عدم انتخاب رشته کنکور

عدم انتخاب رشته کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

کنکور و انتخاب رشته چالشی بزرگ در بین داوطلبان است. انتخاب رشته کنکور تجربه ای سرنوشت ساز برای داوطلبان کنکوری است که نیاز به بررسی و استفاده از راهنمایی افراد مجرب دارد. از آنجایی که گاهی داوطلبان بین دو راهی عدم انتخاب رشته یا انتخاب رشته می مانند و در انتخاب خود شک دارند، راهنمایی فردی آگاه می تواند به آن ها راه حل مناسبی ارائه دهد.

 

 

انتخاب رشته کنکور ار دیرباز تاکنون دغدغه داوطلبان کنکوری و خانواه هایشان بوده است. از آنجایی که ممکن است عدم انتخاب رشته کنکور بر آینده و موقعیت اجتماعی فرد تاثیرگذار باشد بنابراین فرد کنکوری باید با بررسی همه جوانب، انتخاب درستی داشته باشد. حال سوالی که پیش می آید این است که اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود؟ در اینجا دو حالت وجود دارد. یا از رتبه کنکور ناراضی هستید و با برنامه ریزی درستی برای سال آینده دارید که براساس آن پیش می روید، اگر اینگونه باشد عدم انتخاب رشته کنکور گزینه مناسبی است، اما بهترین گزینه نیست.

اگر هم برنامه خاصی نداشته ولی تصمیم دارید برای سال آینده خود را آماده کنید به این نکته توجه داشته باشیبد که شاید رتبه تان بهتر نشود بنابراین بهتر است با رتبه خودتان انتخاب رشته درستی داشته باشید.دو راهی انتخاب رشته و عدم انتخاب رشته اهمیت حائزی میان داوطلبان کنکوری دارد به همین خاطر در ادامه قصد داریم بررسی کنیم که عدم انتخاب رشته با کسب رتبه مطلوب یا نامطلوب چه تاثیری بر آینده شما و فرصت ها می گذارد و همچنین راهکارهای اصولی انتخاب رشته کنکور را ارائه دهیم.

 

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود؟

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود؟ سوالی است که ذهن بعضی از داوطلبان کنکوری را که از رتبه شان ناراضی هستند یا به هر دلیلی قصد انتخاب رشته ندارند، درگیر کرده است. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده ولی تصمیم به انتخاب رشته ندارند پیش از آغاز مهلت انتخاب رشته کنکور باید از شرایط و ضوابط آن اطلاع داشته باشند.

 

داشتن آگاهی لازم از عواقب عدم انتخاب رشته می تواند راهنمای خوبی باشد تا داوطلبان تصمیم بگیرند در موعد مقرر براساس انجام یا عدم انجام انتخاب رشته برنامه ریزی کنند تا دچار جریمه و محرومیت ها نشوند. اگر شما هم از آن گروه افرادی هستید که با مشاهده رتبه مجاز به عدم انتخاب رشته کنکور فکر می کنید از معایب آن باید به از دست دادن فرصت ها اشاره کرد.

 

این مورد زمانی اتفاق می افتد که فرد از تجربیات خود استفاده نمی کند و زمان را بیهوده از دست می دهد. مشاوران همواره توصیه می کنند با هر رتبه ای اقدام به انتخاب رشته کنید، چرا که پس از آن حس سرخوردگی، از دست دادن انگیزه، مشغول شدن به کارهای دیگر و غیره کم کم در فرد پدید می آیند که در این صورت از مشاوره خوب انتخاب رشته می توانید کمک بگیرید. احتمال اینکه در هر رتبه ای با توجه به ظرفیت دانشگاه ها قبول شوید وجود دارد.

 

گاهی بعضی از داوطلبان با عدم آگاهی، تصمیم به عدم انتخاب رشته کنکور می گیرند. در صورتی که اهمیت دسته بندی هایی مانند رشته های استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری و عدم آگاهی از دوره های تحصیلی روزانه، دانشگاه های شبانه یا نوبت دوم، متمرکز، نیمه متمرکز و غیره باعث می شود که داوطلب دست به انتخاب رشته نزند.

