انواع رشته های تحصیلی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
انتخاب رشته دانش آموزان پس از اتمام دوره تحصیلی نهم متوسطه اول امکان پذیر می شود. دانش آموزان این پایه می توانند با اطلاع از جزئیات مربوط به انواع رشته های تحصیلی و پیش نیاز لازم برای ورود به هر رشته، اقدام به تعیین رشته دهم متوسطه دوم نمایند.




پایه نهم دوره متوسطه اول، دوره آموزشی سرنوشت سازی برای دانش آموزان محسوب می شود. دانش آموزان این پایه تحصیلی پس از دریافت کارنامه خود موظف به انتخاب رشته و تعیین شاخه تحصیلی خود در پایه دهم متوسطه دوم می باشند.

دانش آموزان کلاس نهم برای این که بتوانند انتخاب رشته درست و مناسبی برای خود داشته باشند باید در مورد انواع رشته های تحصیلی و جزئیات مربوط به آن ها اطلاعات کافی داشته باشند. در صورتی که بدون اطلاع از ویژگی های مربوط به هر رشته اقدام به انتخاب و تعیین رشته نمایند، ممکن است در زمینه تحصیلی و حتی شغلی دچار مشکلات زیادی شوند.

برخی از رشته های تحصیلی نیازمند داشتن توانایی ها و استعداد های خاصی است که ممکن است با روحیات بسیاری از دانش آموزان سازگاری نداشته باشد. همچنین برخی از رشته های تحصیلی ارائه شده مخصوص گروه دختران یا پسران دانش آموز بوده و دارای محدودیت جنسیتی می باشد چرا که بازار کار این رشته ها برای یک گروه خاصی از فارغ التحصیلان ظرفیت و قابلیت پذیرش دارد.

با توجه به پیچیدگی موارد مربوط به رشته های تحصیلی دبیرستان و هنرستان و پیش نیاز های مربوط به هر یک از آن ها در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی انواع رشته های تحصیلی و شرایط ورود به هر یک از شاخه های تحصیلی می پردازیم.



انتخاب رشته انوع رشته های تحصیلی
دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول برای ورود به هر یک از رشته های تحصیلی دبیرستان و یا هنرستان باید از ویژگی های مربوط به هر یک از رشته های تحصیلی اطلاع پیدا کنند. رشته های پایه دهم متوسطه دوم به 3 دسته بندی کلی از شاخه های تحصیلی تقسیم می شوند.

تمامی رشته های ارائه شده در هر شاخه ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند که دانش آموزان با بررسی ابعاد مختلف هریک از آن ها و سنجش میزان علاقه و توانمندی خود در رابطه با هر کدام از انواع رشته های تحصیلی اقدام به انتخاب رشته دبیرستان می نمایند.

البته برای راهنمایی بیشتر دانش آموزان و همچنین کمک به آن ها در انتخاب رشته مناسب آزمون ها و مشاوره های مختلفی در فرآیند هدایت تحصیلی نهم صورت می گیرد که انجام هر کدام از آن ها به دانش آموزان در انتخاب رشته درست کمک می کند.



بیشتر بخوانید: زمان انتخاب رشته نهم به دهم





معرفی انوع رشته های تحصیلی دبیرستان
برای ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص رشته های انتخاب رشته نهم و ویژگی های مربوط به انواع رشته های تحصیلی در این قسمت به شرح و بررسی شاخه و رشته های مختلف پایه دهم می پردازیم.


 تمام رشته های تحصیلی شاخه نظری:


 رشته ریاضی فیزیک:
علاقه مندان ورود به رشته ریاضی فیزیک در شاخه نظری باید از لحاظ یادگیری مسائل محاسباتی و ریاضی دارای استعداد و توانایی بالایی باشند.  دروس ارائه شده در این رشته تحصیلی عمدتا بر پایه موضوعات ریاضی و موارد وابسته به آن می باشند.

 رشته علوم تجربی:

دانش آموزانی که قصد دارند در پایه نهم اقدام به انتخاب رشته علوم تجربی نمایند باید در نظر داشته باشند که علاوه بر داشتن استعداد در یادگیری ریاضیات و علوم مربوط به آن، باید شرایط و علاقه کافی برای یادگرفتن علوم زیستی و مواد را نیز داشته باشند.

 رشته علوم و معارف اسلامی:

دانش آموزان علاقه مند به علوم دینی و مذهبی می توانند برای ادامه تحصیل در پایه دهم متوسطه دوم رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب نمایند. دروس آموزش داده شده در این رشته تحصیلی شامل تمامی موضوعات و مطالب مربوط به ادیان و تاثیر آن ها در جوامع بشری می شود.



