زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۱

زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۱
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
هانیه شیخ

زمان برگزاری مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات منتشرشده در خردادماه است.

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

 

به گزارش پی اچ دی تست، پس از انتخاب رشته، داوطلبانی که حدنصاب نمره مدنظر دانشگاه‌ها در آزمون کتبی را کسب کرده باشند، دعوت به مصاحبه خواهند شد. نتایج دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری از طریق سازمان سنجش و نتایج دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد از طریق مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه اطلاع‌رسانی می شود.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، کلیه داوطلبانی که انتخاب رشته نموده‌اند، وضعیت علمی آنها در کارنامه در هریک از کدرشته‌محل‌های انتخابی منعکس گردیده است. چنانچه داوطلبان درخصوص کارنامه نتایج انتخاب رشته سوالاتی داشته باشند، لازم است منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در سایت این سازمان تقاضای خود را ارسال نمایند.

زمان مصاحبه کنکور دکتری 1401 سراسری

بر اساس آخرین اخبار، زمان اعلام نتایج دکتری ۱۴۰۱ دیرتر از سال‌های گذشته و اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه است. زمان مصاحبه دکتری 1401 نیز از اوایل خردادماه اعلام شده است.

مصاحبه های دکتری در سال گذشته از 2 خردادماه آغاز شده بود.

زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ و مدارک لازم جهت حضور معرفی شدگان به مصاحبه های دکتری 1401 دانشگاه ها به زودی از طریق سازمان سنجش، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی اعلام خواهد شد. بسیار محتمل است که با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها، مصاحبه های کنکور دکترا 1401 به صورت حضوری برگزار شود.

زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۱

 

بسیار اتفاق می‌افتد که داوطلبان آزمون دکتری با توجه به تجربیات فردی داوطلبان سال‌های گذشته، باورهای غلطی درخصوص مصاحبه دارند. در این ویدئو با شما درباره باورهای غلط مصاحبه دکتری صحبت خواهیم کرد:

 

 

Play Video

 

زمان مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور 1401

معرفی شدگان به مصاحبه دوره دکتری در این دانشگاه، لازم است ضمن مطالعه دقیق و مجدد دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 و همچنین اطلاعیه ها و دستورالعمل های این دانشگاه جهت ثبت نام به سامانه مصاحبه دکتری – مدد این دانشگاه به آدرس اینترنتی https://madad.pnu.ac.ir مراجعه نموده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

با توجه به زمان اعلام‌شده از سوی رئیس سازمان سنجش، احتمالا زمان برگزاری مصاحبه های دکتری پیام نور نیز در مردادماه خواهد بود.

 

احتمال برگزاری مصاحبه های دکتری دانشگاه پیام نور در سال 1401 به صورت حضوری وجود دارد.

زمان مصاحبه دکتری 1401 دانشگاه آزاد

زمان مصاحبه دکتری آزاد 1401

هنوز تاریخ دقیق برگزاری مصاحبه دکتری 1401 دانشگاه آزاد اعلام نشده؛ اما به نظر می‌رسد زمان مصاحبه این دانشگاه نیز در مردادماه باشد.

تاریخ و زمان مصاحبه هر فرد و آدرس محل برگزاری مصاحبه بر اساس واحد دانشگاهی انتخابی فرد در زمان ثبت نام، در برگه ورود به جلسه درج خواهد شد.
 

ثبت نام مصاحبه دکتری آزاد 1401

داوطلبان مصاحبه دکتری این دانشگاه می‌بایست با مراجعه به سامانه این مرکز به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته (یا رشته های) مورد نظر خود جهت ثبت نام و حضور در مصاحبه علمی اقدام نمایند.

عدم ثبت نام در سامانه فوق در موعد مقرر به منزله انصراف از پذیرش بود.

زمان دقیق مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد برای افرادی که آمادگی خود را جهت شرکت در مصاحبه اعلام کرده بودند، در سامانه اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش به آدرس  www.azmoon.net اعلام خواهد شد.
 

برای اطلاع از جزئیات تاریخ مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

پس از پرداخت وجه و ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه امکان لغو ثبت نام و عودت وجه تحت هیچ شرایطی وجود ندارد اما داوطلبانی که در بیش از یک رشته دعوت به مصاحبه شده اند می توانند تا پایان مهلت ثبت نام با مراجعه به سامانه ثبت نام پرداخت وجه و ثبت نام در رشته های مجاز خود اقدام نمایند.

