اعتیاد به کار چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بسیاری از افراد جامعه شاغل هستند و باید کار کنند ولی برخی از افراد را می بینیم که در کار خود غرق شده اند و اولویت زندگی آن ها کارشان است . این افراد به کار اعتیاد دارند ؛ کار سنگین حتی اگر لذت بخش هم باشد می تواند فشارزا بوده و زندگی خانوادگی ، شخصی و سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد .

افراد پر کار و افراد معتاد به کار با هم فرق دارند ، به این معنی که افراد پر کار آسیبی به خود و خانواده خود نمی رسانند ولی اعتیاد به کار برعکس است و پیامدهای منفی زیادی به دنبال دارد . در ادامه این مقاله به بیان تعریف ، انواع ، نشانه ها و پیامدهای اعتیاد به کار می پردازیم . 




اعتیاد به کار چیست ؟
اعتیاد به کار واژه ای است که در مورد افرادی به کار می رود که نیاز به کار در آنها به حدی زیاد و افراطی است که ممکن است خطر جدی برای سلامتی ، شادی ، روابط بین فردی و درون فردی و وظایف اجتماعی آن ها به وجود بیاورد ، زیرا این افراد ، تعهد غیر معقولی به کار بیش از حد دارند و زمان زیادی را به دلخواه خودشان به کار کردن می گذرانند .

اعتیاد به کار با پرکار بودن تفاوت دارد ، افراد پرکار می دانند در چه زمانی و چگونه محدوده ای برای کار کردن خودشان قائل شوند تا بتوانند به کارهای شخصی و خانواده و دوستان خود نیز برسند ولی  معتادان به کار بالاترین اهمیت را در زندگی به کار کردن می دهند و به خاطر آن برای خانواده و دوستانشان وقت نمی گذارند .

یکی از دلایل عدم شناخت اعتیاد به کار این است که کار ، حتی کار بیش از حد ، معمولاً به عنوان یک ویژگی مثبت و نه به عنوان یک مشکل تصور می شود . کار اضافی ، چه از نظر مالی و چه از نظر فرهنگی ، پاداش می گیرد و ممکن است باعث شود که کارمند از طرق مختلف به صورت مثبت تر دیده شود . با این حال ، اعتیاد به شغل می تواند یک مشکل بسیار واقعی باشد و مشابه با سایر اعتیادها می تواند در عملکرد و روابط فرد اختلال ایجاد کند .



حتما بخوانید: فرسودگی شغلی چیست


انواع اعتیاد به کار
اعتیاد به کار به 4 دسته تقسیم می شود که شناسایی افراد معتاد به کار به سازمان ها و شرکت ها کمک می کند تا به این افراد کمک کنند زیرا اعتیاد به شغل می تواند پیامدهای بسیار منفی هم برای کارمند و هم برای شرکت ها داشته باشد . در ادامه با انواع اعتیاد به کار آشنا می شوید .



 شکست گراها : شکست گراها لذت خود را انکار می کنند که این مسئله یکی از قوی ترین محرک های اعتیاد به کار است . بهانه های این افراد عبارت اند از : " من وقت ندارم " ، " من لیاقتش رو ندارم " ، " اگر از کار فاصله بگیرم پروژه به مشکل می خوره " .

شکست گراها به فداکاری شخصی روی می آورند و این افراد کسانی هستند که تا دیروقت کار می کنند ، اتفاقات مهم زندگی فرزندشان را از دست می دهند و خیلی کم پیش می آید که تفریح داشته باشند . این افراد کسانی هستند که ناهار خودشان را به همکارشان می دهند چون او فراموش کرده است غذایش را بیاورد .



 کارشکن ها : این افراد چیزهای ارزشمند خود یا حداقل چیزهایی که قبلاً برایشان ارزشمند بوده است را از دست می دهند . بی دقتی مشخصه این افراد است زیرا این افراد به دلیل اینکه وسواس زیادی در کار دارند و حواسشان پرت می شود ممکن است رفتارهای خود تخریب گرانه داشته باشند .

این افراد ممکن است از سلامتی خود غافل شوند و فکر کنند منتظر بودن در مطب پزشک ، هدر دادن وقت است . آن ها روز تولد همسرشان را فراموش می کنند و ممکن است شام سالگرد ازدواجشان را لغو کنند چون باید یک پروژه را تمام کنند .







 تنبیه گرها : این یکی از انواع شایع اعتیاد به کار است . حتماً در این اواخر این شعارها را زیاد شنیده اید : هیچ چیز راحت به دست نمی آید و نابرده رنج ، گنج میسر نمی شود . درست است که تلاش و فداکاری عناصر اصلی رسیدن به موفقیت هستند و در حقیقت برای ایجاد افتخار و غرور ، کمی خود تنبیه گری لازم است اما وقتی افراد به اعتیاد به کار روی می آورند در معرض خطرات زیادی قرار می گیرند . 

ممکن است در این وضعیت افراد فکر کنند که اگر چیزی علی رغم تلاششان خوب پیش نمی رود به این معنی است که آن ها به اندازه کافی تلاش نمی کنند و تنبیه به یک رفتار منفی خود تخریب گرانه تبدیل می شود .

در این وضعیت افراد علائم هشداردهنده را نادیده گرفته و تحت استرسی شدید و ناسالم قرار می گیرند . این افراد اگرچه اعتیاد به کار را با تنبیه خود شروع می کنند اما با گذشت زمان ، دیگران را نیز در معرض خطر می گذارند .



