تاثیرات تجاوز جنسی در زنان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
 تجاوز جنسی اغلب همراه با جرایم دیگر اتفاق می افتد بدین صورت که متجاوزین به عنف تقریباً همیشه قربانیان را با مشت ، چاقو یا اسلحه تهدید می کنند و اغلب آن ها را به طریق غیرجنسی و جنسی صدمه می زنند . قربانیان امکان دارد کتک بخورند ، مجروح شوند و یا کشته شوند . در کل قربانیان تجاوز به عنف از لحاظ روانی و جسمی ضربات شدیدی را تحمل می شوند .

آمارها نشان می دهد بیشتر مردهایی که مرتکب تجاوز جنسی می شوند بین 25 تا 44 سال سن دارند  و همچنین قربانیان تجاوز جنسی امکان دارد در هر رده سنی باشند مواردی که قربانی فقط  15 ماه سن داشته  تا مواردی که زن 82 ساله مورد تجاوز قرار گرفته نشان دهنده این است که امکان تجاوز به عنف به زن ها در هر سنی امکان دارد اتفاق بیفتد . 

تجاوز به عنف ، اغلب در اطراف محل سکونت زن و اکثرا با نقشه قبلی صورت می گیرد . در حدود 50 درصد از موارد فرد متجاوز بیگانه است و در نیمی از موارد دیگر تجاوز از سوی بستگان نزدیک زن صورت می گیرد در 10 درصد موارد هم تجاوز به صورت دسته جمعی صورت می گیرد . در ادامه به بررسی موضوع پیامدهای تجاوز جنسی در زنان ، بیشتر پرداخته می شود .

تجاوز جنسی چیست
تجاوز جنسی به معنی انجام نزدیکی جنسی بدون رضایت طرف مقابل یا مجبور کردن فرد به برقراری رابطه جنسی بر خلاف خواسته خودش است . این عمل معمولا زمانی صورت می گیرد که قربانی را با الکل یا مواد مخدر مسموم کرده باشند . تجاوز به جنسی ، پیامدهای منفی کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای قربانیان دارد .

در یک تعریف کلی ، تجاوز به عنف به عنوان یک عمل خشونت آمیز جسمی ، روانی و عاطفی در قالب یک عمل جنسی است که بدون رضایت قربانی زن صورت می گیرد . این امر می تواند مستلزم مجبور کردن یا دستکاری زن برای مشاهده یا مشارکت در هرگونه اعمال جنسی باشد . این مسئله ، یک جرم و یکی از جدی ترین جنایاتی است که یک فرد می تواند انجام دهد .








تاثیرات تجاوز جنسی در زنان
تاثیرات تجاوز جنسی در زنان بسیار شدید است . حالت شوک و ترس تا حد پانیک ( احساس شدید اضطراب ، ترس و نگرانی ) پیدا می کند و انگیزه اصلی اش زنده ماندن است . در تجاوز ، مردها اغلب قربانیانی را انتخاب می کنند که جثه آن ها کوچک تر از خودشان است و ممکن است روی قربانی ادرار یا مدفوع کنند . مایع منی را روی صورت و موی آنان بریزند و قربانی را به زور وادار به مقاربت مقعدی کنند و اشیاء خارجی را وارد واژن یا مقعد زن کنند . 
زن پس از تجاوز جنسی اغلب دچار شرم ، احساس تحقیر ، سردرگمی ، ترس و پرخاشگری می شود . نوع واکنش و طول مدت آن فرق می کند ولی تاثیر آن امکان دارد تا یک سال یا بیشتر طول بکشد . زنان قربانی تجاوز جنسی ، نشانه های زیر را تجربه می کنند :



 ترس

شایع ترین واکنش زنان به تجاوز جنسی ، ترس است و در زمان حمله ، بیشتر قربانیان از کتک خوردن یا کشته شدن می ترسند . این پاسخ ترس می تواند برای هفته ها ماه ها یا حتی سال ها با فرد بماند و باعث می شود قربانی از هر چیزی که یادآور حمله به او باشد دوری کند ، حتی ترس در برخی از آن ها به قدری شدید است که ممکن است دیگر از خانه نیز خارج نشوند .

علاوه بر این ، بسیاری از آن ها می ترسند کنترل زندگی خود را از دست بدهند زیرا مجبور شده اند در عملی شرکت کنند که بر خلاف خواسته آن ها بوده است و این احساس عدم کنترل ممکن است تا آخر عمر با افراد بماند . همچنین ، قربانیان ممکن است تجربه آزار جنسی را بارها در رویاها و افکارشان دوباره تجربه کنند که به آن فلاش بک گفته می شود .



 از دست دادن علاقه به رابطه جنسی

برخی از زنان که قبل از تجاوز به عنف از نظر جنسی احساس کفایت می کرده اند دوباره می توانند رابطه جنسی با مردها را از سر بگیرند ولی برخی دیگر از زنان نسبت به رابطه جنسی ترس و اضطراب دارند و یا دچار علائمی مانند واژینیسم می شوند .



