طلاق به خاطر خیانت

طلاق به خاطر خیانت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
rasoul
ازدواج زن و مرد با همدیگر و تشکیل یک زندگی مشترک نیاز به وفاداری و صداقت دو طرف داشته و هیچ کدام از آنها نیز نمی تواند ناسازگاری و عدم تفاهم در زندگی مشترک را بهانه ای برای برقراری رابطه غیر اخلاقی و نا مشروع قرار دهد . اما خیلی وقت ها داشتن رابطه نامشروع و یا خیانت از طرف هر یک از زوجین باعث فروپاشی کانون خانواده و صدور حکم طلاق می شود .

در شرع مقدس اسلام خیانت به عنوان عملی حرام تلقی شد و ارتکاب آن از سوی هر فردی دارای مجازات می باشد . اما باید این را هم در نظر داشته باشید که چون پای آبرو و حیثیت افراد وسط است در صورتی که نتوانید با دلایل کافی آن را اثبات کنید خود فرد شاکی از طرف قاضی مجازات خواهد شد که در ادامه این مقاله در مورد طلاق به دلیل خیانت مرد به زن و یا زن به مرد و نحوه اثبات آن توضیح داده ایم .




طلاق به دلیل خیانت مرد به زن
مرد ها می توانند با اجازه از سوی همسر اول و دادگاه ، ازدواج دائم یا موقتی با یک زن دیگر داشته باشند اما اگر ازدواج مجدد آنها بدون اجازه همسر و یا دادگاه باشد و یا اینکه مردی دارای رابطه نامشروع و غیر اخلاقی با زن نامحرم باشد می توان گفت که خیانت کرده است .

بر اساس قانون ، روابط نامشروع مرد با زن نامحرم تحت هر شکلی جرم شناخته می شود و مجازات دارد اما باید بدانید که به صورت کلی رابطه مردی به غیر همسر خود نمی تواند دلیلی برای طلاق باشد مگر اینکه زن دلایل کافی برای اثبات خیانت مرد داشته باشد تا بتواند حکم طلاق خود را بگیرد .



 اما راه های اثبات خیانت مرد به زن چیست ؟

راه های اثبات خیانت مرد با توجه به نوع خیانت متفاوت خواهد بود ، اما یکی از موارد شایع خیانت مرد ، ازدواج مجدد آن بدون اجازه از همسر اول خود می باشد . اما راه اثبات آن با توجه به اینکه ازدواج دائم و یا موقت باشد متفاوت است .

اگر ازدواج مجدد مرد دائم باشد ، چون در دفتر رسمی ازدواج و طلاق ثبت شده و در شناسنامه آن نیز نوشته شده به راحتی قابل اثبات است ولی اگر ازدواج موقت باشد چون در شناسنامه مرد چیزی ثبت نمی شود ، تنها راه اثبات خیانت مرد ، پیدا کردن صیغه نامه موقت می باشد . اما اگر زن موفق یه پیدا کردن صیغه نامه و ارائه آن به دادگاه نشود می تواند با استناد به اینکه آن صیغه نامه در دفتر ازدواجی ثبت شده است ، دادگاه را به آن دفترخانه ارجاع بدهد .

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج دائم و موقت
 اما اگر صیغه نامه پیدا نشد و در دفاتر رسمی ازدواج نیز این موضوع ثبت نشده باشد چطور می شود خیانت مرد به زن را ثابت کرد ؟

در این مورد زن می تواند با دلایل کافی از همسر خیانت کار خود شکایت کند ، در این راه مرد باید به دلیل جلوگیری از مجازات کیفری ، اقرار به ازدواج موقت خود کرده و صیغه نامه را به دادگاه تحویل دهد . زن نیز می تواند از اقرار مرد یا صیغه نامه ، استفاده کرده و در دادگاه خانواده درخواست طلاق بدهد .

البته در صورتی زن می تواند با داشتن این دلیل درخواست طلاق خود را ثبت کند که این موضوع ( عدم ازدواج مجدد مرد ) در سند ازدواج آن ها شرط شده باشد ، در غیر این صورت خیانت مرد نمی تواند دلیلی بر طلاق زن باشد .

حتما بخوانید : در چه مواردی زن حق طلاق دارد ؟




طلاق به دلیل خیانت زن
اگر مردی متوجه ارتباط و دوستی همسرش با مرد نامحرم از طریق پیامک و یا شبکه های اجتماعی شود می تواند به آن زن اتهام خیانت بزند . به طور کلی بر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی همچین زنی مشمول اعمال مجازات برای رابطه نا مشروع می شود و از آنجایی که حق طلاق با مرد می باشد او می تواند درخواست طلاق به دلیل خیانت زن را بدهد . اما مرد برای اثبات خیانت زن باید دلایل کافی را داشته باشد تا بتواند آن را ثابت کند .



 راه های اثبات خیانت زن به مرد

یکی از راه های اثبات خیانت زن این است که خود متهم در مقابل قاضی و یا باز پرس پرونده قرار بگیرد و با زبان خودش به خیانت اعترف کند ، آن را نوشته امضا و اثر انگشت بزند . اما اگر زن به طور مستقیم اقرار نکند ، آیا مرد می تواند با استفاده از ارائه عکس هایی از پیام های زن با مرد دیگر خیانت او را ثابت کند و درخواست طلاق دهد ؟

پاسخ به این سوال بستگی به نظر مستقیم قاضی پرونده دارد یعنی ممکن است قاضی آن مدارک شما رو بپذیرد و ممکنه است اصلا آن را قبول نکند . البته مرد باید در نظر داشته باشد که حتی اثبات خیانت ، نمی تواند دلیل برای عدم پرداخت مهریه آن زن باشد و مهریه در هر صورتی به زن تعلق می گیرد .

در ادامه بخوانید : مهریه زن خیانت کار
به طور کلی اگر زن یا مردی موفق به اثبات خیانت همسر خود نشوند به 80 ضربه شلاق ( جرم قذف ) محکوم خواهد شد پس سعی کنید قبل از اقدام برای اثبات خیانت و درخواست طلاق ، با راه های اثبات آن آشنا شده و درخواست خود را با دلایل کافی ثبت کنید برای این کار هم می توانید از کارشناسان مرکز حقوقی دینا کمک بگیرید .







سوالات متداول


1- چطور می توان خیانت مرد به زن را ثابت کرد ؟
یکی از زاه های اثبات خیانت این است که زن باید شناسنامه و یا صیغه نامه مرد با زن دیگر را پیدا کند که توضیحات بیشتر و راه های دیگر اثبات خیانت در این مقاله گفته شده .


2- راه اثبات خیانت چیست ؟
یکی از راه های اثبات خیانت اقرار مستقیم آن متهم پیش قاضی و یا بازپرس پرونده می باشد که سایر راه های اثبات خیانت در این مقاله گفته شده است .


3- اگر زن یا مرد نتوانند اتهام خیانت را ثابت کنند چه می شود ؟
در صورتی که موفق به اثبت خیانت نشوند خود مجرم شناخته شده که مجازات آن در این مقاله گفته شده است .

منبع : طلاق به خاطر خیانت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/95p8
نظرتان را بنویسید