تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو

درخواست انتقالی و تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور برای داوطلبایی امکان پذیره که بعد از انتشار کارنامه نهایی دیدن که در رشته محلی، رتبشون از رتبه آخرین فرد قبولی کمتره. این افراد می تونن با مراجعه حضوری به دانشگاه مد نظرشون درخواست انتقالی رو با استفاده از کارنامه سبز خودشون، ثبت کنن.

 

 

کارنامه سبز یا همون کارنامه نهایی کنکور سراسری یک هفته بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری 1401 برای داوطلبا در سایت سازمان سنجش منتشر میشه و داوطلبا با بررسی اون می تونن که ببینن وضعیتشون در رشته محل های انتخابی که قبلا در زمان انتخاب رشته در فرم انتخاب رشته خودشون وارد کرده بودن، به چه صورت بوده.

داوطلبا با استفاده از این برگه علاوه بر اینکه می تونن درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور رو ثبت کنن. همچنین با استفاده از این کارنامه، می تونن درخواست انتقالی و تغییر رشته به دانشگاهی که پایین تر از رشته محل قبولیشون بوده رو هم ثبت کنن. اما چطور باید با کارنامه سبز انتقالی گرفت؟ اصلا تغییر رشته با کارنامه سبز امکان پذیره؟ برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشین.

 

چگونه با کارنامه سبز انتقالی بگیریم و تغییر رشته دهیم

در برگه نهایی کنکور سراسری 1401 برای تمام انتخاب ها، رتبه در هر رشته محل داوطلبا با رتبه آخرین فردی که در اون رشته محل پذیرش شده، نوشته میشه. یعنی داوطلبا بعد از انتشار کارنامه سبز کنکورشون می تونن برای تمام انتخاب هاشون بررسی کنن و ببینن چقدر با رتبه آخرین فرد قبولی اختلاف رتبه داشتن.

 

اما از اونجایی که نرم افزار سازمان سنجش دونه به دونه انتخاب ها رو می خونه و در اولین انتخابی که داوطلب رتبه اش از رتبه آخرین فرد قبولی کمتر باشه، همون جا متوقف میشه و دیگه بقیه انتخاب های این داوطلب رو نمی خونه که داوطلبا با استفاده از این کارنامه می تونن ببینن، در کدوم یکی از انتخاب های بعد از قبولیشون شانس پذیرش داشتن.

 

داوطلبا با بررسی این موضوع می تونن درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور رو در سیستم پاسخگویی سنجش ثبت کنن. اما سازمان سنجش در صورتی با این درخواست داوطلبا موافقت می کنه که، بعد از بررسی فرم انتخاب رشته اونا ببینه که واقعا اشتباهی در انتخاب رشته به وجود اومده، مثلا یک کد رشته محل پرستاری به اشتباه بین انتخاب های پزشکی قرار گرفته.

 

اما یک راه دیگه برای ورود به رشته محل پایین تر از رشته محل قبولی اینه که شما با استفاده از کارنامه سبز درخواست انتقالی و تغییر رشته رو ثبت کنین. به این صورت که، برای گرفتن انتقالی با استفاده از کارنامه سبز کنکور باید در دانشگاه محل قبولیتون ثبت نام کنین، حداقل یک ترم رو اونجا تحصیل کنین و بعد از گذشت یک ترم، به همراه برگه نهاییتون به اون دانشگاه دلخواهتون برین.

 

بعد از اون باید به مسئولین دانشگاه اطلاع بدین که طبق این کارنامه حد نصاب دانشگاه شما رو کسب کردین و تمایل دارین به این دانشگاه انتقالی بگیرین و یا تغییر رشته بدین که دانشگاه مد نظر هم در صورت وجود ظرفیت خالی ( که معمولا هم وجود داره ) با درخواست شما موافقت می کنه. حالا سوالی که برای داوطلبا پیش میاد اینه که اصلا چرا همون اول برای ثبت نام دانشگاه دلخواه مراجعه نکنین؟

 

اگه شما بلافاصله بعد از انتشار کارنامه نهایی کنکور به دانشگاه مد نظرتون مراجعه کنین، اون دانشگاه هنوز نمی دونه ظرفیت خالی داره یا نه و فقط می دونه به تعداد صندلی های خالی خودش دانشجو پذیرش کرده، پس احتمال اینکه با درخواستتون موافقت نکنن خیلی زیاده. اما اگه صبر کنین تا مدت زمان ثبت نام قبولی های دانشگاه تموم بشه و بعد به دانشگاه مراجعه کنین، دیگه دانشگاه می دونه که چقدر صندلی خالی داره و می خواد این صندلی های خالیش تکمیل بشه و با درخواست شما به راحتی موافقت می کنه.

