف گسترده‌ای از کسب و کارها بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مربوط به بازاریابی و تبلیغات خود را از طریق اینترنت و پلتفرم‌های اجتماعی مختلف همچون وب سایت، شبکه اجتماعی اینستاگرام و غیره دنبال می‌کنند. بنابراین فضای وب نقش حائز اهمیتی را در دیده شدن کسب و کارها و معرفی آنها به مخاطبان هدف ایفا می‌کند. طراحی سایت ورزشی نیز برای مربیان ورزش، باشگاه‌های ورزشی و فروشندگان لوازم ورزشی بسیار مناسب و کاربردی است و با استفاده از آن بسیار سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال یک مربی ورزش با طراحی وب سایت ورزشی و تولید محتواهای ورزشی مفید می‌تواند حوزه فعالیت و توانایی‌های خود را به کاربران زیادی معرفی کند. امکان برگزاری کلاس‌های ورزشی مجازی، ارائه برنامه غذایی به شاگردان، فروش مکمل‌های ورزشی و غیره نیز از طریق وب سایت امکان پذیر است. بنابراین طراحی سایت ورزشی برای تمامی افرادی که از طریق ورزش کسب درآمد می‌کنند، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود که با کمک آن می‌توانند کسب و کار خود را توسعه دهند. کاربران علاقه‌مند به پیگیری اخبار ورزشی داخلی و خارجی نیز می‌توانند از طریق مراجعه به وب سایت‌های ورزشی مختلف از جدیدترین رویدادهای ورزشی دنیا مطلع شوند.

انواع طراحی وب سایت ورزشی

پیش از اقدام به طراحی سایت ورزشی ابتدا باید هدف اصلی خود از طراحی سایت را مشخص نمایید. آیا شما مربی ورزش هستید و می‌خواهید از طریق سایت، شاگردان جدیدی جذب کنید؟ یا صاحب یک فروشگاه ورزشی هستید و می‌خواهید محصولات خود را از طریق وب سایت به فروش برسانید؟ هدف شما از طراحی وب سایت ورزشی بسیار مهم است زیرا ساختار کلی یک سایت بر اساس هدف آن طراحی می‌شود. سایت‌های ورزشی دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آنها مخاطبان خاص خود را دارند. انواع طراحی وب سایت ورزشی شامل:

طراحی سایت باشگاه ورزشی

امروزه اکثر باشگاه‌های ورزشی دارای یک وب سایت اختصاصی هستند که از آن برای انجام امور مختلفی همچون ثبت نام، برگزاری کلاس‌های ورزشی آنلاین، اطلاع رسانی، تولید محتوای آموزشی درباره رشته‌های ورزشی مختلف و ارائه رزومه مربیان استفاده می‌کنند. با راه اندازی وب سایت باشگاه ورزشی می‌توانید بسیاری از امور مربوط به برقراری ارتباط با مشتریان و مراجعه کنندگان را بسیار سریع‌تر و راحت‌تر مدیریت کنید. طراحی سایت باشگاه ورزشی به مجموعه شما رسمیت و اعتبار می‌بخشد و پیگیری امور روزانه را نیز تسهیل می‌سازد.

طراحی سایت خبری ورزشی

سایت خبری یکی دیگر از انواع رایج وب سایت ورزشی است که از طریق آن می‌توانید اخبار مربوط به یک و یا چند رشته ورزشی مختلف را پوشش دهید. وب سایت‌های خبری معمولا تعداد بازدیدکنندگان بالایی دارند و به همین دلیل پس از مدتی می‌توانید از ترافیک ارگانیک آن برای انجام تبلیغات و کسب درآمد استفاده نمایید. تنها کافی است طراحی سایت خبری ورزشی خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهید و خبرهای داغ ورزشی را از منابع موثق در وب سایت خود منتشر کنید.

