اثر داستان کودکانه در تفکر و هوش کودکان

اثر داستان کودکانه در تفکر و هوش کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

تفکر عامل یادگیری در کودکان است و همراه با تجربه مجموعه ای را می سازند که موجب توانمند شدن کودکان می شود. تفکر در کودکان از چراهایی شروع می شود که در ذهن آن ها وجود دارد. دنیای کودکان پر از این چراهاست که برای هر یک به دنبال پاسخی هستند. داستان کودکانه یکی از روش های پاسخ به چراهای کودکانه است. در داستان کودکانه طبیعت و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد با زبانی کودکانه و داستانی برای کودکان بازگو می شود. داستان کودکانه برای حس کنجکاوی و ذهن پر از سوال کودکان دوستی است که بدون خستگی به کودکان کمک می کند.

رشد ذهنی کودکان با داستان کودکانه

ذهن کودکان و یا به زبان ساده تر مغز کودکان تنها با یادگیری می تواند رشد کند. اگر کودکان در سال های اولیه زندگی خود نتوانند ذهن و مغز خود را تقویت کنند نمی توانند در سال های بعد ازتوانایی های ذهنی خود استفاده کنند. مغز کودکان از سلول هایی تشکیل شده است که به هم متصل نستند و تنها زمانی که اطلاعات جدید و تازه ای به مغز می رسد این سلول ها که از شاخک هایی تشکیل شده اند به هم متصل می شوند و در نهایت رشد مغزی را در کودکان ایجاد می کنند. به همین دلیل هر داستان کودکانه جدید یعنی یک اطلاعات جدید برای مغز کودکان.

داستان کودکانه هوش کودکان را افزایش می دهد

هوش در کودکان ارثی نیست بلکه استعدادی است که در همه کودکان وجود دارد. این استعداد مانند هر استعداد دیگری نیازبه تقویت دارد. تقویت هوش با یادگیری امکان پذیر است به همین دلیل با توجه به کارکردی که داستان کودکانه در ورود اطلاعات و یادگیری کودکان دارد، داستان کودکانه می تواند در رشد و تقویت هوش کودکان موثر باشد. فراموش نکنید که داستان کودکانه با ارائه پرسش و پاسخ های کودکانه به ذهن کودکان کمک می کند تا با استفاده از هوش کودکانه خود بهترین راه حل را پیدا کنند. 

دنیای تخیل در داستان کودکانه

زندگی کودکان قبل از رفتن به مدرسه محدودیت زیادی دارد. کودکان تا زمانی که به مدرسه نرفته اند، براساس نظر پدرومادر خود زندگی می کنند. به همین دلیل به دنیای تخیل و رویا علاقه زیادی دارند زیرا در آن می توانند آنگونه که خود دوست دارند زندگی کنند. رویاپردازی و تخیل با داستان کودکانه شکل می گیرد و بزرگ می شود. غیر از برخی  داستان کودکانه ها که تنها به داستان های تخیلی و خیالی می پردازند، همه داستان های کودکانه به نوعی کودکان را از دنیای واقعی که در آن زندگی می کنند خارج می کنند. به تعداد داستان کودکانه ای که خود می تواند آن را بخواند، زندگی واقعی مختلفی وجود دارد که می تواند برای کودکان یک زندگی تخیلی و رویایی باشد.

مانع از رویاپردازی کودکان با داستان کودکانه نشوید

تخیل و رویایی که کودکان در داستان کودکانه به دنبال آن هستند، در واقع دور شدن از واقعیتی است که در آن زندگی می کنند. این واقعیت می تواند از نظر ما بسیار زیبا باشد اما برای ذهن بلندپرواز کودکان می تواند کوچک باشد. داستان کودکانه واقعیت های مختلفی از زندگی انسان ها به کودکان نشان می دهد. کودکان با شنیدن و خواندن داستان کودکانه دست به مقایسه با واقعیت زندگی خود می زنند. گاهی در این قیاس، قدران نعمت ها و داشته هایی می شوند که دارند و گاهی ممکن است انتظاری بیشتر از زندگی پیدا کنند. اما در هر دو صورت این دنیای غیر واقعی و خیالی خارج از زندگی آنها به نفع کودکان است. زیرا کودکان یا با داستان کودکانه شاکر و قدران پدرومادر خود می شوند و یا با دیدن کمبودهای خود، به تلاش برای به دست آوردن رویاهایشان می روند. 

برچسب ها
لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید