علت برگشت مبرد مایع به کمپرسور چیست؟
دلایل برگشت گاز مبرد مایع به کمپرسور
کمپرسور های تبرید از تجهیزات به روز و پرکاربرد امروزی محسوب میشوند که قصد داریم علت برگشت مبرد مایع به کمپرسور را که اختلال شدیدی در کارکرد سیستم آن به وجود میآورد را بررسی کنیم و راه هایی برای پیشگیری از آن ارائه دهیم.
اساس کار کمپرسور های تبرید تراکم گاز میباشد. طرز کار این سیستم به گونه است که اگر مقدار مایع موجود در آن کم باشد کار کمپرسور را مختل میکند و سبب از کار افتادن کل سیستم میشود؛ در ادامه علت های اصلی برگشت مبرد مایع به کمپرسور شرح داده شده است:
زیاد شدن مقدار مبرد در کمپرسورهای تبرید
خرابی فنهای اپراتور
استفاده غلت از لوله موئی
مشکل در عملکرد اواپراتور
برفک زدگی اواپراتور کمپرسور
تنظیم اشتباه شیر انبساط ترموستاتیکی
کثیفی فیلتر اواپراتور
توقف جریان آب در اواپراتورها
علت برگشت گاز مبرد مایع به کمپرسور
برگشت مایع مبرد به کمپرسور به علت مشکل در عملکرد اواپراتور
در قسمت سرد خانه اگر قطعه اواپراتور دچار مشکل شود ماده خنک کننده زمان مناسب برای منتقل کردن حرارت لازم را نداشته و این موضوع سبب میشود قسمتی از آن به داخل کمپرسور بازگردد.
عواملی که در زیر آنها را نام میبریم موجب اختلال در عملکرد اواپراتور میشود:
برفک زدگی
خرابی فن ها
انتخاب لوله موئی نامناسب و معیوب
وجود کثیفی در قسمت فیلتر هوا
زیاد شدن مقدار مبرد در کمپرسور تبرید
افزایش مقدار مبرد در سیستم میتواند به برگشت مایع به کمپرسور منجر شود. این امر ممکن است به علت اضافه کردن مقدار زیادی از مایع به سیستم، به عنوان مثال به دلیل تنظیم نادرست سطح مایع در مخزن یا مشکلات در ولوها باشد. توصیه میشود که مقدار مبرد در سیستم بر اساس دستورات تولید کننده و با رعایت دقیق مشخصات فنی تعیین شود تا مشکلات برگشت مایع به کمپرسور جلوگیری شود.
زیاد شدن مقدار مبرد در کمپرسور تبرید
مشکل در فن های اپراتور
فنهای اواپراتور در سیستم تبرید نقش مهمی دارند. اگر یک یا چند فن اواپراتور خراب شوند یا عمل نکنند، ممکن است دمای اطراف بالا برود و در نتیجه مایع به کمپرسور برگردد. برای حل این مشکل، بهتر است فنهای اواپراتور را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تعمیر یا تعویض کنید.
تنظیمات نادرست شیر انبساط ترموستاتیکی
توجه داشته باشید که تنظیم نادرست شیر انبساط ترموستاتیکی میتواند به برگشت مایع به کمپرسور منجر شود. اگر شیر انبساط ترموستاتیکی به درستی تنظیم نشده و فشار در سیستم به نحو نامناسبی تنظیم شود، ممکن است فشار زیادی در سیستم ایجاد شود و باعث برگشت مایع به کمپرسور شود.
برگشت مبرد مایع به کمپرسور به علت استفاده نادرست از لوله موئی
یکی از علت های برگشت مبرد مایع به کمپرسورهای تبرید، انتخاب اشتباه لوله موئی میباشد؛ لولههای موئی در سیستم تبرید بسیار مهم هستند و باید با دقت انتخاب شوند؛ انتخاب یک لوله نادرست با مشخصات نامناسب میتواند باعث ایجاد مشکلات در جریان مایع و فشارهای سیستم شود. بهتر است از لولههای با مشخصات فنی صحیح استفاده شود تا جلوی مشکلات برگشت مایع به کمپرسور گرفته شود.
استفاده نادرست از لوله موئی در کمپرسور تبرید
کثیف بودن فیلتر هوای اواپراتور
فیلتر هوا در سیستم تبرید برای حفظ کیفیت هوای وارد شده به سیستم بسیار حیاتی است. استفاده از یک فیلتر کثیف یا مسدود میتواند باعث مشکلات در جریان هوا و همچنین فشارهای سیستم شود که در نتیجه، مایع ممکن است به کمپرسور برگردد.
نبود جریان آب در اواپراتورهای آبی
همانطور که میدانید اواپراتور آبی در سیستم تبرید برای تبادل حرارت و خنک کردن مایع تبرید استفاده میشود؛ در صورتی که جریان آب در اواپراتور آبی قطع شود یا محدود شود، مایع ممکن است به عقب برگردد و باعث برگشت به کمپرسور شود.
