هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
در هفته سوم بارداری هنوز خانم ها نمی دانند حامله هستند یا نه اما حوادث بسیار زیادی در درون بدن خانم ها رخ می دهد . یک اسپرم دیواره خارجی تخمک را می شکافد و آن را بارور کرده است چند روز بعد از عمل لقاح ، تخمک بارور شده شروع به لانه گزینی در جداره داخل رحم کرده و رشد خود را شروع می کند . هفته سه حاملگی یکی از مهم ترین هفته های دوره حاملگی است چون این هفته تعیین می شود که خانم باردار است یا نه . در این هفته خانم ها استرس و هیجان زیادی را تحمل می کنند . در هفته سوم بارداری علائم اولیه بارداری بروز می کند و شامل علائمی مانند بی حسی سینه ها ، درد و گرفتگی در ناحیه شکم ، ضعف ، خستگی و حالت تهوع است .
در این مقاله به بررسی هفته سوم بارداری شامل ویژگی هفته سوم بارداری ، وضعیت جنین در هفته سوم حاملگی ، وضعیت مادر در هفته سوم بارداری یا علائم بارداری در هفته سوم و تغذیه در هفته سوم حاملگی می پردازیم .




ویژگی هفته سوم بارداری
در هفته سوم بارداری جنین به شکل توده ای متشکل صدها سلول است که به سرعت در حال تکثیر و زیاد شدن است . شکل این توده سلولی اصلاً شبیه انسان نیست در این سن توده با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست در این مرحله جنین آن قدر ریز و کوچک است که حتماً باید از میکروسکوپ استفاده کرد . در این سن از جفت جنین هورمون گنادوتروپین تولید می شود که این هورمون در خون یا ادرار قابل مشاهده است این هورمون باعث می شود که دیگر تخمکی از تخمدان آزاد نشود و هورمون های پروژسترون و استروژن در بدن افزایش می یابد و تروفوبلاست ( لایه بیرونی محافظ ) که در هفته دوم حاملگی رشد کرده و غشای آمنیون را تشکیل داده بیشتر رشد می کند و مایع آمنیوتیک ( کیسه آب ) در اطراف توده سلولی محصور می کند این محیط دمای محیط پیش از تولد را ثابت نگه می دارد و مانند بالشتکی در برابر هر گونه ضربه ناشی از حرکات زن عمل می کند .



حتما بخوانید : روش های پیشگیری از بارداری


وضعیت جنین در هفته سوم حاملگی
وضعیت جنین در هفته سوم حاملگی این است که سلول های تروفوبلاست ، غشای محافظ دیگری را تشکیل می دهند که کوریون نام دارد و آمنیون را احاطه می کند . از کوریون پرزهای مویی ریز یا رگ های خونی شروع به نمایان شدن می کنند . هنگامی که این پرزها به جداره رحم می چسبند ، اندام خاصی به نام جفت شروع به رشد می کند . جفت با نزدیک کرد خون رویان و مادر به هم ، امکان رسیدن غذا و اکسیژن به ارگانیزم و دفع فضولات را فراهم می آورد .

غشایی تشکیل می شود که به این مواد اجازه می دهد مبادله شوند اما مانع از آن می شود که خون مادر و رویان ترکیب شوند . جفت به وسیله بند ناف به ارگانیزم در حال رشد متصل می شود . بند ناف ابتدا به صورت ساقه نازکی ظاهر می شود سرانجام طول آن به 30 تا 90 سانتی متر می رسد . بند ناف یک سیاهرگ بزرگ دارد که خون مملو از مواد غذایی را تحویل می دهد و دو شریان دارد که مواد زاید را دفع می کنند .

