هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
به هفته بیست و دوم بارداری خوش آمدید! در حال حاضر شما در سه ماه دوم خود بوده و به سه ماهه سوم نزدیک می شوید، بنابراین به احتمال زیاد حال خوبی را تجربه می کنید. در غیر این صورت وجود تهوع صبحگاهی و یبوست بارداری نیز طبیعی است. در حال حاضر فقط 18 هفته از بارداری شما باقی مانده و شما نصف بیشتر راه را طی کرده اید.

در این هفته همچنان چشمان جنین بسته بوده اما شروع به حرکت می کنند و تغییرات دیگری در چشمان آن ها به وجود آمده که پیش تر در مورد آن صحبت شده است. در هفته 22 بارداری به دلیل این که شکم به جلو آمده دیگران راحت تر حاملگی شما را تشخیص می دهند. در این مقاله به بررسی هفته بیست و دوم بارداری، علائم، تغییرات بدنی مادر و جنین و کارهایی که می توان انجام داد پرداخته شده است.



وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری
در هفته 22 بارداری احتمالا شما حرکاتی از کودک دریافت کرده اید که سبب خوشحالی و روحیه دهی شده است. در عین حال که ممکن است ناراحتی های حاملگی شما در این هفته ها برطرف شده باشد، رحم شما همچنان بزرگ می شود و متناسب با رشد کودک کشش می یابد و اکنون تا 2 سانتی متر بالاتر از ناف شما کشیده شده است.

احتمالا در این هفته ها افراد و آشنایان نزدیک به شکم شما دست زده تا حرکات کودک را احساس کنند اما در صورتی که شما با این کار احساس راحتی نمی کنید باید مطرح کرده تا دیگران به حریم شما احترام گذارند. هر چه هفته ها جلوتر می روند بدن شما بزرگتر شده و این مسئله در مواقعی برای شما خوشایند و در مواقعی دیگر ناخوشایند است.

شاید شما احساس کنید که دیگر بدنتان به فرم عادی خود بر نمی گردد در حالی که این تصویر نادرستی است، در هفته 22 حاملگی کمی پاهای شما بزرگ شده و هورمون هایی که هنگام ریلکس کردن ترشح شده اند منجر به شل شدن مفاصل و لگن برای خروج نهایی کودک می شوند.

حتما بخوانید: بی خوابی در دوران بارداری


وضعیت جنین در هفته 22 بارداری
وزن کودک در هفته 22 بارداری تقریبا 453 گرم بوده و قد آن تقریبا 19 سانتی متر است که حدودا اندازه یک میوه پاپایا است. کودک شما نه تنها بزرگتر شده ، بلکه آنقدر رشد کرده است که اکنون به نوزاد شباهت دارد. اگرچه جنین هنوز جا برای رشد داشته اما در این هفته ها با عکس برداری و سونوگرافی بیشتر قابل تشخیص بوده و شبیه کودک است.

چشمان کودک شما نیز در این هفته مانند هفته بیست و یکم بارداری رشد می کنند، عنبیه هنوز هیچ رنگدانه ای ندارد، اما تمام قسمت های بصری دیگر از جمله پلک ها و ابروهای کوچک وجود دارد ولی هنوز چشان به طور کامل باز نشده اند. همچنین کودک در هفته بیست و دوم حاملگی شروع به یادگیری با تماس دست هایش کرده و حرف هایی که شما می زنید و یا کارهایی که بدن انجام می دهد را دریافت می کند. برای مثال صدای معده هنگام گرسنگی را درک می کند.



در دوران حاملگی باید مراقب رژیم غذایی خود بوده تا از رشد مناسب جنین و سلامتی خود و کودک مطمئن شوید، در این دوران بدن بیش از قبل به مواد غذایی سالم احتیاج دارد.

حتما بخوانید: رژیم غذایی در بارداری



نشانه های حاملگی در هفته 22 بارداری
در هفته بیست و دوم بارداری علائم آزار دهنده قبلی کم شده و یا از بین می روند و شما انتظار هفته راحتی را دارید، اما برخی علائم دیگر نیز در این هفته امکان وجود دارند که در این جا مشاهده می کنید.