برفک زدگی اواپراتور کمپرسور
برفک زدن اواپراتور میتواند یکی از علت های برگشت مایع مبرد به کمپرسور باشد؛ این مشکل ممکن است باعث ایجاد بلوکهای یخی یا برفی در سیستم شود که مانع جریان مایع و فشار مناسب در سیستم میشوند. برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه میشود که سیستم تبرید و وسایل مرتبط با آن به منظور حفظ عملکرد صحیح منظماً بررسی و نگهداری شوند. همچنین در صورت برفکزدن اواپراتور، باید آن را به دقت و با استفاده از وسایل مناسب پاکسازی کنید.
برفک زدن اواپراتور کمپرسور
خرابی در شیر انبساط چگونه باعث برگشت مبرد میشود؟
شیر انبساط بر سرعت ورودی مبرد به داخل اواپراتور نظارت و کنترل دارد. چنانچه این قطعه با مشکل مواجه شود میتواند باعث شود مقدار بیشتری از ماده خنک کننده وارد اواپراتور و سپس کمپرسور شود.
عواملی که بر روی کارکرد شیر انبساط اثر گذارند شامل:
انتخاب یا تنظیم نادرست شیر انبساط ترموستاتیکی
تمیز نکردن پلیسه و گرد و غبار که موجب میشود شیر مدت طولانی باز باشد.
نصب نادرست و غیر استاندارد محل بالب شیر باعث شناسایی نشدن سوپر هیت شده و مبرد به کمپرسور برمیگردد.
مهاجرت ماده مبرد چیست و چه اثری بر بازگشت مبرد دارد؟
در صنعت به منتل شدن مبرد از یک محل به محلی دیگر میگویند. زمانی که سیستم در حالت خاموشی به سر میبرد دمای کمپرسور پایین تر از اواپراتور خواهد شد. در این هنگام اختلاف فشار میان روغن و مبرد به وجود میآید و مبرد به قسمت های کم فشار رفته و اینگونه یکی از علت های برگشت مایع مبرد به کمپرسور تلقی میشود.
مبرد که وزنی سنگین تر نسبت به روغن دارد در زیر آن جای میگیرد و با استارت دوباره کمپرسور و بالا رفتن دما باعث میشود مایع تبخیر شده و به ذره های ریز تغییر ماهیت میدهد و با روغن قاطی میشود که باعث مختل شد سیستم میشود.
نشانه های برگشت مبرد مایع به کمپرسور
با بررسی حرفه ای و به موقع میتوان بر کارکرد سیستم نظارت داشته و با ظاهر شدن عللی که در ادامه به آنها میپردازیم در رفع صدمات احتمالی موفق تر عمل کنیم.
آسیب های زنجیری وار در برگشت مایع مبرد
آسیب های ایجاد شده در اثر برگشت مایع مبرد به کارتر شامل:
رقیق شدن روغن در اثر وجود بیش از اندازه مبرد در کارتر
عدم تشخیص میزان روغن به علت قرار گیری مبرد زیر روغن
ایجاد اشکال در روغن کاری با پایین آمدن فشار و دمای کارتر و تبخیر هنگام استارت
پر و اشباع شدن مبرد و روغن که موجب جداشدن آنها از یکدیگر میشود
آسیب های ناشی از برگشت مایع مبرد به کمپرسور
در صورت تداوم و افزایش فشار در سیستم با مشکلات دیگر مانند موارد زیر باید دست و پنجه نرم کرد:
سوختن و آسیب به سیم پیچی کمپرسور
شکستگی در پیستون ها و شاتون ها
آسیب و شکستگی سوپاپ ها
شکستگی در میل لنگ
خوردگی در بوش های پمپ
کم شدن میزان روغن کمپرسور تبرید
معمولا برای روان کردن قطعات کمپرسور، روغن همراه با مبرد در زمان کارکردن وارد آن میشود. هنگامی که برگشت مایع به کمپرسور رخ دهد روغن نمیتواند به حرکت خود ادامه دهد سپس رقیق شده و از بین میرود. در این زمان اصطکاک قطعات در نبود روغن افزایش مییابد و اثرات منفی در موتور ایجاد میکند که از دلایل و علت برگشت مبرد مایع به کمپرسور محسوب میشود.
در این شرایط بعد از کارکردن و خاموش شدن دستگاه برگشت مایع مبرد به کارتر رخ میدهد. اگر وارد سیلندر شود به دلیل اینکه مایع قابل تراکم نیست در هنگام تراکم سیلندر فشار بالایی را متحمل میشود و شکسته شدن سرسیلندر، شاتون، سوپاپ و میل لنگ را به دنبال خواهد داشت. این اتفاق موجب لرزش دستگاه شده و صدای آن را نیز تغییر میدهد.
