کهن الگوی قهرمان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
کهن الگو ها تصورات باستانی هستند که از ناهشیار جمعی حاصل می شوند . آن ها از این نظر که مجموعه تصورات مرتبطی با حال و هوای هیجانی هستند ، به عقده ها شباهت دارند . در حالی که عقده ها عناصر فردی ناهشیار شخصی هستند ، کهن الگوها عمومیت دارند و محتویات ناهشیار جمعی را تشکیل می دهند . کهن الگو ها را باید از غرایز متمایز دانست . یونگ کهن الگوی قهرمان ، آنیما ، آنیموس ، پیر فرزانه ، خود ، سایه ، مادر و پرسونا را مطرح کرد . از نظر یونگ کهن الگوی قهرمان در واقع همان بخش " خودآگاه " روان است قهرمانی که درون یکایک انسان ها حضور دارد و در اشکال مختلف هنری مانند داستان ، موسیقی و نقاشی ظاهر می شود .
در این مقاله به بررسی کهن الگوی قهرمان می پردازیم . 





” کار قهرمان به وسیله فرد یا رویداد ظاهرا بی اهمیتی نا تمام می ماند . “



کهن الگوی قهرمان کیست ؟
کهن الگوی قهرمان در اساطیر و قصه ها به صورت مرد قدرتمندی ظاهر می شود که برای شکست دادن نیروی اهریمنی به شکل اژدها ، هیولا ، افعی ، یا دیو مبارزه می کند . با این حال ، در نهایت کار قهرمان به وسیله فرد یا رویداد ظاهرا بی اهمیتی نا تمام می ماند . برای مثال آشیل قهرمان جسور جنگ تروجان ، به وسیله تیری که به تنها نقطه آسیب پذیر او – پاشنه ی پایش – اصابت کرد ، کشته شد . همین طور ، مکبث شخصیت قهرمانی بود که فقط یک نقطه ضعف داشت ، آن هم جاه طلبی او بود . جاه طلبی هم مایه عظمت او هم بود ، اما به نابودی وی کمک کرد . قهرمانان را فقط کسی می تواند انجام دهد که آسیب پذیر باشد ، مانند آشیل یا سوپر من که تنها ضعف او عنصر شیمیایی کرپیتون بود . یک آدم فنا ناپذیر بدون هیچ نقطه ضعفی نمی تواند قهرمان باشد .
تصور قهرمان ، کهن الگوی درون افراد را تحت تاثیر قرار می دهد ، و به همین دلیل است که قهرمان فیلم ها ، رمان ها ، نمایش نامه ها ، و برنامه های تلویزیونی برای مردم جالب هستند . هنگامی که قهرمان افراد شرور را شکست می دهد ، مردم را از احساس های عجز و فلاکت می رهاند . در عین حال ، او به عنوان الگویی برای شخصیت ایده آل خدمت می کند .
منشا نقش مایه قهرمان به قدیمی ترین تاریخ انسان بر می گردد . قهرمان در جریان شکست دادن افراد شرور ، به طور نمادی بر تاریکی ناهشیار پیش انسانی غالب می شود . دستیابی به هشیاری یکی از بزرگترین دستاوردهای نیاکان انسان بود ، و تصویر کهن الگویی قهرمان فاتح بیانگر پیروزی بر نیروهای جهل و نادانی است .

در ادامه بخوانید: کهن الگو خود


” دستیابی به هشیاری یکی از بزرگترین دستاوردهای نیاکان انسان بود . “


سوالات متداول


1- کهن الگوی قهرمان کیست؟
کهن الگوی قهرمان در اساطیر و قصه ها به صورت مرد قدرتمندی ظاهر می شود که در متن مقاله شرح آن ارائه شده است.




2- کهن الگوی قهرمان برای شکست دادن چه مواردی می باشد؟
قهرمان برای شکست دادن نیروی اهریمنی به شکل اژدها ، هیولا ، افعی ، یا دیو مبارزه می کند که در متن مقاله ارائه شده است.




3- قهرمان چه موردی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
تصور قهرمان ، کهن الگوی درون افراد را تحت تاثیر قرار می دهد ، و به همین دلیل است که قهرمان فیلم ها ، رمان ها ، نمایش نامه ها ، و برنامه های تلویزیونی برای مردم جالب هستند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : کهن الگوی قهرمان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/REAw
نظرتان را بنویسید