حذف کنکور سراسری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
کنکور سراسری با هدف غربالگری و ایجاد عدالت بین داوطلبان کنکور سراسری توسط سازمان سنجش برگزار می شود . حذف کنکور سراسری منوط به ارائه طرح جایگزین مناسبی بوده که این توازن عدالت برهم نخورده و پذیرش داوطلبان بر اساس یک فرآیند دقیق صورت گیرد .


سیاست حذف کنکور سراسری و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مسئله چالش برانگیزی است که ذهن بسیاری از کارشناسان آموزش عالی را به خود درگیر ساخته است . این سیاست تاکنون موافقان و مخالفان بسیاری پیدا کرده که هر یک از طریق نوشته ها ، مصاحبه ها و پژوهش هایی که در این زمینه انجام داده اند ، به دنبال اثبات ادعای خود و کمک به حذف سریع تر کنکور و جایگزین شدن آن با پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی هستند . 

با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع و جامعه آماری بالای شرکت کنندگان کنکور سراسری در ادامه این مقاله موضوع حذف کنکور سراسری 1400 و راهکارهای جایگزین کنکور بررسی شده است .



ماجرای حذف کنکور سراسری
در شرایطی که زمزمه حذف کنکور 1400  و جلسات شورای انقلاب هر روز به گوش می رسد ، پرسش های زیادی ذهن داوطلبان رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری را درگیر کرده است . از جمله این که آیا کنکور سراسری حذف می شود ؟ آیا کنکور چند بار در سال برگزار می شود ؟ آیا پذیرش در رشته های پرطرفدار بر اساس سوابق تحصیلی می شود ؟ 

باید گفت رایزنی های که در خصوص حذف کنکور به گوش می رسد همه و همه در جهت کاهش استرس داوطلبان و خانواده های آن‌ ها و نیز ارتقای کیفیت آموزش و سنجش توانمندی متقاضیان بوده است که چند سالیست به طور جدی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است .







با همه این جلسات و رایزنی ها ، هنوز موضوع حذف کنکور به صورت قطعی انجام نشده و همچنان این ماراتن بزرگ کنکور سراسری برای تعیین صلاحیت دانشجویان دانشگاه ‌های بزرگ و رشته ‌های پر طرفدار برگزار می ‌شود .


طبق گفته معاون آموزشی وزارت علوم ، سازمان سنجش با ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور سراسری در اجرای قانون حذف کنکور به خوبی عمل کرده به طوریکه در حال حاضر رقابت بر سر رشته‌ های پرطرفدار است چرا که در سایر رشته‌ ها ، همه داوطلبان می‌ توانند به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند . به علاقمندان ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور سراسری مطالعه مقاله زیر توصیه می شود :

بیشتر بخوانید: لیست رشته های دانشگاه های بدون کنکور سراسری



راهکارهای جایگزین در صورت حذف کنکور
در طی جلسات مختلف شورای انقلاب فرهنگی و مجلس لوایح و پیشنهادات مختلفی در راستای حذف کنکور سراسری ارائه می شود که در این بخش به بررسی این راهکارهای جایگزین پرداخته ایم :



 جدا کردن آموزش از سنجش و پذیرش : با توجه به اینکه در حال حاضر سازمان سنجش دانشجو به دانشگاه می ‌دهد و دانشگاه نقشی در گزینش دانشجو ندارد ، این پیشنهاد در لایحه قرار گرفت . برای اجرایی شدن این طرح هر دانشگاه ها باید اقدام به برگزاری آزمون ورودی کند که در این صورت امکان شرکت داوطلبان در آزمون ورودی چند دانشگاه وجود خواهد داشت . 


 برگزاری چند کنکور در طی سال : این طرح با پیشنهاد برگزار شدن حداقل 4 بار آزمون سراسری در طول سال خبر می دهد و ایده مذکور در جهت کاهش فشار و استرس روانی برای داوطلب تقدیم مجلس شده است .


 استناد به سوابق تحصیلی ، معدل کتبی و امتحانات نهایی دانش آموزان : برای استناد به نمرات نهایی دانش آموزان پیشنهاد داده شد تا در سه سال آخر تحصیل دانش آموزان امتحانات استاندارد و نهایی برگزار شود تا داوطلبان کنکور بر اساس نمره هایی که در این سه سال کسب می کنند برای پذیرش دانشگاه ها اقدام کنند . ( در حال حاضر امتحانات نهایی تنها برای پایه دوازدهم برگزار می شود . )





البته تاکنون در راستای حذف کنکور سراسری ، تاثیر 30 درصدی معدل کتبی نهایی دانش آموز در نظر گرفته شده که توصیه می شود برای اطلاع از تاثیر معدل در کنکور سراسری مقاله زیر را مطالعه نمایید :



بیشتر بخوانید: تاثیر معدل در کنکور سراسری 99



البته با اعلام رئیس سازمان سنجش در حال حاضر تنها می توان اشکالات و ایرادات کنکور را بیان نمود و در نهایت باید جایگزین قابل اعتماد برای کنکور در نظر گرفته و آن را به اطلاع عموم برسانیم بنابراین ، نمی توان یک دفعه از حذف کنکور خبر داد .




در پایان : طبق گفته معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، کنکور ورودی رشته های با آزمون طبق روال سال‌ های قبل به قوت خود باقی است در صورت تغییرات در خصوص نحوه برگزاری کنکور یا حذف آن اطلاع رسانی می شود . همچنین داوطلبان می توانند برای اطلاع از آخرین اخبار حذف کنکور سراسری ، عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا شوید .



به دنبال اخبار داغ حذف کنکور سراسری شاهد ارائه لایحه ای جهت ایجاد اصلاح و تغییرات در سهمیه های کنکور سراسری تحت عنوان " لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور "به دولت بوده ایم و طبق آن از حذف و اصلاح سهمیه ها صحبت به میان آمده است که به داوطلبان توصیه می شود جهت اطلاع از جزئیات این لایحه مقاله زیر را مطالعه کنند .

در ادامه بخوانید: حذف سهمیه های کنکور سراسری

 کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا نیز به عنوان همراهان همیشگی داوطلبان کلیه اخبار و اطلاعیه های مختلف را ارائه داده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پاسخگوی سوالات متقاضیان خواهند بود .




سوالات متداول


1- آیا برنامه زمانی برای حذف کنکور اعلام شده است ؟
طبق متن مقاله نهاد های مختلف در حال بررسی طرح جایگزین کنکور هستند که در این مقاله اخبار مختلف در این خصوص ارائه شده است .




2- چند درصد از رشته ها به صورت بدون کنکور ارائه می شود ؟
بیش از 85 درصد رشته محل ها در دانشگاه های سراسری به صورت بدون کنکور ارائه می شود که در این مقاله لینک دسترسی به راهنمای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری قرار داده شده است .




3- آیا حذف کنکور سراسری امکان پذیر است ؟
در صورتی که طرح جایگزین مناسبی برای غربالگری داوطلبان رشته های پر متقاضی فراهم شود کنکور حذف خواهد شد و اخبار آن در این مقاله قرار می گیرد .

منبع : حذف کنکور سراسری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/EkVg
نظرتان را بنویسید