تاثیر سهمیه مناطق و ایثارگران در انتخاب رشته کنکور

تاثیر سهمیه مناطق و ایثارگران در انتخاب رشته کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

سازمان سنجش سهمیه های مختلفی را برای متقاضیان شرکت در آزمون سراسری در نظر می گیرد. سهمیه های آزمون سراسری 1401 شامل سهمیه مناطق، سهمیه 25 و 5 درصدی ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان، کارمندان و سهمیه بهیار می باشد که داوطلبان برای استفاده از هر سهمیه شرایط خاصی را باید دارا باشند.

 

 

اعمال سهمیه در کنکور سراسری سابقه ای حدود 50 ساله دارد. هدف از تقسیم بندی داوطبان با سهمیه های مختلف، در یک نگاه ایجاد فرصت برابر برای داوطبانی که دسترسی مناسب به امکانات آموزشی ندارند و در نگاه دیگر بهره مندی جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا از فرصت بیشتر برای قبولی در دانشگاه است. سهمیه های کنکور سراسری در طول این 50 سال با تغییرات زیادی روبه رو شده است.

سهمیه هر داوطلب در کارنامه اولیه کنکور سراسری درج می شود. از آنجایی که بیشتر داوطلبان کنکور سراسری با سهمیه های مختلف و تاثیر آن در انتخاب رشته کنکور سراسری آشنایی ندارند، در این مقاله می خواهیم تمامی سهمیه های موثر در کنکور سراسری ۱۴۰۱ از جمله سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران و جانبازان، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه بهیاران را توضیح داده و به تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 اشاره کنیم. منبع این مقاله توضیحات مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ می باشد که آخرین تغییرات در آن ذکر می گردد.

 

تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

سهمیه مناطق که خود به سه سهمیه منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 تقسیم می شود به کلیه داوطلبانی تعلق می گیرد که مشمول سهمیه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا نمی باشند و بر اساس محل تحصیل سه سال پایانی دبیرستان، مشمول یکی از سهمیه مناطق 1، 2 یا 3 می شوند. سهمیه مناطق پرجمعیت ترین سهمیه کنکور سراسری است که بیش از 95 درصد شرکت کنندگان کلیه گروه های آزمایشی کنکور تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان های خارجه را در خود جای می دهد.

 

اساس دسته بندی سهمیه مناطق عدالت آموزشی است و سعی شده داوطلبان سهمیه هر منطقه از لحاظ دسترسی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار گیرند. به ترتیب هرچقدر از شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 1 به شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 3 حرکت می کنیم دسترسی به امکانات آموزشی کمتر می شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم اکثریت شرکت کنندگان کنکور سراسری در سهمیه مناطق جای می گیرند بنابراین آمار قبولی داوطلبان این سهمیه به راحتی در دسترس است.

 

برای مشاهده آمار قبولی سهمیه منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 از نرم افزار انتخاب رشته مجازی رایگان هیوا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری

 

سوالی که در این قسمت برای اکثر داوطلبان پیش می آید این است که: چگونه می توان بین داوطلبان این سه منطقه که از امکانات برابری برخوردار نیستند عدالت را برقرار کرد؟ پاسخ این سوال در نحوه تقسیم بندی ظرفیت دانشگاه هاست. ظرفیت دانشگاه ها به نسبت تعداد شرکت کنندگان سهمیه مناطق بین داوطلبان هر سه منطقه تقسیم می شود. به این معنی که مثلا اگر قرار باشد برای داوطلبان سهمیه مناطق در کنکور 1401 در یک رشته محل 100 نفر ظرفیت اختصاص پیدا کند، ابتدا بررسی می کنند نسبت داوطلبان هر منطقه به کل سهمیه مناطق چقدر است.

بطور مثال اگر تعداد داوطلبان منطقه 1: 25 درصد، منطقه 2: 35 درصد و منطقه 3: 40 درصد از تعداد کل شرکت کنندگان کنکور باشد بنابراین انتظار داریم از این 100 نفر ظرفیت، 25 ظرفیت به داوطلبان منطقه 1، 35 ظرفیت به داوطلبان منطقه 2 و 40 ظرفیت به داوطلبان منطقه 3 اختصاص پیدا کند.