طراحی سایت فروشگاه آنلاین ورزشی

وب سایت فروش لوازم ورزشی یکی دیگر از انواع طراحی سایت ورزشی است که در همان ابتدا با هدف کسب درآمد و فروش آنلاین محصولات مختلف راه اندازی می‌شود. معمولا اکثر فروشگاه‌های ورزشی بزرگ دارای وب سایت اختصاصی جهت فروش آنلاین لوازم ورزشی و ارسال آنها به شهرهای دیگر هستند. بسیاری از افراد نیز بدون وجود یک فروشگاه فیزیکی و تنها از طریق طراحی سایت فروشگاه آنلاین ورزشی ، کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کرده‌اند.

طراحی سایت ورزشی شخصی

طراحی سایت ورزشی شخصی نیز برای مربیان ورزش و افراد سرشناس در رشته‌های ورزشی مختلف بسیار مناسب و کاربردی است. زیرا از طریق وب سایت خود می‌توانند با شاگردان و یا هواداران خود در ارتباط باشند و به واسطه آن نیز کلاس‌های آنلاین برگزار کرده و درآمد کسب کنند. در وب سایت‌های شخصی همچنین می‌توانید انواع مکمل‌های ورزشی و یا برنامه‌های غذایی را به صورت آنلاین به فروش برسانید.

طراحی سایت ورزشی آموزشی

سایت ورزشی آموزشی نیز یکی دیگر از انواع رایج وب سایت ورزشی است که در آن انواع محتواهای متنی، تصویری و ویدیویی آموزشی ورزشی به اشتراک گذاشته می‌شود. وب سایت‌های آموزشی ورزشی نیز در صورت طراحی اصولی و تولید محتوای حرفه‌ای، میزان بازدیدکنندگان بالایی خواهند داشت و می‌توانید از آن در بخش تبلیغات کسب درآمد کنید. تنها کافی است از همان ابتدا وب سایت خود را بر اساس استانداردهای سئو و موتورهای جستجوگر طراحی کنید تا بتوانید در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرید. بنابراین باید برای تولید محتوای وب سایت خود زمان کافی صرف کنید و با جستجوی کلیدواژه‌های مرتبط و استفاده از آنها در محتواهای آموزشی خود در معرض دید کاربران قرار بگیرید.

همانطور که خواندید انواع مختلف وب سایت‌های ورزشی دارای رویکردهای متفاوتی هستند اما تمامی آنها در نهایت دارای اهداف مشترکی همچون «افزایش میزان بازدید» و «کسب درآمد» می‌باشند. بنابراین برای تحقق این اهداف باید طراحی سایت ورزشی خود را به صورت اصولی و با کمک یک تیم طراحی حرفه‌ای انجام دهید.

امکانات و ویژگی های وب سایت ورزشی

هر وب سایت ورزشی باید با توجه به هدف و رویکرد خود برخی امکانات اولیه را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. سایت‌های ورزشی از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و هر بخش نیز ارائه دهنده خدمات خاصی است که با توجه به نوع وب سایت طراحی می‌شوند. مهم‌ترین امکاناتی که در هنگام طراحی سایت ورزشی باید در اختیار مخاطبان قرار دهید شامل:

  • معرفی خدمات
  • ثبت نام و ایجاد پنل کاربری
  • خبرنامه و پوشش دهی جدیدترین اخبار ورزشی روز
  • بخش وبلاگ و انتشار محتواهای آموزشی مفید
  • پخش مسابقات ورزشی به طور زنده و اعلام نتایج بازی‌ها
  • تالار گفتگو و بخش نظرسنجی
  • بخش فروش آنلاین
  • بخش درباره ما و ارائه رزومه کاری (وب سایت‌های شخصی)

قرار دادن هریک از این امکانات به هدف و نوع وب سایت ورزشی بستگی دارد و مسلما هر سایت ورزشی ملزم به ارائه تمامی آنها نیست.

