تاریخچه طراحی وب سایت

تاریخچه طراحی وب سایت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Mohammad
تاریخچه طراحی وب سایت


 

 

حدود 33 سال از بارگذاری اولین وب سایت توسط تیم برنرز لی در سال 1990 می گذرد و این تاریخ را می توان آغاز تاریخ طراحی سایت دانست و در این مدت کوتاه طراحی سایت به سرعت رشد کرد.

خطوط ساده HTML با Css پیاده سازی شد و سایت ها شکل زیبایی به خود گرفتند. و اکنون بیش از 2 میلیارد وب سایت در سراسر اینترنت وجود دارد. اولین سایت ها بسیار ساده بودند، اما اکنون انواع مختلفی از وب سایت ها با کاربردها و سبک های طراحی متفاوت وجود دارد.

طراحی سایت شامل مهارت ها و رشته های مختلف در تولید و نگهداری وب سایت ها می باشد. زمینه های مختلف طراحی وب سایت شامل طراحی گرافیک وب و طراحی رابط کاربری (طراحی UI) است.

نوشتن، از جمله کد استاندارد و نرم افزار اختصاصی؛ طراحی تجربه کاربری (طراحی UX)؛ و سئو سایت یا بهینه سازی موتورهای جستجو

اغلب افراد زیادی در تیم هایی کار می کنند که جنبه های مختلف فرآیند طراحی سایت را پوشش می دهند. اگرچه برخی از طراحان سایت حتی می توانند همه آنها را پوشش دهند.

اصطلاح طراحی وب معمولاً برای توصیف فرآیند طراحی درگیر در طراحی جلویی (سمت مشتری) یک وب سایت، که شامل نشانه گذاری و نوشتن است، استفاده می شود. طراحی وب تا حدودی با مهندسی وب در حوزه گسترده تر توسعه وب همپوشانی دارد.

از طراحان وب انتظار می رود که از نظر عملکردی آگاه باشند. و اگر نقش آنها ایجاد نشانه گذاری است، انتظار می رود که با دستورالعمل های دسترسی به وب همگام شوند.

اگرچه طراحی وب دارای سابقه ای نسبتاً جدید است. می توان آن را به زمینه های دیگری مانند طراحی گرافیک، تجربه کاربری و هنرهای چند رسانه ای مرتبط کرد.

اما از نظر تکنولوژی مناسب تر به نظر می رسد. به بخش بزرگی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. تصور اینترنت بدون گرافیک متحرک، سبک های مختلف تایپوگرافی، پس زمینه، فیلم و موسیقی سخت است.

تاریخچه طراحی سایت را به اختصار شرح می دهیم.

نقطه شروع تاریخچه طراحی سایت:

در سال 1993، مارک اندرسون و اریک بینا مرورگر Mosaic را ایجاد کردند. در آن زمان چندین مرورگر وجود داشت. اما بیشتر آنها مبتنی بر یونیکس و طبیعتا متن سنگین بودند.

هیچ رویکرد یکسانی برای عناصر طراحی گرافیکی مانند تصاویر یا صداها وجود ندارد. مرورگر Mosaic این الگو را شکست.

W3C در اکتبر 1994 تاسیس شد. برای ترویج توسعه شبکه جهانی وب با ایجاد پروتکل های مشترک. و قابلیت همکاری آن را تضمین کند. و به پتانسیل کامل خود برسد. این می تواند تأثیر شبکه جهانی وب را در کل تغییر دهد.

W3C به تعریف استانداردهایی که امروزه با جاوا اسکریپت و سایر زبان ها قابل مشاهده است ادامه می دهد. در سال 1994، اندرسن شرکت ارتباطات موزائیک را تأسیس کرد. که بعدها به عنوان Netscape Communications، مرورگر Netscape 0.9 شناخته شد.

نت اسکیپ تگ های HTML خود را بدون پیروی از روند استاندارد ایجاد کرد. به عنوان مثال، Netscape 1.1 دارای برچسب هایی برای تغییر رنگ پس زمینه و قالب بندی متن با جداول در صفحات وب بود.

در سال‌های 1996 تا 1999 جنگ مرورگرها آغاز شد و مایکروسافت و نت اسکیپ برای تسلط نهایی بر مرورگرها مبارزه کردند. در این مدت، بسیاری از فن آوری های جدید در این زمینه ظاهر شد. به خصوص صفحات با سبک آبشاری، جاوا اسکریپت و HTML پویا.

به طور کلی، رقابت مرورگرها منجر به نوآوری های مثبت بسیاری شده است. و به طراحی سایت با سرعت بالا کمک کرد.

تکامل طراحی سایت:

در سال 1996، مایکروسافت اولین مرورگر رقیب خود را با ویژگی های اختصاصی و برچسب های HTML منتشر کرد.

همچنین اولین مرورگری بود که از شیوه نامه ها پشتیبانی می کرد. که در آن زمان به عنوان شیوه ای مبهم برای نوشتن تلقی می شد. و امروزه یکی از جنبه های مهم طراحی وب سایت است.

نشانه گذاری HTML برای جداول در ابتدا برای نمایش داده های جدولی طراحی شده بود. با این حال، طراحان به سرعت به پتانسیل استفاده از جداول HTML برای ایجاد طرح‌بندی‌های چند ستونی پیچیده پی بردند که در غیر این صورت ممکن نبود.

در آن زمان، به نظر می رسید که طراحی خوب و زیبایی شناسی بر ساختار خوب اولویت دارد. و توجه کمی به معناشناسی و دسترسی به وب می شود.

