تغییر مدل انتخاب واحد ارشد دانشگاه تهران

تغییر مدل انتخاب واحد ارشد دانشگاه تهران
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دکتر حسین حسینی ضمن بیان این مطلب یکی از اهداف سه‌گانه دانشگاه تهران را در راه‌اندازی دوره‌های دووجهی، نوآوری و حرکت به سوی دانشگاه ایده‌پرداز و کارآفرین عنوان کرد و افزود: توسعه رشته‌های دو گرایشی، بهبود کیفی آموزش با تأکید بر خلاقیت و افزایش مهارت‌های کاربردی، توسعه کمی و کیفی دوره‌ های کارورزی، توسعه آموزش‌های مربوط به کارآفرینی در رشته‌های مختلف از جمله راهبردهای مورد نظر برای نیل به این هدف است.

وی ادامه داد: پیوند روزافزون زمینه‌های مختلف علوم و فناوری و رشد فعالیت‌های پژوهشی بین‌رشته‌ای، این نیاز را برای دانشجویان ایجاد کرده است که علاوه بر فراگیری عمیق یک رشته تخصصی، از مبانی و فنون رشته تحصیلی دیگری نیز آگاهی داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره روند تنظیم و تدوین مدل دووجهی دوره‌ های کارشناسی گفت: در دو سال اخیر کار کارشناسی دقیقی در تنظیم و تدوین برنامه درسی بسته دووجهی انجام شد و تجارب دنیا در این خصوص مورد توجه قرار گرفت. پایه اساس این اقدام حق انتخاب واحدهای درسی را در دوره تحصیل در رشته‌های دیگر بیشتر از گذشته برای دانشجو فراهم می‌کند. عنوانی که ما در دانشگاه تهران برای این برنامه گذاشتیم مدل دووجهی است.

وی ادامه داد: در این اقدام برنامه درسی رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد و بخشی از واحدهای برنامه یک رشته، یعنی حدود یک‌ششم واحدهای برنامه به استثنای دروس عمومی با تشخیص گروه و دانشکده از برنامه رشته اصلی کسر و به جای آن یک بسته آموزشی در قالب دروس اختیاری ارائه می‌شود.
بیشتر بخوانید: لیست رشته های کارشناسی ارشد

به گفته حسینی؛ در یک برنامه آموزشی، مثلاً از 140 واحد درسی یک رشته 21 واحد مربوط به دروس عمومی است، اما از 120 واحد مربوط به درس‌های پایه و تخصصی رشته، دانشجو حدود 100 واحد از رشته اصلی را می‌گذراند و بقیه آن را به عنوان درس‌های انتخابی از یک رشته دیگر خواهد گذراند. لذا گشایش و فضایی برای دانشجو ایجاد می‌شود تا بتواند در رشته دیگری نیز تحصیل کند که از آن به عنوان «بسته آموزشی فرعی» نام می‌بریم. واحدهای بسته فرعی با راهنمایی گروه انتخاب دانشجو از سایر رشته‌های کارشناسی که در دانشگاه اجرا می‌شود، اخذ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق برنامه سوم دانشگاه، برنامه درسی دووجهی دوره کارشناسی در شوراهای مختلف دانشگاه مورد بحث، بررسی و تصویب قرار گرفت. تاکید کرد: از آنجا که دانشگاه تهران دانشگاهی جامع است، اجرای این طرح به خوبی در آن امکان‌پذیر است. مدت‌ها روی این بسته مطالعه صورت گرفته و در قالب یک آئین‌نامه به تصویب شوراهای مربوط رسیده و از شهریور سال گذشته به واحدها ابلاغ و بر این اساس از پردیس‌ها و دانشکده‌ها درخواست شد که برنامه درسی رشته خود را مورد بازنگری قرار دهند و خوشبختانه اقدامات خوبی توسط واحدها در این خصوص به عمل آمد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران افزود: تعداد 100 رشته در مقطع کارشناسی در مرحله اجرا داریم که 70 رشته مورد بازنگری و در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این مدل از نیم‌سال آینده، یعنی ترم دوم (بهمن) سال 99 در دانشگاه هستیم و دانشجویان ورودی 98 می‌توانند در ترم آینده بر اساس این مدل انتخاب واحد نمایند و علاوه بر واحدهای رشته اصلی با هدایت گروه از بسته‌های فرعی تعریف شده که در سایت معاونت آموزشی بارگذاری خواهد شد واحد انتخاب کنند.