مراحل و اصول طراحی سایت ورزشی

حال که با ماهیت و انواع سایت‌های ورزشی آشنا شدید در این بخش شما را با برخی ترفندها و اصول طراحی سایت ورزشی آشنا می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید وب سایت ورزشی خود را به صورت اصولی راه اندازی کنید. مهم‌ترین اصول طراحی وب سایت ورزشی شامل:

انتخاب نوع وب سایت

پیش از انجام هرگونه اقدام در جهت طراحی سایت ورزشی ابتدا باید نوع وب سایت و همچنین اهداف خود از طراحی سایت را به صورت واضح مشخص نمایید. بدین ترتیب در همان ابتدا در مسیر درستی از طراحی سایت قرار می‌گیرید و انجام سایر مراحل برایتان ساده و آسان خواهد شد.

طراحی چیدمان سایت (Layout)

چیدمان سایت یکی از مهم‌ترین مراحل در طراحی وب سایت ورزشی در نظر گرفته می‌شود و در واقع اولین بخشی از سایت است که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. چیدمان سایت به معنای ترتیب و نحوه قرار گرفتن عناصر بصری همچون متن، تصاویر و بخش‌های مختلف سایت در کنار یکدیگر است. Layout نقش مهمی را در تجربه کاربران در زمان بازدید از سایت ایفا می‌کند و در صورت طراحی حرفه‌ای می‌تواند آنان را نسبت به بازدید از سایر بخش‌های سایت ترغیب نماید. بنابراین سعی کنید چیدمان سایت خود را به گونه‌ای انجام دهید کا کاربر پس از ورود به سایت، گیج و سردرگم نشود. یک Layout خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • ساده باشد
  • دارای لوگوی اختصاصی وب سایت باشد
  • تم مناسبی داشته باشد
  • دارای نوار جستجو باشد
  • در آن از رنگ‌های مناسبی استفاده شود

انتخاب رنگ

انتخاب رنگ‌ مناسب نیز مرحله بعدی در طراحی سایت ورزشی است که تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری آن خواهد داشت. رنگ‌ها احساسات و پیام‌های عاطفی مختلفی را به مخاطب انتقال می‌دهند و به همین دلیل باید به درستی انتخاب شوند تا کاربر را نسبت به بازدید از سایت تشویق نمایند. رنگ‌های تیره معمولا احساساتی همچون قدرت و تهاجم را به مخاطب منتقل می‌کنند در حالی که رنگ‌های روشن احساس آرامش و آسودگی را به بیننده انتقال می‌دهند. بنابراین برای انتخاب رنگ وب سایت خود باید نوع وب سایت و نوع ورزشی که در آن فعالیت می‌کنید را در نظر بگیرید.

انتخاب فونت

انتخاب فونت خوانا و ساده نیز یکی دیگر از مراحل طراحی سایت ورزشی است که تاثیر بسزایی بر میزان بازدید از سایت شما خواهد داشت. زیرا استفاده از فونت‌های ناخوانا و عجیب، مطالعه محتواهای سایت را برای کاربران دشوار می‌سازد و آنها را از خواندن مطالب و بازدید از صفحات مختلف سایت منصرف خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید سعی کنید یک فونت ساده و خوانا برای سایت خود انتخاب کنید تا کاربر به راحتی قادر به خواندن آن باشد. دلیل مهم دیگر انتخاب فونت ساده برای سایت این است که فونت‌های ساده موجب حواس پرتی و عدم توجه کاربر به امکانات و صفحات اصلی سایت نخواهند شد.

استفاده از تصاویر ورزشی مناسب و باکیفیت

تصاویر و عکس‌های مرتبط و باکیفیت نقش حائز اهمیتی را در جذابیت بصری یک وب سایت ورزشی ایفا می‌کنند و به راحتی می‌توانند مخاطب را نسبت به بازدید از سایت ترغیب نمایند. وب سایت‌های ورزشی که تنها از متن تشکیل می‌شوند معمولا میزان بازدیدکنندگان بالایی ندارند و نرخ پرش کاربر نیز در آنها بالا است. بنابراین برای جلب توجه کاربران، حفظ جذابیت بصری سایت و کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو باید از تصاویر باکیفیت و مرتبط با وب سایت ورزشی خود استفاده کنید.

