4 قانون طلایی در طراحی UI

4 قانون طلایی در طراحی UI
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
webdooni

رابط کاربری  (UI) بخش مهمی از هر محصول نرم افزاری است. وقتی به خوبی انجام شود، کاربران حتی متوجه آن نمی شوند. وقتی این کار ضعیف انجام شود، کاربران نمی توانند برای استفاده موثر از یک محصول از آن عبور کنند. برای افزایش شانس موفقیت هنگام ایجاد رابط کاربری، اکثر طراحان از اصول طراحی رابط پیروی می کنند. اصول طراحی رابط، مفاهیم سطح بالایی را نشان می دهد که برای هدایت طراحی نرم افزار استفاده می شود. در این مقاله، من چند اصل اساسی را به اشتراک خواهم گذاشت. 

اینها بر اساس 10 اکتشافی قابلیت استفاده Jakob Nielsen برای طراحی UI، هشت قانون طلایی طراحی رابط بن اشنایدرمن، و اصول طراحی تعامل بروس توگنازینی هستند. بسیاری از اصول برای هر سیستم تعاملی قابل اجرا هستند - محیط های رابط کاربری گرافیکی سنتی (مانند برنامه های دسکتاپ و تلفن همراه، وب سایت ها) و رابط های مانند سیستم های تعامل مبتنی بر صدا.

جهت سفارش بازطراحی وب سایت و آگاهی از هزینه طراحی سایت به وبکده مراجعه کنید.

 

اصول طراحی UI عبارتند از:

کاربران را در کنترل رابط قرار دهید

تعامل با یک محصول را راحت کنید

کاهش بار شناختی

رابط های کاربری را سازگار کنید

1. کاربران را در کنترل رابط قرار دهید

رابط های کاربری خوب حس کنترل را به کاربران خود القا می کنند. کنترل کردن کاربران باعث راحتی آنها می شود. آنها به سرعت یاد خواهند گرفت و حس تسلط سریع به دست خواهند آورد.

 

اعمال را برگشت پذیر کنید - بخشنده باشید

این قانون به این معنی است که کاربر همیشه باید بتواند هر کاری را که انجام می دهد به سرعت پس بگیرد. این به کاربران اجازه می دهد تا محصول را بدون ترس دائمی از شکست کاوش کنند - وقتی کاربر می داند که خطاها به راحتی قابل بازگرداندن هستند، این امر کاوش گزینه های ناآشنا را تشویق می کند. برعکس، اگر کاربر مجبور باشد با هر اقدامی که انجام می‌دهد بسیار مراقب باشد، به کاوش آهسته‌تر و تجربه‌ای که هیچ‌کس نمی‌خواهد منجر می‌شود.

 

شاید رایج ترین رابط کاربری گرافیکی که در آن کاربران گزینه «Undo/Redo» را دارند ویرایشگرهای متن و گرافیک باشند. در حین نوشتن متن یا ایجاد گرافیک، «لغو» به کاربران اجازه می‌دهد تغییراتی را اعمال کنند و از طریق تغییرات ایجاد شده قدم به قدم به عقب برگردند. «Redo» به کاربران اجازه می‌دهد تا واگرد را لغو کنند، به این معنی که وقتی چند قدم به عقب برگردند، می‌توانند از طریق تغییرات خود دوباره به جلو حرکت کنند.

 

هنگامی که کاربران به اشتباه عملکرد سیستم را انتخاب می کنند، «واگرد» می تواند بسیار مفید باشد. در این حالت، تابع واگرد به عنوان «خروج اضطراری» عمل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد حالت ناخواسته را ترک کنند. یکی از نمونه‌های خوب چنین خروجی‌های اضطراری، پیام اعلان جیمیل با گزینه لغو زمانی است که کاربران به طور تصادفی ایمیلی را حذف می‌کنند.

یک رابط کاربری آسان برای ناوبری ایجاد کنیدمسیریابی باید همیشه واضح و بدیهی باشد. کاربران باید بتوانند از کاوش در رابط هر محصول نرم افزاری لذت ببرند. حتی محصولات پیچیده B2B پر از ویژگی‌ها نیز نباید کاربران را بترسانند تا از فشار دادن یک دکمه بترسند. رابط کاربری خوب، کاربران را در منطقه راحتی خود قرار می دهد، با ارائه برخی زمینه ها از جایی که در آن هستند، کجا بوده اند و کجا می توانند بروند:نشانه های بصری ارائه دهید. نشانه های بصری به عنوان یادآوری برای کاربران خدمت می کنند. به کاربران اجازه دهید با ارائه نقاط مرجع هنگام حرکت در رابط محصول، به راحتی در رابط حرکت کنند. عناوین صفحه، نکات برجسته برای گزینه های ناوبری انتخاب شده در حال حاضر، و سایر وسایل کمک بصری به کاربران یک دید فوری از جایی که در رابط هستند می دهد. 

