نحوه درخواست طلاق

نحوه درخواست طلاق
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
زندگی مشترک با عقد نکاح آغاز می شود و با خواندن صیغه طلاق به پایان می رسد . زن و شوهر یا یکی از آن ها زمانی که دیگر نمی خواهد در کنار دیگری زندگی کند تصمیم به طلاق و جدایی می گیرد . دلایلی که موجب طلاق و جدایی می شود بسیار زیاد است و بسته نوع و روش زندگی و فرهنگ افراد مختلف جامعه این دلایل برای درخواست طلاق متفاوت است . در قانون مدنی ایران گفته شده است که مرد هر موقع بخواهد می تواند زنش را با رعایت تشریفات خاص طلاق بدهد .

در مورد اینکه زن حق درخواست طلاق به عنوان خواهان دارد یا نه در قانون مدنی ماده قانونی خاصی مثل حق طلاق مرد وجود ندارد . با وجود چنین ماده قانونی ای در مورد حق طلاق مرد ممکن است در ذهن افراد این سوال ایجاد شود که زن نمی تواند درخواست طلاق بدهد مگر اینکه حق طلاق را از شوهر گرفته باشد اما این چنین نیست و زن می تواند به عنوان خواهان درخواست طلاق را به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم کند .

پس نتیجه این شد که زن هم به عنوان خواهان طلاق مانند مرد می تواند درخواست طلاق بدهد در این مقاله نحوه درخواست طلاق از جانب مرد ، نحوه درخواست طلاق از جانب زن و نحوه درخواست طلاق توافقی بیان شده است ، همچنین در مورد تفاوت نحوه درخواست طلاق از طرف زن و مرد صحبت شده است که زن یا مرد خواهان طلاق چطور می توانند آسان تر طلاق بگیرند .




نحوه درخواست طلاق از طرف مرد
ممکن است این سوال در ذهن مرد خواهان طلاق شکل بگیرد که چطور می توانم آسان تر طلاق بگیرم ؟ در جواب این سوال باید گفت نحوه درخواست طلاق از جانب مرد به این صورت است که مرد ابتدا در سامانه طلاق ثبت نام می کند در آن جا نوع طلاق را طلاق از طرف زوج انتخاب می کند ، وقت و تاریخ مشاوره قبل از طلاق را دریافت می کند .

زوجین در وقت تعیین شده با در دست داشتن مدارک شناسایی برای احراز هویت در جلسات مشاوره شرکت می کنند . زوجین پس از این که 5 نوبت در جلسات مشاوره شرکت کردند اگر مشاور عقیده داشته باشد که ادامه زندگی مشترک برای زوجین غیر ممکن است گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می کند .

مرد با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق و مدارک شناسایی و اصل عقدنامه و کپی مصدق آن به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند و در آن جا دادخواست طلاق از جانب مرد تنظیم و ثبت می شود . تا این جا نحوه درخواست طلاق از طرف مرد بیان شد اما به این نکته نیز باید توجه کرد که مرد برای طلاق دادن زن نیازی به داشتن دلیل ندارد و هر موقع بخواهد می تواند بدون داشتن دلیل خاصی و تنها با پرداخت تمام حق و حقوق مالی زن به او به راحتی طلاق بگیرد .

 رسیدگی به درخواست طلاق از طرف مرد رسیدگی سه مرحله ای است یعنی پرونده ابتدا به دادگاه بدوی و در صورت اعتراض به دادگاه تجدید نظر می رود و اگر باز هم طرفین به حکم صادره از دادگاه تجدید نظر اعتراض داشته باشند پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می شود .

  در نحوه درخواست طلاق از جانب مرد روند رسیدگی با توجه به اعتراضات احتمالی طرفین ممکن است تا یک سال نیز به طول بی انجامد مگر اینکه تمامی حقوق مالی زن بدون حرف و حدیثی به او پرداخت شود یا تکلیف پرداخت آن روشن شود تا صیغه طلاق جاری و در دفتر ازدواج و طلاق به ثبت برسد .



حتما بخوانید: راه های طلاق از طرف مرد




نحوه درخواست طلاق از طرف زن
با توجه به آن چه در قانون به عنوان حق طلاق برای مرد در نظر گرفته شده ، ممکن است این سوال در ذهن زنی که می خواهد طلاق بگیرد بوجود بی آید که چطور می توانم آسان تر طلاق بگیرم ؟ در جواب این سوال با توجه به مقدماتی که در مقاله توضیح دادیم باید گفت که زن جدای از مرد حق دارد و می تواند برای جدایی و طلاق اقدام به دادن دادخواست طلاق کند .

 نحوه درخواست طلاق از طرف زوجه به این صورت است که ، زوجه یا زنی که درخواست طلاق و جدایی دارد در اولین قدم برای جدایی باید در سامانه طلاق ثبت نام کند . پس از این که زن در سامانه طلاق تاریخ و ساعت مشاوره را دریافت کرد زوجین در جلسات مشاوره قبل از طلاق شرکت می کنند ، اگر مشاور زوجین پس از اتمام جلسات مشاوره قبل از طلاق به این نتیجه رسید که که امکان ادامه زندگی مشترک برای آن ها وجود ندارد گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می کند .

زن با با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و در آن جا دادخواست طلاق از طرف زن را تنظیم و ثبت می کند . برای ثبت دادخواست طلاق باید علاوه بر گواهی عدم انصراف از طلاق ، مدارک شناسایی زن همراه با اصل و کپی برابر با اصل عقد نامه همراه زوجه خواهان طلاق باشد .

