نحوه استعلام کارت بازرگانی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی، با مراجعه به پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، بخش (استعلام اعتبار عضویت) و با استفاده شماره کارت و شماره ملی دارنده کارت بازرگانی امکان پذیر می باشد. همچنین، استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی، تنها با درخواست اتاق بازرگانی انجام شده و بنابراین با تقاضای شخصی متقاضیان صدور یا تمدید کارت بازرگانی قابل انجام نمی باشد.





انجام فعالیت تجاری در هر یک از عرصه های تجارت، مستلزم اخذ مجوز یا مجموعه ای از مجوزها از مراجع ذیربط بوده که عدم اخذ آن، گاه مانع فعالیت تجاری اشخاص بوده و گاهی، آن ها را با ضمانت اجراهای حقوق و کیفری مواجه می سازد.

یکی از این مجوزهای قانونی، که برای انجام واردات و صادرات و به عبارت دیگر، انجام تجارت در عرصه خارجی ضروری بوده، کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادر می گردد. نکته ای که در رابطه با کارت بازرگانی می بایست مورد توجه قرار گیرد آنست که اعتبار این کارت موقت بوده و پس از گذشت مدت اعتبار، لازم است که تمدید گردد.

موقتی بودن تاریخ اعتبار کارت بازرگانی، از یک سو باعث می شود که اشخاص فعال در حوزه تجارت خارجی، در هنگام برقراری رابطه تجاری با یکدیگر، در اولین گام، اقدام به استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی طرف خود نمایند. از سوی دیگر، لازم است این کارت در تاریخ های مشخص تمدید گردد که تمدید اعتبار آن، مستلزم استعلام وضعیت مالیاتی دارنده آن می باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، در این مقاله به موارد استعلام کارت بازرگانی می پردازیم؛ با این توضیح که ابتدا در موردنحوه پیگیری اعتبار کارت عضویت بازرگانی صحبت نموده و در بخش دوم، نکات مهم مربوط به استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی را توضیح خواهیم داد.



نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی
مطابق ماده 3 قانون مقررات واردات و صادرات مصوب 1372 ، کلیه اشخاصی که به کار صادرات و واردات اشتغال دارند و شرایط دریافت کارت بازرگانی را داشته، ملزم به اخذ کارت بازرگانی می باشند. به عبارت دیگر، کارت بازرگانی که مرجع صدور آن، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بوده، اجازه تجارت خارجی را به اشخاص اعطا می کند.

در حال حاضر، اعتبار کارت بازرگانی، در اولین مرتبه صدور، یک سال می باشد. چنانچه کارت بازرگانی متعلق به یک فرد، برای سه دوره یک ساله، تمدید گردد، دارنده کارت، حق تمدید آن را برای دوره دو ساله و سه ساله خواهد داشت. همچنین، تمدید اعتبار کارت برای سه دوره تاریخی سه ساله، امکان تمدید آن برای یک دوره پنج ساله را برای دارنده کارت فراهم می کند.

با توجه به آنچه گفته شد، معلوم می شود که کارت بازرگانی، یک مجوز دائمی نبوده و اعتبار آن، موقت می باشد. این مساله سبب می شود تا اشخاصی که در عرصه صادرات و واردات به فعالیت مشغول هستند، در هنگام برقراری رابطه تجاری با یکدیگر، در اولین گام، اقدام به استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی طرف یا طرف های تجاری خود نمایند. 

همچنین، از آنجا که با شرایط گفته شده در بالا، گاهی کارت بازرگانی برای مدت های طولانی سه ساله و پنج ساله تمدید می گردد، این امکان وجود داشته که خود دارنده کارت بازرگانی نیز در مواردی از اعتبار کارت خود مطمئن نبوده و نیاز به پیگیری اعتبار کارت عضویت بازرگانی داشته باشد.

