محرومیت از انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد

محرومیت از انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مشخص شده و بر اساس رتبه و تراز اکتسابی نسبت به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود اقدام می نمایند. در این میان برخی داوطلبان به دلایل مختلف هم چون عدم حضور در جلسه آزمون، عدم کسب حد نصاب لازم و ... از شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد محروم خواهند شد.

 

 

تقریبا چند ماه بعد از زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، نتایج اولیه این آزمون منتشر شده و در قالب کارنامه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. در کارنامه اولیه کارشناسی ارشد وضعیت علمی متقاضیان مشخص شده و امکان شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد برای داوطلبان مجاز فراهم می شود.

این که می گوییم داوطلبان مجاز، به این معناست که سازمان سنجش شرایط و ضوابط خاصی برای این مرحله در نظر می گیرد که تنها متقاضیان واجد شرایط می توانند نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند. از این رو آگاهی از شرایط محرومیت از انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 لازمه شرکت در این مرحله می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

محرومیت از انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

مهم ترین و سرنوشت سازترین بخش کنکور کارشناسی ارشد، مرحله انتخاب رشته آن است که از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. اولین قدم برای شرکت در این مرحله بررسی مجاز بودن داوطلب می باشد، چرا که برخی متقاضیان به دلیل محرومیت از انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ نمی توانند شانس خود را در این مرحله بیازمایند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عدم حضور در جلسه آزمون کارشناسی ارشد 1401

 

کلیه داوطلبانی که با ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد علاقه مندی خود را برای شرکت در این آزمون اعلام کرده اند می بایست در مهلت مقرر در جلسه آزمون حضور داشته و با سایر داوطلبان به رقابت بپردازند. پس از برگزاری آزمون برای کلیه داوطلبان، کارنامه کارشناسی ارشد صادر شده و بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

 

شاید بسیاری از داوطلبان تصور کنند با صدور این کارنامه مجوز شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد برای آن ها فراهم می شود. اما باید توجه داشت اصلی ترین شرط شرکت در این مرحله حضور در جلسه آزمون می باشد. از این رو عدم حضور در جلسه آزمون کارشناسی ارشد را می توان یکی از عوامل محرومیت از انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانست.

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد

 

درج وضعیت غیرمجاز در کارنامه کارشناسی ارشد 1401

 

به دلیل افزایش روزافزون متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد و محدودیت ظرفیت رشته محل ها، تنها بخشی از داوطلبانی که رتبه و تراز قابل قبولی کسب کرده باشند مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد می شوند. به عبارت دیگر گزینش نهایی دانشجو در هر یک از رشته های امتحانی از بین داوطلبانی صورت می گیرد که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته باشند.

 

متقاضیان برای اطلاع از این موضوع کافی است کارنامه خود را بررسی نمایند. در این کارنامه دو ستون با عنوان های "نتیجه در دوره روزانه" و "نتیجه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد" وجود دارد. درج عبارت "مجاز می باشید" در این ستون ها، به منزله آن است که با توجه به نمرات اکتسابی در رشته گرایش مربوطه مجاز به انتخاب رشته بوده و می توانید رشته محل های مورد علاقه خود را پس از استخراج از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد در فرم اینترنتی مربوطه درج نمایید. اما عبارت "مجاز نیستید" به این معناست که امکان انتخاب رشته محل های متناسب با آن گرایش برای شما وجود نداشته و جزو محرومین از انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 می باشید.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته ارشد

 

 

نکته 1 : دقت داشته باشید ممکن است رشته امتحانی شما از چند کد ضریب ( گرایش ) تشکیل شده باشد. از این رو سازمان سنجش وضعیت مجاز بودن داوطلب در هر کد ضریب را به صورت مجزا بررسی کرده و در ردیف مربوطه درج می کند. 

 

نکته 2 : با توجه به صدور یک کارنامه برای کلیه داوطلبان کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد، وضعیت مجاز بودن برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز در این کارنامه درج می شود. از این رو متقاضیان تحصیل در این دانشگاه در صورت مجاز بودن می توانند به سایت azmoon.org مراجعه کرده و پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رشته محل های مورد علاقه خود را از لیست رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد استخراج نمایند.

 

نکته 3 : در ستون "نتیجه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد" منظور از دوره های غیر روزانه کلیه دانشگاه های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان می باشد که می توان رشته محل های مربوط به آن را از لیست رشته های کارشناسی ارشد استخراج کرد.

بیشتر بخوانید: لیست رشته های کنکور ارشد

 

محرومیت از انتخاب رشته کارشناسی ارشد پیام نور و غیرانتفاعی ۱۴۰۱

 

داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته محل های کارشناسی ارشد دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی می بایست در زمان ثبت نام، کارت اعتباری جداگانه ای تحت عنوان کارت علاقه مندی خریداری نمایند در غیر این صورت جزو محرومین از انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعیمحسوب می شوند.

 

توجه : البته سازمان سنجش برای رفاه حال داوطلبانی که برای خرید کارت اعتباری علاقه مندی اقدامی نکرده ولی نمره علمی لازم برای انتخاب رشته محل های کارشناسی ارشد پیام نور و غیرانتفاعی را کسب کرده اند قابلیتی فراهم کرده تا در صورت تمایل نسبت به خرید این کارت در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته ارشد

 

 

 

 

 

داوطلبانی که بر اساس مطالب فوق جزو مشمولین محرومیت از انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 نبوده و تمامی شرایط و ضوابط شرکت در این مرحله را دارا می باشند می توانند با به کارگیری نرم افزار انتخاب رشته ارشد و مشورت با افراد آگاه و باتجربه انتخاب رشته ای دقیق و بی نقص داشته و مسیر موفقیت را طی کنند. 

 

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا نیز با در اختیار گذاشتن تجربیات خود داوطلبان را راهنمایی کرده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا به بررسی شرایط متقاضیان شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ می پردازند.

در ادامه بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته ارشد

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ داوطلبان حاضر در جلسه آزمون کارشناسی ارشد چگونه از وضعیت مجاز بودن خود برای شرکت در انتخاب رشته مطلع می شوند؟

✔️ وضعیت مجاز بودن داوطلبان برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 در کارنامه اولیه آن ها درج می شود که برای اطلاعات بیش تر در این خصوص می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.



 

2- ✔️ امکان خرید کارت اعتباری علاقه مندی کارشناسی ارشد پیام نور و غیرانتفاعی در چه زمان هایی وجود دارد؟

✔️ علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته محل های کارشناسی ارشد پیام نور و غیرانتفاعی علاوه بر زمان ثبت نام در زمان انتخاب رشته هم می توانند کارت اعتباری علاقه مندی خریداری کنند که برای اطلاع از جزئیات بیش تر می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.



 

3- ✔️ صدور کارنامه اولیه برای داوطلبانی که در جلسه آزمون کارشناسی ارشد غایب بوده اند به منزله مجوز شرکت در انتخاب رشته می باشد؟

✔️ خیر، شرط اصلی برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، حضور در جلسه آزمون می باشد . سایر شرایط نیز در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : محرومیت از انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6lvQ
نظرتان را بنویسید