کوچینگ تحصیلی یا موتور جت برای توانمند سازی دانشجویان ارشد و دکتری

کوچینگ تحصیلی یا موتور جت برای توانمند سازی دانشجویان ارشد و دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
sanjeshetakmili

کوچینگ تحصیلی یا موتور جت برای توانمند سازی دانشجویان ارشد و دکتری

کوچینگ تحصیلی (educational coaching) یکی از مهم‌ترین انواع کوچینگ است که به دانشجو کمک می‌کند تا در مسیر درست درس خواندن قرار بگیرد و به موفقیتی که انتظار دارد، برسد.

اگر به عنوان دانشجوی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری در درس خواندن و انتخاب رشته، کلافه و سردرگم هستید و مسیر پیش‌روی‌تان واضح و روشن نیست، در این مقاله همراه با سنجش امیرکبیر باشید تا به اهمیت انتخاب درست در مشورت و راهنمایی گرفتن از دیگران پی ببرید.

 

کوچینگ اکادمیک چیست؟

کوچینگ در سنجش امیرکبیر، فرآیندی است که به دانشجوی ارشد و دکتری دانشگاه های سراسری،آزاد و وزارت بهداشت کمک می‌کند به توانمندی‌هایش پی ببرد و با رسیدن به خودشناسی و خودآگاهی بتواند بهترین تصمیم‌گیری را تمام موقعیت‌های زندگی دانشجوی و اجتماعی داشته باشد. 

این نوع کوچینگ به دانشجوی سنجش امیرکبیر کمک می‌کند تا با رسیدن به شناخت کافی از خود، بتواند اهداف مناسبی برای درس خواندن پیدا کرده و به این نتیجه برسد که در چه رشته‌ای و چگونه باید درس بخواند.

توجه به این نوع کوچینگ به شما کمک می‌کند تا علاوه بر شناخت خود بتوانید:

رشته تحصیلی  و گرایش درستی انتخاب کنید،

هدف‌گذاری صحیحی برای آینده خود داشته باشید،

دلیل درستی برای درس خواندن در مقطع لیسانس،فوق لیسانس و دکتری پیدا کنید،

بهترین زمان را برای درس خواندن در طول روز پیدا کنید،

درس خواندن در دانشگاه را به کاری لذت‌بخش برای خود تبدیل کنید،

و در کنار درس خواندن‌تان، زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید.

 

اهداف کوچینگ تحصیلی

از جمله مهارت‌هایی که هر دانشجو برای درس خواندن به آن‌ها نیاز دارد، عبارتند از:

افزایش تمرکز،

مدیریت زمان،

برنامه‌ریزی،

تقویت حافظه،

شیوه صحیح مطالعه،

افزایش و حفظ انگیزه.

آموزش تمامی این مهارت‌ها از اهداف این نوع کوچینگ است، اما نه به سبک ماشینی و از پیش تعیین شده.

 

در حقیقت کوچ با سوالاتی دقیق و حساب‌شده، به دانشجوی ارشد و دکتری کمک می‌کند تا به خوبی بتواند به مهارت‌ها، توانایی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود پی ببرد و در نهایت خودش به جواب درست برسد.

این مسئله باعث می‌شود تا دانشجو بتواند در تمامی مقاطع تحصیلی و با توجه به هر شرایطی، بهترین رفتار و تصمیم را برای درس خواندن داشته باشد.

 

تفاوت کوچینگ تحصیلی و مشاوره تحصیلی

اغلب افراد گمان می‌کنند که این نوع کوچینگ با مشاوره تفاوتی ندارد، این تفکر کاملا اشتباه است.

مشاوره تحصیلی (Academic Counseling) در اکثر مواقع، طبق برنامه‌هایی از پیش تعیین‌شده، به همه دتنشجویان ارشد ،دکتری وزارت بهداشت،سراسری و آزاد توصیه‌های یکسانی می‌دهد و توجه چندانی به توانایی‌ها و استعدادهای افراد ندارد. در صورتی‌که کوچ با تک تک افراد صحبت می‌کند و به هر دانشجو کمک می‌کند تا انتخاب بهتری از مسیر پیش‌رو داشته باشد. برای درک بهتر این تفاوت‌ها، به مثال‌های زیر توجه کنید:

 

برنامه‌ریزی

مشاور، برنامه‌ریزی درسی را پیشنهاد می‌کند که در طول روز 12 ساعت درس بخواند، 8 ساعت بخوابد و 4 ساعت را صرف غذا خوردن و استراحت کند. او در این برنامه‌ریزی اهمیتی به توانایی دانشجو نمی‌دهد که آیا می‌تواند 12 ساعت درس بخواند یا نه.

اغلب مشاورها عقیده دارند که باید در مدت زمان کوتاهی که تا کنکور و ورود به دانشگاه مقطع عالی و تکمیلی زمان باقی است، دانشجو تمام انرژی و زمانش را صرف درس خواندن کند. این عقیده غلط باعث می‌شود تا دانشجو، انگیزه خود را برای درس خواندن از دست بدهد.

اما در کوچینگ تحصیلی، برنامه‌ریزی نقطه مقابل مشاوره تحصیلی است. کوچ به دانشجوی ارشد و دکتری کمک می‌کند تا به خوبی بداند در طول روز چقدر توانایی درس خواندن دارد و در بین درس خواندن باید چقدر به تفریح و استراحت اختصاص دهد. با مراجعه به کوچ، دانشجو می‌تواند با امتحان کردن برنامه‌ریزی‌های مختلف به بهترین برنامه برسد و این باور را کنار بگذارد که با بیشتر درس خواندن و صرف تمام انرژی می‌تواند به موفقیت بیشتری برسد.