رشته ادبیات و علوم انسانی:

رشته تحصیلی علوم انسانی در دوره متوسطه دوم در بسیاری از دروس با رشته علوم و معارف اسلامی مشتر بوده و تنها در برخی دروس تخصصی با یکدیگر متفاوت هستند. دانش آموزان علاقه مند به این رشته باید از لحاظ حفظ مطالب درسی و تحلیل و تفسیر موارد مختلف فلسفی توانمند بوده و دارای استعداد باشند.
رشته علوم انسانی شامل بسیاری از موضوعات و دروس دمربوط به علوم اجتماعی، دینی و مسائل فلسفی و روانشناسی می شود که یادگیری از آن ها نیازمند ذهنی طبقه بندی شده می باشد که بتواند مطالب حفظی بسیاری را در خود جای دهد.



بیشتر بخوانید: رشته های تحصیلی دبیرستان









معرفی انوع رشته های تحصیلی هنرستان
با توجه به این که دانش آموزان بسیاری علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های فنی حرفه ای و کاردانش و یادگیری فنون و مهارت های مختلف می باشند، لذا برای راهنمایی بیشتر دانش آموزان در این قسمت به شرح و معرفی تمام رشته های زیر گروه شاخه فنی حرفه ای و کاردانش می پردازیم.



 انواع رشته های تحصیلی شاخه فنی حرفه ای :

 رشته های گروه مدیریت و خدمات شاخه فنی حرفه ای:

موضوعات و مطالبی که دانش آموزان در هریک از رشته های تحصیلی گروه مدیریت و خدمات شاخه فنی حرفه ای می آموزند مربوط به رشته هایی است که نیازمند داشتن توانایی کافی در سازماندهی بخش های مختلف از یک مجموعه و خدمت رسانی به آن ها می باشد.

رشته های هنرستان فنی و حرفه ای ارائه شده در این گروه تنها مربوط به بخش مدیریت نبوده و حتی رشته هایی همچون تربیت کودک و یا تربیت بدنی را نیز شامل می شود.

 رشته های گروه صنعت شاخه فنی حرفه ای:

رشته های زیر گروه صنعت در شاخه فنی حرفه ای شامل رشته های تحصیلی مربوط به صنایع و تولید می شوند. در گروه صنعت شاخه فنی دانش آموزان با موارد و آموزش های مختلفی که در ارتباط با صنایع مختلف از جمله صنایع شیمایی، چوب، دریایی و سایر بخش های مشابه دیگر هستند آشنا شده و دروس مربوط به آن ها را می آموزند.

لازم به ذکر است که برای ورود به این رشته تحصیلی علاوه بر داشتن ذهنی خلاق باید علاقه به تولید و ساخت قطعات و محصولات مختلف در دانش آموزان وجود داشته باشد.

 رشته های گروه هنر شاخه فنی حرفه ای:

علاقه مندان تحصیل در رشته های گروه هنر باید در زمینه مسائل و موضوعات هنری دارای استعداد و خلاقیت بالایی باشند. دانش آموزان در هر یک از رشته های گروه هنر شاخه فنی با ابعاد مختلفی از ایجاد و نگهداری آثار هنری آشنا شده و صنایع مربوط هر یک از رشته های زیر گروه هنر را آموزش می بینند.

توجه داشته باشید که موفقیت در رشته های زیرگروه هنر نیازمند داشتن پشتکار و پرورش قدرت خلاقیت و نوآموزی ذهن دانش آموزان می باشد.

 رشته های گروه کشاورزی شاخه فنی حرفه ای:

دانش آموزانی که علاقه مند به امور کشاورزی و باغداری هستند می توانند با داشتن شرایط و استعداد کافی وارد هر یک از رشته های تحصیلی این گروه از شاخه فنی حرفه ای شوند.

آموزش های ارائه شده در این گروه شامل تمامی مطالب و موارد لازم جهت ایجاد زمین های زراعی و فضای های سبز استاندارد و مناسب و همچنین روش های از نگهداری از نباتات و مواد و صنایع غذایی می شود.

رشته های تحصیلی شاخه کاردانش:

رشته های ارائه شده در شاخه کاردانش تقریبا مشابه رشته های فنی حرفه ای بوده و تنها در برخی موارد از قبیل تعداد بالای رشته های تحصیلی در لیست رشته های کاردانش نسبت به شاخه فنی حرفه ای و همچنین حذف گروه مدیریت از رشته های شاخه کاردانش و ادغام گروه های خدمات و کشاورزی با یکدیگر متفاوت هستند.