بدین منظور و در جهت تسهیل نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی، اتاق بازرگانی، اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه (استعلام اعتبار عضویت) نموده که این امکان را به فعالین عرصه تجارت خارجی می دهد تا با وارد کردن اطلاعات لازم، اعتبار کارت عضویت بازرگانی خود و افرادی دیگری را که به امر صادرات و واردات اشتغال دارند را استعلام نمایند. در ادامه مطلب می توانید راهنمای تصویری نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی را ملاحظه نمایید:

1- به منظور استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی، آدرس پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یعنی chambertrust.ir را در مرورگر دستگاه خود تایپ کرده تا وارد صفحه اصلی سایت شوید. 







2- در مرحله بعد، بر روی برگه (سامانه های خدماتی ) کلیک نمایید تا منوی مربوطه به شما نشان داده شود. از این منو، گزینه (استعلام اعتبار عضویت) را انتخاب کنید.







3- اکنون در صفحه (سامانه استعلام اعتبار عضویت) قرار دارید. برای استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی، کافی است شماره کارت و شماره ملی دارنده کارت بازرگانی را در کادر های مربوطه وارد کرده تا پس از زدن دکمه تایید، وضعیت اعتبار کارت عضویت بازرگانی مورد نظر، به شما نشان داده شود.







 برای ورود به  پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و استعلام اعتبار کارت بازرگانی برروی لینک زیر کلیک نمایید:



 استعلام اعتبار کارت بازرگانی



چنانچه قصد دریافت کارت بازرگانی را داشته، توصیه می شود تا در جهت آشنایی با مراحل اخذ کارت بازرگانی، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: مراحل دریافت کارت بازرگانی


نحوه استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی
به موجب ماده 186 قانون مالیات های مستقیم: « صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیتدار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می ‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت‌ مالیات های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت. »

همانطور که ملاحظه می شود که مطابق این ماده، استعلام وضعیت مالیاتی درخواست کننده کارت و ارائه مفاصا حساب مالیاتی وی به اتاق بازرگانی از جمله مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی و تمدید آن می باشد.
در ارتباط با استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

1- صدور گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم تنها با استعلام اتاق بازرگانی انجام شده و بنابراین متقاضیان صدور یا تمدید کارت بازرگانی نمی توانند شخصا درخواست صدور گواهی ماده مذکور را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.

2- برای صدور گواهی مالیاتی لازم است که مودی مالیاتی نه تنها در پرونده مالیاتی مرتبط با کارت بازرگانی، فاقد بدهی باشد، بلکه باید در هیچ یک از پرونده های مالیاتی دیگر در هر موضوعی، بدهی به اداره مالیات نداشته باشد.

3- پیش شرط صدور گواهی مالیاتی، تکمیل بودن ثبت نام کد اقتصادی در سامانه مالیات است. بنابراین پیش از هر گونه اقدام، لازم است که متقاضی، با مراجعه به سامانه مالیات به نشانی tax.gov.ir مراحل ثبت نام خود را کامل نموده و به وضعیت 45 برسد.

4- پس از صدور گواهی مالیاتی، در قسمت مشخصات کامل متقاضی در کارتابل وی در سایت اتاق بازرگانی، با انتخاب گزینه « نمایش اطلاعات مالیات» ، می توان وضعیت مالیاتی درخواست کننده کارت بازرگانی را مطابق تصویر زیر مشاهده نمود.







در پایان، توصیه می شود که چنانچه با روند دریافت کارت بازرگانی آشنایی نداشته و تا کنون برای دریافت کارت بازرگانی اقدام نکرده اید، با مطالعه مقاله زیر، از جزییات این امر کسب اطلاع نمایید.

در ادامه بخوانید: دریافت کارت بازرگانی


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استعلام کارت بازرگانی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه استعلام کارت بازرگانی پاسخ دهند.





سوالات متداول


1- نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی از طریق چه سایتی است؟
نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی از طریق پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی ایران بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- برای استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی چه اطلاعاتی مورد نیاز می باشد؟
برای استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی شماره کارت بازرگانی و کد ملی مورد نیاز می باشد و برای جزئیات متن مقاله را مطالعه نمایید.


3- آیا استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی توسط اشخاص امکان پذیر است؟
خیر استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی تنها توسط اتاق بازرگانی ممکن بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : نحوه استعلام کارت بازرگانی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QDLL
نظرتان را بنویسید