تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
3 سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران ، رزمندگان و مربیان در آزمون دکتری موثر است و داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه های مذکور را ندارند در سهمیه آزاد سنجیده می شوند . سازمان سنجش برای استفاده از سهمیه های موثر در آزمون دکتری شرایط خاصی را در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری مشخص کرده است . لازم به ذکر است که سهمیه ها در تمامی مراحل این آزمون از جمله انتخاب رشته دکتری تاثیر گذارند .




در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1400 ، سهمیه های مختلفی از جمله سهمیه آزاد ، سهمیه 25 درصدی ایثارگران ، سهمیه 5 درصدی ایثارگران ، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان مشخص شده است . سهمیه های ایثارگران ، مربیان و رزمندگان جز سهمیه های خاص هستند که این سهمیه مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارد بلکه حدنصاب قبولی هر رشته محل را کاهش می دهد .

افرادی که دارای سهمیه های خاص هستند در مجموعه ای جداگانه سنجیده می شوند و قسمتی از ظرفیت پذیرش کل دانشگاه ها به داوطلبان با سهمیه های خاص اختصاص می یابد . در این مقاله می خواهیم تمامی سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 از جمله سهمیه ایثارگران ، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان را توضیح دهیم و به تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری اشاره کنیم .





تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری 1400
مطابق دفترچه ثبت نام کنکور دکتری ، سهمیه ایثارگران از دو بخش مجزای سهمیه 25 درصدی ایثارگران و سهمیه 5 درصدی ایثارگران تشکیل شده است .

 سهمیه 25 درصدی ایثارگران : این سهمیه به (( همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر )) ، (( آزادگان و همسر و فرزندان آنان )) و (( جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان )) اختصاص دارد .  حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه 25 درصدی ایثارگران  70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد . 25 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد .

 سهمیه 5 درصدی ایثارگران : این سهمیه به (( جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان )) و (( همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه )) اختصاص دارد . حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه 5 درصدی ایثارگران  70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد . 5 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد .

داوطلبان برای استفاده از سهمیه ایثارگران بیست و پنج و پنج درصدی نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند باید نسبت به تکمیل بند مربوط در حین ثبت نام آزمون دکتری 1400 اقدام کنند و در صورت تائید ارگان مربوط ، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می شوند . لازم به ذکر است اگر ظرفیت سهمیه 25 درصدی ایثارگران تکمیل نشود ، الویت پذیرش با افراد دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران می باشد .

بیشتر بخوانید: جزئیات تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری






تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته دکتری 1400
سهمیه رزمندگان ذکر شده در دفترچه ثبت نام کنکور دکتری سال تحصیلی 1400 ، برای رزمندگانی که در جنگ ایران و عراق ، حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند ، قابل استفاده است . حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه رزمندگان ، 80 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد . برای کسب اطلاعات در ارتباط با چگونگی دریافت کد رهگیری برای استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون دکتری ، می توانید دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری 1400 را مطالعه نمایید .

نکته مهم : نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شوند .

حتما بخوانید: نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری









تاثیر سهمیه مربیان در انتخاب رشته دکتری 1400
سهمیه مربیان شامل مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می شود . حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه رزمندگان ، 80 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد . 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد .

لازم به ذکر است سهمیه های ذکر شده در بالا ( سهمیه ایثارگران ، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان ) هم برای انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری و هم برای انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد قابل استفاده است .



در سنوات گذشته شهریه پذیرفته شدگان با استفاده از سهمیه مربیان را دانشگاه محل خدمت مربیان پرداخت می کرد در حالی که دفترچه ثبت نام سال جاری از اتخاذ تصمیم دیگری برای پرداخت شهریه مربیان در مقطع دکتری خبر می دهد .

« داوطلبان پذیرفته شده با استفاده از سهمیه مربی ( مازاد بر ظرفیت ) در تمام دوره های روزانه و غیر روزانه ملزم به پرداخت شهریه هستند و پرداخت این شهریه در صورت نیاز دانشگاه محل خدمت به تخصص آنها با رعایت آیین نامه های داخلی و امکان انجام تعهدات بعد از دانش آموختگی حداکثر به مدت چهار و نیم سال بر اساس مصوبه هیأت امنا بر عهده دانشگاه محل خدمت و در غیر این صورت بر عهده خود مربی است . »

در ضمن در بند دیگری آمده که « داوطلب مربی در صورتی می تواند ادامه تحصیل دهد که دانشگاه محل خدمت او موافقت کند و موافقت دانشگاه محل خدمت باید قبل از ثبت نام در آزمون اعلام شود . »



اگر بعد از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه آزمون دکتری ابهامی داشتید می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید .

در ادامه بخوانید: زمان انتخاب رشته دکتری











سوالات متداول


1- حدنصاب نمره داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران چقدر است ؟
حدنصاب نمره داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد که در صورت تغییر در آن ، متن مقاله به روز رسانی خواهد شد .




2- جزئیات سهمیه های آزمون دکتری از چه طریقی به اطلاع داوطلبان می رسد ؟
سازمان سنجش جزئیات سهمیه های دکتری را از طریق دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته منتشر می کند که در متن مقاله توضیحاتی پیرامون آن ها ارائه شده است .




3- چند درصد ظرفیت هر کدرشته محل به داوطلبان دارای سهمیه مربی در آزمون دکتری تعلق می گیرد ؟
10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت هر کدرشته محل در آزمون دکتری به سهمیه مربیان تعلق می گیرد که در صورت تغییر در آن ، مقاله به روز رسانی خواهد شد .

منبع : تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Qx7l
نظرتان را بنویسید