معرفی رشته های پایه نهم به دهم

معرفی رشته های پایه نهم به دهم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانش آموزان نهم برای انتخاب رشته دبیرستان علاوه بر داشتن علاقه و استعداد نیازمند شناخت شاخه و رشته های تحصیلی متناسب با شخصیت خود نیز هستند. دانش آموزان باید برای انتخاب رشته پایه نهم مناسب و موفق درباره رشته های تحصیلی مختلف مطالعه و تحقیق کرده و سپس به انتخاب رشته بپردازند.

 

انتخاب رشته پایه نهم یکی از انتخاب های مهم و سرنوشت ساز در زندگی دانش آموزان به شمار می رود چرا که می تواند آینده شغلی و در آمد زایی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. دانش آموزان پایه نهم باید برای ورود به پایه دهم متوسطه دوم یکی از رشته های علوم پایه (علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی) فنی حرفه ای، کاردانش و علوم و معارف اسلامی را انتخاب نمایند.

انتخاب رشته دبیرستان بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آنان را دچار سردرگمی و نگرانی می کند و این مسئله تصمیم گیری برای تعیین رشته مناسب را برای آن ها دشوار می سازد. دانش آموزان باید بر اساس اهداف و اولویت ها و همچنین شرایط فردی و اجتماعی خود رشته مناسبی را برای ادامه تحصیل و یا حتی ورود به بازار کار انتخاب نمایند.

 از آنجایی که انتخاب هر کدام از این رشته ها می تواند در آینده دانش آموزان تغییرات زیادی را به وجود آورد لذا در ادامه این مقاله انتخاب رشته پایه نهم در شاخه های تحصیلی مختلف را بررسی می نماییم.

 

انتخاب رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم

کاملا مشخص است که رشته ریاضی فیزیک ارتباط تنگاتنگی با دو درس ریاضی و فیزیک دارد. از آنجایی که اکثر فارغ التحصیلان این دو رشته را مهندسان آینده تشکیل می دهد، درک درست از این دو درس می تواند در آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته دانشگاهی کند.

 

به جرات می توان گفت که هر یک از فصول فیزیک مربوط به یک رشته مهندسی می باشد، پس دانش آموزی که درک درستی از درس فیزیک و ریاضی و قسمت های تجسمی دارد می تواند آینده درخشانی در این رشته داشته باشد.

 

هرچند نباید از نقش درس شیمی هم در انتخاب رشته ریاضی فیزیک به راحتی گذشت. این که ما دید مهندسی داریم اما به دلیل نخواندن دروس معدل کمی در این سه درس کسب کردیم، اصلا توجیه مناسبی نیست. لذا توصیه می شود دانش آموزانی که دارای معدل بالاتر از 18 در این سه درس هستند، وارد این رشته شوند هرچند از نظر قانونی باید داری شرایط ذکر شده در این بخش باشند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حداقل نمره های لازم برای انتخاب رشته پایه نهم می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: با چه نمره هایی در نهم متوسطه انتخاب رشته می کنیم

 

​ شرایط انتخاب رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم

 

 مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

 

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

 

 مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم، معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب رشته پایه نهم مطالعه این مقاله توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته پایه نهم

 

 

انتخاب رشته علوم تجربی در پایه نهم

برای رسیدن به ایده آل هایتان در رشته تجربی باید در دروس زیست شناسی، ریاضی و شیمی دارای نمره مناسبی باشید. اکثر رشته های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با زیست، شیمی و تا حدودی ریاضی و فیزیک هستند، برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی کاملا مرتبط با دروس زیست و شیمی هستند و همچنین رشته های علوم پایه مانند ژنتیک نیز به درک مناسبی از ریاضی، زیست و شیمی نیاز دارند.

 

رشته تجربی را  نمی توان رشته حفظیات نامید، اما از نظر درک ریاضی و مفاهیم نسبت به رشته ریاضی مهارت کمتری را می طلبد و از نظر درک پدیده های طبیعی نسبت به رشته ریاضی نیاز به کنجکاوی بیشتری دارد.

 

برای اطلاع یافتن از شرایط انتخاب رشته تمامی رشته های نظری می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

حتما بخوانید: شرایط انتخاب رشته انواع رشته های نظری

 

از آنجایی که استقبال از رشته تجربی در سال های قبل به شدت زیاد شده است، بنابراین دانش آموزان این رشته رقابت بیشتری را در کنکور سراسری شاهد خواهند بود. این رقابت بدین معنی است که تقریبا در چند سال گذشته، تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی حداقل 2 برابر شرکت کنندگان رشته ریاضی فیزیک و یا رشته علوم انسانی بوده است.

 

اگر بخواهیم رشته های گروه پزشکی یعنی رشته های پزشکی و پیراپزشکی را رشته های اصلی دانشگاهی برای دانش آموزان تجربی بنامیم تنها برای حداکثر 2 الی 4 درصد این داوطلبان در دانشگاه های دولتی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی صندلی وجود دارد. عددی که هرسال در حال کاهش یافتن است.

