قابلیت سامانه بومی معاملات در پردازش تراکنش های یک نماد

قابلیت سامانه بومی معاملات در پردازش تراکنش های یک نماد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

این سامانه با توجه به قابلیت‌ های ویژه‌ای مانند ظرفیت توان پردازشی در حدود 24000 تراکنش در ثانیه روی یک نماد و زمان پردازش سفارشات 48 میکرو ثانیه از جایگاه ممتازی نسبت به سامانه‌ های معاملات مطرح جهانی و در مقایسه با سایر سامانه‌ های مشابه داخلی در حوزه بانکداری همچون سامانه شاپرک و سامانه شتاب برخوردار است.



 

حمید حسن‌ آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس از برگزاری سومین جلسه هم‌اندیشی مدیران فاوای سازمان‌ های تابعه و مرتبط با وزارت امور اقتصاد و دارایی با محوریت گزارش پروژه‌ های ملی حوزه فناوری اطلاعات و دستاورد های فناورانه بازار سرمایه، در محل سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

وی اظهار کرد : در این جلسه، ضمن معرفی زیست بوم بازار سرمایه کشور، به ارائه آمار و اطلاعات برای تبیین نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه پرداخته شد.

حسن آبادی اظهار کرد : تا امروز حدود 60 میلیون کد بورسی صادر شده که بالغ بر 37 میلیون آن ها کد های فعال هستند. همچنین تاکنون 40 میلیون نفر از سرمایه گذاران در سامانه سجام که یکی از جامع‌ ترین پایگاه‌ های داده اشخاص در کشور است، ثبت نام کرده‌ اند. از این تعداد بیش از 33 میلیون نفر احراز هویت شده که در حدود 25 درصد احراز هویت شده‌ ها ( 8 میلیون و پانصد هزار نفر ) به صورت الکترونیکی و الباقی حضوری صورت گرفته است. همچنین در سال 1400 تاکنون، از طریق سامانه سجام سود توزیعی 246 شرکت، معادل حدود 14 هزار میلیارد تومان به تعداد بالغ بر 41 میلیون نفر پرداخت شده است.

وی ادامه داد : در سال 1399 که سال پر رونقی برای بازار سرمایه بود بالغ بر 360 میلیون معامله در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شد که به طور میانگین روزانه 1.5 میلیون معامله صورت می‌ گرفت که این اعداد در سال 1400 به 138 میلیون معامله در مجموع تاکنون و میانگین روزانه 700 هزار معامله رسیده است.

این مدیر سازمان بورس تصریح کرد : حجم معاملات و فشار روی هسته معاملات در سال 1399 فراتر از ظرفیت سامانه فعلی معاملات بود که این تجربه در طراحی و توسعه سامانه بومی معاملات مد نظر قرار گرفت.

وی افزود : از دیگر دستاورد های مهم حوزه IT بازار سرمایه، برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی است که این موضوع از زمان آغاز کرونا در کشور مطرح شد و با جدیدیت بیشتری پیگیری شد. از سال 99 تا امروز بیشتر از 90 مجمع به صورت غیرحضوری و در بستر الکترونیک برگزار شده است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در ادامه پس از معرفی اجمالی ساختار مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و مسئولیت‌ های هریک از واحد ها به معرفی و گزارش آخرین وضعیت پروژه‌ های ملی بازار سرمایه در حوزه فناوری پرداخت. پروژه‌ های سامانه بومی معاملات، سامانه بومی پس از معاملات، سامانه متمرکز اقدامات نظارتی ( سامان ) ، گذرگاه سرویس بازار سرمایه ( CMIX ) ، پروژه توثیق سهام عدالت و راه اندازی سند باکس بازار سرمایه از جمله مواردی بود که در این جلسه بیان شد.

حسن‌ آبادی در خصوص سامانه بومی معاملات توضیح داد که این سامانه با توجه به قابلیت‌ های ویژه‌ای مانند ظرفیت توان پردازشی در حدود 24000 تراکنش در ثانیه روی یک نماد و زمان پردازش سفارشات 48 میکرو ثانیه از جایگاه ممتازی نسبت به سامانه‌ های معاملات مطرح جهانی و در مقایسه با سایر سامانه‌ های مشابه داخلی در حوزه بانکداری همچون سامانه شاپرک و سامانه شتاب برخوردار است.

در این جلسه طرح داشبورد جامع اطلاعات مالی کشور که در مرکز فاوای وزارت امورد اقتصاد و دارایی در حال پیاده سازی است توسط رئیس مرکز فاوا و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی، معرفی شد تا تمامی سازمان‌ های تابعه و مرتبط با وزارتخانه همکاری و مشارکت لازم را در این خصوص داشته باشند. این طرح، حکمرانی داده‌ ها و اطلاعات مالی را با بکارگیری فناوری‌ های نوظهور مانند هوش مصنوعی هدف گرفته تا مدیران سیاست‌ گذار و تصمیم‌ گیر بتوانند با تحلیل زوایای مختلف اقتصاد تصمیمات بهینه‌ ای اتخاذ کنند.

 

منبع : پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

 

در ادامه بخوانید: ثبت نام سامانه سجام

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yZMW
نظرتان را بنویسید