توجه داشته باشید که دروس عملی و کارگاهی آموزش داده شده در شاخه کاردانش نسبت به شاخه فنی حرفه ای بیشتر بوده و هدف از آموزش رشته های کاردانش، پرورش نیروی کار حرفه ای و یادگیری تخصصی تر امور می باشد.



بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته پایه نهم







تمام شرایط ورود به انواع رشته های تحصیلی
انتخاب رشته پایه نهم دانش آموزان علاوه بر داشتن علاقه و استعداد کافی نیازمند کسب حداقل شرایط تحصیلی لازم برای ورود به رشته مورد نظر نیز می باشد. نتایج و اطلاعات ارائه شده در آزمون های مشاوره ای همگام که دانش آموزان قبل از انتخاب رشته در آن شرکت می نمایند، مشخص می کند که آن ها مجاز به انتخاب رشته در کدام یک از انواع رشته های تحصیلی می باشند.

اولویت بندی رشته های مختلف برای دانش آموزان به آن ها کمک می کند که بتوانند متناسب با شرایط تحصیلی و استعداد های خود، رشته مناسب خود را انتخاب کرده و به ادامه تحصیل در آن بپردازند.

به منظور راهنمایی بهتر دانش آموزان و ارائه اطلاعات بیشتر درباره شرایط انتخاب انواع رشته های تحصیلی، در این بخش جدولی از شرایط و پیش نیاز های لازم برای ورود به رشته های تحصیلی مختلف را ارائه می نماییم.







شرایط ورود به انواع رشته های تحصیلی
رشته تحصیلی پیش نیاز
رشته ریاضی فیزیک
 مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.

 حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک نمره بالای 14 می باشد .



رشته علوم تجربی
 مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه (هفتم ، هشتم  ، نهم ) کمتر از  ضریب 42 نباشد.

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.

حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته رشته علوم تجربی  نمره بالای 14 می باشد .

رشته علوم انسانی
 محاسبه نمرات دروس زیر با ضرایب ذکر شده انجام می پذیرد :


 نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4 

 نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 

نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 



داشتن حداقل معدل 14 برای تحصیل در رشته علوم انسانی

رشته علوم و معارف اسلامی  کسب حداقل نمره میانگین سه سال هفتم، هشتم و نهم در دوره اول متوسطه برای دروس معارف اسلامی 14 ، زبان عربی 13 و ادبیات فارسی 12 
رشته های شاخه فنی حرفه ای
 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی ، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب بیشتر از 30 باشد.

  حداقل نمره درس ریاضی 1 در دوره متوسطه اول باید 10 باشد.

  دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 120 و معدل حداقل 12 باشند.

رشته های شاخه کاردانش
 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی وکار و فناوری در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب  حداقل 36 باشد.

 نمرات دروس ریاضی با ضریب  2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 در سه پایه تحصیلی متوسطه اول محاسبه می شود.

 دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 180 و معدل حداقل 12 باشد.




 انتخاب رشته مناسب نیازمند توجه به ابعاد مختلف شخصیتی و تحصیلی دانش آموزان می باشد. برای این که دانش آموزان بتوانند رشته مناسبی را در دوره متوسطه دوم انتخاب نمایند، باید علاوه بر توجه به علاقه و شرایط خود هدف از انتخاب رشته مورد نظر را نیز برای خودشان مشخص سازند تا بتوانند به اهداف درنظر گرفته برای خود دست پیدا کنند. 



در ادامه بخوانید: هدایت تحصیلی پایه نهم


 دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به انواع رشته های تحصیلی پایه نهم ، عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند . همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره در رابطه با انتخاب رشته پایه نهم​ می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید .






سوالات متداول


1- رشته های تحصیلی دبیرستان شامل چه رشته هایی می شوند؟
رشته های ارائه شده در دبیرستان شامل رشته های زیر گروه شاخه نظری می شود که از اطلاعات هر یک از آن ها در این مقاله ارائه شده است.




2- شرایط ورود به هر یک از انواع رشته های تحصیلی شامل چه مواردی می شود؟
ورود به رشته های مختلفی تحصیلی هنرستان و دبیرستان نیازمند داشتن حداقل شرایط و پیش نیاز های لازم می شود که در این مقاله جزئیات هریک از آن ها شرح داده شده است.




3- رشته های ارائه شده در هنرستان چه رشته هایی هستند؟
رشته های هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش کاردانش شامل گروه بندی های مختلف مدیریت، خدمات، صنعت، هنر و کشاورزی می شوند که هریک از زیر گروه های آن ها در مقاله فوق معرفی شده اند.

منبع : انواع رشته های تحصیلی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9VLD
نظرتان را بنویسید