کمک به کودکان برای پذیرش طلاق والدین

کمک به کودکان برای پذیرش طلاق والدین
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
طلاق هم برای والدین و هم برای کودکان دشوار است و واکنش کودکان به طلاق والدین بسته به شرایط و سن کودک متفاوت است و بیشتر به این بستگی دارد که بعد از طلاق با او چگونه رفتار شده باشد . کودک بعد از طلاق والدین ممکن است دچار اضطراب ، ترس ، احساس خشم ، افسردگی و احساس گناه شود که هر کدام از اینها می تواند آسیب جبران ناپذیری به کودک وارد کند .

والدین باید یاد بگیرند چگونه با کودک رفتار کنند و چگونه پذیرش جدایی را در کودک به وجود بیاورند ، آنها باید یاد بگیرند که با گسستگی بعد طلاق چگونه رو به رو شوند و چگونه این را به کودکان خود آموزش دهند . در ادامه مقاله به بیان راه کمک به کودکان برای پذیرش طلاق والدین می پردازیم تا بتوانید با کمک به پذیرش کودک آسیب های طلاق را در او کاهش بدهید . 




ضرورت کمک به کودکان برای پذیرش طلاق والدین
اگر کودکان با مساله طلاق و جدایی آشنا نشوند امکان ابتلای آنها به ترس های ناشی از تنهایی و اضطراب افزایش می یابد . به طور کلی اگر کودک از قبل با موضوع طلاق آشنا شود درک و پذیرش آن برایش راحت تر خواهد بود . در اکثر موارد بدون اینکه از قبل توضیحی به کودک داده شود او از خواب بلند می شود و می بیند پدر یا مادرش خانه را ترک کرده و دیگر با آنها زندگی نمی کند ؛ این کار اضطراب شدیدی را در کودک به وجود می آورد زیرا او نه می داند برای چه پدر یا مادرش خانه را ترک کرده و نه می تواند دیدار مجدد را پیش بینی کند . به همین دلیل والدین حتما باید قبل از جدایی، کودک را برای پذیرش جدایی شان آماده کنند ، برای ایجاد این پذیرش می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید .

حتما بخوانید: ترس کودکان از تنها ماندن بعد از طلاق والدین


حرف زدن با کودک در مورد شرایط اینده
زن و شوهر باید همراه هم یا جداگانه کودک را با مسائل زیر آشنا کنند : 

انتظار چه رخدادی را باید داشته باشد و چه موقع پیش می آید ؟
درباره علت طلاق توضیح داده شود به طوری که کودک متوجه موضوع شود 
کودک مطمئن شود که در رابطه او با پدر و مادر هیچ خللی وارد نمی شود . برای انجام دادن این موارد از راه های زیر می توانید کمک بگیرید . 


کودک از قبل باید از موضوع آگاه شود
برای ایجاد پذیرش طلاق در کودکان پدر و مادر باید کودک را از موضوع اگاه کنند و به او بگویند که آنها دیگر باهم زندگی نخواهند کرد . باید توضیح بدهید که چه زمانی از هم جدا می شوید و کودک چه زمانی می تواند شما را ببیند و به او اطمینان بدهید که هر زمان بخواهید می توانید پدر یا مادر را ببیند .

البته در اوج ناراحتی و بحران برای والدین دشوار است که بتوانند منطقی رفتار کنند و بر احساسات خود مسلط باشند . بهتر است زن و شوهر با هم با کودک در مورد طلاق حرف بزنند زیرا این کار باعث می شود کودک این گونه برداشت کند که پدر و مادرش در صحنه زندگی وا باقی خواهند ماند .

بیشتر بخوانید: تاثیر طلاق بر فرزندان



توضیح دادن در مورد طلاق
کودک باید در جریان جدایی والدین قرار بگیرد و علت آن را نیز بداند . دادن اشاراتی که برای کودک قابل فهم باشد به نحو موثری به او کمک می کند تا با مساله سازگار شود . پدر و مادر به دلایل مختلفی در مورد طلاق با کودک حرف نمی زنند  اولا بعضی از آنها نمی دانند چگونه با کودک وارد گفت و گو شوند و ثانیا از اینکه بچه خود را نگران کنند و احساس گناه خود را نشان دهند می ترسند ولی صرف نظر از اینکه این کار چقدر مشکل است ، باید انجام شود زیرا اگر پدر و مادر خودشان توضیح ندهند بچه ها دلیلی برای خودشان می سازند و اغلب این دلایل خودساخته مشکلات کودکان را بیشتر می کند . 

کودک را از ادامه رابطه با پدر و مادر مطمئن کنید
اطمینان دادن به کودک نیز از موارد مهم برای کمک به کودکان برای پذیرش طلاق والدین است . حتی اگر کودک را از قبل با موضوع طلاق آشنا کرده باشید ترس از رها شدن هنوز در او قوت دارد . در این مواقع بچه احساس نا امنی می کند و نسبت به ادامه رابطه پدرو  مادر دچار شک و تردید می شود .

شما می توانید تشویش ناشی از جدایی را با تلقین این فکر که پدر و مادر دوست دارند همیشه با کودک باشند و هرگز او را تنها نمی گذارند دورکنند . والدین باید توجه کنند که کودکان نیاز دارند این موضوع چند بار تکرار شود و باید انتظار داشته باشند که بچه ها ممکن است پرسشی را در مورد طلاق بارها و بارها بپرسند  و همان اطمینان خاطر را بارها و بارها دریافت کنند .

در ادامه بخوانید: احساس گناه کودکان بعد از طلاق والدین


سوالات متداول


1- چرا والدین باید از قبل کودک را آماده پذیرش طلاقشان کنند؟
به دلیل این که بتواند بهتر این موضوع را درک کند و اضطراب کمتری را تجربه کند. توضیحات کامل در این رابطه در متن مقاله بیان شده است.




2- والدین برای آماده سازی کودک برای طلاق باید چه اقداماتی انجام دهند؟
باید به کودک در مورد طلاق توضیحاتی داده شود و به او اطمینان داده شود که پس از طلاق با پدر و مادر خود در ارتباط خواهد بود که توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله بیان شده است.




3- زن و شوهر قبل از طلاق باید کودک را با چه مسائلی آشنا کنند؟
زن و شوهر باید کودک را با انتظار رخداد های آینده، علت طلاق و دیگر مواردی که در متن مقاله بیان شده اند، آشنا کنند.

منبع : کمک به کودکان برای پذیرش طلاق والدین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mvxG
نظرتان را بنویسید