مصالح ساختمانی چیست + معرفی انواع آن

مصالح ساختمانی چیست + معرفی انواع آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
daneshnameh.content

در صنعت عمران و ساختمان سازی از مرحله شروع پروژه تا مراحل پایانی و نهایی مواد و مصالح زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت این متریال تاثیر مستقیمی بر کیفیت سازه نهایی خواهد گذاشت. اما این مواد و متریال شامل چه مواردی می‌شود و هر کدام چه نقشی در ایجاد استحکام یک سازه دارند؟ در ادامه مطلب به بررسی انواع آن‎ها خواهیم پرداخت.

مصالح ساختمانی چیست؟

مصالح ساختمانی یا به انگلیسی Building Materials به تمام مواد و مصالحی گفته می‌شود که در صفر تا صد ساخت یک پروژه بکار گرفته می‌شوند. از مراحل ابتدایی کار هر پروژه یعنی سفت کاری تا مراحل انتهایی یعنی نازک کاری، انواع مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرمصرف‌ترین این مصالح سیمان، بتن، آجر، مقاطع فولادی و غیره هستند که هر کدام خود شامل انواع مختلفی می‌شوند.

انواع مصالح ساختمانی کدام است؟

از شروع کار تا انتهای کار ساختمان‌سازی، مواد و مصالح بسیار زیادی بکار گرفته می‌شود. مهم‌ترین و پرکاربردترین این مواد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بتن

بتن از ترکیب سیمان و آب به دست می‌آید و برای کل سازه یا تنها ساخت فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای افزایش مقاومت کششی، مقاطع مختلفی همچون میلگرد آجدار به آن اضافه می‌گردد. بتن خود دارای انواع مختلفی همچون پلیمری، متخلخل، شفاف، بستر و غیره می‌باشد که به تناسب مورد مصرف از این انواع استفاده می‌شود.

  • انواع مقاطع فولادی

یکی از اصلی‌ترین اجزا در صنعت ساختمان‌سازی، مقاطع فولادی هستند. پروفیل‌ها که در همین دسته جای دارند شاملل انواع پروفیل باز و بسته هستند که هر کدام به تناسب موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقاومت و استحکام سازه را افزایش می‌دهند.

  • آجر

آجر از دیگر مصالح مهم در ساختمان سازی است که از مخلوط خاک رس و دیگر مواد در کوره‌های آجرپزی حاصل می‌شود. برای آن‌که آجر درگیری بیش‌تری با ملات داشته باشد، درون آن‌ها حفره‌هایی عمق‌دار بوجود می‌آورند. آجرها شامل انواع مختلفی همچون لعابی، ماشینی و ماسه آهکی می‌شوند.

  • شیشه

شیشه از ترکیب ماسه و سیلیکات به دست می‌آید و شفافیت و شکنندگی بسیاری دارد. کاربرد اصلی شیشه‌ها در نمای ساختمان و درب و پنجره است. انواع شیشه‌هایی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل شیشه دوجداره، شیشه رفلکس، شیشه سکوریت، شیشه لمینت، شیشه رنگی و غیره می‌شود.

  • سرامیک

از فرآوری خاک رس و گرما دادن به آن، سرامیک به دست می‌آید و برای پوشش قسمت‌هایی همچون کف، دیوار، سقف و یا نمای سازه از آن استفاده می‌گردد.

  • لوله های پلاستیکی

از پلاستیک‌ها به علت انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا، در ساختمان سازی استفاده بسیاری می‌شود. پلاستیک‌های مصرفی نوعی ترکیب مصنوعی شیمیایی هستند که در قالب و شکل‌های مختلف به تولید می‌رسند و وزنی پایین برخوردار می‌باشند.

جمع بندی

مصالح ساختمانی به طور کلی به موادی گفته می‌شود که در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مهم آن شامل موارد همچون بتن، آجر، لوله پلاستیکی، سرامیک، شیشه و انواع مقاطع فولادی می‌شود.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KMWM
نظرتان را بنویسید