نحوه برگزاری مصاحبه دکتری آزاد 1401

با توجه به این واکسیناسیون گسترده و کاهش شیوع کرونا و نیز حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه‌ها، احتمال این که در سال 1401 مصاحبه های دکتری دانشگاه آزاد حضوری برگزار شود وجود دارد.

مکان مصاحبه دکتری

روال بر این است که مصاحبه‌های دکتری دانشگاه سراسری در خود دانشگاه‌ها برگزار شود. درخصوص دانشگاه آزاد، در سال‌های مختلف شیوه‌های متفاوتی اتخاذ شده است. در سال 98، مکان برگزاری مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران بود.

در سال‌های 99 و 1400 با توجه به شیوع کرونا مقرر شد مصاحبه دکتری همه دانشگاه ها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شود. اما احتمال برگزاری حضوری مصاحبه دکتری 1401 با توجه به کاهش شیوع کرونا وجود دارد.

مدت زمان مصاحبه دکترا

مدت زمان مصاحبه­ دکتری برای افراد مختلف، متفاوت است. گاهی مصاحبه­‌گران به دلایل خاص خودشان، نیازی به طولانی کردن مدت مصاحبه نمی­‌بینند و گاهی هم بالعکس، به ناچار و به منظور ارزیابی بهتر، این زمان را طولانی­‌تر می­‌نمایند. حتی در مواردی دیده شده که مصاحبه به صورت خیلی مختصری برگزار شده و هیچ سؤالی پرسیده نشده و تنها رزومه بررسی شده و یا فرمی که از قبل توسط داوطلبان تکمیل گردیده بوده، بررسی شده است.

 

بر این اساس، میزان زمانی که فرد در مصاحبه حضور داشته است، پیش­‌بینی­‌کننده­ خوبی برای قبولی یا عدم قبولی نخواهد بود.

مدارک مصاحبه دکتری

مدارک لازم که داوطلبان دارای حدنصاب می‌بایست در مصاحبه دکتری همراه خود داشته باشند:

1- اصل مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا کارنامه ریز نمرات.

تبصره– داوطلبانی که دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی‌ارشد و یا دکتری حرفه‌ای بوده و حداکثر تا تاریخ 1401/06/31 فارغ‌التحصیل می‌شوند (اصل گواهی تأیید شده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک مطابق فرم مندرج در دفترچه ثبت نام دکتری و یا دفترچه انتخاب رشته دکتری)

2- اصل مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارنامه ریزنمرات.

تبصره 1– آن‌دسته از داوطلبانی که فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ناپیوسته می‌باشند، علاوه بر اصل مدرک کارشناسی ناپیوسته می‌بایست اصل مدرک کاردانی را نیز ارائه نمایند.

تبصره 2– کسانی که به دلائلی قادر به ارائه اصل مدرک یا مدارک‌ مندرج در بندهای 1 و 2 فوق نمی‌باشند، لازم است اصل گواهی تأییدشده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک را به همراه داشته باشند.

3- اصل شناسنامه و یا کارت ملی برای تطبیق مشخصات شناسنامه‌ای معرفی شده با مشخصات اطلاعات ارسالی از سوی این سازمان.

4- اصل گواهی مبنی بر اینکه عضو هیات علمی «رسمی- قطعی» و یا «رسمی- آزمایشی» تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده که به تأیید بالاترین مقام مسئول نیز رسیده باشد، برای آن‌دسته از افرادی که از امتیاز مربی در این آزمون استفاده نموده‌اند.

5- کلیه مستندات مربوط به سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی.

برای اطلاع دقیق از مدارک لازم برای مصاحبه دکتری لازم است اطلاعیه هر دانشگاه را نیز بررسی نمایید.

فرم بررسی صلاحیت‌ عمومی دکتری

کلیه داوطلبانی که در کدرشته محل‌های انتخابی دارای حدنصاب نمره علمی لازم به منظور شرکت در مراحل ارزیابی تخصصی توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هستند، می‌بایست نسبت به تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی دکتری اقدام کنند.

بدین منظور با مراجعه به لینک مربوط در قسمت مشاهده کارنامه مندرج در سایت سازمان سنجش، ضمن پرداخت مبلغ اعلام‌شده به‌صورت اینترنتی، فرم بررسی صلاحیت عمومی را تکمیل و کد پیگیری دریافت دارند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، داوطلبانی که نسبت به تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی اقدام ننمایند از گزینش نهایی حذف خواهند شد.