به این شکل که سهمیه داوطلبان هر منطقه از هر دانشگاه از همان ابتدای کار جدا می شود و داوطلبان هر منطقه صرفا با یکدیگر رقابت خواهند کرد نه با داوطبان مناطق دیگر، مگر اینکه رقابت در استان غیربومی باشد.

 

افرادی که قصد استفاده از سهمیه های مناطق را دارند برای اینکه متوجه شوند شهرشان در کدام منطقه قرار دارد به جدول زیر مراجعه کنند.

 اسامی شهرهای منطقه 1 و 2 و 3 در کنکور
 اسامی شهرهای منطقه 1 در کنکور
 اسامی شهرهای منطقه 2 در کنکور
 اسامی شهرهای منطقه 3 در کنکور

 

در بررسی آمار قبولی، غیر از اینکه سهمیه منطقه 1، منطقه 2 یا منطقه 3 هستید، سهمیه بومی گزینی نیز در انتخاب رشته تاثیر بسیاری دارد. اگر داوطلب سهمیه مناطق هستید حتما توصیه می کنیم برای یک انتخاب رشته بهتر، مقاله تاثیر سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

برای رزرو ثبت نام لاتاری 2023 کلیک کنید.

 

 

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

آنچه که از سال 63 درباره سهمیه ایثارگران می دانیم این است که سهمیه ایثارگران شامل جانبازان(با هر درصد جانبازی)، همسر و فرزند جانبازان 25 % و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا می شود. از کنکور 96 و با اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه نیز مشمول سهمیه ایثارگران می شوند.

اما بهره مندی از سهمیه ایثارگران برای این دو گروه متفاوت است. به این شکل که 25 درصد از ظرفیت هر رشته محل به جانبازان (بالای 25 درصد)، همسر و فرزند جانبازان 25 % و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا اختصاص پیدا می کند (سهیمه 25 درصدی). مشمولان جدید سهمیه ایثارگران که همان جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه می باشند 5 درصد از ظرفیت دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند (سهمیه 5 درصدی).

 

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری چقدر است؟

 

هر دو گروهی که از سهمیه ایثارگران استفاده می کنند برای قبولی در هر رشته محل، کسب 70 درصد نمره نمره آخرین نفر قبولی الزامی می باشد. پس با وجود اینکه ظرفیت جداگانه به داوطلبان سهمیه ایثارگران اختصاص پیدا می کند اما کسب این حدنصاب حتی با وجود خالی بودن ظرفیت الزامی است.

نکته مهم درمورد داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگران کنکور سراسری این است که اگر ظرفیت سهمیه 25 درصد تکمیل نشود، طبق قانون، اولویت اول تکمیل این ظرفیت با داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگران و در مرحله بعدی با داوطلبان مشمول سهمیه مناطق می باشند.

 

رتبه قبولی سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری چند است؟

 

از آنجایی که داوطلبان مشمول سهمیه 25 درصدی ایثارگران کنکور سراسری در سال های گذشته حداکثر بین 2 تا 4 درصد داوطلبان را تشکیل می دادند آمار گسترده ای از رتبه قبولی این داوطلبان در دسترس نیست. اما اگر بخواهیم بصورت خیلی عمومی و با نگاهی بدبینانه، آخرین رتبه قبولی هر رشته محل با سهمیه مناطق را به رتبه قبولی با سهمیه 25 درصدی ایثارگران ارتباط دهیم می توانیم از مثال زیر استفاده کنیم:

 

اگر با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته هیوا متوجه شدید که رتبه کشوری قبولی رشته x در دانشگاه y مثلا z است، می توانید مطمئن باشید که رتبه کشوری قبولی سهمیه ایثارگران در همان رشته x و دانشگاه y، رتبه ایست برابر با z+30000. یعنی سهمیه 25 درصدی ایثارگران می تواند برای قبولی تا 30 هزار تا به رتبه کشوری کسی که از سهمیه ایثارگران استفاده نمی کند اضافه کند.