کاهش قدرت و راندمان در کارکرد سیستم
با ورود روغن به مبرد موجب میشود چگالی آن افزایش یابد و زمانی که به کمپرسور منتقل میشود بر روی شیرها و لوله ها قرار میگیرد که سبب افزایش فشار به آن میشود. در این هنگام کمپرسور انرژی بیشتری مصرف میکند و موجب میشود تا بازدهی سیستم رو به افول برود.
کف کردن روغن
دقت داشته باشید که کف کردن در حالت طبیعی نیر روی میدهد ولی در صورت برگشت مایع به کمپرسور این کف کردن به طور مداوم تکرار میشود. در هنگام آغاز کار کمپرسور فشار روغن و مبرد به شکل ناگهانی با کاهش رو به رو میشود که انحلال روغن در مبرد را در پی دارد. در نتیجه مبرد اضافی با انبساط و تبخیر مواجه میشود و با زیاد شدن حجم مبرد مخلوط این دو میجوشد که در اثر آن کف کردن روغن را به همراه دارد.
کف کردن روغن کمپرسور
۴ راه پیشگیری از برگشت مبرد مایع به کمپرسور
برگشت مایع مبرد میتواند کل سیستم را مختل و هزینه های سنگینی به بار بیاورد. قبل تر به نشانه هایی که در اثر برگشت مبرد در کمپرسور روی میدهند اشاره کردیم. برای پیشگیری از این اتفاقات، سلامت و طول عمر دستگاه اقداماتی را به شما معرفی میکنیم تا با رعایت و انجام آنها کمپرسور های خود را ایمن کنید.
استفاده از سیکل Down Pump
به کارگیری سیستم Down Pump در کمپرسور های که مقدار مبرد زیادی صرف میکنند امری ضروری و لازم است. عملکرد آن این گونه است که در وهله اول شیر برقی خط مایع را میبندد تا کمپرسور تمام مبردی که در اواپراتور قرار دارد را به رسیور انتقال دهد.
در نتیجه این اقدام فشار پایین میآید و اواپراتور کلید کنترل کننده فشار کمپرسور را قطع میکند تا دیگر مبردی برای ورور به قسمت کارتر وجود نداشته باشد.
شارژ مقدار مبرد در میزان لازم
ازدیاد مایع مبرد در کمپرسور نیز آسیب زاست و مقدار زیاد آن موجب میشود مبرد مایع به کمپرسور سرازیر شود.
شارژ مبرد کمپرسور
استفاده از هیتر داخل کارتر کمپرسور
یک سری از دستگاه ها ممکن است سازگاری لازم با سیستم Down Pump را نداشته باشند و در صورت ست کردن آن دچار مشکل و اختلال شوند. این هیتر وظیفه گرم نگهداشتن دمای روغن کمپرسور باد را بر عهده دارد به این صورت که با تبخیر مبرد موجود در روغن از برگشت مایع به کمپرسور ممانعت میکند.
نصب مایع شکن در خط مکش
در اکثر سیستم هایی که برگشت مایع مبرد به کمپرسور زیاد روی میدهد بهره مندی از خط شکن میتواند سود آور باشد. استفاده از ساکشن کمپرسور به عنوان یک مخزن نگهداری مبرد اضافی است که میتواند از ورود مایعات جلوگیری کند. سیستم کارکرد برخی مدل ها مانند هیت مپ احتمال برگشت مایع مبرد به کمپرسور زیاد است و همچنین در سیستم هایی که از دیفراست بهره میگیرند، برگشت مبرد امکان دارد در آغاز یا پایان دیفراست رخ دهد.
سوالات متداول علت برگشت مبرد مایع به کمپرسور
دلیل مهاجرت ماده مبرد در کمپرسور چیست؟
زمانی که سیستم در حالت خاموشی به سر میبرد دمای کمپرسور پایین تر از اواپراتور خواهد شد. در این هنگام اختلاف فشار میان روغن و مبرد به وجود میآید و مبرد به قسمت های کم فشار میرود.
نصب مایع شکن معمولا در چه سیستم هایی باید صورت گیرد؟
در مدل هایی مانند، هیت مپ احتمال برگشت مایع مبرد به کمپرسور زیاد است و همچنین در سیستم هایی که از دیفراست بهره میگیرند، برگشت مبرد امکان دارد در آغاز یا پایان دیفراست رخ دهد.
مقدار روغن چگونه در برگشت مبرد اثر دارد؟
معمولا برای روان کردن قطعات کمپرسور، روغن همراه با مبرد در زمان کارکردن وارد آن میشود. هنگامی که برگشت مایع به کمپرسور رخ دهد روغن نمیتواند به حرکت خود ادامه دهد سپس رقیق شده و از بین میرود. در این زمان اصطکاک قطعات در نبود روغن افزایش مییابد و اثرات منفی در موتور ایجاد میکند. در این شرایط بعد از کارکردن و خاموش شدن دستگاه برگشت مایع مبرد به کارتر رخ میدهد.