زمان اعلام نتایج دکتری

بر اساس اعلام رئیس سازمان سنجش، زمان اعلام نتایج نهایی دکتری در شهریورماه خواهد بود.

گزینش نهایی داوطلبان در هر کدرشته‌محل براساس نمره کل نهایی حاصل از میانگین نمره علمی آزمون متمرکز است (نمره کل اولیه 50 درصد در شیوه پذیرش آموزشی-پژوهشی و 30 درصد در شیوه پذیرش پژوهش محور تأثیر دارد و نمره مصاحبه در شیوه پذیرش آموزشی-پژوهشی 50 درصد و در شیوه پذیرش پژوهش محور 70 درصد تأثیر دارد).

داوطلبان هر رشته در هر دانشگاه که بالاترین نمره نهایی را کسب کرده باشند و علاوه بر آن، حدنصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه را نیز داشته باشند، به عنوان قبولی نهایی اعلام خواهند شد.

محرومیت یک‌ساله برای پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکتری لغو شد!

اگر چه در سال‌های گذشته آن‌دسته از داوطلبانی که در مرحله ارزیابی تخصصی شرکت و در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی دوره روزانه آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز قرار می‌گرفتند، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری سال بعد نبودند، اما از سال 1401 این قانون لغو شده و حتی قبولی در دوره روزانه دیگر محرومیتی ندارد.

نحوه اطلاع از جزئیات مصاجبه دکتری دانشگاه آزاد

همه متقاضیانی که مبادرت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در سایت دانشگاه مذکور نموده‌اند به منظور اطلاع از نحوه و چگونگی انجام مراحل ارزیابی تخصصی از متقاضیان و سایر مراحل گزینش به درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه مراجعه نمایند.

جدول زمان بندی مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری

مصاحبه دکتری؛ از زمانی که نخستین دوره‌های دکتری تخصصی در کشور راه‌اندازی شد، به تنهایی و یا در کنار برگزاری آزمون کتبی، در ارزیابی داوطلبان این دوره نقش داشته است.

به گزارش پی اچ دی تست، از سال 1390 که پذیرش دانشجویان دکتری، شکل رسمی‌تری به خود گرفت و آزمون نیمه‌متمرکز دکتری از سوی سازمان سنجش برگزار شد، باز هم بخش مصاحبه دکتری، اهمیت خود را حفظ کرده و نقش مهمی در پذیرش داوطلبان دوره دکتری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

 

مصاحبه چه‎قدر در پذیرش دکتری تاثیر دارد؟

مصاحبه دکتری

موفقیت در مصاحبه دکتری به چه چیزهایی وابسته است؟

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تأثیر مصاحبه در پذیرش دکتری 1401، 50 درصد خواهد بود. بدین صورت که پس از برگزاری مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه‌ها، نمره مصاحبه داوطلب با نمره‌تراز کسب‌شده در آزمون کتبی میانگین گرفته می‌شود و نمره کل داوطلب محاسبه می‌شود.

نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه مصاحبه هر دانشگاه/واحد دانشگاهی قیاس شده و مطابق با ظرفیت، افرادی که بالاترین نمره کل را کسب کرده باشند پذیرفته می‌شوند.

البته متأسفانه طی سال‌های اخیر، دانشگاه‌ها اقدام به اعمال حدنصاب نمره مصاحبه دکتری می‌نمایند. بدین صورت که اگر داوطلبانی حد نصاب نمره مصاحبه مدنظر دانشگاه را کسب نکند، در آن دانشگاه پذیرش نخواهد شد. حتی اگر به لحاظ مجموع نمره مصاحبه و آزمون کتبی بالاتر از سایر داوطلبان باشد.
زمان برگزاری مصاحبه دکتری بدون آزمون 1401

درخصوص پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه‎های سراسری، فراخوان دانشگاه‌ها به صورت مستقل اعلام می‌شود و زمان مصاحبه‌ها هم اغلب متفاوت است که از طریق سایت دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

اما در خصوص دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد، معمولاً برگزاری مصاحبه‌های دکتری بدون کنکور همزمان با برگزاری مصاحبه‌ها داوطلبان باآزمون است.

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری

نحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری

در مصاحبه های دکتری، غالباً 40 درصد نمره به سوابق پژوهشی و آموزشی و 60 درصد به ارزیابی های جلسه مصاحبه اختصاص داده می‌شود.

در مجموع، نمره معدل و پایان‌نامه، دانشگاه‌های مقاطع قبلی، ارائه­ کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، سوابق تدریس دانشگاهی، مدرک زبان و نمره کتبی آزمون دکتری، مهم‌ترین و مؤثرترین نکات برای کسب امتیاز بخش آموزشی و پژوهشی جهت قبولی در مصاحبه دکتری هستند.

امتیاز مقاله و کتاب در مصاحبه دکتری

ازجمله مواردی که در غالب مصاحبه‌های دکتری برای داوطلبان امتیاز به همراه دارد، شامل آیتم‌های زیر است:

  • مقالات علمی-پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی
  • مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی
  • مقالات چاپ‎شده در کنفرانس‎های معتبر (داخلی یا خارجی)
  • تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی

نحوه امتیازدهی به هر یک از این موارد بسته به نظر اساتید ممکن است متغیر باشد.

اما موضوعی که در اغلب مصاحبه‌ها عمومیت دارد این است که غالباً اساتید سقف مشخصی برای امتیاز مقالات و سایر کارهای پژوهشی درنظرمی‌گیرند. بنابراین داوطلبان هر تعداد مقاله هم داشته باشند، نمره بالاتری از سقف امتیاز تعیین‌شده نخواهند گرفت.

علاوه بر مقاله و کتاب، ثبت اختراع و نیز کسب مقام در جشنواره‌های علمی نظیر خوارزمی و فارابی و داشتن طرح پژوهشی نیز ممکن است در مصاحبه دکتری، امتیازآور باشد.

امتیاز معدل و پایان‌نامه کارشناسی ارشد

در مصاحبه برخی دانشگاه‌ها معدل مقطع کارشناسی ارشد و کیفیت پایان‌نامه نیز اهمیت خاصی دارد و به آن امتیاز داده می‌شود. حتی ممکن است به سطح دانشگاه محل فارغ‌التحصیلی مقطع ارشد و حتی کارشناسی نیز امتیاز تعلق گیرد.

نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی و فناوری در مصاحبه دکتری
 

ردیفنوع فعالیتحداکثر نمرهنحوه ارزیابی
1

1-1  مقالات علمی- پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

2-1  گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش‌‌های علمی و صنعتی ایران

3-1  برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر

4

– هر مقاله تا 4 امتیاز مطابق آئین نامه ارتقاء

– گواهی ثبت اختراع بین المللی و داخلی تا 2

– برگزیدگی داخلی خارجی تا 2 امتیاز

2مقالات علمی- ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی1هر مقاله تا 1 امتیاز مطابق آئین نامه ارتقاء
3مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی)2خارجی تا 2 امتیاز و داخلی 1 امتیاز
4تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی1 
5معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته1.5طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی
6معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی1.5طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی
7برگزیدگان المپیادهای علمی- دانشجویی1رتبه 1 تا 3، 1 امتیاز- رتبه 4 تا 6، 5/0 امتیاز
8مدرک زبان معتبر6طبق جدول شماره 6
9کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد2عالی تا 2 و بسیار خوب تا 1 امتیاز
 

جمع

20 

 

امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری

از جمله مواردی که در سال‌های اخیر با چالش همراه بوده است، امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری است. برخی دانشگاه‌ها برای سابقه تدریس امتیاز درنظر می‌گیرند، اما برخی دانشگاه‌ها بدون توجه از این مورد می‌گذرند و امتیازی به سوابق تدریس داوطلبان اختصاص نمی‌دهند.

البته در بعضی دانشگاه‌ها سابقه تدریس اهمیت بالایی دارد و علاوه بر آن، اساتید مصاحبه‌کننده ممکن است حتی به سوابق کاری مرتبط با رشته نیز امتیاز دهند.

امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری

اگر چه داشتن مدرک زبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری وزارت علوم الزامی نیست، اما ارائه­ مدرک معتبر یکی از آزمون‌های زبان ملی یا بین­‌المللی زبان انگلیسی از جمله شاخص‌های ارزیابی داوطلبان در مرحله­ مصاحبه­ آزمون دکتری است و به آن امتیاز تعلق می‌گیرد.