 

اما در مورد داوطبانی که می خواهند در کنکور سراسری برای اولین بار از سهمیه 5 درصدی ایثارگران استفاده کنند، نمی توان آمار قبولی ارائه داد. تنها می توان به این نکته اشاره کرد که داوطبان مشمول سهمیه 5 درصدی ایثارگران قطعا از داوطلبان سهمیه مناطق با رتبه یکسان شانس بیشتری برای قبولی دارند ولی از آنجایی که ظرفیتی که برای داوطلبان سهمیه 5 درصدی درنظر گرفته شده یک پنجم داوطلبانی است که از سهمیه 25 درصدی استفاده می کنند پس احتمالا در مقایسه با داوطلبان سهمیه 25 درصدی، باید رتبه بهتری کسب کنند تا در یک رشته محل مشابه پذیرفته شوند.

 

برای اطلاع از تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری در سال تحصیلی 1401 پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

” داوطلبان مشمول سهمیه 25 درصدی ایثارگران در سال های گذشته حداکثر بین 2 تا 4 درصد داوطلبان را تشکیل می دادند “

 

 

 

 

 

تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

رزمندگانی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق، حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند مشمول سهمیه رزمندگان هستند. حد نصاب قبولی برای مشمولان سهمیه رزمندگان، 75 درصد نمره آخرین نفر قبولی است. در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری و دفترچه انتخاب رشته سال 1401، اشاره ای به ظرفیت در نظر گرفته شده برای سهمیه رزمندگان نشده است. نکته مهم درباره سهمیه رزمندگان این است که طبق مصوبه های مرتبط، کارکنان پایور ارتش درصورت داشتن حداقل 8 ماه و سربازان وظیفه درصورت داشتن 12 ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

 

به این معنی که اگر فردی در دوران دفاع مقدس از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا)، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح (ودجا)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) و حداقل 12 ماه خدمت کرده باشد می تواند از مزایای سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری استفاده کند.

 

برخی سهمیه ها از کنکور سراسری ۱۴۰۱ حذف شده که برای اطلاع از آن ها می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: حذف سهمیه کنکور سراسری

 

 

 

 

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب شده و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند. در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری توضیحی درباره ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه خانواده شهدا و حدنصاب قبولی این داوطلبان داده نشده است.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری سال تحصیلی 1401 مانند سهمیه مناطق فقط در کد رشته محل هایی که داوطلب بومی آن هاست اعمال می شود.

 

برای اطلاع از میزان تاثیر سهمیه داوطلبان سیل زده در کنکور سراسری ۱۴۰۱، مطالعه مقاله ای که لینک آن را در قسمت زیر قرار داده ایم پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید: سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده کنکور سراسری

 

تاثیر سهمیه بهیاران در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

بهیار به کسی گفته می شود که مشغول به خدمت در یک مرکز دولتی یا غیردولتی بوده، دارای حداقل 3 سال سابقه کار به عنوان بهیار در استان محل خدمت بوده و دیپلم بهیاری باشد. یک بهیار با این شرایط می تواند از سهمیه بهیاری کنکور سراسری که 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری هر دانشگاه به آن ها اختصاص دارد در انتخاب رشته کنکور استفاده کند.

 

اگر بعد از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه در کنکور سراسری ابهامی داشتید، می توانید سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید. برای این کار کافیست از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده کنید.

در ادامه بخوانید: راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 


 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ نحوه تقسیم سهمیه مناطق کنکور سراسری به چه صورت است؟

✔️ بر اساس سه سال آخر دبیرستان هر فرد در نظر گرفته می شود که توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله ارائه شده است.



 

2- ✔️ چنانچه داوطلبی سه سال آخر دبیرستان خود را در مناطق مختلف درس خوانده باشد ، نحوه محاسبه سهمیه منطقه برای این داوطلب به چه نحو است؟

✔️ منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای این داوطلب منطقه مرفه خواهد بود که البته توضیحات تکمیلی درمتن مقاله ارائه شده است.



 

3- ✔️ داوطلبان مشمول سهمیه ایثارگران 25 درصدی برای اعمال سهمیه مربوطه در کنکور، کد ایثارگری باید دریافت کنند؟

✔️ این دست از داوطلبان تنها باید در فرم ثبت نام نوع سهمیه خود را مشخص نمایند، برای اطلاع از نحوه تاثیر این سهمیه در کنکور مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : تاثیر سهمیه مناطق و ایثارگران در انتخاب رشته کنکور

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jpyW
نظرتان را بنویسید