اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
بررسی صحیح کارنامه اولیه آزمون دکتری برای جلوگیری از بروز هرگونه خطا در مرحله انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است . هر ساله با اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد توسط متقاضیان مواجه می شویم که به دلایلی همچون بی دقتی ، عدم آگاهی از مندرجات دفترچه انتخاب رشته و مشاوره اشتباه صورت می گیرد .



اشتباه در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد گاهی انقدر بزرگ است که مسیر تحصیلی داوطلب را تغییر می دهد . در این زمان فرقی ندارد که داوطلب چه تراز و رتبه ای کسب کرده باشد چون برخی از این اشتباهات آنقدر زیاد است که می تواند تلاش و زحمت درس خواندن فرد را هدر دهد .

با توجه به دو مرحله ای بودن آزمون دکتری 1400 و سهم 50 درصدی مصاحبه در این آزمون ، انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد مرحله ای سرنوشت ساز و مهم به شمار می آید و ممکن است داوطلبان به خاطر یک اشتباه هر چند کوچک در رشته محل مورد علاقه خود پذیرفته نشوند یا بعد از ثبت نام از تحصیل انصراف دهند . بنابر این قصد داریم در ادامه به بررسی اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 بپردازیم تا با اطلاع از آنها انتخاب رشته ای آگاهانه داشته باشید .





اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400
با وجود اینکه کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده است اما بعد از اعلام نتایج اولیه این آزمون مسیر متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد جدا می شود . مرحله انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 مرحله ای حساس است که وضعیت شرکت در مصاحبه حضوری هر داوطلب را تعیین می کند . در ادامه به اشتباهات رایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 و باور های غلط داوطلبان در این باره میپردازیم :

 عدم توجه به جزئیات کارنامه اولیه آزمون دکتری 1400 :  داوطلبان می توانند با اطلاع از مندرجات کارنامه اولیه ، انتخاب رشته ای معقول و متناسب با وضعیت علمی خود انجام دهند . اولین و مهمترین فاکتور برای انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد توجه به نمره کل یا همان تراز آزمون کتبی است .

هر داوطلب می تواند برای اطلاع از محدوده شانس قبولی خود ترازش را با داوطلبانی که در آزمون دکتری سال گذشته رشته امتحانی وی شرکت کرده و ترازی مشابه او داشته است مقایسه کند تا بداند شانس قبولی در کدام واحدهای دانشگاه آزاد را دارد . برای این کار می توانید از نرم افزار انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد هیوا استفاده کنید .

حتما بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد


 عدم مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 : بسیاری از داوطلبان قبل از شروع فرآیند انتخاب رشته دکتری آزاد ، دفترچه ای که توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می شود را با دقت کافی مطالعه نمی کنند . مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400موجب می شود که در بسیاری از زمینه ها آگاه شوید .

 نداشتن اطلاعات در مورد واحدهای دانشگاه آزاد : دانشگاه آزاد هم در داخل و هم در خارج از کشور واحدهایی برای پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دارد . واحدهای امارات ، افغانستان ، آکسفورد انگلستان ، پردیس بین المللی قشم و کیش از جمله واحدهای برون مرزی دانشگاه آزادند . به عنوان مثال در سال 98 واحد علوم تحقیقات – پردیس مرکز آموزش بین المللی قشم در کد رشته امتحانی مدیریت بازرگانی و راهبردی پذیرش دانشجو داشته است . پذیرش یا عدم پذیرش دانشجوی دکتری بنابر نظر وزارت علوم می باشد .

واحد های برون و درون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم :

 شهریه : مطابق دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ، شهریه واحدها – پردیس ها و مراکز بین المللی دانشگاه آزاد 2 برابر شهریه واحدهای داخل کشور و شهریه دکتری واحد امارات متحده عربی 3 برابر شهریه واحد های داخل کشور به صورت ارزی دریافت خواهد شد .

​ جابجایی : امکان جابجایی ، انتقال و مهمانی برای داوطلبان پذیرفته شده در واحد های برون مرزی دانشگاه آزاد به واحد های درون مرزی وجود نخواهد داشت .

​ ویزا : پذیرفته شدگان واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد می بایست تمامی شرایط دریافت ویزا ( از نظر مقررات وظیفه عمومی ) داشته باشند .

 عدم توجه به هزینه انتخاب رشته : هر داوطلب برای تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 موظف به پرداخت هزینه انتخاب رشته است . در سال گذشته هزینه انتخاب رشته این دانشگاه 61 هزار تومان بوده است در حال حاضر هزینه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 اعلام نشده و در صورت انتشار اخبار جدید در این باره ، مقاله به روز رسانی خواهد شد .

 عدم بررسی دقیق رشته محل ها : با توجه به ادغام آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد و به پیروی از قوانین دفترچه ثبت نام این آزمون هر داوطلب مجاز است فقط از بین رشته محل های رشته امتحانی خود انتخاب رشته کند . در انتخاب هر رشته محل باید به موارد زیر دقت کنید :

​ مسافت دانشگاه تا محل سکونت : اطلاع  از راه های ارتباطی با دانشگاه ( اتوبوس ، قطار و هواپیما و .. ) و فاصله آن تا محل سکونت شما امری مهم و ضروریست .



​ شهریه : دانشگاه آزاد جز دانشگاه های شهریه پرداز می باشد یعنی هر دانشجو به ازای تحصیل در آن موظف به پرداخت شهریه است در نتیجه اطلاع از شهریه دکتری دانشگاه آزاد می تواند در تصمیم گیری شما موثر باشد .  

