دو راهی کار یا ادامه تحصیل

دو راهی کار یا ادامه تحصیل
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
کسب مدرک دانشگاهی در بین بیشتر افراد جامعه تبدیل به یک عادت شده است . عموم مردم جامعه بعد از پایان دبیرستان به امید آینده ای بهتر و برای بدست آوردن شغل مورد علاقه شان ، ورود به دانشگاه را انتخاب کرده که حداقل دستاورد این انتخاب اخذ مدرک کارشناسی یا گاهاً کاردانی می باشد .

عده ای دیگر هم به جای ادامه تحصیل ، ورود به بازار کار و کسب مهارت های لازم را انتخاب می کنند . انتخاب بین مهارت یا مدرک دانشگاهی با توجه به عرف جامعه یک تصمیم ساده نمی باشد ، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به تاثیرگذاری انتخاب مسیر درست در جهت پیشبرد اهداف بلند مدت و یا کوتاه مدت جوانان بپردازیم .




کسب شغل با مدرک تحصیلی
بدست آوردن مدرک تحصیلی برای هر فرد با توجه به هزینه های مادی و معنوی آسان نیست ، سالانه افراد زیادی به امید انتخاب شغلی مناسب  وارد دانشگاه ها شده تا حرفه مورد علاقه خود را یاد گرفته و وارد بازار کار شوند ، اما آیا برای داشتن آینده شغلی بهتر فقط به مدرک تحصیلی نیاز است ؟ در موارد زیر به نکات قابل توجه از کسب درآمد با مدرک تحصیلی پرداخته می شود .



 کسب مدرک تحصیلی از مراکز عالی و دانشگاهی کشور یکی از مولفه های پیدا کردن شغل مورد نظر است . مدارک تحصیلی علاوه بر این که نشان دهنده سختکوشی ، برنامه ریزی ، مدیریت زمان و نگارش عالی فارغ التحصیلان است ، به توانایی تفکر پرسشگر و انتقادی نیز اشاره دارد . این مزایا برای بدست آوردن یک شغل ، فرد را در رقابت بازار کار در صدر جدول کارفرمایان قرار می دهد .

 بسیاری از مشاغل که دارای رتبه شغلی بالایی هستند نیازمند کسب مدرک دانشگاهی می باشند مانند : پزشکی ، فنی مهندسی ، معلمی و ... عدم داشتن مدرک تحصیلی می تواند به طور بالقوه برخی از گزینه های شغلی و تجاری فرد را محدود کند ؛ ورود به دانشگاه تنها کسب یک مدرک دانشگاهی نیست بلکه تجربیات جدیدی مانند : دور ماندن از محیط امن خانه ، زندگی گروهی و کسب استقلال فردی را به همراه دارد و همینطور بزرگتر شدن دایره ارتباطات ، زندگی در جامعه ای بزگتر ، فراگیری روابط خارج از خانواده  ، فعالیت های مدنی و گروهی را به دنبال خواهد داشت .

 در دانشگاه اغلب رئوس مطالب به صورت تئوری آموزش داده می شود و بر روی مهارت های عملی افراد توجه چندانی نمی شود . این ضعف آموزشی را می توان با دوره های کار آموزی در دوران دانشجویی ، شرکت در کارگاه های علمی و انجام دادن پروژه های رایگان بر طرف کرد ؛ زیرا در جامعه کنونی فارغ التحصیلان زیادی وجود دارند که حتی با وجود مدراک عالی تحصیلی موفق به کسب شغل و قرار گرفتن در بازار کار نشده و دانشجویان  بعد از دوران تحصیل به علت نداشتن مهارت کافی در بازار کار دچار سرخوردگی و افسردگی می شوند .

حتما بخوانید: مراحل انتخاب شغل


کسب شغل بدون مدرک تحصیلی
همان طور که هیچ دو انسانی از لحاظ ظاهری شبیه هم نیستند بسیار طبیعی است که انسان ها از لحاظ روحی و علایق نیز بایکدیگر متفاوت باشند ، این تفکر که ما انتظار داشته باشیم همه جوانان باید برای خوشبختی و داشتن آینده بهتر به دانشگاه بروند تفکر اشتباهی است ، زیرا امکان دارد شخصی به شدت در انجام کارهای مهارتی قوی ، اما در مطالعه و درس خواندن ضعیف باشد . در نکات زیر انتخاب شغل بدون مدرک تحصیلی را بررسی می کنیم .



