تراز لیزری چیست و چه کاربردی دارد ؟

تراز لیزری چیست و چه کاربردی دارد ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mobin1

تراز لیزری ابزاری است که در عملیات عمرانی و ساختمانی برای تسطیح، اندازه گیری و ایجاد شیب و عمود بر سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به رشد سریع علوم طراحی و معماری، استفاده از ابزارهای قدیمی و دستی درصد خطا را افزایش می دهد. به همین دلیل باید از ابزار دقیق تری از جمله تراز لیزری استفاده کرد.

این ابزار عملیات اندازه گیری سطح را فقط با پرتو لیزر و بدون سیم و نخ انجام می دهد که دقت بسیار بالاتری نسبت به روش های قدیمی دارد.

نحوه عملکرد سطح لیزر


خط تراز با استفاده از پرتو لیزر و گسترش علامت لیزر در جهت عمودی و افقی (X, Y) و پردازش نور لیزر به صورت افقی و عمودی به طور همزمان تراز خودکار را انجام می دهد.

تیرهای خروجی این دستگاه به صورت دو خط عمود بر هم هستند که یکی در جهت افقی و دیگری در جهت عمودی است که زاویه قائمه (90 درجه) نسبت به یکدیگر تشکیل می دهند. تلاقی خط عمودی با خط افقی باعث ایجاد نقاط عمودی در جلوی دستگاه می شود. تمام این نقاط که دو به دو تشکیل شده اند عمود بر یکدیگر هستند.

این دستگاه قادر است هر یک از خطوط افقی یا عمودی را به تنهایی نمایش دهد.
سطوح لیزری که دارای خاصیت خود تراز شدن هستند، در صورتی که محل قرارگیری آنها تراز نباشد، می توانند خود را تا یک زاویه مشخص تراز کنند، اما در صورتی که قابلیت خود تراز شدن را نداشته باشند، می توان دستگاه را با استفاده از تراز حباب تراز کرد. دستگاه انجام دادن

در برخی از این مدل های خود تراز، در صورتی که دستگاه تراز نباشد و همچنین دستگاه نتواند خطوط لیزر را به صورت چشمک زن یا بیپ های متناوب خود تراز کند، کاربر از تراز نبودن دستگاه مطلع می شود.
اگر به خطوطی غیر از خطوط عمودی و افقی نیاز دارید، می توانید از ویژگی دیگر دستگاه که قفل آونگی است برای ایجاد خطوط عمود بر هم اما در جهات دلخواه استفاده کنید.

این دستگاه ها قابلیت نصب بر روی پایه دوربین های عکاسی، فیلمبرداری و مهندسی را نیز دارند و علاوه بر آن با استفاده از پایه های مغناطیسی امکان نصب آنها بر روی دیوارهای فلزی و پایه گیره ای بر روی سطوح غیر فلزی نیز وجود دارد. بودن
موارد استفاده از سطح لیزر
کاربرد اصلی تراز لیزری در معماری داخلی ساختمان، مجموعه عملیات بیرونی ساختمان (فنداسیون) و کلیه عملیات ساختمانی می باشد.

مجموعه مزایای دکوراسیون داخلی عبارتند از:

نصب کاشی و سرامیک در کف و دیوار
اتصال دستگاه ها به دیوار
نصب و تراز کردن انواع قاب و ستون
نصب کابینت، قفسه و سرویس بهداشتی
اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی
نصب کاغذ دیواری و شابلون
نصب و راه اندازی اتصالات برق و کلید و پریز
نصب دیوارهای کاذب و پارتیشن
تراز کردن درها و پنجره ها در هنگام نصب
اجرای پله
هدف از استفاده از این تجهیزات جدید است

خطای انسانی را به حداقل برسانید
افزایش قابل توجه سرعت کار
دقت عمل
پرهیز از کار مجدد و مصرف بی مورد مصالح ساختمانی
کاهش هزینه های اجرا و نیروی انسانی

منبع :https://sazokar.com/line-laser

نظرتان را بنویسید