 

معایب انجام ندادن انتخاب رشته :

 

امکان وجود رقبای سرسخت تر در سال آینده.

 

متغیر بودن شرایط دانشگاه ها در هر سال.

 

امکان قبولی در رشته دلخواهتان وجود دارد.

 

با مرخصی گرفتن از دانشگاهی که قبول شده اید، امکان قبولی در کنکور سال بعد را از دست نمی دهید.

 

بر اساس تجربه امکان کسب رتبه بهتر در سال های بعدی کمتر می شود.

 

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی خود را دارند، برای دریافت اطلاعات در خصوص معدل لازم برای رشته های بدون کنکور، می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: معدل لازم برای رشته های بدون کنکور

 

 

عدم انتخاب رشته کنکور با رتبه مطلوب

انتخاب رشته درست می تواند فرد را در زندگی تحصیلی خویش موفق گرداند و او را از نظر شغلی به آنچه که مورد نیاز جامعه بوده و بازار کار خوبی دارد برساند. نحوه چگونگی انتخاب رشته کنکور سراسری باید هوشمندانه باشد چرا که برای تمامی دواوطلبان این آزمون سرنوشت ساز است.

 

در صورتی که فرد آگاهی و شناخت دقیقی از نحوه انتخاب رشته داشته باشد، می تواند در آینده تحصیلی، شغلی و سرنوشت خویش تاثیر مثبتی داشته باشد. بنابراین با توجه به بررسی نکات و انتخاب بر اساس علاقه فرد می تواند برای انتخاب رشته مناسب بر اساس بازار کار و توانایی های خود اقدام کند.

 

عدم انتخاب رشته دانشگاه با رتبه مطلوب باعث می شود، فرد فرصت قبولی در دانشگاه و رشته خوب را از دست بدهد، به طور مثال اکثر داوطلبان با تصور اینکه نمی توانند در دوره روزانه دانشگاه دولتی قبول شوند دست به انتخاب نمی زنند اما در واقعیت چنین نیست زیرا آن ها از انتخاب سایر داوطلبان اطلاعی ندارند پس باید تمام سعی خود را در اولویت بندی درست داشته باشند.

 

با شناخت ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی، داوطلب می تواند از ظرفیت دانشگاه مورد نظر خود در رشته دلخواه خود آگاهی پیدا کرده و با توجه به آن انتخاب رشته خوبی داشته باشند. برای نمونه با بررسی ظرفیت پذیرش دانشگاه مدنظر در حال حاضر می توانند شانس قبولی را افزایش دهند. بعضی از داوطلبان دنبال رشته های تاپ آن گروه هستند، مثلا در رشته علوم تجربی به دنبال پزشکی، دندانپزشکی و غیره هستند و انتخاب رشته نمی کنند.

 

در این حالت با بررسی رشته های دیگر، بازار کار و آینده شغلی شان می توانند با تحصیل در مقاطع بالاتر به موفقیت در رشته دیگری برسند. اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود؟ در این صورت باعث فرصت انتخاب های دیگر از دست می رود. عدم انتخاب رشته با رتبه مطلوب کاملا به شرایط و موقعیت شما بستگی دارد.

 

داوطلبانی که انتخاب رشته خود را انجام داده و منتظر اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری هستند، برای دریافت اطلاعات می توانند، مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: اعلام نتایج نهایی کنکور

 

 

 

 

عدم انتخاب رشته کنکور با رتبه نامطلوب

عدم انتخاب رشته کنکور با رتبه نامطلوب باعث ایجاد بی انگیزگی یا بی علاقگی فرد در رشته هایی که امکان قبولی دارد، می گردد. اما همیشه باید به این نکته توجه داشت که هر ساله ظرفیت دانشگاه ها و شرایط آن تغییر می کند به همین دلیل کسب رتبه نامطلوب از نظر فرد کنکوری ملاک قطعی برای عدم انتخاب رشته نیست.

 

برخی از داوطلبان با توجه به اینکه رتبه شان بالا شده از انتخاب رشته نا امید بوده و قصد دارند پشت کنکور بمانند در حالی که با انتخاب رشته می توانند شانس قبولی خود را در دانشگاه های پیام نور یا آزاد امتحان کنند. البته این نوع انتخاب دانشگاه در حالتی است که با هزینه های تحصیل مشکلی نداشته باشند.