​ هیئت علمی دانشگاه : می توانید برای اطلاع از اعضای هیئت علمی هر واحد دانشگاهی از طریق وب سایت رسمی آن واحد و تماس با واحد آموزش آشنایی پیدا کنید .

 عدم مشورت با کارشناسان : بهتر است قبل از ثبت رشته محل های مورد علاقه خود در سایت انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 با مشاوران مجرب در این زمینه و افرادی در سال های گذشته که در رشته محل شما موفق به پذیرش شدند ، بخواهید تا با توجه به کارنامه اولیه شما فرم انتخاب رشته را بررسی نمایند .

 انتخاب رشته به موقع : برخی داوطلبان در روزهای ابتدائی انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد دست به کار نمی شوند و تکمیل این فرم را به روزهای آخر موکول می کنند به همین دلیل رشته محل های خود را بدون دقت و انجام بررسی های لازم انجام ثبت می کنند . این کار می تواند لطمه بزرگی در نتایج دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد به بار آورد .

حتما بخوانید: زمان انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد


  اولویت انتخاب ها : ترتیب اولویت رشته محل ها نقش اساسی در قبولی نهایی ندارد یعنی شما لزوما به رشته محل شماره یک خود برای مصاحبه دعوت نخواهید شد . مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد لیست رشته محل هر داوطلب را از انتخاب 1 تا 80 بررسی کرده و با توجه به تراز آزمون کتبی ، حدنصاب دعوت به مصاحبه هر واحد این دانشگاه و سهمیه داوطلب نتایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد را اعلام می کند . توصیه می کنیم در هنگام چینش رشته محل ها در فرم انتخاب رشته به تمامی عوامل موثر از جمله علایق ، شهریه ، کیفیت ، مسافت تا دانشگاه و هیئت علمی آن توجه نمائید .

 هزینه انصراف از تحصیل : شما باید قبل از انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد شرایط پرداخت هزینه انصراف را بدانید تا در صورت عدم رضایت از رشته محل قبولی دچار مشکل نشوید . طبق قانون اگر داوطلبی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد پذیرفته شده و ثبت نام کند و قصد انصراف از تحصیل در آن را داشته باشد می بایست نصف شهریه ثابت ترم های باقی مانده تا زمان فارغ التحصیلی اش را پرداخت کند . قبولی در رشته محل های دانشگاه آزاد و انصراف از تحصیل یا ثبت نام نکردن موجب محرومیت ثبت نام آزمون دکتری سال 1400 نمی شود .


 هزینه مصاحبه : هر داوطلب می بایست برای مصاحبه در هر کد رشته به ازای هر رشته محل یک حق ثبت نام پرداخت نماید . پرداخت هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد همانند سایر دانشگاه های سراسری الزامیست .

بیشتر بخوانید: هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد







مشاوره انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400
مطابق دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد هر داوطلب حداکثر مجاز به انتخاب 80 رشته محل می باشد . مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد بعد از اتمام مهلت انتخاب رشته این دانشگاه به بررسی فرم رشته محل داوطلبان بر اساس نمره کل ، سهمیه و وضعیت سایر رقبای آن رشته امتحانی می پردازد . این کار به صورت سیستمی انجام می شود یعنی فرم انتخاب رشته هر داوطلب از انتخاب 1 تا انتخاب 80 ام خوانده شده و نمره کل داوطلب با نمره حدنصاب دعوت به مصاحبه هر رشته محل مقایسه می شود .

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
در صورتی که نمره کل برابر یا بیشتر از حدنصاب دعوت به مصاحبه باشد ، داوطلب به مصاحبه آن رشته محل دعوت خواهد شد و محدودیتی در دعوت به مصاحبه وجود ندارد و ممکن است داوطلبی به هر 80 رشته محل انتخابی خود دعوت شده یا اصلا به هیچ رشته محلی برای مصاحبه دعوت نشود . با توجه به تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ، داوطلبان دارای سهمیه های ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته ، به صورت جداگانه سنجیده خواهند شد . در نهایت توصیه می شود به فاکتور های علاقه ، رتبه و کیفیت دانشگاه ، مسافت تا محل سکونت و شهریه برای انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1400 حتما توجه فرمائید .










مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند با در دست داشتن اطلاعات به روز در زمینه انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 به داوطلبان در زمینه تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری یاری رسانند که برای دریافت مشاوره می توانید با تلفن ثابت با سامانه مشاوره هیوا تماس بگیرید . همچنین جدیدترین اخبار آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 از طریق کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا اطلاع رسانی می شود .

در ادامه بخوانید: مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد









سوالات متداول


1- داوطلبان انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد باید به چه نکاتی توجه نمایند ؟
مهمترین نکات انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه ازاد در این مقاله ارائه شده است .




2- اشتباهات رایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد شامل چه مواردی است ؟
عدم بررسی کامل کارنامه اولیه ، عدم مطالعه دقیق دفترچه انتخابر شته دکتری دانشگاه آزاد و ... از رایج ترین اشتباهات داوطلبان در زمان انتخاب رشته است که در این مطلب به طور کامل بررسی شده است .




3-  داوطلبان انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد حق انتخاب چند کد رشته محل را دارند ؟
 طبق دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ، داوطلبان می توانند 80 کد رشته محل را انتخاب نمایند .

منبع : اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/N4Bv
نظرتان را بنویسید