وی به تفاوت دوره‌های آموزشی کهاد و مدل دووجهی اشاره کرد و گفت: در دانشگاه تهران دوره‌های کهاد از گذشته وجود داشت، ولی در مقاطعی مورد کم‌توجهی قرار گرفت یا به خوبی برای دانشجویان تبیین نشد، ولی با گذشت زمان این دوره‌ها مورد توجه قرار گرفت. در دوره کهاد دانشجو کل دروس برنامه رشته خود را باید بگذراند، علاوه بر گذراندن واحدهای رشته خود، می‌تواند 24-18 واحد از رشته‌های دیگر را نیز بگذراند که گذراندن این تعداد واحد حدود یک نیمسال به طول دوره را اضافه می‌کند و به علاوه باید شهریه دروس اضافی اخذ شده را بپردازد، اما در مدل دووجهی دانشجو بابت انتخاب واحد از رشته‌های دیگر هزینه‌ای نمی‌پردازد، طول دوره تحصیل افزایش نمی‌یابد و همچنین انتخاب واحد در قالب یک بسته فرعی به صورت هدفمند و در راستای افزایش مهارت‌های کاربردی، کارآفرینی و علایق فردی دانشجو خواهد بود.
بیشتر بخوانید: ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور

به گفته معاون آموزشی دانشگاه تهران؛ این دانشگاه به عنوان دانشگاه جامع این پتانسیل را دارد که برای همه رشته‌ها این امکان را فراهم کند تا به دانشجو فرصت دهد تا مهارت خود را در رشته دیگر نیز افزایش دهد.

دکتر حسینی با تاکید بر اینکه در انتخاب این مدل الزامی برای دانشجو وجود ندارد، افزود: اگر دانشجویی وارد رشته‌ای شد و خواست تمام واحدهای رشته اصلی خود را بر اساس برنامه درسی بگذراند مشکلی وجود ندارد و این اقدام در واقع اختیاری برای دانشجو فراهم می‌کند که از سایر رشته‌ها هم انتخاب واحد کند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پاسخ به چگونگی و نحوه انتخاب واحد در مدل جدید توضیح داد: دانشجویان یک سال ورودی می‌توانند از نیمسال سوم تحصیلی، با مشورت استاد راهنما / مدیر گروه، یکی از بسته‌های آموزشی فرعی را انتخاب کنند. گروه مربوط به رشته اصلی، مشاوره و برنامه‌ریزی را برای دانشجو انجام می‌دهد و یا دانشجو می‌تواند بخشی از دروس را از رشته فرعی که 15 تا 21 است انتخاب کند و بنابراین انتخاب واحد از بسته فرعی از نیمسال سوم شروع و در طی دوره به اتمام می‌رسد به سنوات اضافه کشانده نمی‌شود و سرجمع واحدها نیز افزایش پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد که اجرای برنامه یاد شده فرصت و شرایط مناسبی برای دانشجویان دانشگاه فراهم می‌کند تا علاوه بر تحصیل در رشته اصلی، بسته دروس معیّن از بسته آموزشی فرعی را نیز فراگیرند که باعث افزایش قابلیت‌های دانش‌آموختگان، هدفمندسازی آموزش، افزایش مهارت‌های کاربردی و افزایش خلاقیت و نوآوری بین‌رشته‌ای خواهد شد.

دکتر حسینی افزود: با توجه به ظرفیت و جامعیت دانشگاه تهران، تنوع رشته‌ها و گستردگی دروس قابل ارائه در این دانشگاه، اجرای این برنامه درسی می‌تواند تأثیر بسزایی بر توان‌افزایی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه داشته باشد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ذتصریح کرد: در صورت انصراف دانشجو از ادامه تحصیل در بسته آموزشی فرعی، دانشکده / گروه آموزشی رشته اصلی اختیار دارد واحدهای گذرانده شده از دروس بسته آموزشی فرعی را به عنوان واحدهای اختیاری رشته اصلی بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه دوره‌های دووجهی دوره کارشناسی دانشگاه تهران برای حدود 70 رشته فعال شده است، افزود: واحدها و نمرات اخذ شده از بسته‌های آموزشی فرعی سایر رشته‌ ها مانند درس‌های رشته اصلی در کارنامه دانشجو ثبت در میانگین نیمسال و همچنین میانگین کل محاسبه خواهد شد و در پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد نیز محاسبه می‌ شود.

دکتر حسینی در پایان افزود: همواره دانشجویانی بوده‌اند که علاقه داشتند در رشته دیگری غیر از رشته انتخابی تحصیل کنند، اما این امکان برای آنها فراهم نبود. قطعاً این مدل برای دانشجویان یک مزیت است، به خصوص در دانشگاه تهران که ما مجری تمام رشته‌های کارشناسی هستیم که هم به علاقه‌مندی دانشجو توجه می‌شود و هم زمینه‌های کارآفرینی را افزایش می‌دهیم، اما نیاز است تا کارگاه‌هایی برای دانشجویان برگزار شود و یا اطلاعاتی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد تا بتوانند بیشتر آشنا شوند.


منبع : تغییر مدل انتخاب واحد ارشد دانشگاه تهران
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/E3vK
نظرتان را بنویسید