شروط استقلال و ترخیص فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی

شروط استقلال و ترخیص فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، ملاک استقلال(ترخیص) فرزندان بهزیستی از مراکز نگهداری را «توانمندی» نوجوانان تحت سرپرستی و «اطمینان از وضعیت مطلوب آنان پس از استقلال» دانست و درخصوص حمایت‌های مالی این فرزندان بعد از ترخیص به ارائه توضیحاتی پرداخت.

سعید بابایی ، با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰۰ نفر از نوجوانان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به سن ۱۸ سالگی می‌رسند، اظهار کرد: برخلاف گذشته در حال حاضر این افراد به علت رسیدن به این سن مستقل نمی‌شوند و ملاک برای مستقل شده آنان، «توانمندی» نوجوانان تحت سرپرستی و «اطمینان از وضعیت مطلوب آنان پس از استقلال» است.

به گفته وی، در تیرماه امسال هم دستورالعمل جامع حمایت از کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی، من جمله شرایط سرپرستی کودک به تصویب رسید که سطح حمایت‌ها را به شکل چشم‌گیری افزایش داده تا فرزندان بهزیستی به صورت مطلوب استقلال پیدا کنند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه نگهداری از فرزندانی که به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اند اما هنوز به استقلال نرسیده‌اند، نیز اینگونه توضیح داد: کمیته‌ای برای بررسی شرایط افراد تحت سرپرست سازمان بهزیستی در بعد از ۱۸ سالگی وجود دارد که در صورت دارا بودن شرایط، اجازه استقلال به آنها داده می‌شود.

بنابر اظهارات بابایی، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نفر از افرادی که به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اند، همچنان در خانه‌های نوجوانان هستند تا به استقلال کافی برسند و شرایط برای آنها فراهم باشد؛ ضمن اینکه برخی از کودکان دانشجو یا سرباز هستند و در حین سربازی یا تحصیل به خانه نوجوانان بازمی‌گردند و به دوستان خود سر می‌زنند.

وی ادامه داد: در دستورالعمل جدید خانه‌ای تحت عنوان «خانه مستقل» دیده شده است که افرادی که دیرتر به روند استقلال می‌رسند قابلیت اسکان داشته باشند و دچار مشکلات نشوند. البته باید این را هم در نظر گرفت که این مسائل بینابینی است و اگر حد حمایت‌ها از میزانی بالاتر باشد آسیب‌رسان است و اگر از حدی کمتر باشد باعث می‌شود فرزندان به سطح آماده‌سازی لازم نرسند.  

بابایی با اشاره به حمایت‌های مالی که از نوجوانان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی که به سن ۱۸ سالگی، یعنی سن رشد در قانون حقوق ایران، می‌رسند انجام می‌شود، بیان کرد: طی سال‌های گذشته جهت حمایت از کودکان مبلغی معادل ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد که اکنون به ضریبی از حقوق قانون کار و ۱۲ ماه پایه این مبلغ برای هدایت این کودکان به زندگی مستقل تبدیل شده که پرداخت می‌شود و در سال جاری این مبلغ حدود ۴۶ میلیون تومان برای هر فرزند بوده است.

وی افزود: البته به دنبال این هستیم که با حمایت دولت و مجلس، حمایت‌های لازم در زمینه اسکان، اشتغال و ازدواج را برای این افراد گسترده‌تر کنیم. 

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تا زمانی که کودکان به این توانمندی‌ها نرسند سازمان بهزیستی اجازه مستقل شدن(ترخیص) این کودکان از مرکز را نمی‌دهد.

منبع: شروط استقلال و ترخیص فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی

در ادامه بخوانید : ثبت نام مسکن بهزیستی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/z198
نظرتان را بنویسید