حتما بخوانید: عوارض سقط جنین عمدی


علائم بارداری در هفته سوم یا وضعیت مادر در هفته سوم بارداری
از علائم بارداری در هفته سوم یا وضعیت مادر در هفته سوم بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد :
حساسیت در سینه ها : یکی از متداول ترین علائم بارداری این است که سینه ها بسیار حساس می شوند . چون تغییرات هورمونی باعث بالا رفتن جریان خون در رگ ها می شود و باعث می شود سینه ها باد کنند و خانم ها احساس کنند سینه ها سنگین تر از قبل شده اند .
گرفتگی و درد در ناحیه شکم : امکان دارد خانم ها مشابه حالتی که قبل از شروع پریود برایشان رخ می دهد  در ناحیه شکم احساس درد و گرفتگی داشته باشند ، این نشانه بارداری و به علت لقاح است چون زمانی که تخمک بارور به دیواره‌ی رحم متصل می‌شود . رحم در این حالت به علت کشیده شدن دچار درد و گرفتگی می شود .
خستگی و احساس ضعف : یکی از علائم اصلی بارداری خستگی زیاد است و با خستگی معمولی تفاوت دارد . و فرد تمایل به خواب دارد چون جنین از کالری های بدن مادر استفاده می کند و باعث می شود ذخیره بدن مادر به سرعت مصرف شود و این مسئله باعث احساس ضعف و خستگی می شود .
حالت تهوع : هر چند تهوع صبحگاهی در هفته های بعدی اتفاق می افتد ولی امکان دارد زمانی که فرد در داخل ماشین قرار گیرد دچار تهوع و یا احساس ناراحتی شود .
 تکرر ادرار : در بارداری چون کلیه ها باید مواد مضر را از بدن دفع کند و جون در اوایل بارداری فشار رحم بر مثانه زیاد است باعث این مسئله می شود  

حتما بخوانید: تاثیر بارداری بر حافظه
سردرد : افزایش حجم خون در هفته های اول بارداری در بدن امکان دارد باعث سردردهای ملایمی در خانم ها شود اما این مسئله با گذشت زمان و سازگاری بدن با افزایش هورمون‌ها ، کاهش می یابد .
  نفخ : تغییرات هورمونی مانند افزایش هورمون پروژسترون در بدن خانم ها باعث کاهش سرعت در دستگاه گوارش می شود و این مسئله باعث تورم و نفخ شکم می شود . این مسئله در هنگام پریود هم دیده می شود  ولی با آغاز قاعدگی و کاهش سطح هورمون پروستروژن متوقف می شود . اگر نفخ هم چنان در خانم ادامه دارد و تاخیر در قاعدگی رخ داده  نشانه بارداری است .
تغییر حالات خلق و خو : با تغییرات هورمونی بدن دچار خستگی شدید می شود که این پدیده باعث می شود فرد دچار زودرنجی و تغییرات روحی و روانی شود .



تغذیه در هفته سوم حاملگی
تغذیه در هفته سوم حاملگی باید شامل آهن ، پروتئین ، کلسیم و ویتامین ها دریافت کرد و زنان باردار باید در 8 هفته اول بارداری اسید فولیک مصرف کنند . در این دوران خانم ها باید از مصرف سیگار ، الکل و دیگر مواد مخدر دوری کنند کافئین کم تری مصرف کنند . در طول روز میوه و سبزیجات مصرف کنند  و آب زیاد بنوشند .






سوالات متداول


1- وضعیت جنین در هفته سوم بارداری چگونه است؟
در این مرحله کوریون و جفت تشکیل می شوند که برای توضیحات تکمیلی در این خصوص می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.




2- وضعیت مادر باردار در هفته سوم بارداری چگونه است؟
حساسیت در سینه ها، احساس ضعف و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده اند از علائم مادران باردار در هفته سوم بارداری هستند.




3- تغذیه مادر در هفته سوم بارداری باید چگونه باشد؟
در این هفته مادران باردار باید موادی مانند آهن، کلسیم و غیره را مصرف کنند و از مواردی مانند سیگار و الکل خودداری کنند که برای توضیحات تکمیلی می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.

منبع : هفته سوم بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/D3k6
نظرتان را بنویسید