صفر تا صد مدارس تیزهوشان

صفر تا صد مدارس تیزهوشان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
مدارس تیزهوشان که تحت نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد هستند، مدارسی بوده که خدمات آموزشی بهتر و بیشتر به عده ای از دانش آموزان که سطح هوشی بالاتری دارند ارائه می دهد.

وجود اسم تیزهوشان بر روی این مدارس به معنی این که تنها افراد با بهره هوشی بالاتر از حد نرمال در آن قبول می شوند نبوده، بلکه افراد با بهره هوشی متوسط و بهنجار در صورتی که برای آزمون آمادگی کسب کرده و اراده و انگیزه خوبی داشته باشند، قبول می شوند.

مدرسه تیزهوشان در مقطع ششم و نهم برای ورود به پایه های هفتم و دهم آزمون داشته و بسیاری والدین فرزندان خود را در کلاس های مختلف گذاشته تا او را برای آزمون آماده کنند، در این مقاله به تعریف مدارس تیزهوشان و سمپاد، خدمات ارائه شده، مزایا و معایب و شرایط شرکت در آزمون آن پرداخته شده است. 



مدارس تیزهوشان یا سمپاد چیست
مدارس تیزهوشان برای کودکان تیزهوش و افرادی است که درسخوان بوده و ظرفیت بیشتری برای کسب مطالب آموزشی دارند، برای قبولی این مدارس کودکان آزمون تیزهوشان داده تا در صورت کسب رتبه مناسب در مقطع هفتم و دهم به مدرسه تیزهوشان و سمپاد بروند.

مدرسه تیزهوشان در تمام استان ها نمایندگی داشته و در صورتی قبولی افراد در یکی از شعب آن مشغول به درس خواندن می شوند. این مدارس به هدف کشف استعداد و پرورش خلاقیت افراد با توانایی بالای هوشی ایجاد شده تا با حمایت و تدریس درست، آینده خوبی را برای آن ها رقم زند.

تفاوت مدارس تیزهوشان و سمپاد با دیگر مدارس در هدف و نوع تدریس آن ها است، در این نوع مدارس آموزش در سطح بالاتری رخ داده که منجر به افزایش توانایی دانش آموزان در دروس مختلف و پرورش خلاقیت آن ها است و برای تحقق این موضوع از معلمان با سابقه و نمونه استفاده می کنند.

حتما بخوانید: ارتباط والدین با فرزندان


مزایای مدارس تیزهوشان و سمپاد چیست
همانطور که ذکر شد برخی والدین راه های قبولی تیزهوشان را برای کودکان خود به کار گرفته تا او را در این مدارس ثبت نام کنند، زیرا مدارس تیزهوشان مزایایی داشته که در این جا مشاهده می کنید.

 پرورش خلاقیت در مدارس تیزهوشان

امروزه ثابت شده است که تنها داشتن هوش خوب و برتر منجر به موفقیت نشده بلکه خلاقیت نیز برای رسیدن به اهداف و رویا های افراد لازم است که یکی از مزایای این مدارس پرورش خلاقیت در کودکان و دانش آموزان است.

 تدریس بهتر در مدارس تیزهوشان

در مدارس تیزهوشان نحوه و مطالب تدریسی کیفیت بالاتری نسبت به مدارس دیگر داشته و از معلم های با سابقه و حرفه ای در این زمینه کمک گرفته می شود.

 سطح یکسان دانش آموزان در مدارس تیزهوشان

در این مدارس دانش آموزان غربال شده و همگی در سطح یکسانی هستند بنابراین روند تدریس به خوبی پیش رفته و وقت کلاس برای مطالب سطح پایین گرفته نمی شود. در واقع همه به اندازه تقریبا یکسانی از کلاس برداشت می کنند.

 مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان در مدرسه

در این مدارس معمولا مشاورانی وجود داشته تا به دانش آموزان در نحوه درست خواندن و مدیریت زمان برای آن کمک کنند و منجر به پیشرفت تحصیلیشان نیز شوند.

 ایجاد انگیزه در مدارس تیزهوشان

یکی دیگر از مزایای مدارس تیزهوشان ایجاد انگیزه و اراده در دانش آموزان بوده، زیرا افراد در این نوع مدارس با هم رقابت داشته و روز به روز برای بهتر شدن خود تلاش کرده و خدمات بیشتری دریافت می کنند.

 تضمین آینده تحصیلی با مدارس تیزهوشان

معمولا دانش آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل می شوند آینده تحصیلی خوبی را برای خود رقم زده و در دانشگاه های سراسری و معتبر نیز ادامه تحصیل می دهند.

حتما بخوانید: تقویت هوش هیجانی


معایب مدارس تیزهوشان چیست
مدارس تیزهوشان در کنار مزایای خود معایبی نیز داشته و اصرار والدین در قبولی فرزندان در بسیاری مواقع عاقبت خوبی ندارد، در این جا معایب مدارس تیزهوشان را مشاهده می کنید.

 نا امیدی دانش آموزان در مدارس تیزهوشان

بسیاری از والدین با اصرار و تلاش های زیاد برخلاف میل فرزند خود او را در کلاس های مخصوص برای قبولی در تیزهوشان قرار داده و زمانی که این کودک وارد این مدارس شود، متوجه تفاوت خود با افراد دیگر شده و دچار نا امیدی و افسردگی می شود.

 سخت گیری در مدارس تیزهوشان

برخی دانش آموزان زیر بار فشار و سخت گیری این مدارس اذیت شده و  از درس خواندن متنفر می شوند و یا دچار افت تحصیلی شدید شده که خود منجر به نا امیدی این افراد است.

 کاهش تفریح در مدارس تیزهوشان

همانطور که می دانیم افراد در سنین پایین نیاز به تفریح و بازی داشته و در صورت نبود این امکان دچار مشکلات روانی و یا بروز علائم افسردگی می شوند. برخی والدین و مدارس با فشار های زیادی که بر این کودکان وارد می کنند فرصت تفریح را از او گرفته و افراد با استعداد اما همراه با مشکلات روانی به جامعه تحویل می دهند.

 اضطراب و استرس در مدارس تیزهوشان

به دلیل رقابت زیاد و حجم بالای مطالب در این مدارس بسیاری از دانش آموزان دچار علائم اضطراب و استرس شده که در صورت عدم جلوگیری از آن اختلالات دیگری را به همراه خود می آورد. بنابراین برای کاهش اضطراب و استرس در دانش آموزان باید خدمات لازم در مدارس جهت حمایت عاطفی ارائه شود.

 غرور ناشی از مدارس تیزهوشان

بسیاری از دانش آموزان به دلیل گزینش و انتخاب به عنوان فرد تیزهوش دچار غرور منفی شده و در برخی مواقع سطح خود را بالاتر از دیگران می دانند.

حتما بخوانید: مقابله با جلب توجه کودکان
شرایط قبولی آزمون تیزهوشان
آزمون تیزهوشان برای ورود به پایه های هفتم و دهم برگزار شده که افراد برای شرکت در آن باید در زمان مشخص به سایت مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان و سامانه همگام مدارس مراجعه کرده و فرم لازم را تکمیل و برای ثبت نام اقدام کنند.

برای شرکت در آزمون و قبولی آن در هر پایه شرایط مخصوصی وجود داشته که باید قبل از شرکت در آزمون و ثبت نام از این شرایط اطلاعات کسب کرد. پس از کسب آگاهی از شرایط باید برای شرکت در آزمون آمادگی لازم را کسب کرده و برنامه ریزی درسی صورت گیرد.

ثبت نام تیزهوشان مقطع ششم به هفتم : hoosh.medu.ir
ثبت نام تیزهوشان مقطع نهم به دهم : azmoon.medu.ir



 کلام آخر

در صورتی که فرزند شما شرایط لازم برای شرکت در آزمون تیزهوشان را داشته و خود نیز علاقه مند به تحصیل در این مدارس است، می توانید با مراجعه به مشاوران مخصوص تحصیل برای ثبت نام او در مدارس سمپاد اقدام کنید و بهترین مدرسه را برای او انتخاب کنید.

در ادامه بخوانید: انتخاب مدرسه مناسب



سوالات متداول


1- مدرسه تیزهوشان چیست؟
مدارس تیزهوشان برای کودکان تیزهوش و افرادی است که درسخوان بوده و ظرفیت بیشتری برای کسب مطالب آموزشی دارند که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- هدف در مدارس تیزهوشان چیست؟
این مدارس به هدف کشف استعداد و پرورش خلاقیت افراد با توانایی بالای هوشی ایجاد شده که در متن مقاله خدمات آن توضیح داده شده است.




3- مزایا و معایب مدرسه تیزهوشان چیست؟
مدارس تیزهوشان مزایا و معایبی به همراه داشته که والدین و فرزندان باید با توجه به آن ها برای ثبت نام اقدام کنند، در متن مقاله مزایا و معایب آن ارائه شده است.

منبع : صفر تا صد مدارس تیزهوشان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zLqy
نظرتان را بنویسید