 شهید نماها : این افراد حتی زمانی که می توانند کمک بگیرند این حمایت ها را رد می کنند و در این زمان به این مسئله فکر می کند که " چه فرقی می کند ؟ " .  آن ها نمی خواهند جلوی کار کردن زیاد خود را بگیرند و می خواهند دیگران نسبت به آن ها احساس ترحم کرده و با آن ها موافقت کنند که زندگی فقط رنج است .



حتما بخوانید: عوامل و پیامدهای فرسودگی شغلی


نشانه های اعتیاد به کار
علی رغم اینکه تعریف اعتیاد به کار و شناخت نشانه های اعتیاد به کار بسیار دشوار است اما چند علامت از علائم اعتیاد به کار شناسایی شده اند که به آن ها در ادامه اشاره شده است .

افزایش مشغولیت بدون افزایش بهره وری

فکر کردن وسواسی فرد در مورد اینکه چگونه می تواند وقت بیشتری را به کار کردن اختصاص دهد 

صرف کردن زمان برای کار بیشتر از آنچه پیش بینی شده است

استفاده بیش از حد از کار برای حفظ خودارزشمندی

کار کردن به منظور غلبه بر احساس گناه و کاهش افسردگی ، اضطراب و ناامیدی

نادیده گرفتن پیشنهادات یا درخواست های دیگران برای کم کردن کار

مشکلات در روابط به دلیل کار بیش از حد

مشکلات سلامتی ناشی از استرس کار و یا کار بیش از حد

استفاده از کار به عنوان روشی برای کنار آمدن با احساسات یا فرار از آن ها یا بی حس شدن

ایجاد تحمل به کار به این معنی که فرد برای اینکه تاثیر بیشتری از کار بگیرد مجبور است بیشتر از قبل کار کند

اضطراب فرد در صورت عدم فعالیت

عود ( بازگشت ) کار کردن زیاد در زمان تلاش برای متوقف کردن آن

علائم و نشانه های اعتیاد به کار با اعتیادهای دیگر به خصوص اعتیادهای رفتاری بسیار مشابه است . اعتیادهای رفتاری به این شکل هستند که در آن ها تعهد به یک فعالیت یا رفتار به خصوص اهمیت زیادی دارد و سایر قسمت های مهم زندگی و روابط را تحت تاثیر قرار می دهد .



حتما بخوانید: افزایش رضایت شغلی خود


پیامدهای اعتیاد به کار
اگرچه کار بیش از اندازه به خوبی مورد توجه قرار گرفته و به آن پاداش داده می شود اما اعتیاد به کار می تواند مشکلات زیادی را نیز برای افراد به همراه داشته باشد . مانند سایر اعتیادها ، اعتیاد شغلی بر اثر اجبار شکل می گیرد و اساس آن ، احساسی سالم برای خودشکوفایی و تعهد به حرفه و شغل نیست .

در حقیقت افرادی که به اعتیاد به کار دچار هستند ممکن است کاملاً از کار خود ناراضی بوده و نسبت به آن استرس زیادی داشته باشند . این افراد احتمالاً بیش از اندازه نگران کار هستند و ممکن است احساس کنند که تمایلی خارج از کنترل به کار کردن دارند . این افراد آن قدر برای کار خود وقت و انرژی می گذارند که ممکن است دچار فرسودگی شغلی شده و زندگی و روابط خارج از کارشان دچار اختلال شود .



 جمع بندی

اگر فکر می کنید که ممکن است به کار معتاد شوید سعی کنید استراحت کرده و ببینید چه احساساتی دارید . اگر نمی توانید از فکر کردن در مورد کار جلوگیری کنید و اگر احساس می کنید برای فرار از مسئولیت ها یا ناراحتی های دیگر ، کار می کنید ممکن است کمک گرفتن از روانشناس برای شما مفید باشد .

اگرچه بعید به نظر می رسد که یک برنامه درمانی برای اعتیاد به کار پیدا کنید اما بسیاری از رویکردهای مورد استفاده برای درمان سایر اعتیادها می توانند برای کنترل طیف وسیعی از رفتارهای اعتیاد آور استفاده شوند که می توانید از این درمان ها بهره بگیرید .

همچنین می توانید مقاله درمان اعتیاد به کار را مطالعه کرده و سعی کنید از راهکارهای مطرح شده در این مقاله استفاده کنید تا بتوانید تعادل را به زندگی خود برگردانید . اگر علاقه مند به مطالعه مقاله درمان اعتیاد به کار هستید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



منبع : کنترل فشار روانی ؛ جرالد اس گرینبرگ ، ترجمه دکتر محسن دهقانی ، دکتر بهمن نجاریان ، دکتر علی شیرافکن ، دکتر سیامک خدا رحیمی 






سوالات متداول


1-  نشانه های اعتیاد به کار چیست ؟
 این افراد معمولاً مشغولیتشان زیاد است اما بهره وری کافی ندارند و بیش از اندازه به کار فکر کرده و برای آن وقت می گذارند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  اعتیاد به کار چند نوع دارد ؟
 4 نوع اعتیاد به کار شناسایی شده که عبارت اند از : شکست گراها ، کارشکن ها ، تنبیه گرها و شهیدنماها که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  اعتیاد به کار چه پیامدهایی دارد ؟
 معمولاً کسانی که به این مسئله دچار هستند به دلیل کار کردن بیش از اندازه وقت و انرژی کافی برای سایر حوزه های زندگی خود ندارند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته است .

منبع : اعتیاد به کار چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/VGVX
نظرتان را بنویسید