 

داوطلبایی که هنوز نمیدونن چطور باید کارنامه سبز خودشون رو دریافت و ازش استفاده کنن، می تونن برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این کارنامه، به مقاله زیر مراجعه کنن.

بیشتر بخوانید: راهنمای مشاهده کارنامه سبز سازمان سنجش

 

 

 

 

 

نکاتی که برای انتقالی و یا تغییر رشته با کارنامه سبز باید رعایت کرد

اما برای گرفتن انتقالی با کارنامه سبز یک نکته وجود داره که اهمیت خیلی بالایی داره و باید حتما بهش توجه داشته باشین تا بعدا پشیمون نشین. نکته مهمی که باید بهش توجه کنین اینه که در صورتی ثبت نام خودتون در دانشگاه قبولی مرحله اولتون رو تکمیل کنین که اگر یک درصد هم با انتقالی شما موافقت نشد، به اون رشته علاقه داشته باشین و همون رو ادامه بدین.

 

منظور از پاراگراف بالا، اینه که رشته ای که براش قبول شدین، چیزی نباشه که کلا بهش هیچ علاقه ای نداشته باشین و تحت هیچ شرایطی نخواین در اون ادامه تحصیل بدین. پس در نظر داشته باشین که امکان داره دانشگاه مد نظر شما، شرایط اینکه با انتقالی شما موافقت کنه، برای ورودی مورد نظر شما رو نداشته باشه.

 

حالا اگه دانشگاه محل قبولیتون روزانه بود و دانشگاه مد نظرتون با انتقالی و یا تغییر رشته شما موافقت نکرد و هیچ جوره نخواستین در دانشگاه اول تحصیل کنین، می تونین برای کنکور سال بعد از طریق سایت سازمان سنجش ثبت نام کنین. تا سال های گذشته اگر داوطلبی در دوره روزانه قبول می شد و ثبت نام نمی کرد باید درخواست رفع محرومیت می داد که این قانون فعلا برداشته شده و همه داوطلبا می تونن در سال بعد هم کنکور بدن.

بیشتر بخوانید: محرومیت از کنکور سراسری

 

مشاوره انتقالی و تغییر رشته با کارنامه سبز

شاید برای خیلی از داوطلبا سوال پیش بیاد که اصلا میشه بدون ثبت نام کردن در رشته محل قبولی اول برای گرفتن انتقالی با کارنامه سبز کنکور اقدام کرد؟ در جواب به این افراد میشه گفت این امکان برای شما وجود داره که اصلا در رشته محل اولتون ثبت نام نکنین و مستقیم برین سراغ رشته محل دلخواه که در انتخاب های بعدیتون قرار گرفته.

 

ولی این رو در نظر داشته باشین که در صورتی که دانشگاه دلخواهتون با انتقالی شما موافقت نکنه، شانس شما برای ثبت نام در رشته محل اول، به طور کلی از دست میره و دیگه راهی برای ثبت نام در اون رو ندارین. پس در صورتی اجازه دارین این کار رو انجام بدین که به طور صد در صد مطمئن هستین که رشته محل اول رو به هیچ عنوان نمی خواین ثبت نام کنین.

 

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو آماده هستن که به تمام سوالا و ابهامای شما در خصوص اینکه چطور با کارنامه سبز انتقالی بگیرین پاسخ بدن. شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین. همچنین می تونین برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کارنامه سبز کنکور 1401 عضو کانال کنکور سراسری تحصیلیکو بشین.

 

داوطلبایی که برای دانشگاه آزاد هم تونستن انتخاب رشته خودشون رو تکمیل کنن، برای دریافت اطلاعات درباره زمان و نحوه دریافت کارنامه نهایی این دانشگاه، می تونن مقاله زیر رو مطالعه کنن.

در ادامه بخوانید: کارنامه نهایی دانشگاه آزاد

 

 

 

 


 

سوالات متداول


 

1- ✔️ چه جوری میشه با استفاده از کارنامه سبز انتقالی بگیریم؟

✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد، برای گرفتن انتقالی با استفاده از کارنامه سبز، باید به دانشگاه مد نظر مراجعه کنین.

 

2- ✔️ شرط موافقت برای درخواست انتقالی به وسیله کارنامه سبز چیه؟

✔️ یکی از این شروط، داشتن ظرفیت اضافه در دانشگاه مد نظره که بقیه شرایط لازم در این مقاله گفته شده.

 

3- ✔️ چه کسایی می تونن درخواست انتقالی به وسیله کارنامه سبز رو داشته باشن؟

✔️ همه داوطلبایی که طبق کارنامه سبزشون حد نصاب قبولی در رشته محلی بعد کد رشته محل قبولی رو داشته باشن، می تونن درخواست انتقالی بدن، توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/LjxW
نظرتان را بنویسید