یک کاربر هرگز نباید از خود بپرسد که "من کجا هستم؟" یا "چگونه به این صفحه رسیدم؟"قابل پیش بینی بودن به کاربران باید نشانه هایی ارائه شود که به آنها در پیش بینی نتیجه یک عمل کمک کند. یک کاربر هرگز نباید از خود بپرسد که "برای انجام وظیفه خود چه چیزی را باید فشار دهم؟" یا "این دکمه برای چیست؟"بازخورد آموزنده ارائه دهید - تصدیق کنیدبازخورد معمولاً با نقاط عمل مرتبط است - برای هر اقدام کاربر، سیستم باید یک واکنش معنادار و واضح نشان دهد. یک سیستم با بازخورد برای هر عمل به کاربران کمک می کند تا بدون اصطکاک به اهداف خود برسند.طراحی UI باید ماهیت تعامل را در نظر بگیرد. برای اقدامات مکرر، پاسخ می تواند متوسط ​​باشد. 

به عنوان مثال، هنگامی که کاربران با یک شی تعاملی (مانند یک دکمه) تعامل دارند، ارائه نشانه هایی مبنی بر تایید یک عمل ضروری است. این ممکن است چیزی به سادگی تغییر رنگ دکمه با فشار دادن باشد (این تغییر کاربر را از تعامل مطلع می کند). فقدان چنین بازخوردی، کاربران را وادار می کند که دوباره بررسی کنند تا ببینند آیا اقدامات مورد نظر آنها انجام شده است یا خیر.برای اقدامات نادر و مهم، پاسخ باید قابل توجه تر باشد. به عنوان مثال، هنگام پر کردن یک فیلد رمز عبور در فرم ثبت نام، UI خوب ممکن است کاربران را از الزامات رمز عبور خود مطلع کند.

نمایان بودن وضعیت سیستم را نشان دهیدکاربران زمانی که اطلاعاتی در مورد آنچه در حال وقوع است دارند و بازخوردهای دوره ای در مورد وضعیت فرآیند به آنها داده می شود بسیار بخشنده تر می شوند. مشاهده وضعیت سیستم زمانی ضروری است که کاربران اقدامی را انجام می دهند که تکمیل آن مدتی طول می کشد. کاربران دوست ندارند در حالی که برنامه قرار است کاری انجام دهد، چیزی روی صفحه دستگاه نبینند. استفاده از شاخص های پیشرفت یکی از جنبه های ظریف طراحی UI است که تاثیر فوق العاده ای بر راحتی و لذت کاربران دارد.رابط کاربری خوب می تواند با نشان دادن پیشرفت در زمانی که سیستم در حال تکمیل یک کار است به کاربران آرامش دهد. Dropbox وضعیت بارگذاری سند را نشان می دهد: 

پیشرفت فعلی و مدت زمان باقی مانده.پذیرای کاربران با سطوح مهارت های مختلفکاربران در سطوح مختلف مهارت باید بتوانند با یک محصول در سطوح مختلف تعامل داشته باشند. کاربران متخصص را فدای یک رابط کاربری آسان برای کاربران تازه کار یا معمولی نکنید. در عوض، سعی کنید برای نیازهای طیف متنوعی از کاربران طراحی کنید، بنابراین فرقی نمی‌کند کاربر شما متخصص باشد یا مبتدی.افزودن ویژگی هایی مانند آموزش و توضیحات برای کاربران مبتدی بسیار مفید است (فقط مطمئن شوید که کاربران با تجربه می توانند از این قسمت صرف نظر کنند).هنگامی که کاربران با محصولی آشنا شدند، به دنبال میانبرهایی برای سرعت بخشیدن به اقدامات رایج می گردند.

 شما باید با فعال کردن آنها برای استفاده از میانبرها، مسیرهای سریعی را برای کاربران باتجربه فراهم کنید.

