کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی

کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
arezooahmadi7470

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، کمپرسورهای درون یک کولر گازی که در فصل تابستان در برخی از مناطق بدون آن نمی توان حتی زندگی کرد، بسته به نوع اقلیم و نوع دستگاه به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند: کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی

 

 

  • کمپرسور پیستونی یا Reciprocating
  • کمپرسور روتاری یا Rotary
  • کمپرسور اسکرال یا Scroll

 

 

در این مطلب که برای شما آماده شده است، سعی می کنیم به صورت کامل در مورد تفاوت های این سه کمپرسور صحبت کنیم و بگوییم که در بین انتخاب نوع کمپرسور روتاری یا پیستونی چکار کنید که دچار سختی نشوید.

 

 

تفاوت های اساسی کمپرسور روتاری، پیستونی و اسکرال در چیست

 

 

برای این که تفاوت های بین این سه کمپرسور را بشناسید، بهتر است که ابتدا تک به تک آن ها را بررسی کنیم

 

 

کمپرسورهای روتاری یا تیغه‌ای

 

 

در حال حاضر دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع، برای تنظیم دمای محیط در سراسر جهان بسیار پرکاربرد هستند. قطعات مختلفی در یک کولر وجود دارد و عملکرد منسجم این قطعات، هوایی خنک و مناسب برای تمام بخش‌های محیط ایجاد می‌کند. در این مقاله تلاش می‌کنیم یک قطعه‌ی خاص از این مجموعه را به خوبی بشناسیم.

 

 

کمی درباره کمپرسورها بدانیم

 

 

کولرهای گازی چهار جزء اصلی را در خود جای داده‌اند که نقشی اساسی در روند تهویه‌ی مطبوع دارند. این اجزا عبارتند از: کمپرسور، کندانسور، لوله‌ی مویی و اواپراتور. هوای ورودی از بین فین‌های اواپراتور عبور می‌کند، خنک شده و راحت خارج می‌شود.

 

 

کمپرسور

 

 

میان اجزای سیکل تبرید، کمپرسور، نقش فشرده‌سازی مبرد و تبدیل آن به یک مایع با فشار و دمای بالا دارد. در ادامه‌ی مسیر، مبردِ داغ و متراکم به کندانسور فرستاده می‌شود و گرمایش را از دست می‌دهد. در واقع این گرما در محیط اطراف آزاد می‌شود.

 

 

سرانجام مایعِ مبردِ متراکم از یک دریچه‌ی انبساط می‌گذرد که عملِ تبدیل مایع مبرد به گاز خنک را انجام می‌دهد. سپس این مایع خنک‌ شده از طریق اواپراتور در محیط جذب حرارت کرده و به گاز خنک تبدیل می‌شود.

 

 

با اتصالِ کمپرسور به یک سیستم کنترل اینورتر مناسب، بازده کولرگازی یا سیستم پمپ حرارتی افزایش می‌یابد تا با برخی سیستم‌های تهویه‌ی زمین گرمایی یا پمپ‌های حرارتی هم‌خوانی داشته باشد.

 

 

کمپرسورهای تیغه‌ای یا روتاری

 

 

سیستم‌های سرمایش و گرمایشِ با کمپرسور تیغه‌ای، از کارآمدترین سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع موجود در بازار هستند. با وجود اینکه کمپرسور تیغه‌ای یکی از اجزای اصلی دستگاه تهویه‌ی مطبوع است، بازده ارائه شده توسط این کمپرسور، هنگامی‌که به عنوان تامین کننده گرمایش استفاده می‌شود، از بهره‌وری برخی سیستم‌های زمین گرمایی نیز فراتر است.

 

 

این شاهدی بر نقش بسیار مهم کمپرسورها در سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع است.

 

 

انواع کمپرسور کولرگازی

 

 

دو نوع کمپرسور زیر امروزه بسیار محبوب هستند.

 

 

  1. کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی: چیدمان سیلندر و پیستونیِ این کمپرسورها کاملاً شبیه موتور خودرو است. پیستون دارای یک حرکت "رفت و برگشتی" است که ابتدا گاز را فشرده و سپس آن را تخلیه می‌کند.
  2. كمپرسور روتاری یا تیغه‌ای: كمپرسور روتاری از چند تیغه با طراحی خاص تشكيل شده كه فاصله كمی با يک‌دیگر دارند. این تیغه ها با گردش روتور می‌چرخند و گاز پس از متراکم شدن بین تیغه ها و بدنه‌ی سیلندر، با فشار بالایی از کمپرسور خارج می شود.