 احساس گناه

از سوی دیگر ، قربانیان ، احساس گناه را در نتیجه خودسرزنش تجربه کرده و برای مثال به خودشان می گویند : " نباید تا دیروقت بیرون می موندم " ، " باید لباس متفاوتی می پوشیدم " ، " اگر بیشتر مراقب قفل در بودم اینطوری نمی شد ". همچنین ، تصویر بدنی این افراد مخدوش شده ، فکر می کنند کثیف هستند و بارها دوش می گیرند .



 افسردگی

یک واکنش متداول دیگر ، غم و اندوه و افسردگی در این زنان است . ممکن است بارها گریه کنند ، ناامید شده و گاهی افکار خودکشی را تجربه کنند . معمولاً با این احساسات ، از دست دادن علاقه به فعالیت ها و چیزهایی که قبلاً لذت بخش بوده اند نیز همراه می شوند . به نظر می رسد دیگر هیچ چیز برای آن ها سرگرم کننده و جالب نیست .





 اختلال در روابط

یکی از نتایج تجاوز جنسی ، مختل شدن روابط قربانیان است . گوشه گیری با اندوه و افسردگی همراه شده و ممکن است قربانی از آنچه اتفاق افتاده احساس خجالت و شرم داشته باشد . با این حال ، حمایت دوستان و خانواده در این زمینه می تواند به شدت موثر باشد .



 واکنش جسمانی

افراد وقتی با خطر روبرو می شوند ، به صورت خودکار یک سری واکنش های جسمانی نشان می دهند . برای مثال ، ضربان قلب تندتر می شود ، فشار خون افزایش می یابد ، نفس کشیدن سریع تر و سخت تر شده و ماهیچه ها سفت می شود .

این واکنش زنان به تجاوز جنسی ، نتیجه جریان آدرنالین ( adrenaline ) است و به پاسخ جنگ و گریز مرتبط است . قربانیان تجاوز به عنف ، وقتی برای اولین بار این نشانه های جسماین را تجربه می کنند ممکن است هفته ها یا سال ها پس از آن ، این واکنش ها را دوباره در هنگام یادآوری حمله تجربه کنند .

 
درمان قربانی تجاوز جنسی
در مواردی که زن دچار بیماری روانی شده باشد در آن صورت باید به روانپزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کند ، در غیر این صورت درمان تجاوز به عنف معمولاً جنبه حمایتی دارد . یعنی در این حالت باید به زن کمک کرد تا احساس کفایت کرده تا احساس درماندگی ، وابستگی ، و وسواس ذهنی که اغلب پس از تجاوز جنسی ایجاد می شود در زن کاهش یابد .

همچنین شرکت در گروه درمانی که در آن همه زنان دچار تجاوز شده اند ، بسیار به این زنان کمک می کند . در کل آینده این زنان ، در صورتی مناسب است که فرد بلافاصله پس از حادثه مورد حمایت قرار گیرد و بتواند ترس و پرخاشگری خود را برای اعضا با محبت خانواده خود ، پزشکان و مجریان قانون بازگو کند و قربانی باید مطمئن شود که روش های مقبول اجتماعی مانند دستگیری و محکوم شدن متجاوز برای کمک به او وجود دارد تا به قربانی احساس آرامش دهد .



کلام آخر

تجاوز جنسی یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی است که ممکن است یک زن تجربه کند و پیامدها و آثار آن می تواند تا آخر عمر با او همراه باشد . به همین دلیل مهم ترین کمکی که می توان به این افراد کرد ، حمایت همه جانبه و فوری از آن ها است . همچنین لازم است در این زمینه ، حتما از روانشناس کمک گرفت .

از سوی دگر ، تنها زن ها مورد تجاوز جنسی قرار نمی گیرند . افرادی نیز وجود دارند که قربانیان خود را از میان کودکان انتخاب کرده و صدمات جبران ناپذیری را به کودکان وارد می کنند . اگر می خواهید در مورد کودک آزاری جنسی اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و با این مسئله آشنا شوید .





منبع : خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک ، ترجمه دکتر فرزین رضاعی ، 2007






سوالات متداول

1- تجاوز به عنف چیست ؟
این عمل به معنای نزدیکی جنسی با طرف مقابل بدون رضایت او یا مجبور کردن او به برقراری رابطه جنسی است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- زنان چه واکنش هایی به تجاوز به عنف نشان می دهند ؟
معمولاً در زنان قربانی ، ترس شدید ، از دست دادن علاقه به رابطه جنسی ، احساس گناه و افسردگی اتفاق می افتد که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

3- درمان فرد قربانی تجاوز به عنف به چه صورت است ؟
در این موارد علاوه بر ضرورت مراجعه به روانشناس ، دریافت حمایت از خانواده و دوستان بسیار ضروری است که برای آگاهی از اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : تاثیرات تجاوز جنسی در زنان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DnrK
نظرتان را بنویسید