تاریخچه سیمان و معرفی انواع سیمان

تاریخچه سیمان و معرفی انواع سیمان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
کاف

سیمان برای ساخت بخش های مختلف یک ساختمان‌مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر تغییرات جوی دارد می توانید از آن هم در فضای خارجی و هم‌در فضای داخلی ساختمان استفاده کنید. سیمان را می توان به چند نوع ترکیب دیگر اضافه کرده و مورد استفاده قرار داد و بدون مخلوط کردن آن نمی توان از سیمان به صورت خالص استفاده کرد. انتخاب مرکز خرید سیمان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مراکز مختلف می توانند ویژگی های متفاوتی از نظر کیفیت محصول داشته باشند و در صورت انتخاب مرکز معتبر لز کیفیت محصول اطمینان کامل خواهید داشت. یکی دیگر از عوامل قابل توجه، میزان قیمت سیمان است که متغیر های متعددی دارد و در ادامه توضیحات کامل تری در رابطه با آن ارائه کرده ایم:

تاریخچه سیمان

 

قطعا نام سیمان برای همگان آشنا خواهد بود چرا که این ماده ساختمانی در صنایع مختلفی کاربرد داشته و می توان آن را از جمله مهمترین مصالح ساختمانی به شمار آورد. سیمان به همراه ترکیبات دیگر، ماده ای چسبنده با مقاومت بالا ایجاد کرده و می توان از آن در بخش های مختلفی از ساختمان سازی استفاده کرد. توجه داشته باشید که این ماده چسبنده می تواند با ترکیبات مختلفی مخلوط شود که هر یک از این ترکیبات ویژگی های متفاوتی به آن خواهند بخشید. سیمان تاریخچه دور و درازی داشته و از سالیان دور مورد استفاده قرار می گیرد اما امروزه شکل و نحوه استفاده از آن تغییر کرده است.

در گذشته سیمان را از مخلوط آهک و خاک رس به دست می آوردند اما امروزه با راه اندازی کارخانه های بزرگ تولید سیمان شاهد ساختاری دیگر از آن هستیم. از قرن 19 تا20 کارخانه های تولید سیمان رواج بسیاری پیدا کردند و شاهد افزایش روز افزون این کارخانه ها در شهرها و کشورهای مختلف بودیم که کارخانه سیمان آبیک که بهترین کارخانه تولید سیمان ایران است نیز در این زمان تاسیس شد.

قیمت سیمان

 

قیمت از جمله مهمترین مواردی است که فکر بسیاری را به خود مشغول کرده است. در حالت کلی قیمت سیمان در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مناسب بوده و امکان خرید آن برای همگان وجود خواهد داشت. محصولات متنوعی با استفاده از سیمان تولید می شوند که این محصولات هم مقاومت بالایی داشته و هم می توان در بخش های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار داد. قیمت سیمان به عوامل متعددی بستگی دارد و به همین دلیل نمی توان رقم خاصی برای آن در نظر گرفت. از جمله مهمترین مواردی که بر میزان قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی امروز تاثیر می گذارد می توان به کیفیت آن اشاره کرد. سیمان در انواع اقسام مختلف روانه بازار شده که خریک از آنها هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. سیمان به دو صورت فله ای و پاکتی به فروش می رسد اما قیمت سیمان بر حسب کیلوگرم محاسبه خواهد شد.

معرفی انواع سیمان

 

انواع تیپ سیمان پرتلند در پنج گروه اصلی تقسیم بندی می شوند. لازم است بدانید که خط تولید سیمان و فرایند تولید انواع تیپ سیمان با یکدیگر یکسان  هستند. اما در انتخاب میزان مواد اولیه و تنظیم درجه حرارت کوره در هنگام تولید انواع سیمان، اختلاف وجود دارد.

انواع تیپ سیمان به شکل زیر معرفی می شوند:

سیمان معمولی به عنوان سیمان تیپ ۱
سیمان اصلاح شده به عنوان سیمان تیپ ۲
سیمان زود سخت شونده به عنوان سیمان تیپ ۳
سیمان با حرارت کم به عنوان سیمان تیپ ۴
سیمان ضد سولفات بانوان سیمان تیپ 5
سیمان نسوز فوندو

سیمان نسوز یا پر آلومین

سیمان نسوز نوعی سیمان است که در برابر گرما و آتش مقاومت بالایی دارد. ماده‌ای است که روی سطح اجسام جامد اعمال می‌شود تا آنها را محکم به هم بچسباند یا به عبارت دقیق‌تر، ماده پودری است که پس از مخلوط شدن با آب، به حالت نرم و خمیری درآمده  و برای چسباندن سنگ‌ها، آجرها، بلوک‌ها و غیره در ساخت‌وساز استفاده می‌شود. سیمان نسوز فوندو که به آن سیمان با آلومینا بالا یا پر آلومین نیز می گویند از انواع خاص سیمان است که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. سیمان نسوز در برابر خوردگی و فرسایش نیز مقاومت بالایی از خود نشان میدهد.

ویژگی های سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز ویژگی ها بسیار عالی دارد که سبب شده این سیمان نسبت به دیگر سیمان ها بسیار متمایز باشد این ویژگی ها شامل:

مدت زمان گیرش این سیمان مانند سیمان پرتلند معمولی است اما زودتر سخت می شود.
بتن سیمان نسوز مقاومت مکانیکی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و در برابر شوک حرارتی مقاوم است.
سیمان نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد خورنده از قبیل آب های اسیدی و سولفاته و آب دریا دارد.
بتنی که از سیمان نسوز ساخته می شود استحکام بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد, به همین دلیل از آن برای کفپوش سالن های صنعتی استفاده می شود.

از سیمان نسوز یا سیمان فوندو و بتن دیرگداز به دلیل قابلیت استفاده در درجه حرارت بالا، در صنایع گوناگون استفاده می‌کنند. فرآورده های نسوز کاف سیمان پرآلومین در اوایل قرن بیستم توسط یک مهندس اتریشی با ترکیب الیاف آزبست با سیمان، تولید شد. این نوع اختراع به سرعت در جهان دارای طرفداران زیادی شد. این ماده دارای ترکیبات زیادی است که مهم ترین ترکیب آن، آهک آلومینا می‌باشد. رنگ سیمان نسوز با توجه به مقدار رنگ اکسید آهن آن تعیین می‌شود؛ اگر میزان اکسید آهن سیمان بالا باشد، رنگ آن قهوه‌ای تا خاکستری تیره می‌شود.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kJ1X
نظرتان را بنویسید