 

این رقابت حتی با کمک صندلی های دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان هم نتوانسته است ظرفیت پذیرش در این رشته را به نسبت قابل توجهی افزایش دهد.. بنابراین کسی که خود را برای انتخاب رشته تجربی در پایه نهم واجد شرایط می داند باید خود را برای یک رقابت تمام عیار آماده کند.

 

​ شرایط انتخاب رشته علوم تجربی در پایه نهم

 

  اگردانش آموزی قصد انتخاب رشته تجربی را دارد، باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی وی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

 

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

 

 مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم، معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرم هدایت تحصیلی پایه نهم می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: فرم هدایت تحصیلی نهم

 

 

 

 

انتخاب رشته علوم انسانی در پایه نهم

در رشته علوم انسانی قوی بودن در دروس ادبیات و عربی کمک بیشتری به دانش آموز می کند اما متاسفانه اکثر دانش آموزان برای فرار از درس ریاضی به این رشته روی می آورند.

 

درست است که در این رشته دروس ریاضی بسیار سطحی می باشد و دروس رشته انسانی جنبه حفظی بیشتری دارد، اما قوی بودن درس ریاضی شما به ضرر شما برای انتخاب رشته علوم انسانی نیست. دانش آموزی که می خواهد در این رشته تحصیل کند، باید فاکتور روابط عمومی قوی و سخنوری را به عنوان اولویت انتخاب این رشته مد نظر داشته باشد.

 

حتما بخوانید: انواع رشته های تحصیلی

 

عموم رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی در ارتباط مستقیم با اعضای جامعه است مانند رشته های اقتصاد، روانشناسی، مشاوره، مدیریت، علوم سیاسی و ... برای موفقیت در رشته علوم انسانی حافظه قوی و بهره مندی از تمرکز خوب کمک شایانی می کند.

 

دروس رشته انسانی جنبه " حفظ کنید " بیشتری دارد و این موضوع بی ارتباط با رشته های دانشگاهی این گروه نظیر حقوق، تاریخ و ... نیست، اما با این وجود تنها کسانی می توانند در این رشته به رتبه های عالی در کنکور سراسری برسند که در پشت همین " حفظ کنید " ها هم بتوانند پیوستگی مفهومی و ارتباط منطقی پیدا کنند و گرنه دروس این رشته بسیار برایشان عذاب آور خواهد بود.

 

نکته مثبت برای موفقیت در کنکور سراسری با انتخاب رشته انسانی رقابت کمتر نسبت به سایر گروه های آموزشی می باشد یعنی دانش آموز قوی کمتری نسبت به سایر رشته های شاخه نظری در این گروه وجود دارد.

 

​ شرایط انتخاب رشته علوم انسانی در پایه نهم

 

 اگر کسی بخواهد رشته انسانی را در انتخاب رشته نهم برگزیند باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب، کمتر از 42 نباشد.

 

 نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.

 

 نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.

 

 نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

 

 مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم، معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه محاسبه هدایت تحصیلی نهم می توانید مطالعه این مقاله را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه هدایت تحصیلی نهم

 

 

 

انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم

در رشته علوم و معارف اسلامی ارتباط بیشتری با دروس معارف اسلامی، تفسیر قرآن، فقه و ... برقرار خواهد شد و برای دانش آموزانی که به مسائل حوزوی و ادبیات عربی علاقه بیشتری دارند توصیه می شود. دروس این رشته نیز مانند رشته علوم انسانی نیاز به توانایی حفظیات بیشتری دارند.

 

 

فارغ التحصیلان این گروه می توانند در دانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند. این دسته از داوطلبان همچینین می توانند به دلیل نزدیکی با رشته انسانی در زیر گروه انسانی موفقیت نسبی کسب کنند.

 

 

​ شرایط انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم

 

 در رشته علوم و معارف اسلامی مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

 

 نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.

 

 نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.

 

 نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

 

 مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم، معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

حتما بخوانید: سایت همگام پایه نهم

انتخاب رشته شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در پایه نهم

رشته فنی حرفه ای شامل چهار زیر گروه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می شود و به نوعی می توان به تمامی رشته های گروه ریاضی در دانشگاه راه یافت، اما یادمان باشد با انتخاب رشته فنی حرفه ای شانس قبولی خود را در دانشگاه های درجه یک کشور تا مقطع ارشد از خود گرفته ایم و اصولا برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه های خوب نیز با ضعف علمی محسوسی نسبت به دانشجویانی که از رشته ریاضی فارغ التحصیل شده اند مواجه هستند.

 

از سویی دیگر با مهارت های فنی آموخته در این رشته ها می توان زودتر و راحت تر وارد بازار کار شد و به نوعی فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای زودتر مهارت و نوآوری خود را در شغل انتخابی به ظهور رسانند.