 

امتیاز مثبتی که پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد یا پیام نور دارد این است که با انتخاب رشته در آن و در صورت پذیرش می توانند در دانشگاه ثبت نام کرده، سال اول را مرخصی بگیرند و برای کنکور سال بعد اقدام کنند. البته توجه داشته باشید که باید شهریه هر ترم آن دانشگاه را بپردازند و اگر در کنکور سال بعد رتبه دلخواهشان را کسب کردند از دانشگاه انصراف داده و در رشته محل جدید ثبت نام کنند. 

 

اما اگر رتبه دلخواهشان را کسب نکردند و نسبت به سال قبل بیشتر شد، خیالشان راحت است که از سال گذشته قبولی دارند، براساس تجربه دانشجویانی بودند که رتبه دلخواهشان را در سال بعد کسب نکردند و از اینکه در سال قبل انتخاب رشته نکرده و پشیمان بودند. بنابراین داوطلبان به رشته ای که علاقه دارند و اولویت شان است را باید انتخاب کنند. 

 

 یکی از مزایای انتخاب رشته این است که بعد از اعلام نهایی نتایج کنکور، کارنامه سبز یا همان کارنامه نهایی برایشان صادر می شود. در این کارنامه همه رشته محل ها مشخص می شود و رتبه شان در هر رشته محل و آخرین رتبه پذیرش شده در دانشگاه ها مشخص می شود. در اینجا دقیقا متوجه می شوند که رشته مد نظر شان چه رتبه ای می خواهد و برای سال بعد باید چه رتبه ای باید کسب کنند.

 

داوطلبان کنکور سراسری برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اهمیت تراز و رتبه خود در انتخاب رشته این آزمون می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: در انتخاب رشته کنکور تراز مهم است یا رتبه

 

 

 

اشتباه در انتخاب رشته کنکور

اشتباه در انتخاب رشته کنکور باعث می شود که داوطلب نتیجه دلخواهی به دست نیاورد. اکثر داوطلبان کنکور سراسری، در حالی که رتبه و تراز مناسبی دارند، دچار اشتباهاتی در مسیر انتخاب رشته شده و کار خود را سخت تر می کنند. این اشتباهات باعث می شود که فرد به نتیجه ای نرسیده و انتخاب رشته اصولی نداشته باشد.

 

مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری را می توان مرحله حساس و مهمی دانست. در اینجا اگر داوطلب بتواند با توجه به رتبه ای که کسب کرده، بهترین انتخاب رشته و اولویت بندی درستی داشته باشد، می تواند نتیجه مطلوبی کسب کند. کسب نتیجه مطلوب مستلزم بررسی اشتباهات متداول داوطلبان کنکور در سنوات قبل است و همچین بررسی عواملی که باعث اشتباه در انتخاب رشته کنکور می شوند را تکرار نکند.

 

بعضی از داوطلبان در حالی که رتبه شان خیلی خوب شده، تصور می کنند به طور حتمی در دانشگاه های دولتی و دوره روزانه قبول می شوند، پس دیگر رشته های شبانه، غیر انتفاعی و غیره را انتخاب نمی کنند. این کار درستی نیست و باعث رد اکثریت داوطلبان می شود.

 

از طرفی محرومیت از کنکور سراسری وجود ندارد پس با خیال راحت رشته های دلخواهشان را بابد انتخاب کنند. اگر در زمان اعلام نتایج نهایی نظرشان عوض شده و بخواهند در سایر دانشگاه ها یا رشته ها تحصیل کنند آن وقت پشیمان نمی شوند. گاهی داوطلبان فکر می کنند انتخاب های اولیه شان باید رشته هایی باشد که شانس قبولی دارند در حالی که اینگونه نیست.

 

در 150 اولویتی که در فرم انتخاب رشته کنکور وجود دارد فرد باید در 30 تا 40 انتخاب اول، رشته هایی انتخاب کند که احتمال قبولی کمی دارد. در 70 تا 80 انتخاب دوم باید شامل رشته هایی باشد که شانس قبولی بالایی در آن دارد و در انتها 30 تا 40 مورد آخر هم باید جزو انتخاب در بدترین حالت باشد.