  شروع کار بدون مدرک دانشگاهی به این معناست که افراد در سنین کم وارد بازار کار شوند که این موضوع آن ها را مستقیما به دنیای واقعی با تمام مسئولیت های بزرگسالان روبه رو می کند . در این روند یک جهش زود هنگام به دنیای واقعی برای فرد به وجود می آید که باعث عدم انتقال طبیعی جوانان به دوره بزرگسالی می شود .

  بعضی مشاغل الزامی به داشتن مدرک تحصیلی ندارند و کسب مهارت و تجربه شغلی در این مشاغل اهمیت بیشتری دارد ، برای مثال : شیرینی پزی ، کار با چرخ خیاطی ، بازیگری ، برنامه نویسی و ... که این مهارت ها با کسب تجربه و دریافت گواهینامه های معتبر پس از شرکت در کارگاه های مخصوص به آن رشته قابل فراگیری است ؛ فرد می تواند بدون گرفتن مدرک تحصیلی به سرعت وارد بازار کار و کسب درآمد ماهیانه شود ، حتی امکان دریافت پیشنهاد و فرصت های شغلی  که مزایای برابر و یا حتی بیشتر نسبت به سایر افرادی که دارای مدرک تحصیلی هستند برای فرد به ارمغان می آورد .

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در انتخاب شغل
  آدلر می گوید :  انسان موجودی اجتماعی است و در اثر ارتباط با جامعه و هم نوعان شخصیت خود را می سازد . از این رو می توان گفت ورود به بازار کار نقش فرد ، موقعیت اجتماعی و نیازهای روانی فرد را مشخص کرده و باعث استقلال مالی وی می شود .

  افراد به دنبال کسب درآمد و رفاه هستند لذا انتخاب شغل نسبت به ادامه تحصیل ممکن است برای عده ای در اولویت باشد ، توصیه می شود اگر شغل در اولویت اول شما است ، حتما به فراگیری زبان خارجی و کسب یک مهارت عملی برای داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید . زیرا این دو مهارت می توانند در مواردی بدون تحصیل دانشگاهی ، درآمد و جایگاه مناسب اجتماعی بهتری نسبت به فارغ التحصیلان دانشگاهی برای افراد فراهم کنند .



کلام آخر

تصمیم های انسان با توجه به شرایط و اولویت هایش دارای شرایط یکسانی نمی باشد ، برای فردی ادامه تحصیل و برای فردی دیگر کسب شغل در اولویت قرار دارد که انتخاب این اولویت ها با توجه به موقعیت ، شرایط ، آرزو ، اهداف هر فرد متفاوت است . افراد باید بدون در نظر گرفتن علایق اطرافیان وتنها با توجه به آرزوها و اهداف خودشان مسیر زندگیشان را انتخاب کنند . در ادامه اگر میخواهید بدانید به چه علت بعضی از افراد تحصیل کرده تصمیم به مهاجرت می گیرند مقاله زیر را مطالعه نماید .

در ادامه بخوانید : فرار مغزها



سوالات متداول


1- مزایای درس خواندن چیست؟
بدست آوردن یک مدرک تحصیلی علامت بزرگی از موفقیت در آینده شغلی افراد است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است.




2- بین اشتغال به کار و یا ادامه تحصیل کدام بهتر است؟
همه چیز بستگی به اولویت بندی افراد برای زندگیشان دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است.




3- آیا کسب مدرک دانشگاهی باعث می شود که در شغل آینده فردی حرفه ای باشیم؟
خیر،زیرا در دانشگاه ها به صورت عملی بر روی مباحث کار نمی شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است.

منبع : دو راهی کار یا ادامه تحصیل
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/B3pn
نظرتان را بنویسید