 

 

انواع دیگری از کمپرسورهای تبریدی نیز وجود دارند، مانند کمپرسورهای اسکرو، کمپرسورهای گریز از مرکز یا سانتریفیوژ و کمپرسورهای اسکرال. اما به اندازه‌ی دو نمونه‌ی یاد شده در بالا پرکاربرد نیستند.

 

 

کمپرسور پیستونی چیست؟

 

 

همان طور که می دانید ماهیت کلی کمپرسور چیست، کمپرسورهای پیستونی هم نوعی از انواع این کمپرسور ها هستند. کمپرسور پیستونی محبوب­ ترین و رایج ­ترین نوع کمپرسورهای خنک‌ کننده می باشند. پیستون و سیلندر دو قطعه اصلی هستند که در این کمپرسورها مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

 

قبل از این که به فرق کمپرسور روتاری و پیستونی بپردازیم باید درکی از عملکرد کمپرسور کولر گازی داشته باشیم. از این رو عملکرد آن همانند فرآیندی می باشد که در موتور خودروها رخ می‌ دهد. به‌ طور کلی، در زمان حرکت رو به پایین پیستون گاز مبرد وارد کمپرسور می‌شود و هنگامی که پیستون به سمت بالا می‌ رود شیر ورودی بسته‌ شده و گاز فشرده‌ شده از سوپاپ خروجی خارج می‌ شود.

 

 

تکرار این حرکت رفت و برگشتی پیستون به کمک میل لنگ کمپرسور سبب متراکم شدن گاز مبرد داخل آن و ایجاد خلأ شده که این امر موجب می‌شود گاز مبرد با مکش به درون سیلندری که خود از طریق شیر خروجی به کندانسور متصل است، وارد شود. کمپرسور پیستونی در دو نوع تولید می شود که شامل موارد زیر می باشد:

 

 

  1. تک مرحله ای
  2. دو مرحله ای

 

 

کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ ای

 

 

 در این نوع دستگاه، کمپرسور با هر بار رفت و برگشت پیستون، مقداری از گاز مبرد که در محفظه کمپرسور وجود دارد را به داخل سیلندر می کشد، فشرده می کند و به سمت مخزن هل می دهد.

 

 

کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ ای، رایج‌ ترین مدل کمپرسور برای استفاده در منزل و محل کار می باشد.

 

 

هنگامی که حجم فشار داخل مخزن به سطح مشخصی می‌ رسد، کمپرسور متوقف می‌ شود و در زمانی که کولر از هوای ذخیره شده برای خنک کردن خانه استفاده می‌ کند، کمپرسور مجدداً شروع به ایجاد فشرده‌ سازی گاز می‌ کند و چرخه تکرار می‌ شود.

 

 

کمپرسور پیستونی دو مرحله‌ ای

 

 

کمپرسورهای دو مرحله دارای دو پیستون می باشند. در این مدل کمپرسور پیستونی، فشرده‌ سازی اولیه انجام می‌ شود و از طریق یک سوپاپ اطمینان به پیستون دوم فشار وارد می‌ کند و آن را به مخزن می‌ فرستد. این کمپرسور ها معمولاً از نوع مدل های تجاری سنگین محسوب می شوند که می توانند حجم بیشتری از هوا را در مقیاس PSI (فشار حاصل از نیروی یک پوندی بر سطح یک اینچ مربعی) ارائه دهند.

 

 

مزایای کمپرسور پیستونی

 

 

  • عملکرد خوب در فشار بالا
  • راندمان بالا و افزایش کارایی کولر گازی
  • تعمیر و نگهداری آسان، به واسطه رایج بودن این سیستم و جدا شدن ساده اجزاء آن
  • دارای تنوع ظرفیتی بالایی و از یخچال‌ های خانگی معمولی تا دستگاه‌ های خنک‌ کننده صنعتی را شامل می‌ شوند.

 

 

معایب کمپرسور پیستونی

 

 

  • ساختار پیچیده و نگهداری دشوار
  • لرزش به علت یکنواخت نبودن حرکت مبرد
  • ابعاد بزرگ و نسبت ‘ظرفیت به وزن’ پایین در مقایسه با سایر کمپرسورها
  • هوایی که تولید می کند از دمای بالایی برخوردار می باشد.
  • حساس به ورود مبرد به صورت مایع: در صورت ورود مایع به محفظه تراکم، سر و صدا تولید شده و سبب وارد شدن آسیب به کمپرسور می شود.
  • بازدهی انرژی پایین: کمپرسور پیستونی به علت مقاومت شیرها در تخلیه و مکش، نشت بین سیلندر و پیستون‌ ها، دارای بازدهی انرژی پایینی می باشند.