 

اگر قصد مهندس یا مدیر شدن و داشتن تحصیلات عالی را دارید، رشته ریاضی نسبت به فنی اولویت بهتری دارد، اما اگر می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، رشته های فنی حرفه ای توصیه  به دانش آموزان می شود. لازم به ذکر است دانش آموزانی که به کارهای عملی علاقه بیشتری دارند، با انجام هدایت تحصیلی مناسب در رشته های فنی حرفه ای موفق تر خواهند بود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رشته های فنی حرفه ای می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: رشته های هنرستان فنی حرفه ای

 

شاید از گذشته این تصور در بین بعضی خانواده ها رواج یافته باشد که فقط شاگر تنبل ها یا کسانی که از درس خواندن فراری هستند سراغ رشته های فنی حرفه ای می روند. حتی اگر چنین تصوری درست باشد باید به جنبه مثبت قضیه نگاه کنیم.

 

قرار نیست همه دانش آموزان مهندس شوند، حداقل اگر کمی واقع بینانه تر به فارغ التحصیلانی که در اقوامتان حضور دارند نگاه کنید، خواهید دید بیشتر این به ظاهر مهندسان از انجام کوچک ترین کارهای فنی ناتوانند و فقط اسم مهندسی را یدک می کشند.

 

اگر فرزند شما با علاقه خود به سراغ این رشته ها برود، حداقل نتیجه ای که در پی خواهد داشت این است که، شاید با گرفتن یک فوق دیپلم یا حتی دیپلم دیگر از ادامه تحصیل منصرف شود ولی حداقل یک عمر با آن چیزی که در چند سال تحصیلش در دبیرستان و شاید دانشگاه می آموزد کار خیلی ها را راه می اندازد و از این بابت نقش موثری در اجتماع ایفا خواهد کرد.

 

​ شرایط انتخاب رشته فنی حرفه ای در پایه نهم

 

  اگر کسی می خواهد وارد رشته های فنی حرفه ای شود، باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.

 

 نمره درس ریاضی 1 اول متوسطه بدون تبصره و حداقل 10 باشد.

 

 مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه (بدون احتساب نمره درس کارگاه خود اتکایی) باید حد اقل 120 و معدل آن ها کمتر از 12 نباشد.

 

 

حتما بخوانید: سامانه اطلاع رسانی هدایت تحصیلی

 

انتخاب رشته شاخه‌ کار و دانش در پایه نهم

رشته های کارودانش از لحاظ عنوان رشته ها شباهت زیادی با رشته فنی حرفه ای دارند، ولی اولا انتخاب گرایش های جزئی تر در رشته های کارودانش ممکن تر هستند، همچنین این امکان وجود دارد که برای اخذ دیپلم کارودانش به مدرسه مراجعه نکرد و صرفا با مراجعه به آموزشگاه های فنی حرفه ای که مجوز خود را از سازمان فنی و حرفه ای گرفتند به دانش آموزان دیپلم کارودانش دهند.

 

در مجموع ورود به رشته های فنی دشوارتر و گذراندن دروس رشته های فنی نیز سخت تر از رشته های کاردانش می باشند، اما شرایط استخدامی برای رشته های فنی حرفه ای بهتر می باشد و واحد های کارگاهی رشته کاردانش بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: لیست رشته های کاردانش

 

رشته های شاخه کاردانش آسان ترین رشته ها برای گرفتن دیپلم می باشد و با توجه به اینکه در بیشتر مدارس و آموزشگاه های کارودانش سخت گیری زیادی روی دانش آموزان وجود ندارد، در نتیجه بعد از اخذ دیپلم به دلیل نا آشنایی نسبی دانش آموز با مباحث دید خوبی نسبت به آن در بازار کاری وجود نخواهد داشت. هرچند در مدارس کاردانش نیز استثنا وجود دارد و مدارس کاردانشی داریم که از لحاظ کیفیت با مدارس فنی حرفه ای قابل مقایسه اند.

 

​ شرایط انتخاب رشته کاردانش در پایه نهم

 

  برای انتخاب رشته کارودانش در انتخاب رشته پایه نهم مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریورهر یک از درس های ریاضی، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از 36 نباشد.

 

 نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

 

  نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.

 

 مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 180 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم، معدل رشته باید حداقل 12 باشد.

 

 

در ادامه بخوانید: رشته های تحصیلی دبیرستان

 

 برای اطلاع از آخرین اخبار انتخاب رشته پایه نهم عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز به مشاوره جهت انتخاب رشته پایه نهم با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا با کسب هر معدلی امکان انتخاب هر کدام از رشته ها وجود دارد؟

✔️ خیر. برای اتنخاب هر یک از رشته های علوم پایه، فنی حرفه ای و کاردانش شرط کسب حداقل معدل وجود دارد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ معیار مربوط به انتخاب رشته چیست؟

✔️ دانش آموزان باید بر اساس علاقه، سوابق تحصیلی، بازار کار رشته مورد نظر و ... انتخاب رشته خود را انجام دهند.



 

3- ✔️ کدام رشته بهتر از دیگر رشته ها است؟

✔️ برای هر دانش آموز با توجه به وضعیت تحصیلی، علاقه و توانایی های فردی ممکن است یکی از این رشته ها مانسب باشد که این موضوع در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : معرفی رشته های پایه نهم به دهم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BV9W
نظرتان را بنویسید