آپلود ویدیوهای ورزشی کوتاه

آپلود ویدیوهای ورزشی کوتاه نیز می‌تواند توجه کاربران را جلب کرده و آنها را در سایت شما نگه دارد. ویدیوهای شما می‌توانند آموزشی، سرگرم کننده و یا خبری باشند که بهتر است در میان متن‌ها قرار گیرند تا مطالعه محتواهای شما را برای کاربران جذاب‌تر سازند. ویدیوها باید همیشه کوتاه و آموزنده باشند تا بتوانند میزان بازدید از سایت را افزایش دهند.

تولید محتوای جذاب و مفید

تولید محتوا جذاب و مفید نیز یکی دیگر از مهم‌ترین اصول طراحی سایت ورزشی است که کاربران را در سایت نگه داشته و آنان را نسبت به بازدید مجدد ترغیب خواهد کرد. محتواهای یک وب سایت ورزشی معمولا خبری (اطلاع رسانی) و یا آموزشی هستند که در هر دو حالت باید طوری تولید شوند که مطالعه آنها برای کاربر جذاب باشد. برای نوشتن محتواهای متنی خود سعی کنید از عناوین جذاب استفاده کنید تا کاربر نسبت به خواندن آنها مشتاق شود. هرچه محتواهای شما جذاب‌تر و البته آموزنده‌تر باشند قطعا میزان بازدید بالاتری خواهند داشت و توسط کاربران نیز به اشتراک گذاشته می‌شوند.

رعایت قوانین سئو (SEO)

رعایت اصول و قوانین سئو نیز به عنوان مهم‌ترین مرحله طراحی سایت ورزشی در نظر گرفته می‌شود که با پیاده سازی آنها در وب سایت خود می‌توانید در صفحه نتایج جستجوی کاربران قرار بگیرید. «افزایش میزان بازدید» مهم‌ترین هدف وب سایت‌های ورزشی است که تنها از طریق پیاده سازی و اجرای قوانین سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال در وب سایت محقق خواهد شد. انجام تحقیق کلمات کلیدی، لینک سازی داخلی و خارجی و بهینه سازی تصاویر از جمله اقدامات مهم و اولیه در جهت پیاده سازی قوانین سئو در یک سایت هستند که تاثیر بسزایی بر رتبه و جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو خواهند داشت.

سایر مواردی که برای طراحی سایت ورزشی باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

  • طراحی واکشنگرا یا ریسپانسیو (به منظور نمایش صحیح محتواهای سایت در تمامی دستگاه‌ها)
  • چیدمان ساده عناصر مختلف سایت
  • طراحی عمودی منوی امکانات سایت
  • قرار دادن لینک شبکه‌های اجتماعی در سایت به منظور افزایش میزان بازدید
  • پخش زنده مسابقات ورزشی
  • تهیه آرشیو از مسابقات قدیمی
  • ارائه جدیدترین اخبار ورزشی ایران و جهان

با در نظر داشتن این نکات ساده اما کاربردی می‌توانید طراحی سایت ورزشی خود را به صورت حرفه‌ای انجام داده و یک وب وسایت تخصصی ورزش محور راه اندازی کنید. البته برای طراحی وب سایت ورزشی بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و طراحی سایت خود را به تیم‌های باتجربه در امر طراحی سایت بسپارید. گروه طراحان وبکده دارای سال‌ها تجربه در حوزه طراحی وب سایت است که می‌تواند وب سایت ورزشی موردنظر شما را به صورت تخصصی طراحی و راه اندازی کند. جهت دریافت مشاوره و طراحی سایت ورزشی اختصاصی خود با ما در ارتباط باشید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/W2ox
مطلب بعدی
وب 3 چیست؟
نظرتان را بنویسید