 نکته قابل توجه این است که اگر زن از طرف مرد وکالت در طلاق نداشته باشد برای جدایی و طلاق باید حتما دلیل محکمه پسند مانند عسر حرج یا شروط دوازدگانه طلاق که در سند نکاحیه هست را داشته باشد و آن را در خلال رسیدگی در دادگاه خانواده نزد قاضی دادگاه با شاهد و مدرک به اثبات برساند .

 رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن نیز مانند رسیدگی به درخواست طلاق طرف مرد سه مرحله ای است یعنی پرونده ابتدا به دادگاه بدوی و در صورت اعتراض به دادگاه تجدید نظر می رود و اگر باز هم طرفین به حکم صادره از دادگاه تجدید نظر اعتراض داشته باشند پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می شود . اگر به حکم دادگاه بدوی از طرف مرد اعتراضی نشود و زن بتواند دلایل خود را به اثبات برساند دادگاه رای طلاق را صادر خواهد کرد .



بیشتر بخوانید: طلاق گرفتن زن بدون دلیل


نحوه درخواست طلاق توافقی
طلاق توافقی ، طلاقی هست که در آن هم زن و هم مرد هر دو خواهان طلاق و جدایی هستند و با توافق و تفاهم بر سر تمامی مسائل مثل پرداخت مهریه یا چگونگی پرداخت آن ، پرداخت نفقه یا چگونگی پرداخت آن ، حضانت ، اجرت المثل و جهیزیه تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند . رویه در نحوه درخواست طلاق توافقی با دیگر انواع طلاق از نظر ثبت نام در سامانه تصمیم ، رفتن به جلسات مشاوره پیش از طلاق و ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یک جور است و تفاوتی ندارد .

 تفاوت اصلی نحوه در خواست طلاق توافقی با نحوه درخواست طلاق از جانب زن یا مرد در این است که رسیدگی به طلاق توافقی تک مرحله ای است یعنی زوجین دیگر به حکم دادگاه بدوی اعتراض نمی کنند که کار رسیدگی به پرونده طلاق به دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور برسد همچنین گواهی عدم امکان سازش بر اساس احترام به توافقات طرفین طلاق در تمام امور مالی و غیر مالی طلاق صادر می شود .

 تفاوت درخواست طلاق از طرف زن و یا مرد و یا طلاق توافقی
گفتیم که زن و مرد هر دو این حق را دارند که درخواست جدایی و طلاق را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده تقدیم کنند . تفاوتی که نحوه درخواست طلاق از جانب زن و از جانب مرد دارد این است که زن برای جدایی در ضمن درخواست طلاق حتما باید دلیلی که بابت آن به جدایی اقدام کرده را بنویسد و آن را در دادگاه نزد قاض به اثبات برساند اما مرد هر موقع بخواهد و صرفا با پرداخت تمام حقوق مالی زن به او می تواند درخواست طلاق کند و نیازی به داشتن دلیل و اثبات آن ندارد .

اعتراض مرد در صورتی که زن درخواست طلاق بدهد در طول روند رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن موثر است چون حق طلاق اساسا با مرد است مگر اینکه زن دلیل محکمه پسندی برای طلاق داشته باشد و آن را ثابت کند . اما اعتراض زن در روند رسیدگی دادگاه به درخواست طلاق ار طرف مرد به جز اعتراض در مسائل مالی تاثیری نخواهد داشت .

 اگر مرد دلیلی مثل عدم تمکین یا سوء رفتار یا هر آنچه از نظر دادگاه دلیل برای جدایی مرد تلقی می شود را برای طلاق دادن زن داشته باشد دیگر به جز پرداخت مهریه تکلیفی به پرداخت اجرت المثل و نحله نخواهد داشت زیرا اجرت المثل و نحله زمانی به زن تعلق می گیرد که طلاق به درخواست مرد و بدون دلیل باشد .



در ادامه بخوانید: نحوه درخواست طلاق توافقی
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درخواست طلاق ؛ مدارک و مراحل آن به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه درخواست طلاق ؛ مدارک و مراحل آن پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- آیا نحوه درخواست طلاق در انواع مختلف طلاق متفاوت است ؟
در مورد نحوه درخواست طلاق در انواع مختلف طلاق می توان گفت تشریفات خاص طلاق مثل ثبت نام در سامانه طلاق ، مشاوره قبل از طلاق ، تنظیم و ثبت دادخواست در همه انواع  آن یک جور است اما یک سری تفاوت جزئی دارد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .


2- نحوه درخواست طلاق از طرف زن و نحوه درخواست طلاق از طرف مرد چه تفاوتی باهم دارند ؟
نحوه درخواست طلاق از طرف زن با نحوه در خواست طلاق از طرف مرد از نظر تشریفات خاص طلاق تفاوتی ندارند بزرگترین تفاوت این دو نوع از طلاق این است که زن برای طلاق نیاز به اثبات دلیل دارد که در مقاله کامل توضیح داده شده است .


3- نحوه در خواست طلاق توافقی با دیگر انواع طلاق متفاوت است ؟
خیر از نظر تشریفات خاص طلاق با دیگر انواع طلاق متفاوت نیست که در مقاله به طور کامل و جزئی توضیح داده شده است .

منبع : نحوه درخواست طلاق
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5Nlv
نظرتان را بنویسید