کوچینگ دانشجویی چیست و چه تفاوتی با مشاوره دارد؟

کوچینگ دانشجویی چیست و چه تفاوتی با مشاوره دارد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
sanjeshetakmili

کوچینگ دانشجویی چیست و چه تفاوتی با مشاوره دارد؟

دانشجویان علاوه بر اینکه در دورۀ تحصیلی خود باید از حضور اساتید و مدرسین مجرب و خِبره بهره‌مند شوند، باید از حضور کوچینگ دانشجویی(مقطع لیسانس،فوق لیسانس و دکتری) نیز جهت افزایش و تقویت مهارت‌های آموزشی و فردی برخوردار شوند. در این نوشتار به اهمیت حضور کوچینگ دانشجویی و تفاوت آن با مشاور تحصیلی اشاره خواهیم کرد.

 

آشنایی با کوچینگ دانشجویی

مشاوره تحصیلی سالیان بسیاری است که وجود دارد و دانشجویان در راستای مسائل تحصیلی خود به مشاور مراجعه می‌کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم به کوچینگ دانشجویی که مسئله نسبتا جدیدی است بپردازیم.

دانشجویان برای رشد و حرکت در مسیر موفقیت، به یک مربی نیاز دارند که علاوه ‌بر برنامه‌ریزی درسی، شناخت آنها را نسبت به مهارت‌های مورد نیاز یک زندگی موفق افزایش دهد. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به خلاقیت حل مسئله، رهبری و . . . اشاره کرد.

 

تفاوت کوچینگ دانشجویی با مشاوره در چیست؟

از جمله تفاوتی که بین کوچ دانشجویی با مشاور تحصیلی وجود دارد این است که تمرکز اصلی مشاور تحصیلی بر برنامه‌ریزی درسی است ولی کوچ تحصیلی فراتر از این برنامه‌ریزی عمل خواهد کرد. او تکنیک‌های مهم مهارت های زندگی و همچنین کسب نمرات عالی را آموزش خواهد داد. مشاور سعی می‌کند راه درست را به دانشجو نشان بدهد ولی یک کوچ حرفه‌ای به دانشجو کمک می‌‌کند تا خودش مسیر درست را پیدا کند.

هدف جلسات کوچینگ دانشجویی این نیست که به دانشجو تکلیف و برنامه مشخصی جهت بهتر شدن وضعیت تحصیلی‌اش داده شود بلکه فراتر از آن یک کوچ تحصیلی به مراجعین خود کمک می‌کند تا با تمرکز بهتر و بیشتر عملکرد بهتری در زمینه‌های مختلف زندگی داشته باشند. کوچینگ دانشجویی برای دانشجویی که از مهارت کافی برخوردار است اما به دلایل مختلف از جمله بی‌انگیزگی یا عدم علم کافی، نمی‌تواند موفق عمل کند یا دانشجویی که توانایی مدیریت امور مختلف خود را ندارد و نسبت به برنامه‌ریزی درست، بی‌تفاوت است، گزینۀ بسیار مناسب و تاثیرگذاری خواهد بود.

وظایف بر عهده کوچینگ دانشجویی

1- دانشجو را با حل مسئله آشنا می‌کند در واقع به جای اینکه مسئله را برای او حل کند، به او آموزش می‌دهد که چطور خودش باید مسائل مختلف زندگی را حل کند.

2- کوچ تحصیلی به دانشجو کمک می‌کند تا عملکرد آموزشی و تحصیلی خود را ارتقا ببخشد.

3- در کوچینگ تحصیلی سعی بر افزایش اعتماد به نفس در فرد است و استعداد دانشجو شکوفا شده و در راستای توسعه و پیشرفت این استعداد به فرد کمک خواهد شد.

4- کوچ ایجادکنندۀ نظم در انجام کار است.

5- به دانشجو کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به موفقیت را سریع‌تر پیدا کند و در این مسیر قدم بگذارد.

6- کوچینگ تحصیلی به دانشجو کمک می‌کند با شناخت کافی از خودش و فرصت‌های زندگی‌اش و استعدادها و توانایی‌هایی که دارد و همچنین شناخت نقاط ضعف خود، بهتر بتواند اهداف زندگی‌اش را مشخص کند و با سرعت بیشتری به اهداف خود برسد.

 

بعد از شناخت کوچینگ دانشجویی و تاثیر آن بر حرکت در مسیر موفقیت، اگر تمایل دارید شما نیز یک کوچ حرفه‌ای در کنار خود داشته باشید می‌توانید با سنجش امیرکبیر ارتباط بگیرید.

 

تفاوت کوچینگ دانشجویی با تدریس خصوصی

اهدافی که کوچینگ تحصیلی دارد خیلی فراتر از آن است که به دانشجویان بگویید چکار کنند تا درس هایشان را بهتر یاد بگیرند و بازدهی و راندمان درسی خود را افزایش بدهند. در واقع کوچینگ تحصیلی به دانشجویان کمک‌ می کند تا بتوانند  از پس بحران های بزرگی که در زندگی و تحصیل آن ها به وجود می آید، برآیند.