 واریس پا در هفته 22 بارداری

افزایش جریان خون در بارداری گاهی منجر به واریس رگ ها به خصوص پا شده اما می تواند در قسمت های دیگر بدن مثل بازو ها و تنه نیز ایجاد شود. برای کمک به رفع آن ها می توانید هر زمانی که شد پاهای خود را بالا نگه دارید و یا جوراب بپوشید.

 بواسیر در هفته بیست و دوم حاملگی

یکی دیگر از علائم هفته 22 بارداری بواسیر است که متورم شدن رگ ها در راستای مقعد و روده بوده و بسیار دردناک است. فشار زیاد رحم در حال رشد، هورمون های بارداری، فشار روانی و عصبانیت در بارداری می تواند عامل ایجاد کننده آن باشد، نوشیدن مایعات زیاد و خوردن غذاهای سرشار از فیبر و ورزش می تواند از بواسیر جلوگیری کند.

تاخیر در خروج مدفوع نیز منجر به بواسیر شده بنابراین روزانه 8 تا 10 لیوان آب و حدود 25 گرم مواد فیبر دار مصرف کرده تا خروج راحت داشته و از بواسیر و یبوست جلوگیری کنید و در صورت برطرف نشدن این علائم به دکتر خود مراجعه کنید.

 درد شکم و کمر در هفته بیست و دو بارداری

درد شکم و کمر در طول بارداری امری طبیعی است بنابراین وجود این درد در هفته 22 بارداری نیز عادی بوده و در صورتی که این درد طاقت فرسا و زیاد باشد باید با دکتر خود مشورت کرده و علت آن را دریابید.

 فشار لگن در هفته 22 بارداری

همانطور که ذکر شد هورمون های بارداری باعث شل شدن مفاصل شده و به انعطاف پذیری بیشتر کمک می کنند. اما این انعطاف پذیری ممکن است شما را دچار درد کند. بنابراین از بلند کردن وسائل سنگین و ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

از علائم دیگر هفته بیست و دوم بارداری می توان به تغییرات ترشحات واژن، گر گرفتگی و احساس گرمای زیاد و سوزش سر دل اشاره کرد که طبیعی بوده و نیاز به نگرانی نیست.

در ادامه بخوانید: ورزش در دوران حاملگی
تغذیه مادر در هفته 22 بارداری
در هفته بیست و دوم بارداری تغذیه مادر همچنان حائز اهمیت بوده به خصوص مصرف ویتامین C برای سلامتی سیستم ایمنی و روان لازم ست، باقی موارد را در این جا مشاهده می کنید.

مصرف گوشت قرمز بدون چربی

غذای دریایی پخته شده

سبزیجات

کلم بروکلی بخارپز

برگ اسفناج خام

آجیل

گوجه فرنگی 

 کلام آخر

همان طور که ذکر شد در هفته بیست و دوم بارداری چشمان جنین تغییر کرده اما هنوز باز نشده اند، گوشان او صداهایی را شنیده و مادر نیز تا حدی از علائم دردناک و کلافه کننده گذشته خلاص می شود و انرژی و لذت بیشتری را تجربه می کند، در این هفته ها هرگونه علائم غیر عادی را باید سریعا به پزشک گزارش داد.

برای برقراری رابطه جنسی در بارداری در این هفته های اخیر باید حتما با پزشک مشورت کرده تا از آسیب به جنین جلوگیری کنید، همچنین در این هفته ها می توان به کلاس های مخصوص بارداری رفته و یا کتاب های مخصوص آن را بخوانید و برای فرزندآوری آمادگی بیشتری پیدا کنید.




سوالات متداول


1- وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری چیست؟
در هفته 22 بارداری علائم درد و ناراحت کننده کمتر مادر را آزار داده اما گاهی همچنان وجود دارد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- وضعیت جنین در هفته 22 بارداری چگونه است؟
وزن کودک در هفته 22 بارداری تقریبا 453 گرم بوده و قد آن تقریبا 19 سانتی متر است که حدودا اندازه یک میوه پاپایا است که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- علائم هفته 22 بارداری چیست؟
در هفته بیست و دوم بارداری علائم آزار دهنده قبلی کم شده و یا از بین می روند و شما انتظار هفته راحتی را دارید که در متن مقاله علائم این هفته مطرح شده است.

منبع : هفته بیست و دوم بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZPw5
نظرتان را بنویسید