 

داوطلبان کنکور سراسری که تمایل به جمع آوری اطلاعات بیشتری در مورد اشتباهات متداول در انتخاب رشته کنکور دارند، می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: اشتباه در انتخاب رشته کنکور

راهکارهای اصولی انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور راهی برای ورود به دانشگاه است و با اشتباهی هر چند کوچک می تواند سرنوشت داوطلب عوض شود و حتی باعث نارضایتی فرد از ادامه تحصیلات باشد. راهکارهای اصولی انتخاب رشته کنکور باید رعایت شود تا در آینده پشیمانی به بار نیاید. اکثر افرادی که در زمینه تحصیلی خود مشغول به کار نمی شوند قطعا انتخاب رشته رضایت بخشی نداشته و با علایق آن ها هماهنگ نبوده است.

 

پس در انتخاب رشته درست و اصولی علاقه و استعداد نقش مهمی دارد. داوطلبان با توجه به نمره تراز کنکور و در محدود مجاز ظرفیت های دانشگاه و دفترچه راهنمای شماره 2 موجود در سایت سازمان سنجش از میان کد رشته ها انتخاب کرده و تنها در یک کد رشته محل می توانند قبول شوند، پس در انتخاب رشته یا دوره خود باید دقت لازم را داشته باشند و راهکارهای اصولی انتخاب رشته کنکور را دنبال کند.

 

از راهکارهای اصولی انتخاب رشته کنکور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. اولویت گذاری رشته ها: در این مرحله داوطلب باید رشته های دانشگاهی را به درستی بشناسد و همینطور علایق فرد براساس آزمون های شخصیت شناسی تعیین شده باشد، بعد از آن لیستی از رشته های مدنظر فرد بر طبق علاقه اولویت بندی شود.
  2. اولویت گذاری شهرها: در اینجا فرد باید در مورد شهرهای مدنظر تصمیم بگیرد، اگر قصد تحصیل در شهرهای دیگر را دارد باید براساس آن، رشته ها را اولویت بندی کند و در صورتی که قصد تحصیل در شهرهای دیگر را ندارد پس باید روی رشته ها و دوره های بیشتر مانور دهد.
  3. اولویت گذاری دوره ها: در این حالت ترتیب اولویت ها مشخص است در ابتدا دوره روزانه، شبانه، پردیس خودگران، غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد است. بر اساس شرایط مالی می توان رشته یا دانشگاه را تغییر داد.

 

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید.

 

داوطلبانی که فرم انتخاب رشته را تکمیل کرده اما در انتخاب رشته خود موفق نشدند، می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی شروع دوباره و طی کردن مراحل بعدی، مقاله زیر را مطالعه نمایند.

در ادامه بخوانید: قبول نشدن در کنکور سراسری



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ انتخاب رشته کنکور علاوه بر قبولی در دانشگاه چه مزایای دیگری دارد؟

✔️ یکی از مزایای انتخاب رشته صدور کارنامه سبز می باشد برای اطلا از سایر مزایای این امر مطالعه متن مقاله توصیه می گردد.



 

2- ✔️ اشتباه در کنکور چه مشکلاتی را برای داوطلبان بوجود می آورد؟

✔️ اشتباه در انتخاب رشته کنکور باعث می شود که داوطلب نتیجه دلخواهی به دست نیاورد که ادامه این مطلب در متن مقاله قرار گرفته است.



 

3- ✔️ در صورتی که با رتبه مطلوب انتخاب رشته نشود، چه عواقبی برای داوطلبان خواهد داشت؟

✔️ با توجه به متن مقاله، عدم انتخاب رشته با رتبه مطلوب باعث می شود، فرد فرصت قبولی در دانشگاه دولتی را از دست بدهید، زیرا اکثر داوطلبان با تصور اینکه نمی توانند در دوره روزانه دانشگاه دولتی قبول شوند دست به انتخاب نمی زنند.

منبع : عدم انتخاب رشته کنکور

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/YzoY
نظرتان را بنویسید