در واقع کوچ به دانشجوکمک می کند تا چالش هایی که در دوران تحصیل او ایجاد می شود را به عنوان سکوی پرتابی ببیند که او را برای رسیدن به موفقیت آماده می کند.  از دیگر تفاوت هایی که می توان میان کوچینگ تحصیلی و تدریس خصوصی بیان کرد، عبارت‌اند از:

 

1- در جلسات کوچینگ قرار نیست به دانشجویان درس داده شود.

2- در جلسات کوچینگ قرار نیست که تکالیف درسی آن ها تصحیح گردد.

3- در جلسات کوچینگ، کوچ قرار نیست به دانشجودر انجام تکالیف مدرسه کمک کند.

4- در این جلسات قرار نیست که کوچ برای مشکلات تحصیلی دانشجویک راهکار فوری ارائه بدهد برای این که بتواند به صورت موقتی ‌اوضاع را بهتر کند.

 

دانشجویان اگر قصد دارند که از جلسات کوچینگ دانشجویی بیشترین استفاده را ببرند باید به صورت منظم در این جلسات شرکت نموده و به تمام وظایفی که کوچ به آن ها محول کرده است به خوبی عمل کنند.

باید به شما یاد آور شویم که کوچینگ تحصیلی به دانشجودرس نمی دهد یا قرار نیست مانند مشاور نکات درسی مهم را به آن ها یاد آورد شود، بلکه کوچ به دانشجوکمک می کند تا بتواند در دوران تحصیل و همچنین زندگی خود موفق بوده و در واقع از چالش ها و یا شکست های خود پلی برای پیشرفت بسازد.

 

اهمیت استفاده از کوچینگ دانشجویی

افرادی که از کوچینگ تحصیلی بهره می گیرند می توانند این اطمینان را داشته باشند، در زمینه‌ای که در آن با کوچینگ همکاری می کنند به احتمال بسیار زیادی موفق تر عمل کرده و کیفیت تحصیلی آن ها افزایش پیدا می کند. در واقع مشاوران به همه افراد مشاوره می دهند و در بیشتر موارد مشاوره ارائه شده توسط آن ها به دانشجویان یکسان است، بدون آن که درکی از شرایط و ویژگی های ذهنی دانشجوداشته باشند.

اما کوچ به دانشجوکمک می کند تا بتواند از قدرت تفکر و ذهن خودش بهره ببرد و در واقع این شهامت و این توانایی را به دانشجومی دهد تا بتواند خودش پاسخ گویای مشکلات خود باشد و در واقع موانعی که بر سر راهش وجود دارد را با تکیه بر مهارت و قدرت خود برطرف کند.

فردی که نقش کوچینگ دانشجویی را بر عهده دارد به طور قطع باید توانایی این را داشته باشد که او را به سمت اهدافی که دارد سوق بدهد و به او کمک کند تا بتواند توانایی خود را پیدا کرده و با تکیه بر آن ها به سمت اهداف خود با شور و اشتیاق پیش برود، نه این که یک سری صحبت های تکراری را برای تمام افراد بازگو کند.

 

شخص کوچ می تواند این باور را در دانشجویان ایجاد کند که با شناخت خویش و آگاهی یافتن از عملکرد های خود می تواند بهترین راه را برای رسیدن به موفقیت در زمینه تحصیلات خود انتخاب نموده و به اهداف بزرگ و ارزشمندی که دارد دست پیدا کند. در واقع کوچ نقش یک حامی را داشته و به دانشجوکمک می کند تا خودش را پیدا کند و متوجه توانایی هایی که دارد شود.

 

بهترین زمان برای شرکت در جلسات کوچینگ دانشجویی

به نظر شما بهترین زمان برای شرکت در کلاس های کوچینگ تحصیلی چه موقعی است؟

بهترین زمان برای حضور در کلاس های کوچینگ تحصیلی:

1- اوایل ترم، به منظور مرور درس های سال تحصیلی جدید و برنامه ریزی کردن برای آن ها

2- اوایل سال تحصیلی که به خوبی در کلاس جا افتاده‌اید و می دانید که قرار است در طول ترم چه کارهایی انجام بدهید و چه آزمون ها و چه برنامه هایی در پیش روی خود دارید.

3- اواخر سال تحصیلی برای افزایش تمرکز و انجام دادن کارهایی در طول سال تحصیلی باقی مانده است.

4- هر موقع از سال تحصیلی که فکر می کنید نیاز به شخصی دارید به شما کمک کند تا دوباره خودتان را پیدا کنید.

5- در هنگامی که احساس می کنید فشار تحصیلی خارج از توان شما است.

6- هر موقع احساس کردید که عملکرد خوبی ندارید.

7- زمانی که قصد دارید استرس های خود را کنترل کنید.

8- زمانی که نیاز به انگیزه و افزایش تمرکز دارید.

9- در هنگامی که می خواهید برای شرکت در آزمون ها آماده شوید.