تجربیات داوطلبان حاکی از آن است که داشتن مدرک زبان با نمره بالا در دید اساتید ممکن است اثر خوبی داشته باشد و کل فرآیند مصاحبه را تحت تأثیر قرار دهد.

درخصوص امتیاز مدرک زبان در مصاحبه، اگر چه جدول پیشنهادی ذیل جهت امتیازدهی مدرک زبان در مصاحبه دکتری در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت، اما عموماً دانشگاه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی خود یا سلیقه اساتید به مدرک زبان امتیاز می‌دهند.

همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی

MSRT (MCHE)IELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL ComputerTOEFL PAPER+ TOLIMOحداکثر نمره
100-900/9-7120-96300-250680-6008
89-859/6-5/695-86249-232599-5757
84-804/6-685-76231-213574-5506
79-759/5-5/575-66212-196549-5255
74-704/5-565-56195-173524-5004
69-659/4-5/455-46172-152499-4753
64-604/4-445-36151-133474-4502
59-509/3-5/335-29132-113449-4251

 

داشتن مدرک زبان آزمون‌های بین‌المللی در مصاحبه دکتری می‌تواند امتیاز خوبی به همراه داشته باشد، اما با توجه به دشواری این آزمون‌ها و نیز هزینه بالای شرکت در آن‌ها، اغلب داوطلبان ترجیح می‌دهند که در آزمون‌های زبان داخل کشور شرکت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون‌های زبان داخل کشور، نحوه شرکت در این آزمون‌ها و اخذ مدرک و نیز منابع آزمون‌های زبان داخل کشور می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

باورهای غلط مصاحبه دکترا

بسیار اتفاق می‌افتد که داوطلبان آزمون دکتری با توجه به تجربیات فردی داوطلبان سال‌های گذشته، باورهای غلطی درخصوص مصاحبه دارند. در این ویدئو با شما درباره باورهای غلط مصاحبه دکتری صحبت خواهیم کرد:

 

 

Play Video

 

برای مصاحبه دکتری چه بخوانیم؟

مصاحبه آزمون دکتری سراسری یا دانشگاه آزاد اسلامی در واقع ارزیابی‌های مختلف داوطلبان را دربرمی‌گیرد. از این رو لازم است داوطلبان برای موفقیت در این بخش از آزمون، هم رزومه آموزشی-پژوهشی خود را تقویت کنند و هم برای جلسه مصاحبه­ حضوری که بخش مهمی از این مرحله است آماده شوند.

در قدم اول توجه کنید که لازم است برای شرکت در مصاحبه، یک رزومه مختصر از سوابق آموزشی و پژوهشی خود تهیه کنید و به همراه داشته باشید. برخی دانشگاه‌ها فرم خاصی برای این موضوع ارائه می‌کنند. اما اگر فرمی به شما ارائه نشد، حتی اگر در مدارک لازم برای مصاحبه قید نشده بود، یک رزومه آماده همراه خود داشته باشید. (نمونه فرم رزومه برای مصاحبه دکتری)

علاوه بر این همه مدارک آموزشی و پژوهشی خود را به صورت منظم در یک پوشه قرار دهید تا اگر در مصاحبه نیاز به ارائه شد، بتوانید به راحتی و بدون نگرانی مدرک مدنظر اساتید را ارائه دهید.

همچنین برای شرکت در مصاحبه لازم است نسبت به تهیه توصیه نامه از اساتید مقاطع گذشته اقدام کنید که معمولاً دو توصیه نامه که یک مورد از استاد راهنمای مقطع ارشد اخذ شده باشد کفایت می‌کند. (نمونه توصیه نامه مصاحبه دکتری)

یکی از مؤلفه‌های مورد توجه در مصاحبه دکتری، سنجش سطح زبان انگلیسی است. برای این بخش سعی کنید تا حد امکان با واژگان تخصصی رشته خود آشنایی داشته باشید. همچنین بتوانید دیالوگ‌های ساده‌ای نیز به زبان انگلیسی بگویید و خودتان را به زبان انگلیسی معرفی کنید (نمونه متن معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری)، چکیده پایان‌نامه ارشد و موضوع رساله دکتری را نیز به زبان انگلیسی بلد باشید.