سایت های HTML در گزینه های طراحی محدود بودند. حتی بیشتر در نسخه های قبلی HTML. برای ایجاد طرح های پیچیده، بسیاری از طراحان وب مجبور بودند از ساختارهای جدول پیچیده یا حتی جداکننده های خالی در طراحی وب سایت استفاده کنند.

تصاویر GIF برای جلوگیری از کوچک شدن سلول های خالی جدول CSS توسط W3C در دسامبر 1996 برای پشتیبانی از ارائه و طرح بندی معرفی شدند. این به کد HTML اجازه می دهد تا معنایی باشد تا معنایی و نمایشی، و دسترسی به وب را بهبود بخشد.

استفاده از فلاش در طراحی سایت:

در سال 1996، فلش (در ابتدا با نام FutureSplash شناخته می شد) ایجاد شد. در آن زمان، ابزارهای توسعه محتوای فلش در مقایسه با امروز نسبتاً ساده بودند و از ابزارهایی برای طراحی استفاده می کردند.

پیدایش CSS (1998)

تقریباً همزمان با ظهور فلش، روش بهتری برای ساخت سایت و طراحی وب سایت ایجاد شد که CSS نام داشت. مفهوم اصلی CSS در این قسمت جداسازی محتوا از نمایش آن است. بنابراین ظاهر و فرمت وب سایت با فرمت CSS ولی محتوای آن با فرمت HTML بود.

اولین نسخه CSS چندان انعطاف پذیر نبود، اما این بزرگترین مشکل نبود. مشکل بزرگتر پشتیبانی مرورگر از این فرمت بود. چند سال طول کشید تا مرورگرها از CSS پشتیبانی کنند و اکثر مرورگرهایی که از CSS پشتیبانی می کردند باگ های زیادی داشتند.

درست زمانی بود که یکی از مرورگرها آخرین ویژگی ها را داشت و دیگری نداشت، که برای توسعه دهندگان وب یک کابوس است.

ظهور موبایل ها – شبکه ها و چارچوب ها (2007)

گشت و گذار در اینترنت با تلفن های هوشمند یک چالش بزرگ بود. علاوه بر تمام تفاوت هایی که در طراحی دستگاه ها وجود داشت، در محتوا نیز مشکلاتی وجود داشت. آیا طراحی در این صفحات کوچک باید مانند سایر دستگاه ها باشد یا باید تغییراتی ایجاد شود؟

این همه تبلیغات و پنجره های بازشو را کجا قرار دهیم؟ سرعت نیز موضوع مهمی بود، زیرا آپلود این مقدار محتوا می تواند به سرعت اینترنت افراد را مصرف کند.

اولین توسعه ایده شبکه های ستونی بود. پس از گذراندن جلسات متعدد و ارائه راه حل های مختلف، شبکه 960 برنده شد و تقسیم 12 ستونی به روشی تبدیل شد که بسیاری از طراحان از آن استفاده کردند.

طراحی وب سایت واکنش گرا (2010)

طراحی وب ریسپانسیو یکی دیگر از گام های بزرگ در طراحی وب بود. مردی متفکر و باهوش به نام اتان مارکوت تصمیم گرفت روش های موجود را با استفاده از محتوای تکراری اما طرح و لایه طراحی متفاوت به چالش بکشد و موفق شد مفهوم طراحی وب واکنش گرا را در بر بگیرد.

وب سایت ریسپانسیو معانی و مفاهیم مختلفی دارد. ریسپانسیو از دیدگاه یک طراح وب به معنای ساخت لایه ها و طرح های مختلف است.

برای مشتری، پاسخگویی به این معنی است که وب سایت بر روی یک دستگاه تلفن همراه کار می کند. در نهایت، از دیدگاه یک توسعه‌دهنده، ریسپانسیو بودن یک وب‌سایت به معنای نحوه ارائه عکس‌ها و تصاویر، سرعت دانلود، معناشناسی موبایل، دسکتاپ و غیره است.

مزیت اصلی در اینجا سازگاری محتوا است، به این معنا که یک وب سایت در تمام پلتفرم ها مانند نسخه های مختلف وب سایت و رایانه و انواع مختلف تلفن های هوشمند کار می کند.

طراحی سایت تخت (2010)

به طور کلی ایجاد و طراحی لایه ها و طرح های Bitcher به زمان بیشتری برای ساخت و همچنین زمان و اینترنت بیشتری برای دانلود و بارگذاری نیاز دارد که گاهی اوقات برای برخی افراد زمان و هزینه بیشتری می گیرد.

بنابراین، خوشبختانه ما برنامه نویسان تصمیم گرفتیم که فرآیند طراحی را رها کنیم، افکت ها و سایه های سنگین و دشواری که اغلب برای بارگذاری نیاز به زمان و اینترنت بیشتری دارند را رها کرده و به ریشه های اولیه طراحی وب سایت برسیم، بیایید با اولویت بندی محتوا هزینه کنیم.

عکس های مناسب، تایپوگرافی و استفاده از فونت های مناسب و زیبا، تصاویر زیبا و لایه های معنادار روش هایی هستند که امروزه وب را به وسیله آن ها طراحی می کنیم.

ساده سازی اجزا و عناصری مانند دکمه ها و سایر اجزای گرافیکی که به آن طراحی ساده یا تخت نیز می گویند نیز بخشی از کار امروزی است.

در این روش برنامه نویسی و طراحی وب، دکمه های براق جایگزین آیکون ها می شوند و به ما این امکان را می دهند که از فونت های مناسب برای آیکون ها و انیمیشن ها استفاده کنیم.

منبع: تاریخچه طراحی وب سایت

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6rnz
نظرتان را بنویسید