10- وقتی قصد دارید زمان خود را در طول سال تحصیلی مدیریت کنید.

11- اگر احساس می کنید نمی توانید به خوبی با اساتید و مدرسین خود ارتباط برقرار کنید می توانید از کوچینگ دانشجویی کمک بگیرید.

 

فرایند هایی که در طول یک کوچینگ دانشجویی ا نجام می شود.

۱.ابتدا به حل مشکل پرداخته می شود.

برای این که دانشجو بتواند موفق عمل کند و به اهدافی که دارد برسد لازم است که حتما با یک ذهن باز و بدون دغدغه بر روی درس خود تمرکز کند. در واقع می توان گفت مهم‌ترین نقشی که یک کوچینگ موفق دارد این است که به دانشجوکمک کند تا تنها و اصلی‌ترین دغدغه او درس خواندن و موفقیت در سال تحصیلی پیش رو باشد.

 

۲. ایجاد آمادگی شخصیتی

شما برای این که بتوانید موفق شوید نیاز به مهارت هایی دارید که در این مسیر به شما کمک کنند. اما اگر از نظرت شخصیتی آمادگی نداشته باشید نمی توانید با چالش هایی که برای شما در دوران تحصیلی ایجاد می شود مقابله نمایید.

کوچینگ دانشجویی وظیفه دارد که نقاط قوت و ضعف شما را بررسی کرده و با توجه به نیازی که دارید بر روی مهارت های شما کار کند. توجه داشته باشید که ۷۰ درصد از موفقیت های شما بستگی به مهارت هایی دارد که شما دارید.

 

۳. آموزش روش های درست درس خواندن

پس از آن که اقدامات بالا انجام شد نوبت آن رسیده که دانشجو یاد بگیرد، چگونه به صورت درست درس بخواند. به خاطر داشته باشید که اگر بتوانید روش یادگیری خود را بهینه کنید می توانید تا ۶۰ درصد بهره‌وری بیشتر در یادگیری و یاد آوری مطالب درسی خود داشته باشید.

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین وظیفه‌ای که کوچینگ دانشجویی بر عهده دارد این است که به دانشجو بهترین روش درس خواندن در شرایط مختلف را آموزش بدهد.

 

4. آموزش درست مدل تست زدن

کوچ به تمام سوالاتی که در ذهن شما است در زمینه تست زنی مانند: این که چگونه تست بزنیم؟ کی تست بزنیم؟ از چه منابعی تست بزنیم؟ چقدر تست بزنیم و … پاسخ می دهد.

 

5. خلاصه نویسی درست

خلاصه نویسی بسیار کار درست و مناسبی است. اما کوچ به شما کمک می کند تا بتوانید با روش های درست و اصولی خلاصه نویسی آشنا شده و یک خلاصه جامع داشته باشید.

سخن پایانی

کوچینگ دانشجویی با مشاور تحصیلی و تدریس خصوصی کاملا متفاوت بوده و چیزی فراتر از این دو است. در واقع کوچینگ تحصیلی به دانشجوکمک می کند تا بتواند مهارت های لازم برای پیشرفت در زمینه درسی را در خود تقویت کند و با شناخت شخصیت خود به اهدافی که دارد برسد.

 

آیا در طول دوره خدمات مشاوره هم ارائه می شود؟

در طول مسیر کوچینگ ارشد فراز و نشیب هایی برای داوطلب اتفاق می افتد (مسائل خانوادگی، مسائل کاری و…) که موجب عدم تمرکز، ایجاد ناامیدی و خستگی می شود و گاهی داوطلب را از ادامه راه باز می دارد؛ در این صورت جلسات مشاوره ای با کوچ برگزار می شود تا داوطلب با قدرت به مسیر بازگردد.

زمان شروع و پایان دوره کوچینگ آموزشی چه زمانی است؟

از زمانی که بسته طلایی ارشد یا بسته مستقل مکسیمایزر کوچینگ آکادمیک را تهیه کنید این مهم آغاز و تا زمان انتخاب رشته و مصاحبه ادامه می یابد البته شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند مستقلاً نیز پکیج کوچینگ مکسیمایزر تحصیلی (بسته طلایی بدون ارائه دروس پایه که در امتحان گرفته می شود) را تهیه کنند.

 

با دوره کوچینگ تحصيلی مکسیمایزر ارشد ، رتبه برتر در یک قدمی شماست.

در دوره کوچینگ ارشد و کوچینگ دکتری همه آنچه که برای دستیابی به بهترین رتبه آزمون ارشد و دکتری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم. موشک موفقیت آماده است و تنها باید با انگیزه و تلاش خود به آن سوخت تزریق کنید؛ پس همینک با تلفن ۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس بگیرید تا پس از دریافت مشاوره با اطمینان برای ثبت نام تصمیم بگیرید

نکته: از سال ۱۳۹۲ موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر ( www.sanjeshetakmili.ir) تمام کتب و خدمات آموزشی خود را با برند سنجش امیرکبیر ارایه نموده است.

 

نظرتان را بنویسید