تاریخچه لوگو شیائومی

تاریخچه لوگو شیائومی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
لوگو آنلاین


 شیائومی یک علامت تجاری الکترونیکی مستقر در پکن (چین) است. این شرکت از آوریل سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت چندین سال توانست تلفن‌های همراهی با کیفیت و فوق‌العاده‌ایی را به بازار ارائه دهد. این شرکت در تولید دستگاه‌های دیجیتال با تکنولوژی بالا مانند تلفن‌های هوشمند، روتر، هدفون‌، لپ‌تاپ‌، مودم‌ و... تخصص دارد.

 شرکت شیائومی به اصول نوآوری پایبند است که در لوگوی منحصربه‌فرد آن منعکس‌شده است. بدون شک یکی از مهم‌ترین نمادهای شرکت‌های بزرگ تجاری جهان، لوگو آن‌ها است. در همین جهت قصد داریم در ادامه درباره تاریخچه لوگو شیائومی و طراحی لوگو شیائومی بیشتر صحبت کنیم.

تاریخچه برند شیائومی

شیائومی یک شرکت تولید کننده لوازم الکترونیکی چینی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز به دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان پس از سامسونگ تبدیل شده است.

 علاوه بر تلفن‌های همراه، شیائومی گجت‌های مختلف، لوازم جانبی کامپیوتر و لوازم‌خانگی کوچک نیز تولید می‌کند. تاریخچه شیائومی از ۶ آوریل ۲۰۱۰ آغاز می‌شود، زمانی که لی جون به همراه هفت بنیان‌گذار دیگر، شرکت شیائومی را به طور رسمی ثبت کردند.

درباره تفاوت آرم و لوگو بیشتر بخوانید.

 قبلاً در ۱۸ آگوست، آن‌ها اولین نسخه لوگو MIUI را منتشر کردند که مبتنی بر اندروید 2.2 بود. در ابتدا، سازندگان شیائومی نمی‌خواستند سیستم خود را با آنالوگ‌های سرویس گوگل برای بازار چین بسازند، اما در نهایت از این هدف پیشی گرفتند و به دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شدند. 

درست یک سال پس از انتشار اولین نسخه سیستم عامل، این شرکت اولین گوشی شیائومی Mi1 خود را عرضه کرد. اولین مدل واقعا محبوب شیائومی Mi2 بود که در ۱۶ آگوست ۲۰۱۲، دقیقاً 2 سال پس از عرضه MIUI ارائه شد. اولین دسته از ۵۰ هزار گوشی هوشمند تولید شده، تنها در 3 دقیقه فروخته شد و طی دو سال بیش از ۲۵ میلیون گوشی Mi2 فروخته شد.

تاریخچه لوگوی شیائومی

حرفه جهانی این برند با محبوبیت گسترده در بازار داخلی آغاز شد. پس از محبوبیتی که این شرکت در بازارهای داخلی به دست آورد، مدیریت آن تصمیم گرفت دسترسی مشتریان را افزایش دهد. اول از همه، نام تجاری شرکت خود را اصلاح کرد، زیرا فقط آسیایی‌ها می‌توانستند به راحتی کلمه شیائومی را تلفظ کنند، اما برای ساکنان کشورهای دیگر مشکل‌ساز بود.

 در نتیجه، دولت نسخه کوتاه شده MI را به عنوان آرم لوگو شیائومی انتخاب کرد و این‌گونه بود که لوگوی شیائومی وارد بازار شد.

سیر تکاملی لوگوی شیائومی

در این قسمت می‌خواهیم نگاهی به سیر تکاملی لوگو شیائومی داشته باشیم و تغییر لوگو شیائومی را در طی سالیان گذشته بررسی کنیم:

سال ۲۰۱۰

در اواسط سال ۲۰۱۰، هشت شریک با یکدیگر همکاری کردند تا شروع به تولید نرم‌افزار برای دستگاه‌های تلفن همراه کنند. آن‌ها نام شرکت خود را شیائومی گذاشتند و به آن لوگویی با حروف به دو زبان چینی و انگلیسی دادند. کلمه xiaomi در قسمت پایین‌تر و در سمت راست است و از حروف کوچک پررنگ sans-serif تشکیل شده است. 

در واقع معنی لوگو شیائومی در لغت، دانه کوچک برنج ترجمه می‌شود که اشاره‌ای به یکی از کلمات قصار بودایی است که به توانایی چنین دانه‌ای در توقف رودخانه اشاره دارد. همچنین همه نمادهای به کار برده شده در لوگو شیائومی سفید هستند.

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴

علاوه بر علامت گرافیکی، لوگوی اولیه حاوی نام به زبان چینی و آدرس ایمیل وب‌سایت این شرکت است. حروف سفید MI ظریف‌تر شده و در یک مربع نارنجی رنگ قرار می‌گیرند. این لوگوی شیائومی از نظر ظاهری شبیه هیروگلیف است. زیرا خط وسط M از بقیه جدا شده است که آن را به شکل یک دروازه نشان داده شده است.

سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱

با دسترسی به بازار بین‌المللی، این شرکت طراحی مجددا تغییر کوچکی را برای بهبود تجسم هویت سازمانی برند خود انجام داد. برای انجام این کار، توسعه دهندگان، مربع این لوگو را با علائم گرافیکی و گوشه‌های گرد بزرگ کردند و همه عناصر اضافی دیگر را حذف کردند.

از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱

کاربران لوگویی که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید را به عنوان لوگوی مربوط به برند شیائومی قبول نمی‌کردند. در نتیجه، بار دیگر در سال ۲۰۱۹ تغییر لوگو شیائومی انجام شد و این شرکت تصمیم گرفت تا کلمه شیائومی را به شناسایی بصری لوگو اضافه کند.

سال ۲۰۲۱ تا امروز

لوگوی جدید شیائومی که امروزه همه ما آن را می‌بینیم در سال ۲۰۲۱ و برای آخرین بار دچار تغییراتی شد. در سال ۲۰۲۱، معرفی بخش ۲ راه‌اندازی محصول جدید شیائومی انجام شد. پس‌ازآن در ۳۰ مارس بود که مردم برای اولین بار لوگوی جدید تولید کننده لوازم الکترونیکی مصرفی و موبایل را دیدند. این لوگو شیائومی تفاوت چندانی با مدل قبلی خود ندارد، اما طراح ژاپنی به نام کنیا هارا سعی کرد برخی از جزئیات را تغییر دهد تا با مفهوم هویت شرکتی مطابقت داشته باشد. در نتیجه، نماد مربع گوشه‌های بسیار گردی به خود گرفت. رنگ نارنجی به کار رفته شده در لوگو نیز کمی تغییر کرد. حروف ظریف شده m و i، در نسخه اصلی مانند قبل باقی ماندند.

با این حال، صاحبان این شرکت تصمیم گرفتند از نشان Mi فقط به عنوان لوگوی اصلی خود استفاده کنند و در همه دستگاه‌ها، یک علامت با رنگ خاکستری تحت عنوان xiaomi را قرار دهند. پس به طور کلی در این سال با مشاهده وکتور لوگو شیائومی می‌توانید متوجه شوید که نوع لوگوتایپ حروف کوچک نیز کمی تغییر کرد و خطوط و زوایای آن صاف‌تر شدند و شکل جدید نشان را تکمیل کردند. همچنین مونوگرام شیائومی، ثابت ماند، اما با تیره شدن پس‌زمینه نارنجی، خطوط سفید حروف مشخص‌تر و واضح‌تر به نظر می‌رسند.

عناصر مهم به کار رفته در لوگوی شیائومی

از جمله مهم‌ترین عناصر به کار گرفته شده در طراحی لوگو شیائومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشان

طبق توضیحات رسمی صاحبان علائم تجاری،MI مخفف عبارت اینترنت موبایل است. در عین حال، مدیران شرکت به این نکته اشاره کردند که این نسخه کمیک «مأموریت غیرممکن» نیز بوده است. در واقع منظور آن‌ها می‌تواند این باشد که کار دریافت نشان MI برای آن‌ها یک کار سخت و بسیار دشواری بوده است.

 لوگوی شرکت شیائومی نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌ها و علاقه جهانی آن‌ها به نوآوری است. اما همان‌طور که گفته شد، لوگوی شیائومی از حالت نوک تیز لبه‌های خود به حالت گرد تغییر پیدا کرد و سوالی که پیش می‌آید این است که هزینه تغییر لوگو شیائومی چقدر شد؟ در واقع شرکت شیائومی هزینه زیادی بابت تغییر لوگو خود پرداخت نکرده است و تنها هزینه ارزش افزوده شده به لوگو را پرداخت کرده است.

رنگ

ترکیب‌های رنگی لوگوی این برند شامل رنگ‌های نارنجی، خاکستری روشن و سفید است که حسی از قابلیت اطمینان و وفاداری را به مشتریان منتقل می‌کند. نارنجی نماد شادی و انرژی مثبت است. درحالی‌که خاکستری به معنای حرفه‌ای بودن و اعتمادبه‌نفس است و نشان‌دهنده برند به عنوان یک برند جدی و پایدار است. همین ترکیب در پالت رنگ شرکت نیز گنجانده شده است.

فونت

حروف کوچک و مدرن به کار گرفته شده در لوگو، از نشانه‌های اصلی لوگو شیائومی هستند. نزدیک‌ترین فونت‌هایی که در این لوگو استفاده می‌شود، احتمالاً Geon Expanded Extra Bold یا COBE Bold هستند، اما به طور حتم برخی تغییرات در حروف به وجود آمده است‌.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vNXm
نظرتان را بنویسید