 

 

کمپرسور روتاری چیست؟

 

 

کمپرسور روتاری دارای مکانیزم جابه‌ جایی مثبت و از نوع چرخشی محسوب می شوند. معمولا در مکان هایی که نیاز به حجم فشار و هوا بالا می باشد از کمپرسور های روتاری به جای پیستونی استفاده می شود. اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید می توانید به مقاله موتور روتاری چیست، مراجعه فرمایید.

 

 

در این نوع کمپرسور ها با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد، بدین صورت که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود ، در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با گاز، با فشار به سوی لوله های خروجی هدایت می شود.

 

 

مزایای پمپ باد روتاری

 

 

  • نصب آسان
  • طراحی ساده
  • تولید صدای کمتر
  • قطعات متحرک کم
  • هزینه ابتدایی کم تا متوسط
  • کمتر بودن دمای هوای تولید شده
  • محبوب ترین کمپرسورهای طراحی شده در کارخانجات
  • طراحی دو مرحله ای که کارایی خوبی را فراهم می کند

 

 

معایب پمپ باد روتاری

 

 

  • سرعت های چرخشی بالا
  • با شرایط کثیف مشکل دارد.
  • احتمال عمر کمتر نسبت به دیگر طراحی ها
  • طراحی های تک مرحله ای کارایی کمتری دارند.
  • طراحی های دو مرحله ای و بدون روغن هزینه اولیه بالاتری دارد.
  • نوع طراحی این نوع کمپرسورها باعث انتقال روغن در هوای خروجی می شود.

 

 

نکات و تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی چیست؟

 

 

ممکن است در هنگام خرید بین انتخاب کمپرسور روتاری یا پیستونی به مشکل بخورید چرا که این دو نوع کمپرسور از لحاظ کارکرد و ویژگی هایی که دارا می باشند با یک دیگر تفاوت دارند. از این رو تفاوت کمپرسور پیستونی و روتاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • نحوه نگهداری میله ها و پیستون ها
  • میزان صرف هزینه برای خرید و نگهداری آن ها
  • میزان تولید سر و صدا

 

 

کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟

 

 

در واقع نمی توان گفت که کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی چرا که هریک از این کمپرسور ها دارای مزیت ها و معایبی می باشد و در مناطق خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. شما ابتدا باید منطقه جغرافیایی که در آن منطقه نیاز به کمپرسور دارید را در نظر بگیرید و سپس مدل مناسب را انتخاب کنید.

 

 

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد کمپرسور های روتاری و پیستونی از انواع کمپرسور می باشند که به هریک نقاط قوت و ضعف خود را دارا می باشند. کمپرسور روتاری در مکان هایی که نیاز به فشار بالا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که کمپرسور پیستونی در کولر گازی به کار می رود. کمپرسور روتاری دارای مکانیزم جابجایی مثبت و چرخشی می باشد، اما کمپرسور پیستونی به صورت رفت و برگشتی عمل می کند.

 

 

در این مقاله از سوالی در ارتباط با کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی گرفته تا فرق موتور پیستونی با روتاری صحبت کردیم که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

 

 

تیم مجرب ایران کمپرسور توصیه می کند حتما در هنگام خرید کمپرسور، حتما به کارکرد کمپرسورها و ویژگی های آن ها توجه نمایید تا بتوانید کمپرسوری که مورد نیازتان می باشد را با بهترین کارایی و کیفیت خریداری نمایید. شما می توانید نظرات خود را با ما و سایر افراد در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

سوالات متداول

 

 

مهم ترین نکات در ارتباط با تفاوت کمپرسور پیستونی و روتاری چیست؟

 

 

نحوه نگهداری میله ها و پیستون ها – میزان صرف هزینه برای خرید و نگهداری آن ها – میزان تولید سر و صدا

 

 

زمانی که نیاز به فشار بالا داشته باشیم، کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟

 

 

در واقع نمی توان گفت که کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی چرا که هریک از این کمپرسور ها دارای مزیت ها و معایبی می باشد و در مناطق خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. اطلاعات بیشتر در مقاله بیان شده است.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9xxz
نظرتان را بنویسید