 

 

رشته تحصیلی

مشاورهای زیادی به دانشجویان توصیه می‌کنند که در انتخاب رشته به رشته‌های خاصی توجه بیشتری داشته باشند.

این اتفاق باعث می‌شود تا دانشجوی ارشد و دکتری انتخاب نادرستی در انتخاب رشته دانشگاه داشته باشد و نتواند به موفقیتی که انتظار دارد، برسد. زیرا توانایی درس خواندن در این رشته‌ها را نداشته و علایق متفاوتی دارد.

در مقابل یاور(کوچ)به دانشجو می‌فهماند که باید در انتخاب رشته تنها به علایق، اهداف و استعدادهایش توجه کند و نسبت به خواسته‌های دیگران و جامعه بی‌تفاوت باشد. کوچ این باور را در ذهن دانشجو ایجاد می‌کند که با هر انتخابی که از روی خودشناسی باشد بدون شک می‌توان به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یافت.

 

کوچینگ تحصیلی برای چه کسانی مناسب است؟

این نوع کوچینگ برای دانشجویان  ارشد و دکتری مناسب است که:

نمی‌دانند چه رشته تحصیلی را در دانشگاه انتخاب کنند و چه هدفی داشته باشند،

از درس خواندن در دانشگاه لذت نمی‌برند،

همیشه با انبوهی از درس‌های نخوانده مواجه هستند،

ساعت‌ها درس می‌خوانند ولی چیزی یاد نمی‌گیرند و تمرکز ندارند،

و در طول روز وقت کافی برای درست خواندن ندارند.

با مراجعه به کوچ مناسب می‌توانید به بهترین انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برسید و توانایی حل مسائلی مختلفی که در مسیر درس خواندن برای‌تان اتفاق می‌افتد را به دست آورید.

 

 

بهترین زمان مراجعه به کوچ(مربی)(ره یار)(تسهیلگر)(یاور)

باید بدانید که هیچ زمان مناسبی برای مراجعه به ره یار وجود ندارد. شما هر زمان که احساس کردید در درس خواندن و هدف‌گذاری باید از مربی کمک بگیرید تا مسیر را بهتر طی کنید، می‌توانید از فرآیند کوچینگ تحصیلی بهره‌مند شوید.

به عبارت دیگر شما زمانی می‌توانید بهترین استفاده را از جلسات کوچینگ داشته باشید، که به این باور برسید برای بهتر کردن شرایط و عملکردتان باید از تسهیلگر مناسبی راهنمایی و کمک بگیرید. در غیر این صورت توجه چندانی به جلسات کوچینگ نخواهید داشت.

 

تصور اشتباه

برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که در درس خواندن و برنامه‌ریزی باید مانند افراد موفق و رتبه‌های برتر کنکور و ودانشگاه، رفتار کنند. به همین دلیل به دنبال روش‌های برنامه‌ریزی این‌گونه افراد هستند. در صورتی‌که هر دانشجو منحصر به فرد است و تنها باید با توجه به توانمندی‌هایی که دارد، توجه کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

دانشجویان توجه داشته باشید مانند دیگران رفتار کردن باعث می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی از درس خواندن خسته و دلسرد شوید و به این باور برسید که باهوش و زرنگ نیستید. در صورتی‌که اگر در جایگاه درست قرار بگیرید و انتخاب درستی داشته باشید، به نتیجه دلخواه‌تان می‌رسید.

 

آیا در طول دوره خدمات مشاوره هم ارائه می شود؟

در طول مسیر کوچینگ ارشد فراز و نشیب هایی برای داوطلب اتفاق می افتد (مسائل خانوادگی، مسائل کاری و…) که موجب عدم تمرکز، ایجاد ناامیدی و خستگی می شود و گاهی داوطلب را از ادامه راه باز می دارد؛ در این صورت جلسات مشاوره ای با کوچ برگزار می شود تا داوطلب با قدرت به مسیر بازگردد.

زمان شروع و پایان دوره کوچینگ آموزشی چه زمانی است؟

از زمانی که بسته طلایی ارشد یا بسته مستقل مکسیمایزر کوچینگ آکادمیک را تهیه کنید این مهم آغاز و تا زمان انتخاب رشته و مصاحبه ادامه می یابد البته شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند مستقلاً نیز پکیج کوچینگ مکسیمایزر تحصیلی (بسته طلایی بدون ارائه دروس پایه که در امتحان گرفته می شود) را تهیه کنند.

 

با دوره کوچینگ تحصيلی مکسیمایزر ارشد ، رتبه برتر در یک قدمی شماست.

در دوره کوچینگ ارشد و کوچینگ دکتری همه آنچه که برای دستیابی به بهترین رتبه آزمون ارشد و دکتری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم. موشک موفقیت آماده است و تنها باید با انگیزه و تلاش خود به آن سوخت تزریق کنید؛ پس همینک با تلفن ۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس بگیرید تا پس از دریافت مشاوره با اطمینان برای ثبت نام تصمیم بگیرید

نکته: از سال ۱۳۹۲ موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر ( www.sanjeshetakmili.ir) تمام کتب و خدمات آموزشی خود را با برند سنجش امیرکبیر ارایه نموده است.

 

نظرتان را بنویسید