2. تعامل کاربر با محصول را راحت کنید

تمام عناصری که به کاربران شما کمک نمی کنند را حذف کنیدرابط ها نباید حاوی اطلاعاتی باشند که نامربوط یا به ندرت مورد نیاز است. اطلاعات نامربوط باعث ایجاد نویز در رابط کاربری می شود — با اطلاعات مربوطه رقابت می کند و دید نسبی آن را کاهش می دهد. با حذف عناصر غیر ضروری یا محتوایی که مستقیماً از وظایف کاربر پشتیبانی نمی کند، رابط ها را ساده کنید. سعی کنید رابط کاربری را به گونه ای طراحی کنید که تمام اطلاعات ارائه شده بر روی صفحه نمایش ارزشمند و مرتبط باشد. 

هر عنصر را بررسی کنید و آن را بر اساس ارزشی که به کاربران ارائه می دهد ارزیابی کنید.یک مثال خوب از برنامه‌هایی که با اجتناب از بارگذاری بیش از حد رابط با محتوا یا ویژگی‌ها از رویکرد «کمتر، بیشتر» پیروی می‌کند، iA Writer است.رابط برنامه iA Writer یک برگه تایپ تمیز و بدون حواس پرتی است. این به کاربران اجازه می دهد تا روی آنچه می نویسند تمرکز کنند و بقیه چیزها را پنهان می کند.

از کاربران اطلاعاتی را که قبلا وارد کرده اند نپرسید

کاربران را مجبور به تکرار داده هایی که قبلا وارد کرده اند نکنید. کاربران به راحتی توسط توالی های ورودی داده خسته کننده اذیت می شوند، به خصوص زمانی که آنها تمام اطلاعات مورد نیاز را قبلا ارائه کرده باشند. رابط کاربری خوب حداکثر کار را انجام می دهد در حالی که به حداقل مقدار اطلاعات از کاربران نیاز دارد.

از اصطلاحات تخصصی و سیستم محور خودداری کنید

هنگام طراحی یک محصول، مهم است که از زبانی استفاده کنید که خواندن و درک آن آسان باشد. سیستم باید به زبان کاربر صحبت کند، با کلمات، عبارات و مفاهیم آشنا برای کاربر، به جای اصطلاحات تخصصی یا سیستم محور.

قانون فیتس را برای عناصر تعاملی اعمال کنید

قانون فیتس بیان می کند که زمان به دست آوردن یک هدف تابعی از فاصله و اندازه هدف است. این بدان معنی است که بهتر است اهداف بزرگ را برای عملکردهای مهم طراحی کنید (دکمه های بزرگ راحت تر است).همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که زمان لازم برای دستیابی به چندین هدف، مجموع زمان برای به دست آوردن هر یک است. بنابراین، هنگام کار بر روی طراحی UI، برای افزایش کارایی یک تعامل، سعی کنید نه تنها فاصله ها را کاهش دهید و اندازه هدف را افزایش دهید، بلکه تعداد کل اهدافی را که کاربران باید برای تکمیل یک کار معین با آنها تعامل داشته باشند، کاهش دهید.

طراحی رابط های قابل دسترسی 

هنگامی که ما محصولاتی را طراحی می کنیم، مهم است که به یاد داشته باشیم که یک محصول با طراحی خوب برای کاربران با همه توانایی ها، از جمله افرادی که بینایی ضعیف، نابینایی، اختلالات شنوایی، اختلالات شناختی، یا اختلالات حرکتی دارند، قابل دسترسی است. رابط کاربری خوب، رابط کاربری قابل دسترسی است، زیرا بهبود دسترسی محصول شما، قابلیت استفاده را برای همه گروه‌های کاربران افزایش می‌دهد.رنگ یکی از عناصر طراحی است که تاثیر زیادی در دسترسی دارد. مردم رنگ را متفاوت درک می کنند - برخی از کاربران می توانند طیف کاملی از رنگ ها را ببینند، اما بسیاری از مردم فقط می توانند طیف محدودی از رنگ ها را تشخیص دهند. تقریباً 10 درصد از مردان و یک درصد از زنان به نوعی از کوررنگی مبتلا هستند. هنگام طراحی رابط، بهتر است از استفاده از رنگ به عنوان تنها راه انتقال اطلاعات خودداری کنید. هر زمان که می خواهید رنگ اطلاعات را در رابط انتقال دهد، باید از نشانه های دیگر برای انتقال اطلاعات به کسانی که نمی توانند رنگ ها را ببینند استفاده کنید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GL37
نظرتان را بنویسید