موضوع دیگر این است که سعی کنید با علایق و زمینه کاری اساتید مصاحبه‌کننده آشنایی پیدا کنید تا بتوانید حیطه سؤالات تخصصی مطرح در مصاحبه را حدس بزنید و تا حد امکان در آن زمینه‌ها مطالعه کنید.

علاوه بر این، حتماً پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود و سایر کارها و مقالات تحقیقاتی خود را مرور کرده و بر آن‌ها تسلط لازم را داشته باشید. به کرات پیش آمده که در مصاحبه سوالاتی در رابطه با موارد زیر است پایان نامه پرسیده شده است:

  • موضوع پایان نامه و ضرورت آن
  • روش تحقیق
  • نتیجه گیری و یافته ها
  • خلاصه به صورت انگلیسی
  • شیوه ارجاع دهی
  • آخرین نظریه ها و مفاهیم مرتبط با موضوع
  • نظریه پردازانی که اسمشان در پایان نامه شما آمده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

همچنین معمولاً لازم است به طور کلی موضوعی برای پژوهش در مقطع دکتری مدنظر داشته باشید. سعی کنید در زمینه آن موضوع آخرین مقالات را مطالعه کنید و اطلاعات مناسبی داشته باشید.

مورد دیگر این است که سعی کنید در رشته تخصصی خود به‌روز باشید و آخرین مقالات و پژوهش‌های صورت‌گرفته در رشته خود به‌خصوص زمینه کاری و پژوهشی خود را مطالعه کنید.

توجه کنید که وقتی در مصاحبه ادعای پژوهش در یک زمینه را دارید، لازم است در آن حیطه مطالعه کافی داشته باشید و بتوانید به سوالات احتمالی اساتید مصاحبه‌کننده پاسخ دهید.

 

توجه کنید که در کنار کسب آمادگی علمی برای مصاحبه دکتری، کسب آمادگی عاطفی جهت حضور در مصاحبه و برخورد متناسب با شرایط نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است جهت شرکت در مصاحبه اعتمادبنفس داشته باشید.

سوالات مصاحبه دکتری

سوالات مصاحبه دکتری

سوالات مختلفی ممکن است در مصاحبه دکتری از داوطلبان پرسیده شود و غالباً تفاوت زیادی بین سوالات مصاحبه دکتری سراسری و سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد نیست. به طور خلاصه می‌توان به این سوالات اشاره کرد:

1- سوالات زبان انگلیسی

  • چکیده پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد
  • شرح موضوع مدنظر برای رساله دکتری
  • معرفی خود به زبان انگلیسی
  • دیالوگ‌های ساده روزمره
  • روخوانی و ترجمه متن تخصصی مقالات یا کتب مرتبط با رشته
  • پرسش از واژگان تخصصی رشته به زبان انگلیسی

2- سوالات تخصصی

  • سوال در خصوص مبانی نظری، روش تحقیق و نتیجه‌گیری پایان‌ نامه مقطع کارشناسی ارشد
  • سوالات تخصصی مرتبط با رشته
  • سوال درخصوص موضوعی که برای پژوهش در مقطع دکتری اعلام کرده‌اید.
  • سوالاتی در خصوص روش تحقیق و آمار
  • سوالات تخصصی درمورد دروسی که اعلام کرده‌اید مشغول به تدریس آن‌ها هستید.
  • سوالات تخصصی درخصوص پژوهش‌ها و مقالاتی که پیش از این انجام داده‌اید.

3- سوالات عمومی در مصاحبه‌ آزمون دکتری
 

در برخی مصاحبه‌ها دیده شده که اساتید سوالات عمومی مختلفی نیز می‌پرسند که پاسخ مشخصی ندارد و ممکن است برای هر فرد متفاوت و مختص به خودش باشد. به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. منبع درآمد و شغل
  2. وضعیت تأهل و داشتن فرزند
  3. محل و شرایط زندگی و اسکان در شهر دانشگاه
  4. دلیل تعیین اولویت‌ها در انتخاب رشته (این سوال همواره چالش‌های مختلفی در پی داشته است و لازم است دلایل منطقی مناسبی برای آن از پیش آماده کنید.)
  5. انگیزه از تحصیل در مقطع دکتری
  6. سوالات غیرمعمول همانند آخرین کتابی که خوانده‌اید، ورزش کردن و …
  7. سوالات مذهبی (به‌خصوص در دانشگاه‌های خاصی که ماهیت مذهبی دارند.)
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8pVg
نظرتان را بنویسید